Miten "luette" kieliä...(?)

marjatta-äiti

hei
aluksi sanon, että vain asiallisia vastauksia=) eli miten te huonommat preppaatte kieliä, ajattelin vain että tyttöni kirjoittaa nyt keväällä enkun ja ruotsin, niin miten hänen tulisi tässä lopussa vielä opiskella?... tytöllä ei kielipäätä ole ( tullut äitiinsä)... mutta olkaa niin kilttejä ja kertokaa niin voisin yrittää auttaa tytärtäni, ees jotenkin=) suur kiitos jo valmiiksi -marjatta-

3

694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoa

aina sopivassa välissä, ettei tytöllä ole kielipäätä, se on omiaan nostamaan itsetuntoa kirjoituksissa. Minulle jankutettiin jo pienestä tytöstä lähtien, ettei meidän suvussa sitten ole ollut (naisilla) matikkapäätä, että on ihan turha edes yrittää, koska siitä ei kuitenkaan mitään tule. Joo ei tullutkaan, tuo jatkuva lannistaminen piti huolen siitä, että matematiikka tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta ja tuntuu edelleen, vaikka olen kirjoittanut vuosia sitten ja pian valmistun yliopistosta, jossa olen joutunut opiskelemaan myös matemaattisia aineita.
      Älä lannista tytästäsi vaan kannusta. Ei sitä muuten opi ellei opiskele.

• merileijona

Kiva nähdä että joku äiti on tosiaan noin aktiivinen tyttärensä puolesta!
      Luulen että parhaitein itse pystyt auttamaan tytärräsi kannustamalla häntä lukemaan. Töitä joutuu tehdä jatkuvasti jos haluaa tuloksia aikaan. Itse kirjoitan myös ruotsin ja englannin nyt, ja myös minulla on vaikeuksia oppimisen kanssa lukihäiriön takia.
      Tärkeää on opetella yleisten aihealueiden sanoja ja ilmaisuja. Ainetta ja luetun ymmärtämistä varten se on todella tarpeellista! (politiikka, talous, ihmissuhkteet..) Vaikea sanoa mikä tai mitkä alueet ovat kaikista tärkeimpiä. Kurssikirjoissa on todella paljon hyödyllistä sanastoa! Iltaisin tyttäresi voisi lukea englanninkielistä tai ruotsinkielistä romaania? Aktivoi sanavarastoa ja sanakirja apuna tekee hyvää sanastonlaajennusta. Kaikenlaisten tekstin lukeminen on tarpeen! Teksteissä myös esiintyy paljon laserakenteita ja tekstit auttavat "kielikorvan" muodostumisessa.
      Sanaston lisäksi on tärkeää lukea kielioppia. Varsinkin esimerkkilauseita voi opetella ja yrittää yhdistää ne kielioppiin. Läpi on käytävä ainakin: sanajärjestys, sanaluokat, artikkelit yms, perusasiat.
      Tyttären pitää toki välillä tehdä muutakin. Ulos lenkille tai uimaan, liikunta tekee hyvää! Jos stressi vaivaa, kannattaa siihen puuttua nopeasti. Opetelkaa vaikka yhdessä rentoutumaan tai kääntykää suosiolla lääkärin puoleen. Lääkäri osaa varmaankin suositella jotain stressin lievityskeinoja.
      Nyt on vielä aikaa tehdä tulosta! Valmistautumalla voi lapsesi olla kirjoituksissa luottavaisin mielin. Kannusta tytärtäsi ryhtymään toimeen, hän pystyy uskomattomiin suorituksiin jos vain todella työskentelee kovasti! Iloista ja stressitöntä kevättä :)

• Opettaja

olemassakaan sellaista kuin 'kielipää' tai 'matikkapää', on vain eri lailla lahjakkaita ihmisiä ja eri tavoin eri asioihin motivoituneita. Jos väittää huonon menestymisen esimerkiksi kielissä johtuvan huonosta kielipäästä, on kyse vain tekosyystä siihen, ettei ole tehnyt asian eteen tarpeeksi työtä.

Toki on erityyppisiä lahjakkuuksia, ja toiset oppivat kielen paljon vähemmällä vaivalla kuin toiset. Mutta jos olisi olemassa jokin erityinen 'kielipää', niin kuinka selitetään se, että esimerkiksi minulla on oppilaita, jotka saavat englannista 9 ja ruotsista 5, ja toisia jotka saavat ruotsista 9 ja englannista 5. Molemmat ovat kuitenkin kieliä, ja jos on olemassa kielipää, niin sen pitäisi auttaa molemmissa silloin.

Muuten olen merileijonan ohjeiden kanssa samaa mieltä, tuosta se lähtee jos on lähteäkseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      162
      2569
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      701
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe