Huomio mortit. Olethan huolehtinut siitä, että sinulla on voimassa oleva aseenkantolupa ennen kuin astut palvelukseen?
Tämä asia tuntuu todella usein unohtuvan ja sitten ollaan ongelmissa, kun pitäisi noutaa palveluksen alkumetreillä asevarastolta se henkilökohtainen ase. Sen johdosta on jouduttu odottelemaan montakin tuntia muodossa, kun komppanian vääpeli on puhelimitse joutunut hommaamaan poliisilta lupia morteille puhelimitse. On sitten näiltä sankareilta yleensä ekat lomat palaneet, kun on harjoiteltu luetun ymmärtämistä ekojen lomien ajan....
Aselupa-asia kuntoon ennen inttiä.
10
11570
Vastaukset
Mun aikana sitä ei kysytty
- Rollotiroo
Rollotiroo.
- efef
Ei ole olemassa sellaista kun aseenkantolupa, mistä teitä urpoja oikein sikiää?
- 7.62x51
tuota nimitystä käytetään aseluvasta
- Intin-jälkeen-lupa
Voisipa tulla pula alokkaista, jos aselupa vaadittaisiin ennen inttiä.
Intin jälkeen voisivat kyllä myöntää aseluvan kaikille hyväkstysti ja ilman "rikkeitä "armeijan suorittaneille. Sotilaspassin kanssa voisi sitten kävellä kauppaan, ja ostaa hirvikiväärin, haulikon tms.
Tai tilata jenkeistä kunnon tykin ilman erillistä aselupahakemusta. - lakipuhuu
Hauska trolli, mutta asiallinen kysymys on, että mihin lakiin perustuu varusmiehen oikeus kantaa asetta. Sitähän kanniskellaan varuskunnan ulkopuolellakin metsäleirillä.
- FinLex
Se on Laki puolustusvoimista 551/2007, ja asiaa käsitellään siellä monessa kohdin. Vaikka:
"Vartio- tai päivystystehtävää suorittavalla, rikoslain 45 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla sotilaalla sekä turvaamistehtävää suorittavalla turvamiehellä on vastarintaa kohdatessaan oikeus käyttää vastarinnan murtamiseksi sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon joukon tai vartioitavan kohteen tai alueen turvallisuus, virka- tai palvelustehtävän laatu ja vastarinnan vaarallisuus. Edellä mainituin edellytyksin vartiomiehellä ja turvamiehellä on oikeus voimakeinojen käyttöön myös, kun joku hänen pysähtymiskäskystään huolimatta lähestyy vartioitavaa kohdetta tai aluetta, jonne tuleminen on kielletty. Voimakeinoja on käytettävä vain siinä määrin ja siihen saakka kuin se on välttämättä tarpeen laissa säädetyn virkatehtävän suorittamiseksi."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070551
-Avaus oli hauskanen, veikkaan että ainakin muutamalla meni pulla väärään kurkkuun lukiessa D!
- Anonyymi
Mä otin esiin iltalomillakin ja muijat tappelivat "siitä". ;-)
- Anonyymi
Muista hakea lupaa automaattiaseelle.
- Anonyymi
Asehulluille ei pidä antaa lupaa edes vesipistooliin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa115916- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten281682- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54566Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist40532- 72483