letkulämmitin

ekatalvitulossa

Olisin laitattamassa letkulämmittimen nissan qashqaihin 1.6 dci, onko kenelläkään kokemusta moisesta lämmittimestä

13

5034

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaskai

      on kokemusta.

    • On_kokemusta

      Älä erehdy laittamaan jäähdyttimen letkuun lämmitintä.. Neste ei kierrä juuri ollenkaan termostaatin ollessa kiinni, joten lämmittimen tehon on oltava pieni, ettei ala kiehumaan letkussa.

      Lämmityslaitteen letkuihin kytkettävä lämmitin voi olla reilun tehoinen esim minulla traktorissa 1500 W..

      • ekatalvitulossa

        TT Thermo 1000 suositellaan heidän sivullaan, tuon kokoiseen autoon.Mietin samaa että miten voi kierrättää nestettä jos termari on kiinni. Eikös webaston toimntaperiaate ole sama ja ne toimii?


      • Vanha.autoteknikko

        Tuntematta kyseisen auton jäähdytysjärjestelmän letkutusta yms kannattaa suunnitella asennus seuraavien periaatteitten mukaan:
        - Letkulämmittimelle tulo jostakin sylinterilohkon alaosasta. Itselle toisenmerkkiseen otin sylinterilohkon tyhjennystulpan reiästä. Kierre oli 14 mm, sorvasin liittimen johon muistaakseni vain 6 mm (voin muistaa väärinkin) reiän porasin.
        - Letkulämmittimen poisto jonnekin ylös, mieluummin kanteen. Itselle liitin lämmityslaitteen yläletkuun lähelle moottoria T -liittimellä.
        - Letkulämmitin mahdollisimman alas, että neste kiertää termosifonivaikutuksella (mikähän olisi nykytermi?).
        - Suunnittele systeemi niin, ettei neste kierrä ainoastaan jäähdyttimen kautta tai ainoastaan lämmityslaitteen kautta ja niin, ettei lämmityskiertoon jää mahdollisia ilmataskuja eli itseilmautuvaksi.
        Näin minä tein ja on toiminut jo 25 vuotta ja toimii yhä. Ex-vaimolle huoltoasemalla Tuusniemellä asensivat väärin ja vastus kärvähti jo ensimmäisllä lämmitysyrityksellä, koska neste ei kiertänyt. Eli älä tee jos et osaa äläkä varsinkaan vie tunareitten tuhottavaksi!


      • ekatalvitulossa
        Vanha.autoteknikko kirjoitti:

        Tuntematta kyseisen auton jäähdytysjärjestelmän letkutusta yms kannattaa suunnitella asennus seuraavien periaatteitten mukaan:
        - Letkulämmittimelle tulo jostakin sylinterilohkon alaosasta. Itselle toisenmerkkiseen otin sylinterilohkon tyhjennystulpan reiästä. Kierre oli 14 mm, sorvasin liittimen johon muistaakseni vain 6 mm (voin muistaa väärinkin) reiän porasin.
        - Letkulämmittimen poisto jonnekin ylös, mieluummin kanteen. Itselle liitin lämmityslaitteen yläletkuun lähelle moottoria T -liittimellä.
        - Letkulämmitin mahdollisimman alas, että neste kiertää termosifonivaikutuksella (mikähän olisi nykytermi?).
        - Suunnittele systeemi niin, ettei neste kierrä ainoastaan jäähdyttimen kautta tai ainoastaan lämmityslaitteen kautta ja niin, ettei lämmityskiertoon jää mahdollisia ilmataskuja eli itseilmautuvaksi.
        Näin minä tein ja on toiminut jo 25 vuotta ja toimii yhä. Ex-vaimolle huoltoasemalla Tuusniemellä asensivat väärin ja vastus kärvähti jo ensimmäisllä lämmitysyrityksellä, koska neste ei kiertänyt. Eli älä tee jos et osaa äläkä varsinkaan vie tunareitten tuhottavaksi!

        Kattelin asennusohjeita vaikutti hyvinki tarkalta että mihin kohtaan ja asentoon mielummin pysytsuoraan, oli ohjeistus.kiinnostais tietää vaikuttaako moottorinohjaus yksikköön, elikkä haisteleeko että moottori olis lämmin ja vaikuttais käynnistymiseen kovilla pakkasilla.


      • Vanha.autoteknikko
        ekatalvitulossa kirjoitti:

        Kattelin asennusohjeita vaikutti hyvinki tarkalta että mihin kohtaan ja asentoon mielummin pysytsuoraan, oli ohjeistus.kiinnostais tietää vaikuttaako moottorinohjaus yksikköön, elikkä haisteleeko että moottori olis lämmin ja vaikuttais käynnistymiseen kovilla pakkasilla.

        Sehän on moottorinohjauksen suunnitteluvika, jos letkulämmitin sitä häiritsee!


    • Pöhinää

      Webastolla sais röörit punaiseksi ja termarinkin aukeemaan ajoissa?

    • ekatalvitulossa

      Mitäpä näitä enempää kyselemään,kokoeilemallahan se selviää toimiiko vai ei!

    • webastoONkunkku

      1500w letkulämmitin 4 talvea käytössä. Siinä on termostaatti ja ei lämpene liikaa. Nyt laittaisin 1000w mallin kun puskuriliitin kuumenee jo tieysti vanhuuttaankin sisätilalämmittimen ollessa myös 1800w päällä. Alkuperäinen nestetila 550w lämmitin ei lämmittänyt auto mitenkään. 1000w riittää varmasti henkilöauton moottorille kunhan on 1h päällä tai enemmän. Nämä 550w vakio lämmittimet on SURKEITA kun vertaa pumpulla varustettuun 1000w tai suurempaan termostaatti lämmittimeen=kokemuksena hankittu tieto.

      Toki webasto on paras mutta n150-160€ maksaa letkulämmitin ja webasto jotain 1800€ ja enemmän ennen kuin on kaukosäädin nappi kädessä valmiina.

      ps en vaihda uuteen pienempi tehoiseen sisälämittimeen pienempään enkä uusi puskuriliitäntää kaikki on suositusten mukaisia hyväksyttyjä malleja.

    • automasentaja

      Ei ne mitään keitä...sama jos on lohko lämmiten kiinni lohkossa vanhaan mallin ei siinäkään termari aukee ennenkuin on sopiva lämpötila saavutettu<< letkulämmittemen voi asentaa m,ihin vaan

    • vaihtoonjaäkkiä
    • Hottispottis

      Senverran kokemusta, että omassa rouskussa vähenee jäähdytysneste pikkuhiljaa ja olen yhdistänyt sen letkulämmittimen käyttöön. Öljyjä vaihdellessa huomasin sitten, että siellähän oli nestetippaa palkissa juuri siinäkohdin missä letkulämmitin sijaitsee. Näyttää vuotavan siis vain silloin kun lämmitintä käyttää ja mitä tutkin netistä asiaa niin joku o-rengas kai noissa alkaa vuotamaan joka tiivistää vastuksen sinne koteloon. Nestettä ei ainakaan vielä häviä hälyttävää tahtia, mutta mahtaako olla vaara että tuo esim. kesken ajon poksahtaa totaalisesti ja räkäisee nesteet pihalle? Pitänee ottaa talvitavaksi vilkaista aina ennen ajoon lähtöä löytyykö lätäkköä auton alta ja kesällä kokeilla jos saisi o-renkaan vaihdettua.

      • lerssilämmitin

        Joo selvästi juovuksissa, eli viallinen vain joka kannattaa korjata hyvän sään aikana. Itse letkulämmitin (yleensä lämmityslaitteen hoikassa letkussa kiinni) on hyvä ja moninkertaisesti parempi kuin säteilylämmitin joka on hyvä kesällä ja selvästi perempi kuin vesitilan lämmitinkin.
        Ei vie nestettä yhtään jos on hejä lämmitin ,ei mitään haittaa koko laitteesta. Koettu juttu. Nyt lisään letkulämmittimen myös tarkotoriin kun siinä on vain 700w pumputon ja termostaatiton tehoton vanha hmm defa muistaakseni. Laitan 1,5 kw kunhanhuvittaa ja on helpolla paikalla lähes minuuttien homma joka tietysti paisuu 3pv työksi .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe