Pään sisällä universumi, edessä tyhjä paperi

baverna

Olen kehitellyt erilaisia maailmoja ja tarinoita jo pitkän aikaa. Aluksi kehittelin niitä roolipelejä varten, mutta sen harrastuksen tyrehtyessä päädyin piirtelemään karttoja, suunnittelemaan avaruusaluksia ja luomaan persoonallisia hahmoja ihan vaan "pöytälaatikkoon".

Nyt viimeisen vuoden aikana olen välillä jopa pakonomaisesti pyöritellyt mielessä tarinaa, joka sijoittuu suhteellisen realistiseen tulevaiseen avaruudessa (jossain välimaastossa Mars - Expanse). Aina välillä elän mielikuvituksessa hetkiä tarinasta, kuin kohtauksia leffasta ja mielessäni pyörii mitä kummallisimpia detaileja maailmasta. Nyt kun olen hahmotellut juonta ja tapahtumia, niin törmään kuitenkin siihen, ettei ole kokemusta proosan kirjoittamisesta. Uppoan paasaamaan yksityiskohdista tai hypin isoja tapahtumia liian nopeasti. Eri päivinä tekstistä tulee ihan liian erilaista.

Mietin mistä voisi löytää hyvän sparraajan kirjoittamiseen? Tai olen joskus miettinyt, että pystyisikö tarinaa kirjoittaa kaksikin henkilöä (etenkin jos olisi hieman erilaiset fokusalueet - toinen vaikka enempi ihmissuhdekeskeinen ja toinen toiminta)?

En halua alkaa julkistamaan tarinaa vielä missään blogissa, siihen olen liian alussa ja liian ujo :D

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotuskehiin

      Olen ammattikirjoittaja, ja silti ensimmäisen romaanin kasaaminen oli todella vaikeaa. Sitä tehdessä tuli kuitenkin opittua melkoisesti ja nyt toisen kanssa olen jo viisaampi. Suosittelen, että kirjoitat kirjan alusta loppuun väittämättä tyylisi epätasaisuudesta. Siinä menee sen verran kauan, että oma tyyli alkanee löytyä. Sitten lue se läpi ja muokkaa rajulla kädellä.

    • kirjain

      Hyviä sparrauskavereita ainakin itselle on ollut kirjoituskurssit ja sivu- ja/tai aikatavoitteet.
      Ekaksi kannattaa lähteä kirjoittamaan tarinaa ja maailmaa auki ja katsoa kiinnostaako se enää itseään, kun sitä on ulos sanotettu. Ja tuleeko siitä mitään enempää sen ensimmäisen rykäisyn jälkeen.

      Tunnetko roolipelipuolelta ketään joka voisi sun kanssa kirjoittaa tarinaa?
      Itse uskon siihen, että kirjoittamisen halu ja palo sanoa, on aika pitkälle sisäsyntyisiä asioita, joka ne ovat ihmisessä tai eivät ole.

      Tarinan ja maailmojen iloa!

    • Mikkoiranen

      Minullakaan ei ollut kokemusta proosan kirjoittamisesta, mutta kirjotin silti nuortenromaanikäsiksen ja luin kirjotusoppaita. Sitoutuneena hommaan minut piti usko siihen, että tarinani oli oikeasti hyvä; tuntui että tarina oli vain pakko saada ulos. Vuoden mittaisen kirjoitus- ja editointiprosessin jälkeen pistin käsiksen kustantamoihin, ja yhden kanssa syntyi diili.

      Jos olet siis siinä vaiheessa, ettet tiedä onko tarinastasi kokonaisuutena mihinkään, suunnittele se niin hyväksi, ettet voi olla kirjoittamatta sitä. Siinä vaiheessa sua ei kiinnosta, onko yksityiskohtia liikaa vai eteneekö toiminta liian nopeasti, koska tiiät että se tarina on priimaa ja että se on saatava ulos. :D Lisäksi, asennoidu ekaan käsisversioon niin, että yrjöät pääsi sisällön siihen tekstitiedostoon. Ei väliä, mitä syntyy, kunhan mustalla on valkosta. Niin ku aiempi vastaaja sanoki, oikea tyyli löytyy vasta prosessin edetessä, mutta koska eka versio on vasta se oksennus, ei haittaa vaikka ensiksi yrjötty vielä sulamaton ruoka on ihan erilaista ku viimeset mahahappopisarat. Sitten ku saat ekan käsisversion valmiiksi, hio se teksti täydelliseksi ajan kanssa niin monta kertaa ku täytyy.

      PS: jos kiinnostaa vlogi aiheesta, oon alottanut sellasen täällä: https://www.youtube.com/user/Sinfis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe