Polven tekonivelleikkauksen jälkeinen kuntoutus/jumppaus

neuvohyvät

Polven tekonivelleikkauksen jälkeinen kipu ja polven/jalan jumppaus.
Missä ajassa olette saaneet polven kuntoutettua kohtuulliseen kuntoon?
Miten kauan polvikipu on kestänyt?
Turposiko polvenne?

Runnotaanko polvea koukkuun vaikka sattuisi sikapaljon?
Pidittekö kylmää polvessa ja kohoasennossa? Ynm...
Neuvo hyvät konstit!

60

14348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiparaneihanviikoissa

      Kyllä ne neuvot saa leikkauksen jälkeen hoitajalta ja niitä kannattaa seurata. Ihminen on yksilö, eikä jokainen kuntoudu yhtä pian ja samoilla konsteilla. Netistäkin löytyy paljon ohjeita polven kuntoutukseen.

      • Anonyymi

        Coxassa ihminen ei ole yksilö kipujen suhteen. Kotiin annetaan samat heikot lääkkeet KAIKILLE, kun se on käytäntö. Ei katsota aikaisempaa lääkitystä tai kivunsietokykyä. Samat pastillit ja koita pärjätä. Ei, en pärjännyt... Nyt on 2kk jälkeen kuntoutus katkolla ja monta unetonta yötä takana. Lääkkeet loppuivat jo 3 vkoa sitten eikä lisää saa. Niihin kun voi jäädä koukkuun! Käsi leikattiin yksityisellä ja sain soittamalla kipulääkettä apteekkiin . Kas kummaa..en jäänyt koukkuun ja kivuton toipuminen oli hieno asia ja nyt on käsi kunnossa. Toista tämän coxan polvileikkauksen kanssa. T. Yksilö


    • Ei_kädenkäänteessä

      "Jumppari" antaa sairaalasta lähtiessä ohjeet miten polvea kuntoutetaan. Epäilin että en edistynyt tarpeeksi nopeasti kun polvi ei taipunut mielestäni tarpeeksi ennen jälkitarkastusta. Tarkastuksessa ortopedi totesi että toipumisaikaan suhteutettuna polvi taipui aivan riittävästi. Vuosien mittaan polven taipuminen on parantunut ihan normaalissa elämässä siihen mitä on tarvettakin. Tekonivelen rakenteen vuoksi nivel ei taivu koskaan niin tiukasti kuin luonnollinen polvi. Ortopedikin "lohdutti" ettei polvella enää mennä kyykkyyn ja ilmankin olen pärjännyt.
      Pakkorunttausta ei ilmeisesti käytetä kuin silloin jos nivelen taipuminen on todella huonoa. Runttaus tehdään tiettävästi nukutuksessa tms. ettei tunne tekohetkellä kipua.

    • Polvikuntoon

      Keskimäärin polvikipu kestää noin 6 vuotta. Ilman kylmähoitoa keskimääräinen kipuaika noin 9 vuotta. Mikäli runnot polveasi kipu ikuinen.

      • uhgghhfuj

        Tulikohan tuossa virhe aikamäärittelyssä? Pitikö olla kuukausia?
        Minulla ainakin oli tekonivelleikkauksen jälkeen polvi käytännössä kivuton puolessa vuodessa. Leikkauksestani ei ole vielä kuuttakaan vuotta ja se on ollut täysin kivuton jo vuosia.


      • kestääkövuosia

        Monenko vuoden päästä on uusintaleikkaus?


      • Anonyymi

        Itselläni pahoin repeytynyt polvi leikattiin 9 kk sitten.
        Ei enää kipuja.
        Tätä ennen 30 vuotta välillä helvetinmoisia kipukausia. Liikettä ja lumipallo kohtuuden nimissä auttaa.


      • Anonyymi
        kestääkövuosia kirjoitti:

        Monenko vuoden päästä on uusintaleikkaus?

        Kymmenen vuotta pitäisi kestää.
        Mutta tapasin sairaalassa 82 vuotiaan naisen, jolta molemmat polvet leikattu 20 vuotta sitten. Ja golfannut koko ajan aktiivisesti. Ja hiihtänyt ja uinut.


    • kylmääjakoholla

      Polven tekonivelleikkauksen jälkeen, polven kipu helpotti kun aloin pitämään jalkaa välillä kohoasennossa, pitkällään ollessa tyyny jalan alla. Kun kysyin fysioterapeutilta tuota jalan koholla pitoa, niin" viksu" fysioterapeutti kehoitti pitämään jalkaa mahdollisemman suorassa, ettei polvi jää koukkuun, niinpä en alussa pitänyt jalkaa koholla, joten katson, että jalan paraneminen hidastui.
      Tietysti käytän polvessa myös kylmää useamman kerran päivässä ja jumppaan.

      • uhgghhfuj

        Minulla jalka oli koholla vain sairaalassa alkuun. Kylmää en sille tarvinnut lainkaan. Paranikohan polveni poikkeuksellisen nopeasti.


    • kärsivällisyys

      Polven tekonivelleikkaus ei ole mikään pikkujuttu.
      Leikkauksen jälkeinen tila oli tosi kivulijas,
      kuntoutus vei aikaa ja vaati kärsivällisyyttä.

      • ytuygjy

        Jälkikivut ja kuntoutuminen vaihtelee runsaasti! Itselläni kivut laantuivat melko nopeasti. Minullakin lääkärin määräämistä Panacodeista jäi suurin osa käyttämättä kun kivut poistui melko nopeasti. Kuntoutuminenkin meni kohtuullisen nopeasti ilman erityis toimintaa ja nyt on polvi priimakunnossa.

        Terveyskeskuslääkäri kyllä varoitti ettei sitten tulevaisuudessa toisen polven leikkaus ehkä onnistu niin hyvin. Myös tuttava piirissäni on niin nopeasti parantuneita kuin pitkään poteneitakin.


      • kestääkövuosia

        Kuinka usein on tarkastus terveysasemalla tekonivelen takia?
        Pitääkö käydä vuosittain vai useammin?
        Otetaanko kerran vuodessa röntgen?
        Vai magneettikuvataanko?


      • Anonyymi
        kestääkövuosia kirjoitti:

        Kuinka usein on tarkastus terveysasemalla tekonivelen takia?
        Pitääkö käydä vuosittain vai useammin?
        Otetaanko kerran vuodessa röntgen?
        Vai magneettikuvataanko?

        Ei oo mitään sanottu kun et viikon päästä soittaa ja puolen vuoden ja yhen vuoden jälkeen


    • vahinkoviisas

      Mitäs sitten, jos sattuu hoitovirhe? Niitähän sattuu eniten juuri tekonivelleikkauksissa.
      https://yle.fi/uutiset/3-10311347

    • vahinkoviisas

      Tässä poiminta yle uutisista kommettiosiosta.

      Sokerileipuri 26.07.2018 - 07:20
      Miten se mahdollinen vahinko sitten tutkitaan?Ei mitenkään.Keinonivel-asennus polveen epäonnistui siltä osin,ettei taivutuskulmaa saada vielä vuoden jälkeenkäänToinen lääkäri oli samaa mieltä.Lautakunnan päätös:ei potilasvahinko.No,mikäs sitten?Potilaan pitää kuulemma varautua siihen,ettei kaikki mene aina nappiin.Sellainen "potilasvahinkokeskus".

      Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10311347

      • Anonyymi

        Sitä voi jumpata päivittäin. Ja kannattaa. Pikkuhiljaa alkaa taipumaan. Kivuliasta välillä, mutta ensin nappi, ja sitten jumppa.


    • Yrittäkää

      Mulla on leikattu molempiin polviin tekonivel. Ekaan 2015 ja toinen oli 2018 kesäkuussa. Mä kuntoutin/kunouduin ennätysvaihtia, koska vihaan keppeja ja vajaakuntoisena olemista. Kummallakin kerralla käytin keppejä vain pari ensimmäistä päivää ja aloin sen jälkeen kävellä kotona ilman niitä. Kipullääkeitä otin maksimiannoksen mikä ohjeessa oli sallittu ja taivuttelin polvea reippaasti, vaikka vähän juipi.

      Molemmilla kerroilla aloitin autonajon noin kaksi viikoa leikkauksesta (asun yksin ja minun oli käytävä kaupassa, jos halusin syödä). Vesijuoksun aloitin kun leikkauksesta oli kulunut 3 viikkoa. Sattuihan se vähän, mutta lääkkeiden avulla ja pikkuhiljaa vasijuoksuaikaa lisäämällä tuntiin asti, liikerata lisääntyi.

      Nyt kun leikkauksesta (viimeisimmästäkin) on kulunut yli puoli vuotta, ensin leikattu on täysin kivuton ja taipuu kuten terve polvi. Viimeeksi leikattu taipuu samoin, ilman rajoitusta, mutta siinä on ollut koko toipumisajan leikkauksesta lähtien yksi kipukohta ihan siinä polvilumpion edessä, joka tuntuu ikäänkuin hankkavan jotain vasten.

      Omasta kokemusksesta suosittelen kuitenkin reipasta ja rohkeaa aikaista liikkutelua ja kipulääkkeiden käyttöä reilusta alussa, jotta ne liikeradat saa tehtyä. Vain siten polvesta tulee hyvä. Ja kepit pois mahdollisimman pian!

      • yksilö

        Kuntoutuminen on yksilöllistä. Lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Suosittelen pysymään lääkärin antamissa ohjeissa, jottei joudu ennenaikaiseen uusintaleikkaukseen.


    • milloinniin

      Polven tekonivelleikkauksen jälkeen,
      missä vaiheessa aloitte kulkea yhdellä sauvalla ja milloin jätitte sauvat kokonaan pois?

      • eimitäänmääräaikoja

        Itse aloin käyttää yhtä keppiä silloin, kun en tarvinnut kahta. Se on yksilöllistä missä ajassa kukakin kuntoutuu.


    • kukatietää

      Miten polvesta saa turvotuksen pois?
      Kylmää ja kohollapitoa on toteutettu.

      • kätevää

        Reisipituiset Lymed-tukisukat vetoketjulla.
        Voit käydä omalla paikkakunnalla mittauttamassa.
        Tulevat postissa suoraan kotiin.
        Kätevää.


    • neammattilaiset

      Takana polven tekonivelleikkaus.
      Ja ongelmana on seuraava, kun kurkotan ottamaan lattialta esim. kumoon menneitä sauvoja, niin polvi jotenkin tykkää siitä huonoa, samoin käy jos polvi menee vähänkin emämukavaan asentoon.
      Onko muilla vastaavaa ja mikä neuvoksi.
      Minulle ei puhuttu sanaakaan pihdeistä hakiessani sauvoja lainaa. Noista pihdeistä olisi ollut suuri apu poimiessa tavaroita lattialta.

      * Neuvo teille muille, pyytäkää ihmeessä sauvojen lisäksi myös pitkävartiset pihdit.

      • Anonyymi

        Tai sitten vaan taivuttaa ja venyttelee. Mieluummin ennen leikkausta jumppaa ja venyttelee itsensä hyvään kuntoon.


      • Anonyymi

        Mulla myös sattuu jos vähänkin vinoon menee. Leikkausta 2 viikkoa kummatkin tyht aikaa


    • osaatkosanoa

      Miksi jalkavälillä puutuu, polven tekonivelleikkauksesta kulunut aikaa viitisen viikkoa.

      • gyfugyiuhuijk

        Joku hermo jäänyt sellaiseen paikkaan että jossain asennossa joutuu puristuksiin. Ehkä polvessa on vielä turvotusta joten voi korjaantua aikanaan.


    • kuinkaontämä

      Reakoikovatko lentokenttien metallinpaljastimet polven tekoniveleeseen?
      Pitääkö lääkäriltä pyytää todistus tekonivelestä? Ettei jää matka tekemättä.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse. Vaikka eihän siitä haittaakaan ole. Lentokentillä ei tarvita todistusta.


    • jumpaajumppa

      Tehokas jumppaus tuottaa tulosta.
      Kannattaa noudattaa annettuja ohjeita.
      Jumppaa/jumppaa-pidä kylmää- pidä jalka koholla.
      Kovaa reeniä vaan kehiin, niin hyvä tulee.

    • mikämikämikä

      Mikä polvessa kiristää?
      Tekonivelleikkauksen jälkeen polvi ei taivu kunnolla, leikkauksesta aikaa reilu kolmekuukautta

      • Kuntoon_tuli

        Mitä mieltä lääkäri on polven liikkumavarasta? Itsekin luulin että polveni ei taivu tarpeeksi kuntoutumisen aikana, mutta ortopedi totesi että toipumisaika huomioiden toimii jo riittävän hyvin. Lääkäri kertoi ettei tekonivel taivu koskaan niin tiukkaan kulmaan kuin oma polvi (esimerkiksi syvään kyykkyyn ei tarvitse yrittääkään).

        Sain vain sairaalassa jumpparin ohjeet ja itse sitten jumppasin kotona. Polvea taivuttelin kipuun saakka ja siitä se vähitellen notkistui.


      • koetanjumpata

        Kiitos vastauksestasi ---
        Kertomasi parusteella en ole enää niin huolissani polven tilanteesta.
        Koetan uskollisesti jumpata, eiköhän se tästä edisty.


      • Anonyymi

        Kuntopyörä auttaisi polven taipumiseen. Tekee pakkoliikkeen koukkuun ja suoraksi vuoron perään. Lisää taivutuskulmaa polvelle. Normaali pyöräilykin auttaisi kunhan satulan korkeus asetettu oikeaksi,kuten kuntopyörässäkin.


    • woiwoiwoiko

      Polven tekonivelleikkauksen jälkeinen huolen aihe. Voiko koskaan enää nukkua kyljellään?

      • syyonmikä

        Miksi ei voisi nukkua kyljellään?


      • iuyhioguuygyiu

        Minulla on polvessa tekonivel ja nukun aina kyljellään, selällään makaaminen on vaikeaa. Nyt on jopa helpompaa kun ei tarvitse enää asetella tyynyä polvien väliin kuten ennen leikkausta kivun torjumiseksi.

        Eihän leikkauksen jälkeen ole enää mitään rajoituksia tässä mielessä.


      • muttamutta
        syyonmikä kirjoitti:

        Miksi ei voisi nukkua kyljellään?

        Mielestäni polvi tulee niinkuin kieroon jos käyn kyljelleni nukkumaan, eikä polvi tuolloin kivutonkaan ole, jospa aika parantaa.


      • kestääaikansa
        muttamutta kirjoitti:

        Mielestäni polvi tulee niinkuin kieroon jos käyn kyljelleni nukkumaan, eikä polvi tuolloin kivutonkaan ole, jospa aika parantaa.

        Kieroon???? Ei se polvi sen kierompaan käänny kuin ennen tekoniveleltäkään. Kunhan polvi on parantunut leikkauksen jälkeen, niin ei pitäisi tuntua missään asennossa kipua.


      • Anonyymi

        Itselläni tyyny polvien välissä. Nukun hyvin kyljelläni.


      • Anonyymi

        Minä nukuin jo sairaalasta en osaa enkä saa unta muuten


    • siitäsesese

      Minä käytin molempia kyynärsauvoja noin kaksikuukautta ja sen jälkeen vielä tuota toista sauvaa kuukauden verran. Hissun kissun hiljalleen polvi on kohtuullisesti toipunut ja taipunut.

    • fysioterapiaa

      Netissä on tosi hyviä ohjeita polven tekonivelleikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta -- Jumpista..
      Etsi netistä..

    • kaikkeakanssa

      Todellakin kannattaa tutustua myös netin kuntoutus ohjeisiin.
      Itse sain sairaalasta todella mitättömät ohjeet polven kuntouttamiseen.

      Kerran jumppari kävi vähän kertomassa ja näyttämässä muutaman liikkeen.
      Ei sanaakaan siitä miten oikeasti pitäisi jumpata ja kuinka monesti päivässä.
      Ei sanaakaan siitä, missä ajassa (suunnilleen) polvi pitäisi saada taipumaan 90 asteeseen.
      Ei sanaakaan siitä milloin voi luopua toisesta sauvasta tai kokonaan sauvoista.
      Opastus vähän siihen tyyliin, että ohjevihko käteen ja kotiin.

      Muutaman viikko päästä leikkauksesta aloin etsimään ja tutustumaan netistä löytämiini ohjeisiin, videoihin jne. Todellakin, netistä löytyi hyviä ohjeita ja tietoa.
      Taisi tämä minun kuntoutus vähän myöhästyä heppästen ohjeiden myötä.

    • kuinkakukin

      Polven tekonivelleikkauksesta toiset pääsevät tosi helpolla ja joillekkin toipuminen vie aikaa ja on kivinen tie.

    • Anonyymi

      kuinka monta astetta polven tulee taipua,
      - polven tekonivelleikkauksesta aikaa muutama kuukausi...

      • Anonyymi

        Eiköhän sen polven tulisi saada taipumaan yhtä paljon kuin leikkaamatonkin taipuu.


      • Anonyymi

        Minulle ortopedi sanoi ettei tekonivelen tarvitse taipua yhtä paljon kuin terve polvi. Tämän muutama vuoden aikana taipuminen on jäänyt hieman terveestä. Mutta nivel ehkä taipuisi enmmänkin, mutta reisilihas on jo ehtinyt tottumaan ja se kiristää ennen kuin nivel menee "tappiin". Treenausta vaan!


    • Anonyymi

      Kuinka kauan polven tekonivelleikkauksen jälkeen polvea pitää jumpata?
      Takana jo puolivuotta. Pitääkö jumpata loputtomiin/loppuikä?

      • Anonyymi

        Ei kai siihen mitään määrätyn pituista aikaa ole. Kun saat polven kunnolla taipumaan, niin tavoite on saavutettu.


    • Anonyymi

      Tämäkin vielä -- Muutama kuukausi polven tekonivelleikkauksesta-- nyt iski Iskias...
      Auts mitä tehdä?
      Miten helpottaa kipua, muutenkin kuin kipulääkkeillä, -Jumppaohjeita olisiko?

    • Anonyymi

      Itselläni toinen polvi leikattu vuoden sisään. Suurimmat kivut takanapäin.
      Minulla auttoi tosi kuuma kylpy hakasten poiston jälkeen. Sen verran vettä, että polven saa veden yläpuolelle, ettei nivel kuumene. Ja sitten jalat tukea vasten ylös, ja kylmäkääre polven ympärille.
      Suurin kivun aiheuttaja on kuulemma jalan verityhjiö leikkaukseen aikana.
      Minulle jäi molemmilla kerroilla isot mustelmat ympäri jalkaa. Niiden veripurkautumat jäävät nivelpussiin aiheuttaen paineen ja kivun tunnetta.
      Hyvin on auttanut myös painesukka polven ympärillä.
      Ja liikunta heti kun voi.

    • Anonyymi

      Kuntopyörä on hyvä leikkauksen jälkeiseen kuntouttamiseen. Aluksi vain hyvin pienillä liikkeillä mutta toistoja riittävästi... ja kipulääkkeitä. Minun ei tarvinnut runnoa yhtään ja polvi tuli erittäin hyvään kuntoon ja on vieläkin. Leikkauksesta 7 vuotta.

    • Anonyymi

      Minulla aika kipeä. Yöllä ei tuu nukuttua kun neljä tuntia sekin pätkissä. Tänään sain fyssäri ajan. Polvet leikattu 11.3.22.pienikin sivuliike vihlaisuu. Padatolia olen ottanut kome päivässä ja yhen yöllä. Lisäksi palelee jalat aivan kauheesti vaikka villasukat jaloissa. Mummo vuosimallia-52

      • Anonyymi

        Oma polveni leikattiin myös 11.3.22. Päivät sujuvat, mutta ne yöt eivät vieläkään. Aamuöisin heräilyä, sopivaa kylkiasentoa ei löydy, vaikka mitä laittaisi pehmusteeksipolvien väliin. Molemmin puolin polvea tuntuu sisäinen ikävä kipu, ei voimakas, mutta unta häiritsevä. Pitkävaikutteinen särkylääke käytössä aamuin illoin. Lisälääkityksestä en ole kokenut apua. Kylmäpakkaus auttaa parhaiten. Toinen polveni leikattiin syksyllä 2020, oli vaikeampi virheasento, oli pitkä toipumisaika siinäkin.
        Sauvakävelysauvoilla ulkoilen muutaman km lenkkejä, jumppaan ja kuntopyörällä harjoittelen...ei mene vielä ympäri polvi, mutta aikanaan. Kuntoutuminen on niin yksilöllistä riippuen lähtötilanteesta...tsemppiä kaikille uuden polven saaneille🤗.

        Toivoo Vuosikertaa -56 rouva


    • Anonyymi

      Hei! Minun polvi leikattiin 17.2.22. Kipeä vielä. Saatko mummo 52 polven hyvin koukkuun? Minulla ei taivu vielä kovin hyvin. Huonot oli ohjeet sairaalassa. Onko vielä kioua?

      • Anonyymi

        Ei en saa kun vähän enemmän kun istuu tuolilla. Aika kipeä vielä. 7 pv. Meen fyssärille


    • Anonyymi

      Voi mummo52, sulla vasta kirjottaessasi 10 pv leikkauksesta, on normaalia että oli vielä kovia kipuja. Minulla leikattiin polvi 16.2 22. Kuukauden oli tosi kipeä ja yöt hirveitä, unta 1-2 tuntia, parhaimmillaan 4 tuntia. Päivällä niin väsynyt ettei jaksanut hyvin paljoa, jumppaa, ulkona kävelyä ja pitkälleen. Hermoraunio, kiukkuinen, polvea kuumotteli ja oli kylmä ja kuuma vuorotellen. Särkylääkkeitä meni paljon. Sitten ihan yks kaks yösärky lähes loppui kerralla. Nyt on vähän enää särkyjä, taivuttaessa sekä välillä liikkeelle lähtiessä polven takaosa on oudon kipeä. Kuntopyöräily alkoi onnistua, sen jälkeen hyvää toipumista. Kyllä kun on sitkee sissi ja vaikka vähän kiroilee että saa sisua eikä lannistu, niin kyllä se toipuminen rupeaa edistymään. Tsemppiä ja halauksia kaikille tekonivelen voittaneille!!

      • Anonyymi

        Tarinasi oli kiva lukea ja antoi Tsemppiä itselleni . Polvi sai uuden mahdollisuuden
        20.4.22 ja samat vaivat ollu kun sinullakin .
        Jumppaa joka päivä ja polvi jo taipuu mielestäni hyvin mutta toki on kipeä jne uni vaivat. Koska ropesit kuntopyörällä polkemaan ?
        T: 56-v


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe