Hei,
olen tehnyt excel(2013) pohjaista laskuria ja minulla olisi pieni ongelma:
Laskurin pitää pystyä käsittelemään 50-vuoden pitoajalle asti investointeja.
Kaavion käppyrät piirtyvät aivan oikein, mutta tuo x-akseli on nyt ongelma.
X-akselin alueeksi kaaviossa on otettu alue tuonne 50 vuoteen asti ja JOS lauseella on näkyviin jätetty vain valittuun pitoaikaan asti luvut. Jos esimerkiksi syöttötietona on pitoajalle laitettu 30 vuotta, niin kuvaaja jättää tyhjää tilaa valmiiksi sinne 50 vuoteen asti (x-akselille), joka on korkein mahdollisen ”investoinnin pitoaika” laskurissa.
Nämä tyhjät, valmiiksi varatut, tilat pitäisi siis saada jäämään automaattisesti pois...
Ei siis skaalaa oikein, vaikka esimerkiksi vuodesta 31-50 tuloksena on ""/PUUTTUU()/jne.
Ratkaisuna ei ole naputella turhia pois kaavion asetuksista, vaan tuo pitäisi saada toimimaan automaattisesti.
Jos joku ymmärsi, mitä ajan takaa ja osaisi auttaa :)
Tanja
X-aks. skaalaus autom, ku mahd valita luvut 0-50 vuotta? Ongelma: nyt varaa tilaa 50v asti akselille
1
143
Vastaukset
- Tämmöinen
Määrittele nimetyt alueet x_arvot ja y_arvot (Formulas - Name manager) ja laita nimet sivukohtaisiksi. Käytä kaaviossa näitä nimiä:
=SERIES(Sheet1!$D$1; Sheet1!x_arvot; Sheet1!y_arvot; 1)
Lisäksi, anna solu(je)n, jolla muutat pitoaikaa nimeksi Syöttö.
Laita seuraava makro k.o. sivun moduliin ja tee siihen tarvittavat muutokset. Joka kerta kun alue "Syöttö" muuttuu, makro muuttaa alueiden " x_arvot" ja "y_arvot" määrityksiä siten, että ne käsittävät vain kaavioon tolevat rivit, ts. ne joilla on kelvollinen numero sarakkeessa Cx.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim r0: r0 = 1 ' otsikkorivi
Dim r ' tutkittava rivi
Dim Cx: Cx = 3 ' x-arvojen sarake
Dim Cy: Cy = 4 ' y-arvojen sarake
Dim a: a = 0 ' ensimmäinen rivi
Dim l ' viimeinen rivi
If Not Intersect(Target, Range("Syöttö")) Is Nothing Then
With WorksheetFunction
For r = r0 1 To r0 50
If a = 0 Then If .IsNumber(Cells(r, Cx)) Then a = r
If a > 0 And Not .IsNumber(Cells(r, Cx)) Then Exit For
l = r
Next r
End With
ActiveWorkbook.Names("x_arvot").RefersToR1C1 = "=Sheet1!R" & a & "C" & Cx & ":R" & l & "C" & Cx
ActiveWorkbook.Names("y_arvot").RefersToR1C1 = "=Sheet1!R" & a & "C" & Cy & ":R" & l & "C" & Cy
End If
End Sub
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2284917Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233600Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2712075Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,122013Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast411299Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611229Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1111025- 32833
- 61777
Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.98776