Kitkat jäisellä asfaltilla? vai nasta kuitenkin?

ainaliikkellä

Uusien 0-2v ikäiset ei kiinnosta vaan renkaiden ollessa yli 2v ja 3-5mm ikäiset.
Miten kitka pärjää jäisellä asfaltilla joka on 0-10c miinuksella ?
Asfaltti on siis näkyvissä mutta jäässä veden vaikutuksesta ja miksei huurteenkin.
Miten kitka silloin toimii? saako nasta pitoa ohuestakin eli melkimpä raapii jo kiviainestakin?

Itse ajanut aina nastoilla mutta keksisuomen korkeudella voisi jo pärjätä kitkoillakin mutta toisaalta miksi kitkat kun nastoja myydään edelleen ja saa käyttää??? auto 4x4.

Nastata ei kuulu eikä niistä ole minulle mitään haittaa eli kitkat ei tuo mitään etua minulle melun suhteen. Lähinnä nastat tuo turvallisuudentunnetta kun näkee ne renkaassa. Kitka enemmänkin aiheuttaa ahdistusta kun näkee niiden sutivan pimeässä autojen valoissa tuulilasin pyyhkimien sutiessa vettä lasilta 0 kelissä. Ajan yleensä kesärenkailla joulukuun alkuun asti jolloin pakko iskee vaihtaa.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitouusnukari

      Huhuhu mitä plaaplaata!
      Mitä kyselet kokeile.
      Osaava pärjää niillä millä heikko ei edes uskalla.

      • olehyvä

        taitouusnukri on idiootti.


    • srgrsgrs

      Rengastestien mukaan laadukas kitka voi hyvin pitää jäällä paremmin kuin halpisnasta, se kertoo aika hyvin että nykykitkoissa on jo jääpito hyvällä tasolla kun päihittävät useita nastarenkaitakin jääpidossa.

      Mitä ikääntymiseen tulee, niin kitkojen pitoa heikentää eniten kovettuminen ajan myötä, nastojen pitoa taas heikentää eniten kilometrit jotka pyöristävät ja irrottavat nastoja. Jos ajat paljon, kitka ehkä kannattavampi koska kuluminen ei heikennä pitoa, lähinnä aika. Jos ajat vähän, nasta säilyttää pidon kauemmin koska aika ei heikennä nastoja.

      • Tgfredsw

        Varmaan joku huipounastarengas pitää uutena jopa jäälläkin paremmin kuin jokin kaukoidän halpisnastarengaskopio. 800-900 €. vs. 100-200€. Ehkä kuitenkaan nuo eivät ole vaihtoehtona samalle ostajalle.

        Nastojen pitokyky saattaa vanhoilla saman ikäisillä ja suunnilleen yhtä kuluneillä renkailla olla laskenut enemmän kuin vastaavan ikäisillä kitkoilla, mutta lähtötaso on sen verran parempi, että pito on edelleen parempi kuin kitkoilla.
        Toisaalta kitkat kuluvat nopeammin kuin nastat, joten yleensä yhtä kuluneilla nastoillaja kitkoilla on ikäeroakin siten, että kitkat ovat uudempia kuin nastat, jolloin iän tuomat muut vanhenemis ominaisuusmuutokset ovat tuolloin kitkoilla vähäisemmät.

        Vanhoja renkaita ostettaessa kannattaakin tutkia renkaita yksilöllisesti ja jos käyttöhistoria ja varsinkin ikä on tiedossa, niin aina parempi.


    • Kokemusta

      Kolme talvea ja 70tkm ajetut nokian r2 kitkat joissa pintaa 3.5-4.5m, nollakelissä ja liippaantuneissa risteyksissä jäällä on kyllä liukkaat, jos vettä jään päällä kävelyvauhti sopiva.

      Heti kun pakkasta -4 tai enemmän alkaa taas pitämään eikä pitoero enää olekkaan kovin suuri uusiin, eli pärjää loistavasti 80km/h rajoituksella maantiellä eikä tarvitse ajaa edes alinopeutta.

    • Kitkoilla

      Neljä talvea ajetut 4mm pinnalla olevat Nokian R2 tuntuvat vielä hyvin pitäviltä nollakeleillä, ja muutamissa pakkasateissa, kovilla pakkaaillahan pito on jokatapauksessa hyvä.

    • pirellinxero

      Ja jaksetaan "automiesten" ja ralliosaajien luvatussa maassa itkeä nasta vai kitka keskusteluissa, kun se rengas ei tee autosta yhtään sen vaarallisempaa tai turvallisempaa.
      Kun kuljettaja ratkaisee ja sen terveys, auton kunto harvoin ja ylinopeuden syy onnettomuuteen on sellainen 6-8% kun rattijuopot jää laskuista ja itsemurhapommittajat, pelkkien renkaiden syy yhtään mihinkään on häviävän pieni ja taitaapi olla kesärenkailla sateella olla enempi vaaraa kuin vanhoilla ässä -nastoilla tai kitkoilla ylipäätään.

      • eg43

        Kun paras nastarengas pysähtyy jäisellä tiellä 50km/h nopeudesta 13,5m aiemmin kuin paras kitkarengas (lähde: TM syksyn 2018 testi), niin kyllähän se ero on aika valtava vielä kun puhutaan noinkin matalista nopeuksista kuin 50.

        Monet eivät vain malta/halua ajaa niin paljon hitaammin että nopeus kompensoisi tuota pitkää jarrutusmatkaa. 50-alueilla kitkalla pitäisi ajaa max 40km/h jotta kompensoisi jarrutusmatkaa ja aika harva näin tekee.


    • Jokainen päättää itse, millaisilla renkailla itse pärjää parhaiten, joten en ota kantaa siihen millaiset renkaat itse kukin "tarvitsee" tai millä "pärjää".

      Mutta tastivoittajanastojen jälkeen testivoittaja kitkoihin siirtyneenä olen huomannut jääpidon lisäksi myös muita selviä eroja.

      Hyvää on hiljaisuus ja ohjausvaste maantieajossa. Auto kulkee nätisti suoraan eikä ole uraherkkä.

      Hyvää on myös pito ja ajoköytös uudella pakkaslumella ja märässä sohjossa.

      Kaikissa muissa tilanteissa kitkarengas häviääkin hyville nastarenkaille. Jääpito mustalla jäällä ei ole vain huonoa jarrutustehoa, vaan yllättäviä luistoja pehmeästi vaihtavan automaatin vaihteen vaihdon potkaistessa auton poikittain.

      Vanhan pakkaslumen jääpolanteen luulisi olevan helppo keli, ja niin se suoralla tiellä onkin. Silloinkin jokainen risteys, mutka js liikenneympyrä on kiillotettu liukkaaksi, joten pito vaihtelee jatkuvasti.

      Luiston raja on vaijeampi havaita, koska sitä ei kuule ja pehmeän renkaan lamellit joustavat kaarteessa tuntuvasti. Nollakelillä on vaikea erottaa sortaako pehmeä kitkarengas sulalla tiellä vai luistaako se jäällä.

      Jos edut tuntuvat haittoja suuremmilta, silloin kannattaa ostaa kitkat.

    • mielummin

      nasta jäisellä asfaltilla ja ilman suolaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      40
      2797
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      178
      1664
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1545
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      1496
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1259
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      324
      1057
    7. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      984
    8. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      85
      956
    9. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      910
    10. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      91
      880
    Aihe