Meillä on maatila Rovaniemen ja Kemijärven puolessavälissä ,kahenkymmen lehmän navetta on tyhjentymässä kun kannattavuus on heikko ja nurmee ei suatu korjattu riittävästi,toki tämä vuan nopeutti lehmistä luopumista, ajatus on ollut että 2020/joka tappauksessa laittaa lehmät pois.
Navetalle olis tarkoitus saada kuitenkin käyttöä ja kotieläin tilana pysyä niin miten kannattaja kanojen pito?ymmärtääkseni munat voimme myydä suoraan kauppoihin ja ruokaloihin.
Mitä kanala vaatii-mitä kana vaatii? Ohroo ja kauraa on mahdollista viljellä ,mitä muuta tarvitaan?
Kanoja Pohjois-suomeen
7
102
Vastaukset
- Kananmuna
Taitaa olla kannattavampaa tehdä vaikka katiskoja tai polttopuita. 12 kananmunan kenno maksaa kaupassa 2,5 euroa, jossa mukana kaupan kate. Jos saisit kananmunistasi hyvän hinnan, eli 0,20 euroa/kpl, niin tulishan sitä jo 1000 kananmunasta 200 euroa. Todellisuudessa hinta taitaa olla noin 0,10 euroa kananmuna.
- Kana-aulis
telkkarissa oli kanafarmari,
joka osas hommansa,
oikea maatalousYRITTÄJÄ,
tuli toimeen omillaan,
eikä ruikuttanut tukiaisia...
- No--
Vanha sanonta: Joka kananhoidol rikastuu ei koskaan köyhdy :)
- No--
tuli sato tai kato,
aina voi duunarin taskusta kouria rahaa... - No--
No-- kirjoitti:
tuli sato tai kato,
aina voi duunarin taskusta kouria rahaa...Siälhän sit on, oli töitä tahi ei, liksa juoksee :)
- Olisiainakintekemistä
Jos pitäisi niitä kanoja vain omiksi tarpeiksi ja harrastuksen vuoksi. Jos oikein innostuu, niin voisihan siitä vanhasta navetasta pykätä vaikka kotileipomon ja käyttää munia omien leivontatuotteiden valmistuksessa. Vielä jos on maata viljelyksessä, niin omalla myllyllä viljat vielä jauhoiksi. Pitäisi sitten vielä muutama lehmäkin sittenkin vielä ottaa, niin ei tarvitsisi ostaa kuin suolaa ja sokeria. Voin ja kermankin saa tehtyä siitä maidosta. Hmmm, niin no jos sokerijuurikasta vielä laittaisi, niin riittäisikö se suola?
- Tuottaj
Pienimuotoisena tuottajana voin neuvoa,tee lattiakanala ,hanki käytetyt automaatti munapesät(joskus nettikoneessa ja mt:saa on ilmoituksia)uudetkin tietysti on mahdollista.mutta yleensä käytetyt on melko edullisia,tai laita osta ilmoitus maaseudun tulevaisuuteen.
Sinulla on 70% kanaruokasta olemassa ,eli tarvitset viljan lisäksi tiivisteen jonka saat maatalous kaupasta ja kanakalkin.
Muistaakseni 9 kanaa saa olla neliöllä eli 100 neliöön mahtuu jo 900 kanaa.
Ja tulot saat määrät itse ,minä myyn 5 euroa/munaa (n.2kg) ,mutta uskon että voit saada enemmänkin esim.jos Rovaniemellä on Reko niin 10 € /30 munan kennosta ei varmaan ole mahdotonta,koska uskon siellä olevan tarjontaa paikallisesti tuotetuista munista vähemmän kuin täällä Turun suunnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984