Tsh pomppii

Lääkitystäkö

Vain tsh heittelee ja muut arvot hyvät. Mitä tuo tarkoittaa? Lääkäri kovasti syöttäisi thyroxinia! Arvoissa tsh välillä 5 ja välillä lähellä 7. Entä jos syö lääkettä ja senkin aikana heittely jatkuisi? Mitä siis tehdä? Oireet vain jaksamattomuus ja hengästyminen. Olen todella hoikka.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSH-pomppuluku

      Jossain ulkomaisessa lähteessä oli lueteltu parikymmentä TSH:n vaihtelun aiheuttajaa. Vähintäänkin tarpeeksi, että TSH:n käyttö pitäisi lopettaa.

      T4v kertoo oikeampaa asiaa ja T3v myös uunnokse toimivuuden.

    • kerro

      Muistatko edes muutamia niistä? Kiinnostais.

    • Hashimoto

      Tosiaan pelkkä TSH on huono diagnoosin kannalta eli kuten yllä jo kerrottiin niin T4 ja T3 tärkeämmät. On ihan tavallista, että TSH vaihtelee. Hoikkuus ei poissulje vajaatoimintaa, mutta oireet voi selittyä myös muulla. Usein taustalla on rautavaraston vaje, etenkin hengästyttäessä, mutta myös folaatin (B9-vitamiini), sinkin, B12 ja D-vitamiinin mahdollinen puutos jäävät monesti lääkäreiltä vähälle huomiolle tutkittaessa monisyisiä ongelmia.

      Näillä tiedoilla en aloittaisi lääkitystä, vaan laajempi verikoekartotus ja oireselvitys paikallaan.

      • Mikäsittenpätee

        Minulle lääkäri painotti, että T4V on toissijainen ja tärkein TSH.

        Tulee kyllä epävarmuus, kun on niin erilaista tietoa joka paikassa.


      • minulla_auttoi
        Mikäsittenpätee kirjoitti:

        Minulle lääkäri painotti, että T4V on toissijainen ja tärkein TSH.

        Tulee kyllä epävarmuus, kun on niin erilaista tietoa joka paikassa.

        Minulla oli väsymystä, tsh oli 5,5 ja t4v vielä viitteissä, kun sain tyroksiinin. On ollut parempi olo nyt. Oli sellaista hengästymistäkin, ei jaksanut oikein mitään.


      • Vaikeitaasioita
        minulla_auttoi kirjoitti:

        Minulla oli väsymystä, tsh oli 5,5 ja t4v vielä viitteissä, kun sain tyroksiinin. On ollut parempi olo nyt. Oli sellaista hengästymistäkin, ei jaksanut oikein mitään.

        Minulla oli välillä niin oudosti, että tsh meni ihan alas ja t4v oli yläviitteissä. Tämän pitäisi olla hyvä, mutta minulla oli liikatoiminnan oireita. Selitettiin jotenkin siten, että ihmiset reagoi arvoihin erilailla. Se mikä on toiselle hyvä, ei välttämättä ole toiselle.


    • voi_kokeilla

      Minkä verran aloittajan t4v oli, jos tsh on kuitenkin ollut jo seitsemän? Jos on oireita, ja lääkäri ehdottaa tyroksiinia, voi kokeilla syödä muutaman kuukauden.

      • aloittajana

        aloittajana lisään, että T4V oli 14.4 ja T3= 4,3 ja tosiaan tuo TSH tuon 7


      • Hashimoto
        aloittajana kirjoitti:

        aloittajana lisään, että T4V oli 14.4 ja T3= 4,3 ja tosiaan tuo TSH tuon 7

        Arvot viittaa vajaatoimintaan ja koska oireitakin on niin todennäköistä. Mutta mutta... Yhden labran perusteella ei vielä kannattaisi aloittaa lääkitystä näillä tiedoilla. Voi olla, että jokin häiritsee kilpirauhasen toimintaa ns. toissijaisesti. Eräs näistä syistä on varastoraudan eli ferritiinin vajaus. Sen puute haittaa kilpirauhasen toimintaa. Joskin yleisin vajaatoiminnan syy on autoimmuuni ensisijainen kilpirauhasen toimintahäiriö, joka on itsellä.

        Vielä uudet labrat, jossa vasta-ainemääritys mukana noiden muiden lisäksi. Tarviiko rautaa ja vitamiineja katsoa, riippuu siitä mitä huolellinen kliininen tutkimus antaa aihetta. Pari oiretta ja labraa ei oikein riitä diagnoosiin, mutta voi olla että oireita onkin enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe