Minulla on riippuvainen persoonallisuushäiriö vai jotain muuta?

onnetonmies

Olen päältäpäin normaali mies 35-40v. Käyn töissä, en ryyppää, osaan käyttäytyä. MUTTA olen kaikki vapaa ajat vanhempieni kanssa. En osaa itsenäistyä. YRITÄN SITÄ oikeasti. Mutta vaan tuntuu etten osaa olla yksin, haluan olla heidän kanssa ja jutella. Yksinolo ahdistaa todella voimakkaasti. No tällä iällä kaverit ovat jo omissa perheissään / touhuissaan. Pari kaveria on ns. vapailla markkinoilla niin jos en ole vanhemmillani niin heti tekee mieli lähteä heidän luo ettei tarvitse olla yksin. jutella ja olla. Kun olen kotona olen lukossa. en laita ruokaa, syön vaan eineksiä. pyykinpesua yritän tehdä yksin. Tarvitsen kaikkeen kaverin.. vanhemmat..seuraa. En lähde yksin baariin, en lähde yksin ulkomaille. Tuntuu ahdistavalta.
En osaa nauttia elämästä yksin.
Olenko persoonallisuushäiröinen?
Olenko aikuinen mies joka ei ole itsenäistynyt?
Olenko mies joka tarvitsee psykiatria?
Kiitos jos jaksatte vastata... olisi kiva lukea miten te olette samantyyppisestä elämän tilanteesta päässeet

3

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei,
      Viestistäsi on jo lähes vuosi mutta tuli harmittava olo puolestasi, että kukaan ei ole vastannut. Jos et ole hakenut apua ongelmiisi niin se varmaankaan kuitenkaan ole poistunut.
      Kuvaamasi mukaan kärsit emotionaalisesta riippuvuudesta / riippuvuuden tunnelukosta. Voit esim. tehdä tunnelukkotestin, löytyy ko. hakusanalla helposti netistä. Yksin ongelmaa voi lähestyä ensin tiedostamalla ongelmat ja sitten esim, miettiä, että mitä kaikkea ikävää tai pahinta ikinä voi tapahtua jos teet asioita yksin. Ja sitten toisaalta mitä kaikkea hyvää voisi tapahtua? Mitä kaikkea hyvää tämä pelko estää tapahtumasta. Kannattaa alkaa pikkuhiljaa mennä sinne epämukavuusalueelle. Tee lista ja ala suorittaa asioita siitä ja huomaat, että oikeasti pystyt niihin ja mitään kauheaa ei tapahtunutkaan, tämä on voimaannuttavaa. Mene esim. ensin elokuviin yksin sitten ravintolaan, päätä valmistaa ateria itsellesi jne. Tee kivoja asioita itsellesi.
      Harvoin tästä kuitenkaan pääsee kokonaan yksin eroon ja siksi kannattaa hakeutua ensin psykiatrille, joka voi laittaa sinulle lähetteen kelan psykoterapiaan. Sitten vain etsit sopivan terapeutin ja alat työstää ongelmaa.

• Anonyymi

Miksi hakea muualta apua, kun psykiatri näkyy olevan täällä palstalla.

• Anonyymi

Riippuvainen persoonallisuus alkaa yleensä iän myötä helpottaa. Aloittajalle niin ei näytä käyneen.
      Koska hän kärsii todella paljon asiasta ja se rajoittaa elämää, kannattaisi hakeutua psykoterapiaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe