Joko uskaltas Kolille hurrauttaa? Pittääkö ajaa niinkovasti, jottei kerkkii upota?
Joko jäätie?
35
429
Vastaukset
- JosJäätHenkiin
Typeryskin saa olla, mutta ei niin iso typerys, ettei tiedä jäällä liikkumisen nopeussäntöä. Mitä kovempaa ajat sitä suurempi kuorma jäähän kohdistuu. Paineaalto pyrkii kulkemaan edelläsi ja kun hiljennät, esim. rantaan tullessa, se hajottaa jään ja sinä autoinesi sukellat. Jää pettää siis juuri kun luulit selvinneesi. Siksi jäällä on nopeusrajoitus.
Jos kuitenkin tunnet tarvetta hurjastella jäällä niin enhän minä voi sinua estää. Vältä silloin kuitenkin yleiseen käyttöön tehtyjä jääteitä. Sellaisen tahallisesta tuhoamisesta joutuu vastuuseen - jos jää henkiin.- Jäätie
Psineaalto ei kulje edellä kun kriittinennopeus on ylitetty, mutta hiljentäminen kriittisellenooeudelle saa aikaan aaltoliikkeen. Jos ajat 200km/h jäällä niin aika ohut jää kestää ajaa. Esim 3 cm jää kestää ajaa moottorikelkalla ihan hyvin kun maslta saa sen verran vauhtia eytä kriittinennopeus ylittyy.
niilläkin on taipumus muodostua vuodesta toiseen samoille paikoille. Samaten jään puristumisesta syntyneet harjanteet erityisesti alaspäin taipuneina ovat vaarallisia.
LIIKE JÄÄLLÄ
Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu, ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa.
Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti:
Veden syvyys Kriittinen nopeus
2 m 16 km/h
5 m 25 km/h
7 m 30 km/h
10 m 36 km/h
12 m 39 km/h
15 m 44 km/h
17 m 46 km/h
20 m 50 km/h
25 m 56 km/h
30 m 62 km/h
Kahden metrin syvyisen vesialueen jäällä kriittinen nopeus on siis 16 km/h.Tällä nopeudella ajettaessa 2,5 tonnin traktori kuormittaa jäätä yhtä paljon kuin 4 tonnia painava paikallaan oleva ajoneuvo. Toisaalta, jos kriittinen nopeus ylitetään, jään kuormitus on jopa pienempi kuin paikallaan oltaessa.
Vaikka kriittisen nopeuden voi ylittää ja ajaminen jään kantavuuden kannalta on turvallista, kannattaa kuitenkin edetä selvästi alle tämän nopeuden. Suurta nopeutta voi joutua yllättäen laskemaan esimerkiksi railon takia, jolloin ollaan vaarassa joutua kriittiselle alueelle ja siten riskitilanteseen.
Jokainen voi itse havainnollisesti todeta kriittisen nopeuden ilmiön liikkuessaan potkukelkalla ohuella jäällä matalassa vedessä. Kun potkukelkka saavuttaa kriittisen nopeuden, edellä kulkeva aallonharja murtaa jään.
LUKEMALLA ALLA OLEVAN TEKSTIN ASIA SELVIÄÄ.
LIIKE JÄÄLLÄ
Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu, ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa.
Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti:
Veden syvyys Kriittinen nopeus
2 m 16 km/h
5 m 25 km/h
7 m 30 km/h
10 m 36 km/h
12 m 39 km/h
15 m 44 km/h
17 m 46 km/h
20 m 50 km/h
25 m 56 km/h
30 m 62 km/h
Kahden metrin syvyisen vesialueen jäällä kriittinen nopeus on siis 16 km/h.Tällä nopeudella ajettaessa 2,5 tonnin traktori kuormittaa jäätä yhtä paljon kuin 4 tonnia painava paikallaan oleva ajoneuvo. Toisaalta, jos kriittinen nopeus ylitetään, jään kuormitus on jopa pienempi kuin paikallaan oltaessa.
Vaikka kriittisen nopeuden voi ylittää ja ajaminen jään kantavuuden kannalta on turvallista, kannattaa kuitenkin edetä selvästi alle tämän nopeuden. Suurta nopeutta voi joutua yllättäen laskemaan esi
- jännitystäjouluun
Anna mennä! Tietä ei ole vielä merkattu eikä aurattu mutta siitä vaan, kyllä baanaa riittää!
- Hec
Älä tee sitä ainakaan autolla.
https://www.youtube.com/watch?v=InY6qsSG26M - TolokutonMullikka
Potkurilla kannattaa lähteä mamman kanssa.
- pjoihgyuifgfhwe
Tuommoinen pässi niinkuin ketjun aloittaja voi mennä vaikka ensiyönä traktorilla, päästäisiin yhdestä idiootista eroon!
- Vuohi
Pässin varmaan jo jää kannattaa kolille asti?
- Nekstor
Moottorikelekka ei vättämäti jiätä kaippaa. Sillähän voi posotella vetten päällä juhannuksennaa. Kävely on vaikeempaa iliman jiätä.
- kovajuoksemaan
Mutta jos juoksee tarppeeks noppeesti nii pyssyy kuulemma pinnalla.
- tervemenoa
Kaikki Euroopan ja Suomen matut joutaisi jäätesteihin minun puolesta!
- kaikenlaista.viisautta
Sitähän sanotahan, jotta viisaus syntyy vasta kuoleman jälekeen.
- Jonssua
Hengenlähön jäläkkeenhän sitä immeistä ylleensä vasta kehuttaan. Kukkii tuuvaan ja valokuvvii otettaan arkun kansa. Eipähän elinaekana mullekkaa ou paljoruusuja kanniskeltu. Kylläne on olleet vihulaisia, elikkäs nokkossii etupiässä. Niin, no saen minä yhen kerran Pandan suklaalevyn ja tupakka-askin.
- Minähiolin
Aekonnaan vanahona hyvinäaekona ajo eräs taksimies Citikalla Vuonislahesta Kolille sattookuuttakymppii. Kesärenkkaella. Ne oli Michelin Äxät, ne kumit ja aato Citroään DS. Hyvin mäni, ei hytkynnä, niinkun kissi hiipi jiäkenttien yli se Citroään.
- mustalepakko
Anglialla 105e tempasin kerran nuorena Vuonislahesta Kolille heikoilla jäillä. Se oli isukin kakkosauto ja kaverin kanssa leikittiin lepakkomiestä.
- koekulukijat-matkaan
Joo matuista koe kulukijoita jään kestävyyelle ja jos yksi uppoaa seuraava vähän sivummalta kokeilemaan josko sieltä kiertämällä jäät kestäisivät.
-Nyt toimiin !- eimuutenosaa
Josko kelan rahoja juovat lieksan kaljaukot näyttäisivät ensin mallia miten homma oikeaoppisesti tehdään...
- 65vuonna
Aekonnaan ajon sattoo yhksseekympii sitä vornanharjuu vuonislahtteen päen simca tonnilla, perskele jotta oli kovvoo vaahttii! ikkunasta ei näkynnä muuta kun vilinnöö ja mahanpohjassa tuntu vihlasu ja akalla mäni kusi houssuun!
Kuulehhan Hermanni kummoo, tämä vielä puolella paranoo!😂
- Penjam
Tosijjaan kuulehhan Hermanni kummoo, kun minun piti lähttee sitä akkoo asettammaan. Elähä hättäele, kylläsiitävielä uuni noussoo, vaen nyt löi kyllä niin ankaran kutsun tunkiolle. Puuarinahan se pittää uunissa olla. Niinne tuolla suurella lännellä ennen tekivät.
- NYtOtti
Myöajoimma Simca tonnilla Lieksan ja Ahvenisen lavan vällii kolome, neljä kerttoo yhen yön aekana, kun piti niitä rumemppii akkoja kyyvitä poekkeen sinne Liekssaan päen. Sitten kun mänttiin viimmistä reissuu sinne Ahveniselle, nii ei siellä kettää ennee ollukkaa. Kyllää muute otti pattiin.
- hitlerinkirous
Myöpä oltiin kerran mänössä kuplavolskilla kolille kun kupla keitti keskellä jiätietä. Kyllä muuten kyrsi kun kupla keitti. Ja tarina on TOSI!
- ihmejuttu
hitlerinkirous kirjoitti:
Myöpä oltiin kerran mänössä kuplavolskilla kolille kun kupla keitti keskellä jiätietä. Kyllä muuten kyrsi kun kupla keitti. Ja tarina on TOSI!
No miten se nyt ilimajäähytteinen keitti?
- joulu6palaa
ihmejuttu kirjoitti:
No miten se nyt ilimajäähytteinen keitti?
Etkös lukenut loppua? Että tarina on TOSI! Ihan yhtä tosi ja korkeatasoinen kuin muutkin jutut tällä palstalla. Sitäpaitsi sonnikin lypsää kun kovan eteen joutuu...
- lähtö-se-on-tämäkin
Ei muutakuin scanian rattiin on noit istutetta, sillä kyllä lähtevät tielle, joo eikä siellä palion korttia kysellä, on meinaan kyselijä vielä rannoilla.
(joulukortti völijyyn) - Laineenmutka
Eikös sama pösilö kysellyt aikaisemminkin samaa? Nyt toiset pösilöt
vastailee. Sinne jääntielle ja kaasupohjaan . Näetpähän kulkeeko yli 200km/h .
Ja jos ei kulje yli 230km/ h on Mopoluokan skinneri. - rooperitt
Ensi maanantai siinnä alkaa juna kulkee ja vuoroja on toukokuule asti.
- Pielisenponttooni
Ajaisitte kaikki sitä jäätietä heinäkuussa ja vaikka kahtasataa..
- hbgfvdfg
Johan ne siinä ajaa rekoillakin, että eikun sekaan vaan!
Pitääkö jäätiellä varoa pingviinejä? 🐧
- Pelletierna
Nalle Pelle ja Pingo oli tänään siellä luistelemassa.
- koeajolle
Joko Kolin ja Lieksan välinen jäätie on avattu,vai avataanko tänä talvena ollenkaan.
- mnvfvgvvccsd
Soita kirkkoherranvirastoon ja kysy, sillähän tuosta pääset! Kyllä ne seillä sanoo!
- varmapaikka
Siellähän ne tietää,montako on hukkunu.
- kunnolapohjattu
Eikös siitä tehä nyt niin luja jott saap kesälläkin huristella ylii
- huristelemaan
Kolin jäätie on avattu tänään 4.2-2019 klo 12.00 virallisesti käyttöön.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448961
- 785472
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14780Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon383934Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543302- 503260
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273165- 412276
- 341932
- 2091747