Viinako viisasten juoma?

kysynpä_vaan

Esikoislestadiolaiset sarnaajat saarnoissaan saarnaavat viinan tai siis alkoholin nauttimisenyksiselitteisestisynniksi . Onko tuolla sanonnalla, että viina sopisi vain viisaille, jotain tekemistä asian kanssa.
Siis eivätkö he voi kuvitellakkaan, että esikoislestadiolaisen, ainoiden taivaaseen matkalla olevien, joukossa olisi viisaita?
Raamatussa (jossain apostoolin kirjeessäkö) lienee kielto juopua viinistä, josta paha meno tulee. Voitaisiinko nyt myös ajatella, että on viiniä, josta tulee hyvä meno. Tai sitten, että nauttisi viiniä ilman, että tulee senkummempaa menoa kuin Lidlin Kefiisistä, joka on ihan hyvää vaikka Hampurissa onkin tehty. Hyvä olo vaan. Viinin kohdallahan on helposti kyse siitä, kuinka paljon sitä juo.
Syntiä taitaa olla viinin nauttiminen aina? Vaikka ei tulisi lasillisesta mitään menoa, vaan vain hyvä olo kuten kefiiiristä.

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AbsolutismiaSuosittelen

Jaa-a tuota asiaa pidän hyvänä. Yli 68 vuoden aikana en ole ollut kertaakaan humalassa. Enkä päivääkään katunut sitä, etten ole ollut humalassa. :)))

• "Absolutinen .."
        -
        Niin LLL:n oli nuorenpana hillitty punssin käyttäjä.
        mutta kun hän huomasi että joku paheni siitä, hän
        päätti lopettaa sen käytön, siitä kai tuo kielto sai
        alkunsa, eli halusi olla parempi kuin toiset.
        -

• raitis

Laestadiuksen aikana alkoi Lapissa toimimaan raittiusliike, jossa ensimäisenä teki raittiuslupauksen muistaakseni Pekka Piltto. Hän oli jonkun lähteen mukaan myös yksi, joka luki Laestadiuksen kirjoittamia saarnoja, koska maallikot eivät saaneet saarnata.

Kun Laestadius raitistui, hän ei tarjonnut alkoholia toisillekaan. Siihen aikaan oli tapana, kun ihmiset toivat papille palkkaa, niin pappi tarjosi ryypyn, mutta Laestadius lopetti sen, jonka seurauksena hänen tulonsa pienenivät.

Laestadius opetti, että yksi ryyppy kadottaa murheen, joka on Jumalan mielen jälkeen ja juopumus on lankeemus.

Taivaan valtakunta ei ole viisaita varten. Jeesus opetti, että ellette käänny ja tule niinkuin lapset, ette pääse sisälle taivasten valtakuntaan. Hän myös kiittää isäänsä, että hän on salanut uskonasiat viisailta ja toimellisilta ja ilmoittanut ne pienille ja yksinkertaisille.

• " Hän myös kiittää isäänsä, että hän on salanut uskonasiat viisailta ja toimellisilta ja ilmoittanut ne pienille ja yksinkertaisille. "

Jeesuksen isä oli ilmeisesti kuollut, vai pitikö hän Aabrahamia isänään, tai Daavidia, kun Daavidin pojaksi sanottiin.

Daavidin tunnetuin poika oli kuitenkin kuningas Salomo.

Rypäleen mehua ( Viini ) olen kuullut sanottavan jeesuksen vereksi, näin hän muutti veden viiniksi. Roomalaisilla oli tapana laimentaa lyijy-putkista saastunut ja pahanmakuiseksi muuttunut vesi viinillä, joten vesi muuttui viiniksi. Ja ihmiset olivat pikkuhiprakassa kaiken aikaa. Heikkenivät myös ja Rooman maailmanvalta oli helppo kukistaa.

• RukoileParannuksenArmoa

fari.g 18.12.2018 11:07

Sulla on niin kuluneet tekohampaat, ettei noilla Kristuksen ruumista syödä, eikä Jeesuksen verta juoda, eikä sinun "uskollasi" (= tyhjän höpisijä) pääse ruumiisi kuoltua kuin helvettiin.

• Hyvä että on kuluneet , ei tarvitse ruumiita syödä, eikä ihmisverta juoda, ne ovatkin kannibaalien ja vampyyrien hommia.

• TereHelvettiinMenijöille
        fari.g kirjoitti:

Hyvä että on kuluneet , ei tarvitse ruumiita syödä, eikä ihmisverta juoda, ne ovatkin kannibaalien ja vampyyrien hommia.

No ei ole huolta taivaaseen pääsystäkään, kun ikuinen tuska helvetin liekeissä noin miellyttävältä näyttää. Kyllä kauhusta kangistuisit kun sen paikan näkisit vilaukseltakaan, jonne olet nyt matkalla. Piru on hyvä sumuttaja, sinäkin olet aivan umpisokea ja häntä näkemättä ylistelet herraasi perkelettä.

Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille:
        ***) "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

• TereHelvettiinMenijöille kirjoitti:

No ei ole huolta taivaaseen pääsystäkään, kun ikuinen tuska helvetin liekeissä noin miellyttävältä näyttää. Kyllä kauhusta kangistuisit kun sen paikan näkisit vilaukseltakaan, jonne olet nyt matkalla. Piru on hyvä sumuttaja, sinäkin olet aivan umpisokea ja häntä näkemättä ylistelet herraasi perkelettä.

Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille:
        ***) "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Tottakai juutalaiset ihmettelevät, minäkin ihmettelen ja useimmat opetuslapsista jättivät koko miehen, kun säikähtivät.

Ihmissyöntiä harrastivat muutamat alkuasukasheimot Afrikassa, heihin iski hirvittävä tärinä ja lihasten rappeutuma sairaus. Helvettihän se oli, eikä lääkettä ollut.

" Herätän hänet viimeisenä päivänä " ..............melko kauan joudutte odottamaan herätystä ja mitä se hyödyttää enää, jos on viimeinen päivä ?

• EtteiTotuusUnohdu

Kuten jokainen nyt näkee viesteistä, ne ovat harvat jotka saavat Jumalalta armon uskoa evankeliumin ja pelastuvat.

• Niin eikö se olekin Jeesus joka antaa pelastuksen ?
        Ja kumpikin antaa armon .
        -

• Jos ei usko helvettiin, ei tarvitse pelastusta.

• teuta011
        fari.g kirjoitti:

Jos ei usko helvettiin, ei tarvitse pelastusta.

Äläpä muuta viserrä.
        -

• Mietipäsitä

Monien usko on JÄRJESSÄ...

• tien_kulkija

Kyllä kaikki varmaan tulisivat rukoushuoneelle tekemään parannuksen, jos väin näkivivät mihin helvesissä joutuvat. Millainen paikka se siis on. Myös viimeisinä aikoiha eriseuraan erehtyneet, palatkaa isän kotiin, jossa vain ainoastaan te voitte välttää helvetin tuskat. Ja ymmärtäkää myös, että sen sijaan teillä on saavutettavissa silloin ikuinen Taivan ilo, jota ei sanoin voi kuvailla.

On olemassa vain yksi elävä seurakunta. Jouluna seurat Jellivaarassa. Kuunnelkaa kuuntelupalvelusta, jos ette voi itse paikalle päästä.

• KuulollaOllaan

Kyllä he kuuntelevatkin Eivät he muuten tietäisi arvostella

• HuonostiKävi

Rukoushuone ei ole taivaan portti, eikä mikään kirkkokaan, vaan Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. - Älkää levittäkö täällä vaarallisia eksyttäviä harhaoppeja.

Kun yli 60 vuotta liikkeeseen on kuulunut, ei siinä ole mitään salaisuuksia. Vuonna 2015 liike syöksyi ruotsalaisjohdon perässä ja komennossa lopullisesti eroon mnaailmanlaajuisesta kristikunnasta, Kristuksen kirkosta. Nykyisin liike uskoo vain "tähän kristillisyyteen", elää omassa eristäytyneessä kuplassaan.

• EläväkristilliYyson

Äläpä höpise oma viisaus on sinutkin eksyttänyt

• HuonostiKävi
        EläväkristilliYyson kirjoitti:

Äläpä höpise oma viisaus on sinutkin eksyttänyt

Kristuksen rakkaus yhdessä Jumalan sanan kanssa on johdattanut minut kotiin jo vuonna 1950.

Olisi parempi kun te hengellisesti sokeat (naperot) tuttipullo kristityt nöyrtyisitte, suostuisitte tyhjentymään kaikista laisuuksistanne, ottamaan Jumalan armon Kristukselta vastaan, syntienne sovitukseksi. Lahja on tarjolla joka päivä JUmalan sanassa ja sakramenteissa, miksi ei kelpaa. Miksi annatte ihmisoppien rasittaa matkaanne kohti iankaikkisutta.

• kjsdgjdsgjdjg

Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti Olen alkoholisti........ AUTTAKAA

• Aputuleeylhäältä

Rukoile Herraa Jeesusta Kristusta avuksesi,Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä.Sinulle Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä julistan synnit anteeksi.

• UskoSynnitanteeksi

Usko äläkä epäile!

• LähdeApuaHakemaan

Jeesus voi pelastaa alkoholistikin. Hallelujaa!!

Riippuvuussuhde päihdyttäviin aineisiin (kun ne siis ovat elämää hallitsevia kahleita), vie helposti poispäin Kristuksesta. Täällä asia ei valitettavasti parane, ota yhteyttä heihin, joilla on kokemusta päihderiippuvuuksista paranemisessa. - Yksin sinä et kahleistasi pääse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      2975
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1678
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1530
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1277
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe