Aselupa-asia kuntoon ennen inttiä.

vanha-vääpeli

Huomio mortit. Olethan huolehtinut siitä, että sinulla on voimassa oleva aseenkantolupa ennen kuin astut palvelukseen?

Tämä asia tuntuu todella usein unohtuvan ja sitten ollaan ongelmissa, kun pitäisi noutaa palveluksen alkumetreillä asevarastolta se henkilökohtainen ase. Sen johdosta on jouduttu odottelemaan montakin tuntia muodossa, kun komppanian vääpeli on puhelimitse joutunut hommaamaan poliisilta lupia morteille puhelimitse. On sitten näiltä sankareilta yleensä ekat lomat palaneet, kun on harjoiteltu luetun ymmärtämistä ekojen lomien ajan....

10

11570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mun aikana sitä ei kysytty

    • Rollotiroo

      Rollotiroo.

    • efef

      Ei ole olemassa sellaista kun aseenkantolupa, mistä teitä urpoja oikein sikiää?

      • 7.62x51

        tuota nimitystä käytetään aseluvasta


    • Intin-jälkeen-lupa

      Voisipa tulla pula alokkaista, jos aselupa vaadittaisiin ennen inttiä.

      Intin jälkeen voisivat kyllä myöntää aseluvan kaikille hyväkstysti ja ilman "rikkeitä "armeijan suorittaneille. Sotilaspassin kanssa voisi sitten kävellä kauppaan, ja ostaa hirvikiväärin, haulikon tms.
      Tai tilata jenkeistä kunnon tykin ilman erillistä aselupahakemusta.

    • lakipuhuu

      Hauska trolli, mutta asiallinen kysymys on, että mihin lakiin perustuu varusmiehen oikeus kantaa asetta. Sitähän kanniskellaan varuskunnan ulkopuolellakin metsäleirillä.

      • FinLex

        Se on Laki puolustusvoimista 551/2007, ja asiaa käsitellään siellä monessa kohdin. Vaikka:

        "Vartio- tai päivystystehtävää suorittavalla, rikoslain 45 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla sotilaalla sekä turvaamistehtävää suorittavalla turvamiehellä on vastarintaa kohdatessaan oikeus käyttää vastarinnan murtamiseksi sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon joukon tai vartioitavan kohteen tai alueen turvallisuus, virka- tai palvelustehtävän laatu ja vastarinnan vaarallisuus. Edellä mainituin edellytyksin vartiomiehellä ja turvamiehellä on oikeus voimakeinojen käyttöön myös, kun joku hänen pysähtymiskäskystään huolimatta lähestyy vartioitavaa kohdetta tai aluetta, jonne tuleminen on kielletty. Voimakeinoja on käytettävä vain siinä määrin ja siihen saakka kuin se on välttämättä tarpeen laissa säädetyn virkatehtävän suorittamiseksi."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070551

        -Avaus oli hauskanen, veikkaan että ainakin muutamalla meni pulla väärään kurkkuun lukiessa D!


    • Anonyymi

      Mä otin esiin iltalomillakin ja muijat tappelivat "siitä". ;-)

    • Anonyymi

      Muista hakea lupaa automaattiaseelle.

    • Anonyymi

      Asehulluille ei pidä antaa lupaa edes vesipistooliin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe