Miten joulua vietetään Suomessa

mummoruotsistakysyy

Miten lapsiperheet viettävät joulua Suomessa.

Asun itse Ruotsissa ja olen mummo kahdelle pienelle lapselle.
Jouluisin olen aina tyttäreni luona, miehensä on ruotsalainen.

Syödään ja hyvät ruoat on, lahjoja jaetaan ja seurustellaan.
Yks asia kuitenkin kiusaa; - nimittäin että on katsottava Aku Ankka filmiä joka ainut joulu kello 15.00-
Niin tekevät nähtävästi kaikissa kodeissa, se on jonkinlainen "perinne" kuulemma.
Vävyni on katsonut sitä aina ja nyt on pakko lastenkin katsoa.

Onko Suomessa näin?
Että joka jouluaatto on katsottava televisiosta Aku Ankka-filmi?

Mitä muuta teette jouluaattona?

9

1182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65745r8

      Suomessa itsetyytyväiset ydinperheet istuvat olohuoneessa "kiitos 1944" -paidat päällä tehden natsitervehdyksiä. Yhdessä hymistään ja haukutaan naapuria, sukulaisia, naapurikylää, ulkomaalaisia, Helssingin herroja ja euuta.

    • mummoruotsistakysyyy

      Aha, mutta entä miten ihan tavalliset lapsiperheet?

      Kai Suomessa on vielä sellaisiakin?
      Olen itse 50-luvulta.
      Silloin jouluaatto-aamulla koristeltiin kuusi, joskus neljän-viiden aikaan iltapäivällä syötiin. yhdessä jouluruokaa, kinkkua, puuroa ym.

      Kuunneltiin radiosta lauantain toivotut, oli joululauluja.

      Sitten tuli joulupukki.

      Jouluaamuna kirkkoon.

      • 65745r8

        Suunnilleen tuollaista se oikeasti on.


    • Kalle Anka on perinne myös Ahvenanmaalla ja minusta ihana perinne. Muutenkin Ruotsissa enemmän jouluinen tunnema televisiossa kuin Suomessa. Kuka muuten on tämn vuoden julvärd? En ole missään nähnyt, eikö nimi olisi jo pitänyt julkaista? Tosin minusta Arne Weiss on se oikea julvärd :)

    • mummoruotsistakysyy

      Olet siis ruotsinihailija.
      Voit ihan hyvin katsella Kalle Ankkaa siellä ja pitää sitä ihanana, samoin Bamssea Arne Weissiä ja muita ihailemiasi ruotsalaisia ja kuninkaallisia. Ruotsin TV:ssä löytyy sinulle kosolti ohjelmaa.
      No, jos kysyt minulta Ruotsin television jouluohjelmaa, niin se on enemmänkin amerikkalaisia dekkareita, viisastelupalstoja ja murhia lisää ja urheilua lisää. (täysin karmeaa ohjelmaa).


      Tiedustelin kuitenkin lähinnä Suomen tavallisilta suomalaisilta lapsiperheiltä (en suomenruotsalaisilta).
      Joten kertokaa te.!

    • En ole Ruotsin ihailija. Bamssea ei ainakaan ennen ole aattona tullut ja Arne Weiss on jo vuosia ollut eläkkeellä (sen taatusti tiedät, jos Ruotsissa asut). En ihaile ruotsalaisia, sen paremmin tavallisia kuin kuninkaallisiakaan.
      Minusta Ruotsin televiosta tulee ainakin aattona jouluun sopivaa ohjelmaa, ei urheilua tai murhia.
      En ole suomenruotsalainen..

    • mummoruotsistakysyy

      Jos ei sotkettaisi tähän Ruotsin televisiota, pliis.

      Tiedustelenkin muilta lapsiperheiltä, jotka eivät nökötä koko joulua television ääressä:

      Miten vietätte joulua?

      • Alkuperäisessä kysymyksessäsi nimenomaan kysyit että pitääkö Suomessa katsoa Kalle Anka, nyt ei televisiosta saa sanoa mitään.
        Ei kai missään koko joulua telkkarin ääressä nökötetä, Kalle Ankakaan ei kovin paljon aikaa vie ja taitaa nykyisin olla enemmän nostalgiaa aikuisille kuin lapsia kiinnostavaa.


    • mummoruotsistakysyy

      Kysyin että katsovatko lapset SUOMESSA. - Kumma kun kukaan ei oo vastannut.
      Oletan että Suomessa ei tule sitä ohjelmaa, hyvä suomalaisille lapsille.

      En kysellyt Arne Weissistä mitään ja en ruvennut ylistämään Ruotsin televisiota.
      Jospa rauhoittuisit nyt ja antaisit lapsiperheitten vastata että mitä Suomessa lapsiperheet tekevät.

      Itseäni mummona kiinnostaa, koska yritän viedä omalta osaltani suomalaisia jouluperinteitä eteenpäin. Olen esim puhunut koko ajan suomea heille ja lapsenlapseni puhuvat myös suomea.

      Vaikuttaa kuitenkin että kovin on "kortilla" vastaukset täällä.
      Ei voi mitään.
      Löysin kuitenkin ajankohtaisen kirjan suomalaisesta lastenjoulusta ja sieltä kivoja vinkkejä.
      Lisäksi ne omat 50-luvun joululeikit.

      Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe