Oja-auran käyttö

turvepaakku

Onko kenelläkään kokemusta oja-auran käytöstä? Meillä on sellainen vanha Fiskarsin valmistama oja-aura.
Tuli kokeiltua sitä vanhoihin sarkaojiin, mutta turpeet ja juurakot kulki vain auran edellä ja jälki oli sellaista U kirjaimen mallista. Loppupäässä peltoa missä turve vaihtui saveksi niin vuoli nätisti ojaa ja tulos oli kuin oppikirjasta. Mikä tuossa turvemaassa kivestää kun samalla auralla ne ojat on tehty ammoisina aikoina? Onko mitä niksejä tuohon oja-auran säätöön? Vaikuttaako ruoste siivissä liukuvuuteen vai onko tylsä terä syypää? Oja oli kyllä ihan rutikuiva että vaikuttaako se? Mikä olisi paras ajankohta ojien auraukseen?
Auran entinen käyttäjä on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, joten ei kerennyt saada oppeja. Aikoinaan kuulemma vedetty kahdella pikkuvalmetilla, mutta hyvin tuo liikkuu 70 heppaisella nelivedolla jossa parityörät.

3

1951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jargrid

on aukaistu turvesuolla vanhalla oja-auralla sarkaojia,ja yllättävän hyvin ojat aukesi.

• Halla33

Tylsä terä ja ruosteiset siivet Tänä vuonna on kyllä multamaat ainakin täällä niin kuivia että pitää olla vehkeet kunnossa, Tänä syksynäkin muutama kilsa vedetty Vakola S 63 sella, hinattava alkuaan mutta nyt muutettu nostolaitteisin.

• Lame-oja-aura

Onhan siinä omat niksit, että oja-auralla saa hyvää ojaa vedettyä. Ensinnäkin terät pitää olla terävät ja siivet puhtaat ruosteesta. Keskeltä leikkaava veitsi tai kiekkoleikkuri on tärkeä.
      Myöhään syksyllä pienillä pakkasilla, kun maa ei ole vielä roudassa, mutta ojan penkat kohmeessa, tulee hyvää jälkeä. Hydraulinen työntövarsi on hyvä nykyään, sellainen olisi ollut kova sana aikoinaan Fordson Majorissa, kun isäukko veti sillä ojaauraa oikein urakalla. työntövarren säädöllä on paljon merkitystä. Oikealla säädöllä oja-aura on hyvä kulkemaan traktorin perässä.
      Levitinsiipien säätö on myös tärkeä ja niihin kannattaa hitsata jatkoa, helpottaa ojasta tulleiden maiden levitystä kummasti. Jo 0,5m jatkot auttaa kummasti asiaa.
      Meikäläisellä on edelleen käytössä lähes 60 vuotta vanha Lame (Laakson Metalli) oja-aura, jonka isäukko osti uutena aikoinaan. Vaikka pellot on suurelta osin salaojissa, niin kyllä tuolle oja-auralle on ollut käyttöä muutenkin. Monet kaapelit oli maahan upottanut tuon oja-auran avulla ja salaojiakin olen sillä joskus aikoinaan vetänyt, kun hitsasin uutta vannasta U-palkista ja sain auran jyrkempään kulmaan, jolloin ojatkin tuli syvempiä ja kapeampia. Nykyään minulla tosin on omavalmisteinen salaoja-aura erikseen, millä olen salaojittanut. https://aijaa.com/jfdWDV

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2514
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2511
    3. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      29
      2487
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      92
      1886
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      29
      1758
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      311
      1665
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1486
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1348
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1078
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      25
      1060
    Aihe