Kiva tarina automatkasta mökille. Tällaista autoilu parhaimmillaan on.
Vaan ei tojotalla.
Miksi ja milloin meni pieleen? Tojota oli hieno automerkki.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/hyundai-kona-electric-64kwh-lla-408-km-mokkimatka-vantaalta-viitasaarelle
Miellyttävä automatka
33
409
Vastaukset
- Voittajana
Toyotalla ei ole mennyt yhtään mikään pieleen. Toyotalla on hybridit ja vetyauto jota muilla ei ole. Muilla on vain surkeita harjoitelmia. Sitten kun sähköautojen sarjatuotannolla voidaan tahkota rahaa eikä tappiota, niin Toyta tulee voimalla markkinoille aivan uudenlaisella sähköautolla. Voittajana, kuten on tehnyt hubrideissään, ladattavassa hybridissään ja vetyautossaan.
Sinun ymmärrys ei riitä tähän.- Hdi163
Eikös Huyndailla ollut se Suomen ainoa vetyauto, joka oli oikeasti ajossa? Mirai pyörähti näytillä, mutta vietiin pois maisemaa pilaamasta. Hybridejäkin Huyndailla löytyy joka lähtöön. Puhumattakaan sähköautosta, mitä Toyota vasta suunnittelee, Sekin tulee markinoille sitten joskus vuoden, kahden päästä.
Siinä olet kyllä oikeassa, ettei minun ymmärrys riitä Toyotan palvomiseen. Ajelenkin tyytyväisenä C5:lla. - Tiedä
Hdi163 kirjoitti:
Eikös Huyndailla ollut se Suomen ainoa vetyauto, joka oli oikeasti ajossa? Mirai pyörähti näytillä, mutta vietiin pois maisemaa pilaamasta. Hybridejäkin Huyndailla löytyy joka lähtöön. Puhumattakaan sähköautosta, mitä Toyota vasta suunnittelee, Sekin tulee markinoille sitten joskus vuoden, kahden päästä.
Siinä olet kyllä oikeassa, ettei minun ymmärrys riitä Toyotan palvomiseen. Ajelenkin tyytyväisenä C5:lla.Kenenkään muun valmistajan hybridit ja vetyautot eivät mene kaupaksi. Ainostaan Toyotan valmistamia hybridejä ja vetyautoja myydään jumalattomat määrät ympäri maailmaa. Muualla maailmassa vedyn tankkausasemia on valtavasti. Suomessa yksi Voikoskella.
http://www.woikoski.fi/fi/vedyn-valmistus-ja-jakelukanavat
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksassa-uskotaan-vetyautoihin-valtio-satsaa-satoja-miljoonia/764be4b5-a8f5-3a19-8f40-372c5b01f1a4 - Hdi163
Tiedä kirjoitti:
Kenenkään muun valmistajan hybridit ja vetyautot eivät mene kaupaksi. Ainostaan Toyotan valmistamia hybridejä ja vetyautoja myydään jumalattomat määrät ympäri maailmaa. Muualla maailmassa vedyn tankkausasemia on valtavasti. Suomessa yksi Voikoskella.
http://www.woikoski.fi/fi/vedyn-valmistus-ja-jakelukanavat
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksassa-uskotaan-vetyautoihin-valtio-satsaa-satoja-miljoonia/764be4b5-a8f5-3a19-8f40-372c5b01f1a4Se Woikosken vetyasema lopetettiin tarpeettomana.
- Joskussitten
Meillä voi mökillä ladata max 1-vaiheisena ja 10A, kauan kestää ladata akku täyteen, jotta pääsisi kotiin?
Äkkiseltään laskien tekee tiukkaa että on sunnuntaina alkuiltapäivästä akku täynnä paluumatkalle.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/fdfbb6fb-8516-4d48-9e14-325b72f75eb9- Joskussitten
Työmatkoille tuo ei käy ollenkaan, kun ei ehdi ladata 1-vaiheisesta max 16A yön aikana akkua täyteen. Kapasiteettia pitäisi olla päivän ajoon n. 400 km, myös talvipakkasilla eli osa energiasta kuluu auton lämmitykseen ja akut antaa kylmän energiaa ulos vähemmän kuin lämpöisellä.
- niin.mieli.muuttuu
Joskussitten kirjoitti:
Työmatkoille tuo ei käy ollenkaan, kun ei ehdi ladata 1-vaiheisesta max 16A yön aikana akkua täyteen. Kapasiteettia pitäisi olla päivän ajoon n. 400 km, myös talvipakkasilla eli osa energiasta kuluu auton lämmitykseen ja akut antaa kylmän energiaa ulos vähemmän kuin lämpöisellä.
Mites se nyt noin pitkä, ladattavaa Priustakin puolustettiin täällä ihan joukolla, kun päivittäinen ajomatka on kuulemma oikein tutkitusti vain noin 40 km.
- massat.puhuu
kyllä on yksittäistapauksia jotka ajavat 400 km päivässä, heilä ei suuressa mittakaavassa ole mitään väliä
- MEBiä.odottelen
massat.puhuu kirjoitti:
kyllä on yksittäistapauksia jotka ajavat 400 km päivässä, heilä ei suuressa mittakaavassa ole mitään väliä
Juurikin näin. Sähköautojen yleistymisen kannalta on aivan sama pystyykö niillä ajamaan 400km pakkasessa viiden tunnin kotilatauksella. Siinä mielessä näiden "ei-pysty-sähköautolla"-esimerkit ovat aivan turhia. Sähköautojen tulevaisuuden ratkaisee se mitä niillä pystyy tekemään, ei se mitä niillä ei pysty tekemään.
Suomessakin on satojatuhansia ihmisiä joille sähköauto kattaisi 100% autontarpeesta ja joilla on kotilatausmahdollisuus. Kuulun itse tähän porukkaan ja seuraava autoni tule suurella todennäköisyydellä olemaan sähköauto. Jo nykyisillä spekseillä sähköauton toimintasäde ja latausaika riittää mainiosti. Kun VW aloittaa MEB-massatuotannon ensi vuonna niin hintakin putoaa sellaiselle tasolle että hommasta tulee siltäkin osin järkevää. - eqreer
massat.puhuu kirjoitti:
kyllä on yksittäistapauksia jotka ajavat 400 km päivässä, heilä ei suuressa mittakaavassa ole mitään väliä
Prius on ok, koska sillä voi ajaa sähköllä päivittäisen ajomatkan 40km, mutta Kona ei ole ok, koska yön aikana ei saa kapasiteettia päivän ajoon n. 400km. Outoa logiikkaa. Ja tiedoksesi: Konan lataa 32A pistorasiasta yön aikana akun täyteen kevyesti (9h35min, kts. https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric). Toki 16A pistorasioita on paremmin tarjolla, mutta ainakin omakotiasujalle tuollainen 32A voimavirtapistorasia on täysin mahdollinen. Ja ellei ole, niin on olemassa ratkaisuja joilla 3-vaihevirrasta saa yhtä tehokkaampaa tasavirtaa.
Ja jos 16A pistorasiasta saa yön aikana esim. 200km, niin sillä pääsee jo pikalatausasemalle, jossa saa sitten tunnissa "tankin täyteen".
Asiat voi nähdä hankalasti, jos ne haluaa nähdä hankalasti.
Tosiasia on kuitenkin se, että Tojotalla ei ole sähköautoa eikä näyttäisi olevan tulossa. Toyota, aikanaan maailman suurin autonvalmistaja, häipyy hitaasti mutta kohta nopeutuen unholaan. Tojotalle kävi nokiat. Onkohan Elop siellä töissä? - Sähköloppu
massat.puhuu kirjoitti:
kyllä on yksittäistapauksia jotka ajavat 400 km päivässä, heilä ei suuressa mittakaavassa ole mitään väliä
Patteriautolla ei uskalla lähteä pitemmälle matkalle, koska ei varmuudella pääse takaisin.
- Suvaitsevaisuutta
Olenkait minä toyotalla tehnyt ajoni.käy tankkaamassa bensaa ja jatkaa matkaa.onko siinä jotain outoa.en ymmärrä.
- Iht7j44cy
Sinä saastutat ja osallistut maapallon tuhoamiseen
- Suvaitsevaisuutta
Iht7j44cy kirjoitti:
Sinä saastutat ja osallistut maapallon tuhoamiseen
Hah.se on ihan sama millä ajan.kaikki saastuttaa.
- iso.kuva.ratkaisee
Jos hörhö-EU kuvittelee luopuvansa polttomoottoriautoista seuraavan parin kymmenen vuoden aikana ja eurooppalaiset autonvalmistajan tyhmyyksissään luopuvat niiden valmistuksesta ,niin se ei tarkoita että ympäri maailman niin tapahtuisi. Suuri osa maapallon ihmisistä elää ilman sähköverkkoa vielä pitkään ja vähälle sähkölle on parempaa käyttöä. Jos luopuisivat ensin kaikista 2-t ajokeista, niin sekin olisi jo hyvä alku. Maapallon väestön kasvulle ei näy loppua, joten samalla kaikenlaiset kuljetustarpeet kasvavat, sähköautoilu todellakaan ei ole ainoa ratkaisu.
- Outo.väite
"sähköautoilu todellakaan ei ole ainoa ratkaisu."
Ei tietenkään ole. Tällaista ei kukaan ole väittänyt koskaan.
Mistä tuon keksit?- turha.haave
Onko eurooppalaisilla autonvalmistajilla mitä myydä, sillä ei se sähköautoilu tule yleisimmäksi koskaan edes Euroopassa.?
- faktankertoja
turha.haave kirjoitti:
Onko eurooppalaisilla autonvalmistajilla mitä myydä, sillä ei se sähköautoilu tule yleisimmäksi koskaan edes Euroopassa.?
Nyt sun vouhkaaminen on lähtenyt käsistä ja mopo karannut.
Eurooppalaiset valmistajat tarjoavat nimenomaan useita käyttövoima-ratkaisuja ja kuluttaja saa päättää mikä on hänelle paras.
Otetaanpa esimerkiksi ikisuosikki Golf. Kuluttaja voi ostaa Golfin:
Bensa-Golf
Plugin-Golf
Kaasu-Golf
Diesel-Golf
Sähkö-Golf
Kaikki löytyy lähimmästä VW-liikkeestä.
Toisin on tojolla. Suuri uutuus Corolla saapuu ja siinä on tarjolla vain yksi ja ainoa käyttövoima. Bensiini. - lue.enisin
faktankertoja kirjoitti:
Nyt sun vouhkaaminen on lähtenyt käsistä ja mopo karannut.
Eurooppalaiset valmistajat tarjoavat nimenomaan useita käyttövoima-ratkaisuja ja kuluttaja saa päättää mikä on hänelle paras.
Otetaanpa esimerkiksi ikisuosikki Golf. Kuluttaja voi ostaa Golfin:
Bensa-Golf
Plugin-Golf
Kaasu-Golf
Diesel-Golf
Sähkö-Golf
Kaikki löytyy lähimmästä VW-liikkeestä.
Toisin on tojolla. Suuri uutuus Corolla saapuu ja siinä on tarjolla vain yksi ja ainoa käyttövoima. Bensiini.Kuka puhuu nykypäivästä, kyse oli viimeistään 20 päästä, kun polttomoottoriautojen valmistus ja myynti on tarkoitus loppua.
- tuhaa.hysteriaa
lue.enisin kirjoitti:
Kuka puhuu nykypäivästä, kyse oli viimeistään 20 päästä, kun polttomoottoriautojen valmistus ja myynti on tarkoitus loppua.
20 vuotta on niin pitkä aika tässä maailmassa että aivan turha murehtia tuollaisia.
Jos viimeinen polttis laitettaisiim kilpiin 2038 niin niitä olisi vielä tarjolla käytettynä ainakin vuoteen 2050. Kannatko oikeasti huolta tuollaisista asioista? Itse näen tuollaisen suhtautumisen hysteerikon ylilyötynä reaktiona. - ereeoioiu
faktankertoja kirjoitti:
Nyt sun vouhkaaminen on lähtenyt käsistä ja mopo karannut.
Eurooppalaiset valmistajat tarjoavat nimenomaan useita käyttövoima-ratkaisuja ja kuluttaja saa päättää mikä on hänelle paras.
Otetaanpa esimerkiksi ikisuosikki Golf. Kuluttaja voi ostaa Golfin:
Bensa-Golf
Plugin-Golf
Kaasu-Golf
Diesel-Golf
Sähkö-Golf
Kaikki löytyy lähimmästä VW-liikkeestä.
Toisin on tojolla. Suuri uutuus Corolla saapuu ja siinä on tarjolla vain yksi ja ainoa käyttövoima. Bensiini.Skodasta ja seatista on kohta samat vaihtoehdot
- iouiuiio
ereeoioiu kirjoitti:
Skodasta ja seatista on kohta samat vaihtoehdot
Ja audista, mahdollisesti porchesta-
- huomenna.on.tänään
tuhaa.hysteriaa kirjoitti:
20 vuotta on niin pitkä aika tässä maailmassa että aivan turha murehtia tuollaisia.
Jos viimeinen polttis laitettaisiim kilpiin 2038 niin niitä olisi vielä tarjolla käytettynä ainakin vuoteen 2050. Kannatko oikeasti huolta tuollaisista asioista? Itse näen tuollaisen suhtautumisen hysteerikon ylilyötynä reaktiona.Verottaja on alkanut syyllistämään jo nyt vanhaan tekniikkaan uskovia ja käyttää sitä hyvänä tekosyynä auto-ja polttoaineverotuksessa. Siltä otetaan, jolta helpommin voi. Suomalaiset eivät ole valitettavasti ranskalaisia, vaan dieselinkin pumppuhinta on meillä jo ylittänyt bensan eikä kukaan reagoi.. Seuraavaksi on odotettavissa käyttövoimaveron korotukset. Ja sitten kun suurin osa on saatu höynäytettyä sähköautoiluun, sille isketään korkea sähkövoimavero. Autoilun verotus tulee aina olemaan tärkeä verotulojen lähde, sitä ei päästä koskaa eikä millään pakoon. Jos verot ei riitä, tulevat tiemaksut, ruuhkamaksut ja ehkä vielä kiinteä yksityisautoilumaksu asuinpaikan mukaan. Jos on julkista liikennettä, yksityisautoilu on kalliimpaa.
- Lcoyug
huomenna.on.tänään kirjoitti:
Verottaja on alkanut syyllistämään jo nyt vanhaan tekniikkaan uskovia ja käyttää sitä hyvänä tekosyynä auto-ja polttoaineverotuksessa. Siltä otetaan, jolta helpommin voi. Suomalaiset eivät ole valitettavasti ranskalaisia, vaan dieselinkin pumppuhinta on meillä jo ylittänyt bensan eikä kukaan reagoi.. Seuraavaksi on odotettavissa käyttövoimaveron korotukset. Ja sitten kun suurin osa on saatu höynäytettyä sähköautoiluun, sille isketään korkea sähkövoimavero. Autoilun verotus tulee aina olemaan tärkeä verotulojen lähde, sitä ei päästä koskaa eikä millään pakoon. Jos verot ei riitä, tulevat tiemaksut, ruuhkamaksut ja ehkä vielä kiinteä yksityisautoilumaksu asuinpaikan mukaan. Jos on julkista liikennettä, yksityisautoilu on kalliimpaa.
"käyttää sitä hyvänä tekosyynä auto-ja polttoaineverotuksessa"
Saastuttaminen on hyvä"syy ei tekosyy. Jos saastutat, maksat
- josnäinon
""""Valitsin ajotilaksi eco, koska ajaisin käytännössä koko matkan vakionopeussäätimellä tasaista nopeutta ylläpitäen""""
Viekö sähköauto enemmän sähköä vakkarilla ajettaessa, kuten bensa autokin?- qwrew
Olennaista kommentissa lienee: "tasaista nopeutta ylläpitäen"
Jos ajellaan rauhallisesti, niin eco moodi oletettavasti säästää hieman sähköä.
- helppo.yhtälö
"Ja sitten kun suurin osa on saatu höynäytettyä sähköautoiluun, sille isketään korkea sähkövoimavero. Autoilun verotus tulee aina olemaan tärkeä verotulojen lähde, sitä ei päästä koskaa eikä millään pakoon. Jos verot ei riitä, tulevat tiemaksut, ruuhkamaksut ja ehkä vielä kiinteä yksityisautoilumaksu asuinpaikan mukaan."
Kyllä ja ei. Suomen valtio tarvitsee sen 8,3 miljardia vuodessa jatkossakin. Se on selvää.
Sähkön verotusta ei voi kiristää koska vain hyvin pieni osa kotitaloussähköstä menee autoihin. Jatkossakaan ja vaikka sähköautoilusta tulisikin yleisin autoilumuoto. Suomi tarvitsee edullista sähköä teollisuudessa.
Nämä lisätulot liikenteestä haetaan käyttömaksuina, tietulleina yms. Ja nämä maksut tulevat aina olemaan päästö / km-pohjaisia. Sähköautoille tulee aina olemaan kevein veropohja. Kaikki muu olisi poliittinen itsemurha.
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Pelkkää maalaisjärkeä ja realiteettien tunnustamista.
Polttikset verotetaan kuoliaaksi ja sähköautoja subventoidaan. Valtio siirtää tulonhankintansa auton ostamisesta auton käyttämiseen; eniten saastuttavat ja eniten ajavat maksavat suurimman osan tuosta 8 miljardista.- Ryvettyneesti.huijaten
Ei nyt mennyt ihan oikein. Jos eläkeläispapalla on vanha auto jolla se ajaa välttämättömät ajonsa alle 10.000 kilsaa vuodessa ja maksaa siitä käyttöveroa 400 euroa vuodessa. Verrokkina pääkaupunkiseudun taksi tai muu aina tien päällä oleva uusi tai uudehko auto kahdensadan euron päästömaksulla ja 100.000 km vuodessa Kumpi saastuttaa enemmän ja kumpi kuluttaa enemmän teitä ja katuja? Se pitää paikkansa että siltä otetaan jolta se on helpompi ottaa. Oikeudenmukaisuudella ja todellisella saastuttamisella ei päästömaksuja kerätä. Ja joskus tulevaisuudessa sähköautoilusta tullaan rahastamaan kiinteää vuosi tai kuukausihintaa jotta kukaan ei pysty säästämään. Näin se tulee menemään
- Km.huomiooan
Kyse ei ole oikeudenmukaisuudesta vaan politiikasta. Tosin tässä tapauksesa Bernerhän ehdotti että autohin tulisi päästö km-perusteinen käyttömaksu jolloin tuo taksiauto maksaisi enemmän kuin kuin vähän ajava pappa. Vaikka papalla olisikin vanha Ave.
Tuskin sähköautoille koskaan tulee erillistä veroa, mutta jonkun kaikkia autoja koskevan perusmaksun nekin joutuvat maksamaan. Ja kun kaikki autot ovat sähköautoja ja se 8,3 miljardia pitää kerätä niin ollaan samassa tilanteessa kuin nyt. Joka tapauksessa muut saastuttavat autot maksavat aina enemmän kuin nollapäästöiset sähköautot. Siinä mielessä sähköauto on turvallinen valinta.
- Eivoilisätä
Sähkön hintaa ei voi lisätä pelkästään autoiluun kohdistuvia veroja.
- Eiooniikuennen
Ihme vänkäämistä.toki sähkis on mielenkiintoinen...mutta..
Meitä on muuten paljon,jotka ajavat pitkiä matkoja ja joille ei riitä tuo 400km toimintasäde.siis pelkästään suomessa ja muualla maailmassa myös..
Ja kaikilla ei mahdollista ladata sähkistä..ainakaa vielä.
Ja jos bensan/dieselin myynti loppuu..niin jostain ne veroeurot revitään..ja kalliita sähköautot.ei ole kaikilla varaa.
Ei bensaautot vielä ole mennyttä..luulen että ladattavat tai ihan ns itselataava hybridi isommilla akuilla tulee olee se juttu.
Kyllä ihmisillä on pelko persiissä et virta loppuu..eikä latausasemia vielä ole paljoa..ja jos yhtäkkiä suomessaki ostetaan vaan sähkiksiä ni jonot on pitkiä asemilla.
Joskus tulevaisuudessa voi olla sähköautot enemmistö..mut menee aikaa...- suhteellisuudentaju
"ja jos yhtäkkiä suomessaki ostetaan vaan sähkiksiä ni jonot on pitkiä asemilla."
Nyt kyllä pompitaan aikalailla villisti ja hysteerisesti. Menee vielä vuosia ennenkuin joka kymmenes ostettu auto on sähköauto. Ja veikkaan että tuolla kymmenellä prosentilla kuluttajia on 99%:lla kotilataus. Lataus bensiksillä on vain poikkeustapauksissa.
"Meitä on muuten paljon,jotka ajavat pitkiä matkoja ja joille ei riitä tuo 400km toimintasäde.siis pelkästään suomessa ja muualla maailmassa myös.."
Lukumääräisesti ehkä, mutta prosentuaalisesti niin vähän että sillä ei ole mitään merkitystä tässä asiassa.
- Keskeneräisiä
Kävin koeajamassa toyota hybridin.
Toimii kuin unelma,todella jouhevasti toimiva voimansiirto yms,oli ihana ajokokemus.
Kävin ajamassa myös vw.n dsg mallin.
Voi pojat.miksi vw tekee edelleen noin onnetonta laatikkoa.
Nykii hiipii ja ryntäilee
Ei tuollaista laatikkoa voisi edes ajatella hybrideihin tai sähköautoihin.
Vw.n pitäisi luopua tuosta dsg.n murheenkryynistä heti.
Mutta kun ei parempaa ole niin mites luopuu..
Eikä vw ole hybridejään eikä sähköautojaan edes mainostanut.
Molemmat täysin raakileita.
Hybridin kulutukset koe ajossa jopa 8 litraa sadal..(susi)
Toyotan ylivoima pakotti vw.n taas kerran tuomaan markkinoille täysiä raakileita.
Samoin kävi kulutus ja päästö huijauksissakin.
Toyotan etumatka pakotti volkswagenin noinkin epätoivoiseen tekoon.
Sutta ja sekundaa
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vuosi-sahkolla-vierailevana-tahtena-viilea-volkswagen-e-golf/
Lukekaas kaikki loppuunasti..
Tiedätte miksi vw.n sähköautokin on täysi raakile.
Naurettava tekele suomen talvessa.
Nyt ymmärtää miksi vw ei noita edes mainosta
On tunnustettava, että yksin hyisessä yössä kiitävän e-Golfin ohjaksissa ajatukset pyörivät lähinnä viileydessä ja akun varaustilassa. Arkisissa rutiineissa auto on Hyundai Ioniq Electricin tapaan mitä mainion, mutta pidempi matka ”äärioloissa” rampauttaa Volkswagenia enemmän, kuin olisi uskonutkaan.
Mites kun pakkasta 30 ast.
Ja vaikka 4 henkilöä ja tavaraa kyydissä.
Ajomatka 30 km
Täysin käyttökelvoton suomen talvessa..
Lyhyitä kaupunki ajoja ehkä.ei muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575480
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233507Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281632Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2031579- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261048Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49907Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798