Turun tuhoa ajavat puolueet yrittävät saada aikaan kaupunkiimme ratikkaa. Tässä on pahinta se, että he kaikki tietävät sen olevan täysi turhake, joka ei vastaa Turun tarvitseman liikenteen tarvetta.
Bussit pystyvät muuttamaan reittejään aina tarpeen vaatiessa. Ratikkakiskoja ei niin vain siirrellä reittien muuttuessa.
Nykyinen föli-liikenne on täysin riittävä tässä vaiheessa. Ja busseja on lisättävissä edullisesti. Superbussejakin voitaisiin hankkia. Niitäkin jo löytyy sähköllä toimivina.
Ratikka menisi yhtä reittiä esimerkiksi Varissuon ja torin välillä.
On ajatuksenakin mahdotonta rakentaa ratikkaverkosto vastaamaan edes puolia joukkoliikenteen tarpeesta.
Koko ratkkahanke pitää haudata välitömästi. Suunnitteluun kulutetuilla rahoilla olisi saanut jo uusia busseja lisää.
Emme äänestä Turkua tuhoavia puolueita.
Ratikkaa haluavat vihreät ja vasemmisto tuhoavat Turkua
37
115
Vastaukset
- hullunsysteemi
Vuonna 1980 Turun väkiluku oli 163933 ihmistä. Vuonna 1916 lopussa Turun väkiluku oli 187564 ihmistä. 36 vuodessa nettosaanto plussalla 23631 ihmistä. Turun yleiskaavan v. 2029 väestötavoite on 220 00 ihmistä. Kysymys kuuluu mistä nuo puuttuvat 32000 ihmistä tulevat 10 vuoden aikaikkunassa. Jostain siniseltä taivaaltako haikara tuo, Tiedossamme on että nykynaiset eivät enää halua lisääntyä. Ulostuloluukku on pultattu kiiinni. Etenkin viheratteen ihmisissä heitä on runsaasti ja muissakin ryhmissä. Yleiskaavan väestölaskelmat vuodelle 2029 ovat täydellistä unelmatuubaa. raitiovaunusysteemin rakentamista Turkuun ei voi perustella mitenkään lisäntyvällä väestömäärällä. Väestöennuste perustuu valheeseen ja märkiin unelmiin. Ratikalle ei ole mitään todellisuusperusteita olemassa.
- typokorjattu
Vuonna 1980 Turun väkiluku oli 163933 ihmistä. Vuonna 2016 lopussa Turun väkiluku oli 187564 ihmistä. 36 vuodessa nettosaanto plussalla 23631 ihmistä. Turun yleiskaavan v. 2029 väestötavoite on 220 00 ihmistä. Kysymys kuuluu mistä nuo puuttuvat 32000 ihmistä tulevat 10 vuoden aikaikkunassa. Jostain siniseltä taivaaltako haikara tuo, Tiedossamme on että nykynaiset eivät enää halua lisääntyä. Etenkin viheratteen ihmisissä heitä on runsaasti ja muissakin ryhmissä. Yleiskaavan väestölaskelmat vuodelle 2029 ovat unelmatuubaa. Ovatkohan virkamiehet saaneet poliitista ohjausta. Raitiovaunusysteemin rakentamista Turkuun ei voi perustella mitenkään lisäntyvällä väestömäärällä. Väestöennuste perustuu valheeseen ja märkiin unelmiin. Ratikalle ei ole todellisuusperusteita olemassa.
- rajatauki
Meillä on globaali vastuu
- Kettusenoja
Todellakaan siitä ratikka hankkeesta ei hyödy kuin urakoitsijat. Nyt on jo toimiva bussiverkko jota helppo täydentää vähempisaasteisilla silloin kun on tarve.
-Toinen järjettömyys on purkaa kauppaopisto ja tunkea sinne 160 asuntoa, tästä satojen miljoonien hyöty rakennusliikkeille jonka kaupunginvaltuutetut antavat lahjaksi.. Kaupungin tehtävä uudet tilat opiskelijoille. Turuntautia.
Kauppaopiston voi remontoida- eikä vanhan ei tarvitse vastata uutta.
- toope800
Olikos se joskus -70 luvulla kun viisaat päättäjät poisti täältä ratikat? Vastoin yleistä mielipidettä. Olivatko siis kuitenkin väärässä? Ei kai? Mutta jos raitsikkan kuitenkin päädytään niin eikös heidät (tai perikunta) pitäisi laittaa vastuuseen verkon purkamisesta? Olisi meinaan tälle päivälle säästynyt pitkä penni ettei täytyis alusta asti perustaa systeemiä.
- ExTurku
Kyllä, ja jälkikäteen on käynyt ilmi, että silloisen raitiotieliikenteen "huono kannattavuus" oli valetta, siis vääristeltyjä lukuja.
Olisi vain kannattanut se ratikkaliikenne pitää silloin. Nyt joudutaan kiskotkin taas rakentamaan uudestaan.
- Funtsinvaan
Käyköhän siinä sitte niin että Turku on lopulta ainoa keskisuuri kaupunki jossa ei ole edes ratikkaa,sen jälkeen kun semmonen on Oulussakin.
Tokihan käveleminen on halvinta ja terveellisintä,eli jos ei ratikkaa,niin mitä sitte niillä busseillakaan,ei ne ilmasia ole nekään. - Ratikanpuolesta
Tietenkään ratikka ei yksinomaan mikään modernin kupungin keulakuva ole, mutta Turun busseja ei kyllä kukaan matkailija muualta katsomaan tule.
Niitä busseja näkee kyllä ihan tarpeeksi Jalasjärvellä ja Pihtiputaallakin. - Comment_of_the_Day
Mihinkä katosi ajatus kaksikerrosbusseista jotka kuljettavat tuplamäärän matkustajia mataliin busseihin verrattuna.
Bussireittejä voidaan muuttaa tarpeen mukaa, toisin kuin ratikkareittejä jotka menevät vain sinne minne kalliilla rakennetut raiteet vie.
Busseille on jo kuljettajat, huoltajat ja varikkoinfra rakennettu. Ratikka vaatii näiden kaikkien rakentamista ja kokonaan uuden henkilökunnan palkkaamista.
https://bit.ly/2STapko- Mennään_Bussilla
No mikä ettei. Turku voisi profiloitua pikku-Lontoona. Kaksikerrobusseja pörräisi jokapuolella Turkua. Pernossa,Varisuolla,Kekustassa,Halisissa,Satamassa. Raharikkaat turistit maailman metropoleista (Beijing, New York, Paris ) tulisivat sankoin joukoin Turkuun kokemaan pikku-Lontoon intiimiä ihanuutta. Turussa filmattaisiin uutta "On the Föli", "Mennään bussilla" sarjaa. Kaksikerrosbussit ovat tilaihmeitä. Sama pituus mutta tuplakorkeus. Kuljetuskapasiteetti kaksinkertaistuisi nykyiseen verrattuna. Sehän rittäsi hyvinkin väkiluvultansa 300.000 ihmisen kaupungin liikennöintitarpeisiin vielä vuonna 2100.
- Scania-double-decker
Mennään_Bussilla kirjoitti:
No mikä ettei. Turku voisi profiloitua pikku-Lontoona. Kaksikerrobusseja pörräisi jokapuolella Turkua. Pernossa,Varisuolla,Kekustassa,Halisissa,Satamassa. Raharikkaat turistit maailman metropoleista (Beijing, New York, Paris ) tulisivat sankoin joukoin Turkuun kokemaan pikku-Lontoon intiimiä ihanuutta. Turussa filmattaisiin uutta "On the Föli", "Mennään bussilla" sarjaa. Kaksikerrosbussit ovat tilaihmeitä. Sama pituus mutta tuplakorkeus. Kuljetuskapasiteetti kaksinkertaistuisi nykyiseen verrattuna. Sehän rittäsi hyvinkin väkiluvultansa 300.000 ihmisen kaupungin liikennöintitarpeisiin vielä vuonna 2100.
Lontoossakin käytettyjä Scania Double Decker busseja kulkee myös Berliinissä. Ne eivät ole siis pelkästään Lontooseen rajoittuvia ihmeitä.
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:BVG_V3094-III.JPG - Ihme.fantasiaa
Scania-double-decker kirjoitti:
Lontoossakin käytettyjä Scania Double Decker busseja kulkee myös Berliinissä. Ne eivät ole siis pelkästään Lontooseen rajoittuvia ihmeitä.
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:BVG_V3094-III.JPGLontoossa käytetään New Routemastereita, tilavuus 80 ihmistä seisomapaikkoineen joka ei ole yhtään niin tilava kuin superbussi (yli 120 paikkaa). Katsos, kahdet portaat yläkertaan vie osan hyvästä matkustustilasta. https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster
- fplkj
Ihme.fantasiaa kirjoitti:
Lontoossa käytetään New Routemastereita, tilavuus 80 ihmistä seisomapaikkoineen joka ei ole yhtään niin tilava kuin superbussi (yli 120 paikkaa). Katsos, kahdet portaat yläkertaan vie osan hyvästä matkustustilasta. https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster
Lontoossa on käytössä monta bussimerkkiä ja mallia.
- unelmia.vaan
fplkj kirjoitti:
Lontoossa on käytössä monta bussimerkkiä ja mallia.
No laita joku Eurooppalainen Double-Decker johon mahtuu yli 100 matkustajaa?
- Kymysyksiä
unelmia.vaan kirjoitti:
No laita joku Eurooppalainen Double-Decker johon mahtuu yli 100 matkustajaa?
Missä on käytössä sellainen ratikka joka mahtuu kadulla samaan tilaan kuin bussi ja ei tarvitse satojen miljoonien ratikkainfraa ympärilleen jotta voi edes toimia?
Lisäksi haluaisin nähdä esimerkiksi liikenneruuhkan tai tietyön vuoksi uudelleenreititetyn ratikan?
- Hävisit
Ratikan vastustaja olet roskasakkia. Mene pois
- Ei_Kannattava
Ratikan kannattajat maksakoot koko roskan!
- mutu-mielipiteitä
Säälittävää lukea tätä autoilevan kansan räyhäämistä, kun tuskin kukaan joukkoliikenneuudistusta vastustava tässä ketjussa on itse ollut vuoden sisällä Kauppatori-Varissuo bussissa ruuhka-aikaan.
- ExTurku
Minä olen ollut, ja siksi en enää seudulla asukaan.
- asiathaltuun
Tarvitaanko pikaraitiotie ja vaunut siksi että Varissuolaiset (n. 9000 ihmistä) pääsevät kivuttomasti Turun ytimeen ja takaisin ?? Utopistisen kallis lelu on siihen hommaan. Turku takoi v. 2018 konsernitappiota -46 miljoonaa euroa. Ei tule olemaan viimeinen kuntatalouden tappiovuosi. Uusi lama on jo tuloillansa.Lama tulee kuin jäinen kylmä puhuri Siberian aroilta. Helvetti jäätyy. Lamaan on nyt varustauduttava kaikin keinoin ja opein. Laitettava suojapuskuria eteen. Kerättävä varmuusvarastoa. Ratikka ja tunnin junat ei kyllä auta yhtään mitään. Maailma on kova.
Pikaraitiotiehankkeen ensimmäisen vaiheen kustannus-arvio on 424 miljoonaa euroa (rataverkko 303mE vaunut 74 mE varikko 47mE). Arvio on parin vuoden takainen konsulttien puuhastelun tuotos. Arviot ovat arvioita. Ne realisoituvat aina tuplana. Pieni aritmeettinen laskuharjoitus. Ei tarvitse osata korkeampaa matematiikkaa. Perusaritmeettiset ( αριθμός ) taidot opin markka-aikoina kansakoulussa kolmannella luokalla vuonna 1965. Oli pakko oppia. Muuten olisi ilkeä opettaja laittanut nurkkaan ja isä paukutellut kotona remmillä takapuolelle. Isä oli kova ja lujaluontoinen mies. Siis nyt me lasketaan: 424mE per 9000 varissuolaista= 47 000 euroa/varissuolainen. Aika räkninki 47000 euroa, mutta totta. Helpompi olisi sulloa jokaiselle varissuolaiselle 47 000 euroa kahisevaa eurovaluuttaa taskuun. Sillä rahalla voisitte Varissuolaiset reissata Turkuun ja takaisin vaikka taksipirssillä. Tai miten sitten kuljettekin. Hankitte kimppaan kuljetushelikoptereita. Saatte 424 miljoonalla eurolla valtaisan helikopterilaivueen. Sellaiset 300 kpl paremman laatuisia helikopreita. esimerkiksi 5-paikkainen Eurocopter EC120 Colibri.Puolustusvoimat olisi katkeran vihreä kateudesta.
Kysymystä kehiin. Jos pieneen nyrkin kokoiseen Turkuun halutaan tunnin junat ja ratikat niin millä ihmeen rahalla hoidetaan muut tärkeät arjen rutiinimenot. Ne kun alkavat kararata phasti lapasesta. - mutu-mielipiteitä
asiathaltuun kirjoitti:
Tarvitaanko pikaraitiotie ja vaunut siksi että Varissuolaiset (n. 9000 ihmistä) pääsevät kivuttomasti Turun ytimeen ja takaisin ?? Utopistisen kallis lelu on siihen hommaan. Turku takoi v. 2018 konsernitappiota -46 miljoonaa euroa. Ei tule olemaan viimeinen kuntatalouden tappiovuosi. Uusi lama on jo tuloillansa.Lama tulee kuin jäinen kylmä puhuri Siberian aroilta. Helvetti jäätyy. Lamaan on nyt varustauduttava kaikin keinoin ja opein. Laitettava suojapuskuria eteen. Kerättävä varmuusvarastoa. Ratikka ja tunnin junat ei kyllä auta yhtään mitään. Maailma on kova.
Pikaraitiotiehankkeen ensimmäisen vaiheen kustannus-arvio on 424 miljoonaa euroa (rataverkko 303mE vaunut 74 mE varikko 47mE). Arvio on parin vuoden takainen konsulttien puuhastelun tuotos. Arviot ovat arvioita. Ne realisoituvat aina tuplana. Pieni aritmeettinen laskuharjoitus. Ei tarvitse osata korkeampaa matematiikkaa. Perusaritmeettiset ( αριθμός ) taidot opin markka-aikoina kansakoulussa kolmannella luokalla vuonna 1965. Oli pakko oppia. Muuten olisi ilkeä opettaja laittanut nurkkaan ja isä paukutellut kotona remmillä takapuolelle. Isä oli kova ja lujaluontoinen mies. Siis nyt me lasketaan: 424mE per 9000 varissuolaista= 47 000 euroa/varissuolainen. Aika räkninki 47000 euroa, mutta totta. Helpompi olisi sulloa jokaiselle varissuolaiselle 47 000 euroa kahisevaa eurovaluuttaa taskuun. Sillä rahalla voisitte Varissuolaiset reissata Turkuun ja takaisin vaikka taksipirssillä. Tai miten sitten kuljettekin. Hankitte kimppaan kuljetushelikoptereita. Saatte 424 miljoonalla eurolla valtaisan helikopterilaivueen. Sellaiset 300 kpl paremman laatuisia helikopreita. esimerkiksi 5-paikkainen Eurocopter EC120 Colibri.Puolustusvoimat olisi katkeran vihreä kateudesta.
Kysymystä kehiin. Jos pieneen nyrkin kokoiseen Turkuun halutaan tunnin junat ja ratikat niin millä ihmeen rahalla hoidetaan muut tärkeät arjen rutiinimenot. Ne kun alkavat kararata phasti lapasesta.Jätit huomioimatta, että ensimmäinen ratikkalinja tulee kulkemaan Varissuo-Raisio. Raisiossa asuu noin 24 tuhatta ihmistä ja on todennäköistä, että matkustajat vaihtavat paikallisbusseista ratikkaan matkalla Turun keskustaan, koska sen matka-aika on huomattavasti bussia nopeampi.
Höpinäsi helikoptereista on täysin fantasiaasi, etkä saa tuohon ehdotukseen mukaan ainuttakaan insinööriä. Sitäpaitsi nuo helikopterit tulee saastuttamaan ilmaa enemmän kuin koko nykyinen Fölin bussijärjestelmä.
Varissuo kuitenkin tarvitsee joukkoliikenneuudistusta, oli se ratikka tui superbussi.
Kuten sanoin, teillä henkilöautonkäyttäjillä on vaikea tuntea myötätuntoa täysinahdatun bussin käyttäjia kohtaan, jotka joutuvat käyttämään bussia työmatkoihin koska autoon tai parkkimaksuihin ei ole varaa. Tämä on siis myös köyhien kohtelun kysymys. - TotuusOnKallista
mutu-mielipiteitä kirjoitti:
Jätit huomioimatta, että ensimmäinen ratikkalinja tulee kulkemaan Varissuo-Raisio. Raisiossa asuu noin 24 tuhatta ihmistä ja on todennäköistä, että matkustajat vaihtavat paikallisbusseista ratikkaan matkalla Turun keskustaan, koska sen matka-aika on huomattavasti bussia nopeampi.
Höpinäsi helikoptereista on täysin fantasiaasi, etkä saa tuohon ehdotukseen mukaan ainuttakaan insinööriä. Sitäpaitsi nuo helikopterit tulee saastuttamaan ilmaa enemmän kuin koko nykyinen Fölin bussijärjestelmä.
Varissuo kuitenkin tarvitsee joukkoliikenneuudistusta, oli se ratikka tui superbussi.
Kuten sanoin, teillä henkilöautonkäyttäjillä on vaikea tuntea myötätuntoa täysinahdatun bussin käyttäjia kohtaan, jotka joutuvat käyttämään bussia työmatkoihin koska autoon tai parkkimaksuihin ei ole varaa. Tämä on siis myös köyhien kohtelun kysymys.Toimivan joukkoliinkenteen rinnalle pitää rakentaa toinen joukkoliikennejärjestelmä joka vaatii valtavan tuki-infran ympärilleen jotta se voi edes toimia.
Kiskot, sähköpylväät, johdot, muunninasemat, varikot, mekaanikot, huoltovälineet, varaosat, kiskojen lumenpoisto, infran korjaustiimit 24/7 valmiudessa, oma pelastusorganisaatio raivausautoineen, liikenteenohjauskeskus, omat pysäkit.
Siinäpä muutamia asioita jotka pitää hankkia, rakentaa, palkata ja kouluttaa ennen kuin yksikään vaunu liikkuu mihinkään. - Meinaatkos
mutu-mielipiteitä kirjoitti:
Jätit huomioimatta, että ensimmäinen ratikkalinja tulee kulkemaan Varissuo-Raisio. Raisiossa asuu noin 24 tuhatta ihmistä ja on todennäköistä, että matkustajat vaihtavat paikallisbusseista ratikkaan matkalla Turun keskustaan, koska sen matka-aika on huomattavasti bussia nopeampi.
Höpinäsi helikoptereista on täysin fantasiaasi, etkä saa tuohon ehdotukseen mukaan ainuttakaan insinööriä. Sitäpaitsi nuo helikopterit tulee saastuttamaan ilmaa enemmän kuin koko nykyinen Fölin bussijärjestelmä.
Varissuo kuitenkin tarvitsee joukkoliikenneuudistusta, oli se ratikka tui superbussi.
Kuten sanoin, teillä henkilöautonkäyttäjillä on vaikea tuntea myötätuntoa täysinahdatun bussin käyttäjia kohtaan, jotka joutuvat käyttämään bussia työmatkoihin koska autoon tai parkkimaksuihin ei ole varaa. Tämä on siis myös köyhien kohtelun kysymys.Meinaatko, että raisiolaiset Vaisaaresta, Tikanmäestä ja Petäsmäestä riemuiten kirmaavat raitsikkapysäkille keskustaan? Vai hankkivat oman auton, jolla menevät Turkuun työpaikalleen, joka ei ole Varissuolla?
- TurkuOnKallis
TotuusOnKallista kirjoitti:
Toimivan joukkoliinkenteen rinnalle pitää rakentaa toinen joukkoliikennejärjestelmä joka vaatii valtavan tuki-infran ympärilleen jotta se voi edes toimia.
Kiskot, sähköpylväät, johdot, muunninasemat, varikot, mekaanikot, huoltovälineet, varaosat, kiskojen lumenpoisto, infran korjaustiimit 24/7 valmiudessa, oma pelastusorganisaatio raivausautoineen, liikenteenohjauskeskus, omat pysäkit.
Siinäpä muutamia asioita jotka pitää hankkia, rakentaa, palkata ja kouluttaa ennen kuin yksikään vaunu liikkuu mihinkään.Kaiken tuon raitiotieinfrastruktturin rakentaminen tulee maksamaan 283 miljoonaa euroa. Aivan turhaa yrittää näsäviisailla, kaikki mahdollinen on mietitty puolestasi vuosien aikana. Pelkästään turkulaisten vapaa-ajan palveluihin menee 75 miljoonaa vuodessa.
- JuttilandellaEiMakseta
Meinaatkos kirjoitti:
Meinaatko, että raisiolaiset Vaisaaresta, Tikanmäestä ja Petäsmäestä riemuiten kirmaavat raitsikkapysäkille keskustaan? Vai hankkivat oman auton, jolla menevät Turkuun työpaikalleen, joka ei ole Varissuolla?
Mikäs siinä jos rahhaa on niin senkun menkööt autolla töihin Turun keskustaan ja maksakoon parkkimaksuja. Sama asia on, että tunnin juna ei ole niille, joilla on varaa autolla parkkeerata Helsingin keskustassa.
- Åbuman
Ratikan kannattajat viestivät meille äänestäjille "älkää äänestäkö meitä".
- MoloBååt
Raitiolinjan rakennushinnaksi on laskettu 347 miljoonaa euroa. Tähän ei sisälly edes itse vaunujen hankintahinta, huolto ja palkkakustannukset.
Ratikkaa haluavat maksakoot itse härvelinsä! - Åbuman
MoloBååt kirjoitti:
Raitiolinjan rakennushinnaksi on laskettu 347 miljoonaa euroa. Tähän ei sisälly edes itse vaunujen hankintahinta, huolto ja palkkakustannukset.
Ratikkaa haluavat maksakoot itse härvelinsä!Ja ton kustannusarvion voi tuplata, niin on turussa tapana. Eikä ne ratikat mitään ruuhkaa poista.
- juntit.pihalla
MoloBååt kirjoitti:
Raitiolinjan rakennushinnaksi on laskettu 347 miljoonaa euroa. Tähän ei sisälly edes itse vaunujen hankintahinta, huolto ja palkkakustannukset.
Ratikkaa haluavat maksakoot itse härvelinsä!Faktatieto ei ole teitä juntteja varten, mutta pistän kuitenkin uutisen, jossa selviää koko hinta, myös vaunujen hankinnan hinta.
- juntit.pihalla
juntit.pihalla kirjoitti:
Faktatieto ei ole teitä juntteja varten, mutta pistän kuitenkin uutisen, jossa selviää koko hinta, myös vaunujen hankinnan hinta.
Tässä on linkki.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997989.html?fbclid=IwAR3bfPH7IqfKpJJM01bmEl-VFukKF2gOQj66Z19O5Z-ZGw2RNCj2tuUEtXY - TyhjiäBussejaJokaPäivä
juntit.pihalla kirjoitti:
Faktatieto ei ole teitä juntteja varten, mutta pistän kuitenkin uutisen, jossa selviää koko hinta, myös vaunujen hankinnan hinta.
Ratikkaa haluavat olette jo voittaneet. Ratikka tulee ja sillä siisti!
Koittakaa nyt olla iloisia voitostanne.
Mutta kaikesta huolimatta kuuluu vain vihaisia kommentteja ja ratikkaa puolustelevia vaihtoehtoisia laskelmia, joissa vaihtelee sadat miljoonat eurot ilman tarkkaa loppuhintaa.
Miksi väittelyn voittajat eivät voi olla tyytyväisiä?
Voisiko johtua siitä että pikkuhiljaa on alkanut valjeta että tuli hankittua loputon rahareikä? Maksajia alkaa jo selvästi huolestuttamaan... - SusiaSielläJaTäällä
TyhjiäBussejaJokaPäivä kirjoitti:
Ratikkaa haluavat olette jo voittaneet. Ratikka tulee ja sillä siisti!
Koittakaa nyt olla iloisia voitostanne.
Mutta kaikesta huolimatta kuuluu vain vihaisia kommentteja ja ratikkaa puolustelevia vaihtoehtoisia laskelmia, joissa vaihtelee sadat miljoonat eurot ilman tarkkaa loppuhintaa.
Miksi väittelyn voittajat eivät voi olla tyytyväisiä?
Voisiko johtua siitä että pikkuhiljaa on alkanut valjeta että tuli hankittua loputon rahareikä? Maksajia alkaa jo selvästi huolestuttamaan...Espookin empii ratikkaa!
HS:
Espoon ensimmäinen ratikkalinja kallistui roimasti, kaupunki alkoi viime hetkellä empiä sen hintaa
Espoo ei purematta niele Raide-Jokerin kustannusten nousua.
Espoon kaupunginhallitus palautti tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteluun maanantaina. Espoolaispoliitikot haluavat yhdessä Helsingin kanssa kammata suunnitelmaa läpi, jotta se voitaisiin toteuttaa esitettyä halvemmin.
Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan 25 kilometrin pikaraitiotien kustannusarvio on noussut nykyrahassa 386 miljoonaan euroon.
Espoon ja Helsingin valtuustot hyväksyivät 275 miljoonan euron hankesuunnitelman kolme vuotta sitten. Silloiseen rahan arvoon verrattuna kustannusnousu on 93 miljoonaa euroa.
- Ei.ratikkaa.Turkuun
Kaupunginjohtajan aatemaailma on selvästi sokeuden sumentama.
Vaaleissa muistamme karttaa sellaisia ehdokkaita, jotka tahtovat tuhota Turkua ehdottamalla raitiotietä. - Kannattaa.lukea
Tämä päivän Turkulaisen mielipidepalstalla oli asiantuntijalausnto raitiotiehankkeesta.
- KlausKumara
Ainakin se on varmaa ettei lapiota laiteta maahan ennen Tampereen ratikan liikennöinnin alkua. Mikä kiire meillä oikein on? Katsellaan miten homma onnistuu Treella ja tehdään siitä johtopäätökset..
- mömmö
ehdotan metroa välille varisuo-keskusta-raisio-muumimaailma. ainoa todellinen ja lopullinen ratkaisu tähän asiaan ja toisaalta muut vaihtoehdot aivan turhia.
- AdHominem
Silloin aikoinaan raitiovaunuliikenteen lopettaminen Turussa perustui valheellisiin ja virheellisiin laskelmiin muka sen silloisesta kannattamattomuuttomuudesta. Takana olivat tietysti rahamiehet, jotka halusivat jo kuolleeksi imetyn raitiovaunuliikenteen loppumaan, valheellisilla luvuilla.
Ja pian jo ehtivät ehdottaa vaihtoehtoa, joka jo piankin hyväksyttiin: kaupunkibussit.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2062171Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681732Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821548En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471447- 501421
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1281139Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2221025- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja51850Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60794