Kitkat jäisellä asfaltilla? vai nasta kuitenkin?

ainaliikkellä

Uusien 0-2v ikäiset ei kiinnosta vaan renkaiden ollessa yli 2v ja 3-5mm ikäiset.
Miten kitka pärjää jäisellä asfaltilla joka on 0-10c miinuksella ?
Asfaltti on siis näkyvissä mutta jäässä veden vaikutuksesta ja miksei huurteenkin.
Miten kitka silloin toimii? saako nasta pitoa ohuestakin eli melkimpä raapii jo kiviainestakin?

Itse ajanut aina nastoilla mutta keksisuomen korkeudella voisi jo pärjätä kitkoillakin mutta toisaalta miksi kitkat kun nastoja myydään edelleen ja saa käyttää??? auto 4x4.

Nastata ei kuulu eikä niistä ole minulle mitään haittaa eli kitkat ei tuo mitään etua minulle melun suhteen. Lähinnä nastat tuo turvallisuudentunnetta kun näkee ne renkaassa. Kitka enemmänkin aiheuttaa ahdistusta kun näkee niiden sutivan pimeässä autojen valoissa tuulilasin pyyhkimien sutiessa vettä lasilta 0 kelissä. Ajan yleensä kesärenkailla joulukuun alkuun asti jolloin pakko iskee vaihtaa.

10

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitouusnukari

      Huhuhu mitä plaaplaata!
      Mitä kyselet kokeile.
      Osaava pärjää niillä millä heikko ei edes uskalla.

      • olehyvä

        taitouusnukri on idiootti.


    • srgrsgrs

      Rengastestien mukaan laadukas kitka voi hyvin pitää jäällä paremmin kuin halpisnasta, se kertoo aika hyvin että nykykitkoissa on jo jääpito hyvällä tasolla kun päihittävät useita nastarenkaitakin jääpidossa.

      Mitä ikääntymiseen tulee, niin kitkojen pitoa heikentää eniten kovettuminen ajan myötä, nastojen pitoa taas heikentää eniten kilometrit jotka pyöristävät ja irrottavat nastoja. Jos ajat paljon, kitka ehkä kannattavampi koska kuluminen ei heikennä pitoa, lähinnä aika. Jos ajat vähän, nasta säilyttää pidon kauemmin koska aika ei heikennä nastoja.

      • Tgfredsw

        Varmaan joku huipounastarengas pitää uutena jopa jäälläkin paremmin kuin jokin kaukoidän halpisnastarengaskopio. 800-900 €. vs. 100-200€. Ehkä kuitenkaan nuo eivät ole vaihtoehtona samalle ostajalle.

        Nastojen pitokyky saattaa vanhoilla saman ikäisillä ja suunnilleen yhtä kuluneillä renkailla olla laskenut enemmän kuin vastaavan ikäisillä kitkoilla, mutta lähtötaso on sen verran parempi, että pito on edelleen parempi kuin kitkoilla.
        Toisaalta kitkat kuluvat nopeammin kuin nastat, joten yleensä yhtä kuluneilla nastoillaja kitkoilla on ikäeroakin siten, että kitkat ovat uudempia kuin nastat, jolloin iän tuomat muut vanhenemis ominaisuusmuutokset ovat tuolloin kitkoilla vähäisemmät.

        Vanhoja renkaita ostettaessa kannattaakin tutkia renkaita yksilöllisesti ja jos käyttöhistoria ja varsinkin ikä on tiedossa, niin aina parempi.


    • Kokemusta

      Kolme talvea ja 70tkm ajetut nokian r2 kitkat joissa pintaa 3.5-4.5m, nollakelissä ja liippaantuneissa risteyksissä jäällä on kyllä liukkaat, jos vettä jään päällä kävelyvauhti sopiva.

      Heti kun pakkasta -4 tai enemmän alkaa taas pitämään eikä pitoero enää olekkaan kovin suuri uusiin, eli pärjää loistavasti 80km/h rajoituksella maantiellä eikä tarvitse ajaa edes alinopeutta.

    • Kitkoilla

      Neljä talvea ajetut 4mm pinnalla olevat Nokian R2 tuntuvat vielä hyvin pitäviltä nollakeleillä, ja muutamissa pakkasateissa, kovilla pakkaaillahan pito on jokatapauksessa hyvä.

    • pirellinxero

      Ja jaksetaan "automiesten" ja ralliosaajien luvatussa maassa itkeä nasta vai kitka keskusteluissa, kun se rengas ei tee autosta yhtään sen vaarallisempaa tai turvallisempaa.
      Kun kuljettaja ratkaisee ja sen terveys, auton kunto harvoin ja ylinopeuden syy onnettomuuteen on sellainen 6-8% kun rattijuopot jää laskuista ja itsemurhapommittajat, pelkkien renkaiden syy yhtään mihinkään on häviävän pieni ja taitaapi olla kesärenkailla sateella olla enempi vaaraa kuin vanhoilla ässä -nastoilla tai kitkoilla ylipäätään.

      • eg43

        Kun paras nastarengas pysähtyy jäisellä tiellä 50km/h nopeudesta 13,5m aiemmin kuin paras kitkarengas (lähde: TM syksyn 2018 testi), niin kyllähän se ero on aika valtava vielä kun puhutaan noinkin matalista nopeuksista kuin 50.

        Monet eivät vain malta/halua ajaa niin paljon hitaammin että nopeus kompensoisi tuota pitkää jarrutusmatkaa. 50-alueilla kitkalla pitäisi ajaa max 40km/h jotta kompensoisi jarrutusmatkaa ja aika harva näin tekee.


    • Jokainen päättää itse, millaisilla renkailla itse pärjää parhaiten, joten en ota kantaa siihen millaiset renkaat itse kukin "tarvitsee" tai millä "pärjää".

      Mutta tastivoittajanastojen jälkeen testivoittaja kitkoihin siirtyneenä olen huomannut jääpidon lisäksi myös muita selviä eroja.

      Hyvää on hiljaisuus ja ohjausvaste maantieajossa. Auto kulkee nätisti suoraan eikä ole uraherkkä.

      Hyvää on myös pito ja ajoköytös uudella pakkaslumella ja märässä sohjossa.

      Kaikissa muissa tilanteissa kitkarengas häviääkin hyville nastarenkaille. Jääpito mustalla jäällä ei ole vain huonoa jarrutustehoa, vaan yllättäviä luistoja pehmeästi vaihtavan automaatin vaihteen vaihdon potkaistessa auton poikittain.

      Vanhan pakkaslumen jääpolanteen luulisi olevan helppo keli, ja niin se suoralla tiellä onkin. Silloinkin jokainen risteys, mutka js liikenneympyrä on kiillotettu liukkaaksi, joten pito vaihtelee jatkuvasti.

      Luiston raja on vaijeampi havaita, koska sitä ei kuule ja pehmeän renkaan lamellit joustavat kaarteessa tuntuvasti. Nollakelillä on vaikea erottaa sortaako pehmeä kitkarengas sulalla tiellä vai luistaako se jäällä.

      Jos edut tuntuvat haittoja suuremmilta, silloin kannattaa ostaa kitkat.

    • mielummin

      nasta jäisellä asfaltilla ja ilman suolaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      49
      5063
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3729
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3483
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2848
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      91
      2739
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1881
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1351
    Aihe