On se vain niin ihmeellistä,että jotenkin toi Joulu muuttaa ihmistä!
En ole hössöttävä jouluihminen,mutta oletettavasti jo niin vanhuudenhöperö,että nautin Joulusta!
Kauneimmmat Joululaulut kirkoissa laulettuina ja kaikki se valomeri aattona hautausmailla,jotenkin sulattaa jäyhänkin sydämen!
Kuinka Joulu teitä puhuttelee?
Joulunaika Jouluntaika!
12
181
Vastaukset
Joulunaika herkistää minuakin jo perinteisesti. Nuo tervehdykset puhelimitse, joita olaan harrastettu joulukorttien sijaan, on antaneet monta iloista ja lämmintäkin hetkeä ystävien kesken.
Jokunen joulukortti tulee silti, kyllä minä ne säilytän vitriinikaapin lasioven läpi ne ilahduttavat tunnelmillaan. Lippajärvellä annoin rannalla olevalle päiväkodille laatikollisen joulukortteja askartelua varten : )
Osallistuin jonkin verran päiväkoti toimintaan, ja säestin lasten lauluja, ja maalasin jonkin hirsikulissin seimikuvaelmaan.
Nuorimman tyttären kanssa sovittiin tänään työnjaosta, tahdonhan osallistuakin kun perheensä luona vietän jouluaaton. Vielä on sopimatta mitä kukin tekee, töistä kun sairaanhoitajana soitti, kertoi vaan olevansa aattona vapaana.
Hieno avaus Ama, joulumieltä palsta tarvitsee, joskin hyvä ironia tilanteeseen näkyy toisaalla olevan.Kiitos sini.sirkku!
Tänään tein jotain jouluvalmisteluja,köijjäsin kesävaatteita tuvanvintille!
Rantasaunanterassista teetin lämpimän,joten ei punaviiniä kulu niinpaljoa??
Koristelin sen akkunapenkit jo ruusukkeilla!
On se vain niin ihanaa toteuttaa itseään ja olla joskus joulumielinen hupakko??
Jäätä ehkä kymmenen senttiä!
Lumesta ei haittaa,mutta kaiketi Liisanliukkaat tai Kaisankaljamat ovat nyt
vallanneet pihapiirini?
Pajuissa oli niitä pajunkissoja,jospa joulukuusen sijaan toisinkin pirtiin Joulupajun,enkä kuusta??
Ilmastonmuutoksesta huolimatta ama viettää Joulunsa täällä korvessa!
- Ramoona_
Kauneimmat joululaulut kotikirkossa yhdessä laulettuina on melko uutta suomalaista jouluperinnettä parhaimmillaan. Tilaisuus kokoaa penkkeihin paljon sellaisiakin, jotka eivät muuten juuri kirkon oven saranoita kuluta. Täällä lauletaan aina lopuksi "Maa on niin kaunis" ja sen ihanat sanat ja urkujen mahtava pauhu jää soimaan sydämeen, kun kirkon valoista astutaan ulos pimeään iltaan, jossa hautausmaan kynttilöiden liekit tervehtivät. Tuntee vahvasti yhteyden menneisiin sukupolviin, jouluihin heidän kanssaan. Tuota virttä meillä on suvussa tapana laulaa myös kaikissa hautajaisissa. Sielujen toiviotiellä kuljemme, laulaen maailman kautta kohti ikirauhaa, sanotaan sitä vaikka taivaaksi.
Aman saunan terassi on varmasti oikea jouluidylli, kyllä siellä kelpaa vaikka lämmintä punaviiniglögiä siemailla . Ilmeisesti valosaastettakaan ei ole kovin paljon, saatat nähdä jouluyön tähtitaivaan, jos on selkeää. Jäätäkin jo noin paksu kerros, taidat saada joulukalatkin pilkkimällä.
Itselläni on yksi kauneimmista joulumuistoista, kun isä oli aurannut jäälle pienen luistinradan jo ennen aattoa ja jäädyttänyt paljon jäälyhtyjä saunapolun varteen ja jäälle auratun kentän laidoille. Lyhdyissä paloi kynttilät joulupäivän ja Tapaninpäivän hämärissä. Olin saanut kaunoluistimet joululahjaksi , jäälle ilmestyi myös naapurin lapsia uusine tai vanhoine luistimineen. Olisin ajan tapaan normaalisti perinyt lähes kaikki käytettynä vanhemmalta siskoltani, mutta meillä on vain reilu vuosi ikäeroa ja kasvoin jo alle kouluikäisenä pitemmäksi ja jalan kokokin oli suurempi kuin hänellä. Kumpikin saimme aina uuden leningin joulu- ja kevätjuhliin, nekin olivat hyvin tärkeitä juhlan tekijöitä . Jäälyhtyjä valmistan silloin joulun ajaksi , jos on kunnolla pakkasta, mutta useimmiten ei täällä rannikolla ole. Joskus olen jäädyttänyt pieniä lyhtyjä pakasteessa, laittanut sisälle tulppaaneja. En osaa maalata, mutta mielestäni luoda aika maalauksellisia ja tunnelmallisia asetelmia, kattauksia sekä muita rekvisiittoja, ja valokuvaan niitä.
Mukavia joulunalustunnelmointeja palstalle !Sinun Ramoona ajatuksistasi ahdan tähän olotilaani sisäisenseestymyksen!
Olet jo nimetty palstan parhaimmaksi mielipiteidentulkiksi,jossain kukakukin on palstalla!
Minä yhdyn täysin mielipiteeseen,olet parasta,mitä palstalta löytyy!
Olen aina otettu,kun nään että olen koskettanut avausta,joka luo avatulle keskustelulle puiteet jatkuvuudelle!
Olen ehkä liikaa kertonut omista tekemistäni,olen karrikoidusti nostanut imagoani,mutta toi yksinäisyys ei ole vahvin puoleni?
Joskus esiintuloni ehkä kaataa rajaaitoja?
Kyllä Joulu tuo pimempään aikaan luotu valonjuhla on meille suomalaisille,ei vain Jeesuksen syntymäjuhla,vaan hiljentymisen juhla!
Joulurauhanjulistus ja hiljentyminen sankarihaudoilla!
He urheat nuoret miehet,jotka antaessaan henkensä itsenäisyytemme puolesta,olivat
sankareita! Luin enoni sotilasmuistokirjasta ajatelmia,hänen viimeisiään!
Kahden päivän päästä hän 22v nuori oli kaatunut maatamme puolustaessaan.
Kiitos Rakas Esko Itsenäisestä Suomesta!
Anteeksi,minun Joulumuisteloni lipsuivat amaAivan ihanaa kerrontaa lapsuudestasi Ramoona ja mikä ihaninta,kun vielä muistamme!
Sen lapsuuden muistaminen alkaakin olla helpompaa,kuin eilispäivän?
No ei se mitään,pää asia,että muistamme ja kirjoitustaito näppäimillä säilyy??
Minä en noita tavuviivoja enää viljele,en siis kaunokirjoituksesta en jaksa pitää kiinni??
Minäkin muistan ensimmäiset kaunarit!
Menin niitä Hesassa kokeilemaan lähellä olevaa hietsun jäädytettyä rataa ja peffa kosketus oli ensimmäinen,jonka sain jäähän``
Voi ne kaunoluistimet olivat silloin mielestäni,elintason nousujohteisuutta?
Voi niillä kaunareilla viiletin pitkin tota järvenselkää,kun paluumuuttoni oli totaalista tänne
korpeen ja lapsuusmaisemiin??
Nyt tuskin nivelrikoiset polveni kestäisivät kaunareita,mutta muistelu on kantavavoima
joka pitää yllä oletettavaa kiirakorpea,kuin mys amanrituliini_38 kirjoitti:
Aivan ihanaa kerrontaa lapsuudestasi Ramoona ja mikä ihaninta,kun vielä muistamme!
Sen lapsuuden muistaminen alkaakin olla helpompaa,kuin eilispäivän?
No ei se mitään,pää asia,että muistamme ja kirjoitustaito näppäimillä säilyy??
Minä en noita tavuviivoja enää viljele,en siis kaunokirjoituksesta en jaksa pitää kiinni??
Minäkin muistan ensimmäiset kaunarit!
Menin niitä Hesassa kokeilemaan lähellä olevaa hietsun jäädytettyä rataa ja peffa kosketus oli ensimmäinen,jonka sain jäähän``
Voi ne kaunoluistimet olivat silloin mielestäni,elintason nousujohteisuutta?
Voi niillä kaunareilla viiletin pitkin tota järvenselkää,kun paluumuuttoni oli totaalista tänne
korpeen ja lapsuusmaisemiin??
Nyt tuskin nivelrikoiset polveni kestäisivät kaunareita,mutta muistelu on kantavavoima
joka pitää yllä oletettavaa kiirakorpea,kuin mys amanAloitukseni oli varmaankin neutraali,ei haasteita!
Jotenkin tämä aloitukseni jäi kannattajajoukoiltaan vaisuksi
No ei se mitään!
Kyllähän sen seimenlapsen syntymä saa meidät hiljentymään!
Poliisivoimille hiljentyminen ei niin totaalista,kun he Joulupukit ovat harhautuneet?
- Miettivä-tonttu
Minusta tuntuu, ettet ymmärrä miltä lukijoistasi joskus tuntuu! Menet eteenpäin kuin Valmetin miesporukassa pärjänneen jargongilla. Totta kai se hiljentää, jos pidät langat käsissäsi koko ajan, ja kääntäen omaksi hyödyksesi toisten reagoinnin.
Kaiken maailman hokemia tukipilareiksi haalimisiasi joutuu lukeamaan, mutta älä suotta vedä aina kotiinpäin, vaan mieti joskus olisko joskus kasvunpaikkaa sinullekin.
Itse olet kaikkina vuosina kääntänyt kritiikin teinien hiekkalaatikko sanomiksi,,,,helpoin tapa päästä pälkähästä!
Hyvää Joulua!Anteeksi nyt Miettivä-tonttu?
Minä todella kirjoitan avauksiani harvoin!
Vaikka nyt onkin Joulunaika ja kaikki väki varpahillaan,olisiko minulla
kahdeksankymppisella muijjalla "kasvunpaikka"?
Otan mielenkiinnolla haasteenvastaan,kun tiedän edes kuka vastaan taistelee?
Tuulimyllyjä vastaan en aio taistella,- Luovuttanut-tonttu
rituliini_38 kirjoitti:
Anteeksi nyt Miettivä-tonttu?
Minä todella kirjoitan avauksiani harvoin!
Vaikka nyt onkin Joulunaika ja kaikki väki varpahillaan,olisiko minulla
kahdeksankymppisella muijjalla "kasvunpaikka"?
Otan mielenkiinnolla haasteenvastaan,kun tiedän edes kuka vastaan taistelee?
Tuulimyllyjä vastaan en aio taistella,Miks tämä taistoa tarvitsisi olla ? Ei miun tarvitse tapllae h, jos minulle luetaan opittavaa. Ihminen joka kuvittelee olevansa täysoppinut elämästä, on vain helkkarin ikävystyttävä olio. Se siitä ja loput jos viitsin.
Luovuttanut-tonttu kirjoitti:
Miks tämä taistoa tarvitsisi olla ? Ei miun tarvitse tapllae h, jos minulle luetaan opittavaa. Ihminen joka kuvittelee olevansa täysoppinut elämästä, on vain helkkarin ikävystyttävä olio. Se siitä ja loput jos viitsin.
Siis valmetlaisissa ei koskaan ole ollut noin jälkeenjääneitä,jotka
hakevat neulaa heinäsuovasta ja tulevat alasajamaan ammattitaitoa!
Olen ylpeä työpanoksestani!
Tuskin sinulla edes on tietoa mitä työ ja palkkatulo merkitsee!
Kiitos irvailusta!Nuku yösi hyvin!- älä-tee-pelleä-its
rituliini_38 kirjoitti:
Siis valmetlaisissa ei koskaan ole ollut noin jälkeenjääneitä,jotka
hakevat neulaa heinäsuovasta ja tulevat alasajamaan ammattitaitoa!
Olen ylpeä työpanoksestani!
Tuskin sinulla edes on tietoa mitä työ ja palkkatulo merkitsee!
Kiitos irvailusta!Nuku yösi hyvin!"Tuskin sinulla edes on tietoa mitä työ ja palkkatulo merkitsee!"
Oletko todellakin sitä mieltä, että vain sinä tiedät kaiken työstä ja työpanoksesta, puhumattakaan siitä, missä kukin asuu vaikka esimerkiksi loma-asunnollaan?
Et ole myöskään ainoa ihminen rantatilalla vakituisesti asuva, koska minäkin tunnen aika monta sinua vanhempiakin ja siis yksinäisiä leskiä ja hyvin pärjäävät, ainakin hieman lastensa avustuksella, mutta onhan sinullakin lapsia, vaikka ei aivan vieressä asukkaan.
Jotenkin hyökkäät liian agresiivisesti heti sellaisen kirjoittajan kirjoituksiin, jotka ei sinun mielipiteitäsi hyväksy, vaan heti luokittelet heidät johonkin hiekkalaatikolle. Miksi?
Sinullahan on mukamas ne kuuluisat aivot, joita toistat papukaijan tavoin ja osaat niitä mukamas käyttääkin? Käyttäisit niitä nyt tänne kirjoitellessakin ja laita se välimerkki pilkun jälkeen, vai oletko käynyt edes kansakoulun lopuun? älä-tee-pelleä-its kirjoitti:
"Tuskin sinulla edes on tietoa mitä työ ja palkkatulo merkitsee!"
Oletko todellakin sitä mieltä, että vain sinä tiedät kaiken työstä ja työpanoksesta, puhumattakaan siitä, missä kukin asuu vaikka esimerkiksi loma-asunnollaan?
Et ole myöskään ainoa ihminen rantatilalla vakituisesti asuva, koska minäkin tunnen aika monta sinua vanhempiakin ja siis yksinäisiä leskiä ja hyvin pärjäävät, ainakin hieman lastensa avustuksella, mutta onhan sinullakin lapsia, vaikka ei aivan vieressä asukkaan.
Jotenkin hyökkäät liian agresiivisesti heti sellaisen kirjoittajan kirjoituksiin, jotka ei sinun mielipiteitäsi hyväksy, vaan heti luokittelet heidät johonkin hiekkalaatikolle. Miksi?
Sinullahan on mukamas ne kuuluisat aivot, joita toistat papukaijan tavoin ja osaat niitä mukamas käyttääkin? Käyttäisit niitä nyt tänne kirjoitellessakin ja laita se välimerkki pilkun jälkeen, vai oletko käynyt edes kansakoulun lopuun?Todella oiva joulupakina älä-tee-pelleä-its !
Varmaankin Taata olisi ihmeissään?
Sinä olet tuonut palstalle minun ongelmani siis kiitos niistä!
Harvoin sitä todella huomaa omia virheitään?
Luojankiitos sinulla sytytti se osa kehoasi, jossa aivot sijaitsevat?
On ihailtavaa,että vaivauduit tuomaan kaikki puutteeni, siis henkiseltä puolelta meidän kaikkien nähtäville ja aivan reippaasti puskasta?
No jospa tämä mielipiteesi helpottaa pernasi toimintaa, niin Joulusaarnasi ei mennyt hukkaan?
Minä otin kyllä ne lääkkeet,jotka minulle minulle on määrätty, sinusta en tiedä?
Toivon sydämestäni sinulle näin Jouluna: anna sen lähimmäisenkin ajatella niillä omilla aivoillaan ja tee omaan elämääsi se Hyvänmielen Joulu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262636Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242032Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1081531- 761289
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71198Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381166- 641016
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10934Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70881- 102867