Kotimaista raakamakkaraa

jouluherkkuja

Ei minun silmiini ole osunut kuin choritsomakkaraa lihatiskillä. Kaipaankotimaisen tuottaja raakaa joulumakkaraa, jota ennen sai ostaa marketeista. Se oli minusta hyvää paistettuna, kunhan muisti pistelllä reikiä suolen pintaan.
Oletteko saaneet kotona tehtyjä makkaroita lapsuudessanne koskaan?

12

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelen

On ollut meillä Salossakin raakamakkaraa, taisi olla Turkulaista kymmenkunta vuotta sitten. Joulumakkarana sitä myytiin, mutta ei vuosiin ole näkynyt. On nuo espanjalaiset maustetut raakamakkarat kyllä maukkaita, mies meillä paistaa niitä sanailtoina.
      Hyvää joulun aikaa, makkaroilla tai kinkuilla!

• Totta´kai olen syönnyt raakamakkaraa, siis sitten uunissa paistettuna, koska lapsuuteni kodissa sitä tehtiin muistaakseni siansuoleen. Samoin olen syönnyt sitä mahanahasta tehtyä sylttyä, kuten sianpäistä tehtyä, sillä sota-ajan jälkeen osattiin käyttää kaikki ruhon osat ruoaksi.

Joensuun kauppahallista onnistuin vuosia sitten saamaan myös tätä "mahasylttyä"ja lapsilleni myös tarjosin, vaan ei kelvannut. Ihme!

Turussa on hyvä Kauppahalli, josta aina hevosmakkaraa ja myös lihaa haettiin, kuten torilta perunoita.

Onhan Hesassakin Hakaniemen halli hyvä, sillä sieltä joskus kysyin sitä "mahanahkaa" ja pakasteena sitä myytiinkin, oli joku Kiinalaisten kauppa, mutta olihan urakka siivota se, keittää ja maustaa. Minä pidän siitä.

Joskus tekisi mieli taas kokeilla tehdä sellaista Tanskalaisten tyylistä maksapateeta, koska nykyisin löydän vain näitä inhottavia pötkylöitä, joissa ei ole mitään hohtoa, jos nyt ruoasta voi sanoa tuolla sanalla?

On siinäkin eroa maussa, jos nyt ostan kaupasta aladopia ja vertaan sitä äidin tekemään sylttyyn, jolla nimellä sitä meillä kutsuttiin, niin ei ne samaan päivään mahdu.

• jopasnytjotakin
        Kristiina23 kirjoitti:

Totta´kai olen syönnyt raakamakkaraa, siis sitten uunissa paistettuna, koska lapsuuteni kodissa sitä tehtiin muistaakseni siansuoleen. Samoin olen syönnyt sitä mahanahasta tehtyä sylttyä, kuten sianpäistä tehtyä, sillä sota-ajan jälkeen osattiin käyttää kaikki ruhon osat ruoaksi.

Joensuun kauppahallista onnistuin vuosia sitten saamaan myös tätä "mahasylttyä"ja lapsilleni myös tarjosin, vaan ei kelvannut. Ihme!

Turussa on hyvä Kauppahalli, josta aina hevosmakkaraa ja myös lihaa haettiin, kuten torilta perunoita.

Onhan Hesassakin Hakaniemen halli hyvä, sillä sieltä joskus kysyin sitä "mahanahkaa" ja pakasteena sitä myytiinkin, oli joku Kiinalaisten kauppa, mutta olihan urakka siivota se, keittää ja maustaa. Minä pidän siitä.

Joskus tekisi mieli taas kokeilla tehdä sellaista Tanskalaisten tyylistä maksapateeta, koska nykyisin löydän vain näitä inhottavia pötkylöitä, joissa ei ole mitään hohtoa, jos nyt ruoasta voi sanoa tuolla sanalla?

On siinäkin eroa maussa, jos nyt ostan kaupasta aladopia ja vertaan sitä äidin tekemään sylttyyn, jolla nimellä sitä meillä kutsuttiin, niin ei ne samaan päivään mahdu.

Nahkasta ei takuulla ole ruokaa koskaan tehty. Siitä tehdään kenkiä. Mahalaukusta on tehty ruokaa , mutta se on kudosta, ei nahkaa.

Kehtaatkin retostella tuota ruokajakelun hyväksikäyttöäsi . Varmaan loukkaa niitä, jotka on tosi tarpeessa, mutta asuvat niin kaukana etteivät pääse jalan eikä ole rahaa edes bussilippuun. Ja vielä lastesi jämät ja naapurisi ruokia syöt. Paljonko painat ?

• haamu
        jopasnytjotakin kirjoitti:

Nahkasta ei takuulla ole ruokaa koskaan tehty. Siitä tehdään kenkiä. Mahalaukusta on tehty ruokaa , mutta se on kudosta, ei nahkaa.

Kehtaatkin retostella tuota ruokajakelun hyväksikäyttöäsi . Varmaan loukkaa niitä, jotka on tosi tarpeessa, mutta asuvat niin kaukana etteivät pääse jalan eikä ole rahaa edes bussilippuun. Ja vielä lastesi jämät ja naapurisi ruokia syöt. Paljonko painat ?

"Nahkasta ei takuulla ole ruokaa koskaan tehty."

Mahanahkaan nyt sitten takerruit? Se on minun kuvailu siitä elukan vatsa nahasta, joka ei ole suinkaan se ulkokuori, josta taljoja tehdään.

Kyllä minä olen syönnyt esim. sian lihaa, josta on karvat poistettu ja se nahka läskeineen on siinä kinkun kupeessa, kuten myös edullisesa sianlavassa.

Kukahan tositarpeessa on jäänut ilman ruokaa minun ansiostani, kysympähän vain? Ei kukaan.

Ja mitä se sinua liikuttaa, jos lasteni ylimääräisiä ruokia syön, saati naapurini ilmaiseksi antamia? Roskiinko ne pitäisi heittää?

Nyt ei ollut niitä fileitä, joita rosvoan köyhien lasten suusta, mutta eipä ollut näitä köyhiä hakemassa ilmaista ruokaakaan.

Täällä on myös ilmaispalvelu ruokajakelussa näille "jalattomille", joilla ei ole varaa edes bussi lippuun, koska ei täällä edes bussit kulje. Kaikki tarvitsijat voivat tilata kotiinsa sitä ylijäämä ruokaa, joten ole huoletta, minun ansiostani, tai sinun mielikuvituksen vuoksi ahneudestani, kukaan ei täällä kuole nälkään.

Taidan mennä aamulla aivan sinun kiusaksesi hakemaan vielä jaossa olevia EU-kasseja, joita on vieläkin jaossa täällä. Harmi, että sielä ei ole sitä filettä, mutta on jauhoja, ryynejä, kuivamaitoa, hernesoppaa ja tietenkin lisäksi 12 purkkia "nötköttiä", josta tuskin sinäkään osaisit ruokaa laittaa?

• Hallaahon.äänestäjä44

Liittokansleri Helmut Kohl joka löysi Merkelin ja teki hänestä johtajan

rakasti sianmahaa ja osti sitä täältä (Kohl esiintyy mahoineen)
      https://www.youtube.com/watch?v=xr6QQpoueeo

Kohl syöti sianmahaa mielellään myös eri maiden johtajille joiden oli pakko syödä
      Da Bundeskanzler Kohl den Saumagen auch gerne internationalen Staatsgästen wie

Margaret Thatcher, Michail Gorbatschow, Ronald Reagan, Bill Clinton und François Mitterrand bei Staatsbanketten vorsetzte, erreichte er sogar international einen gewissen Bekanntheitsgrad

• Olen minäkin tehnyt sekä sylttyä, että makkaraa. Tuota sylttyä tein sianpään kamarapalat astian pohjassa. Siihen sitten ladoin vuoroin rasvaisempia ja naudanlihoja, murskatun maustepippurin ja suolan kanssa. Tiiviisti painon alle yöksi, ja aamulla kumosin ison kiiltävän syltyn paloiteltavaksi. Minulla oli tapana viedä maistiaisia toimistoon, missä kahvitauolla maistelimme toimitusjohtajaa myöten teurasherkkuja :)

Makkaranteko on proosallista lihojen jauhamista. sipuleiden, perunanlohkojen ja mausteiden kanssa. Suoleen tuputtaminen on hieman hidasta, mutta löysinä täytetyt suolet on paistettuina nekin maukkaita tuoreudessaan.

Kaupankin raakamakkaraa ostin Kauppahallista joskus, hyvää sekin, ja paljon vaivattomampaa, kuin ensin possun kasvatus ja teurastus kaikkineen.

P.S Eikö nyt voisi jouluksi unohtaa nuo Kristiina 23 ruuanhankinnat,...uskon kenen tahansa voivan hakea itselleen, jos lähikauppiaalta ylimääräistä jakeluun löytyisi.
      Minua ei harmita tippaakaan jonkun ilakoiminen löydöstään.

• "P.S Eikö nyt voisi jouluksi unohtaa nuo Kristiina 23 ruuanhankinnat,.."

Anteksi kirjoituksistani ja näistä ilmaisjakeluista, joista en todellakaan halunut ilakoida, vaikka sellaisen kuvan noista kirjoituksistani saikin, että onneksi hokasin?

Lupaan, että en koskan enää kirjoita, mistä ruokani saan ja millä yleensä elän? Sen voin sanoa, että ilman yhteiskunnan avustuksia kuitenkin elän, siis ei ole mitään asumistukia, vaikka vuokra asunnossa elänkin nyt, olosuhdeiden pakosta lapseni lähellä, koska onhan minulla myös oma puolikas talo siellä Espoossa, jossa mieheni elää ja hoitaa sitä kiinteistöä.

• Ei minulla ole tapana kiinnittää kenenkään ruokiin huomiota, paitsi hyvältä kun aineet kuulostaa! Ruokaihmisenä iloitsen itse kyllä ruokaostoksista ja onnistuneista kokeiluista.

Näin ollen uskoin sinunkin iloinneen, itse toki iloitsisin ilmaisista raaka-aineista, valmistamisen hoidan toistaiseksi mielelläni itse. Nyt taas illan Filmin pariin,..öitä ja ihania unia!

• Nostalginen Joulu ennen vanhaan, oli Teeman ohjelmistossa myöhäisillassa, joka sa veden kielelle.
      Siinä pojat ryysti olutta puukiulusta laittaessaan possunpakaraa taikinakuoreen, ja monia ihania vanhanajan ruokia. Kyllä vesi herahti suuhun Kolmosen leikatessa viipaleita porsaanlavasta, josta luun ensin poisti, teki viiltoja joihin työnsi omenaviipeita suolaa ja mausteita. Sitoivat sen kuin rullasyltyn ja isoon leivinuuniin paistumaan,...
      Ai jai kun oli lähellä etten yösyömistä alkanut harrastaa, mutta uni sentään voitti 🤣

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/12/18/kolmonen-ja-vanamo-joulu-ennen-vanhaan

• Ramoona_

Raakamakkaroista tutuin on siskonmakkara, juuri eilen tein siskonmakkarakeittoa. Joskus ollaan Wotkins´in raakamakkaroita haettu grillattavaksi kesällä ja uskon heillä olevan myös jouluisia tuotteita. Isojen markettien palvelutiskeillä olen nähnyt erilaisia raakamakkaroita, mutta en ole niitä testannut, eikös ne ole hyvin lihapitoisia yleensä.

Katselin Sinisirkun linkistä Vanamon ja Kolmosen joulutouhut. Tunnelmallista kahlata hangessa aittaan hakemaan viljalaariin upotettu rukiinen limppu, juurekset maakellarista, vesi kaivosta. Lipeäkalan valmistus melkein hirvitti, ilmankos meidän nuori polvi kummastelee vaarin ja mummin outoa mieltymystä, tosin vain kahden kesken sitä nautitaan . Hevonen sai arvoisensa kohtelun, sille vietiin kauraa , harjailtiin ja taputeltiin, ja juuresten keitinvesi otettiin talteen pollen joulujuomaksi. Linnuille tarjoiltiin talia , jotta pärjäisivät pakkasessa ja täysjyväviljaa tietysti, pitäähän niidenkin pikkumassujen pysyä kunnossa. Tuhtia evästä se kinkun taikinakuori, enpä ole sellaista koskaan saanutkaan. Kalakukon ja lanttukukon kuori on kyllä tuttu herkku.

• valinnanvaraa.on

Kyllä ainakin S-marketista löytyy raakamakkaroita. Kun tuotetta myytiin 30% tarralla ostin. Paistoin voissa pannulla. Tietenkin se oli hyvää.
      Onneksi kypsennetyissä makkaroissa on lihapitpisuus % mukana. Tietää ettei jauhoa ole liikaa. Lihapitoisuuden noustessa hintakin nousee.

• City-Marketista en eilen löytänyt, paitsi niitä espanjalais reseptillä chilillä. En enää etsi, ostin HK nakkeja, jos pienen makkaran tai pari, illalla tai välipäivinä haluaa. Ehkä joulun jälkeenkin vielä on myynnissä.
      Pitkälle on jo valmista, illan rauha jo valtaa mielen,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      66
      4454
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      104
      3727
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      108
      3341
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      21
      1906
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1893
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1139
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      89
      903
    8. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      851
    9. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      109
      845
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      23
      774
    Aihe