Autolla Albanian halki

Terhi

Hei!

Onko kukaan ollut Albaniassa liikkeellä omalla autolla? Tarkoitus olisi ajaa Makedoniasta Albanian ja Montenegron kautta Kroatiaan ja kaipaisin tietoja Albaniasta, erityisesti teiden kunnosta ja yleisestä turvallisuudesta.

Kroatia, Serbia ja Romania on kierretty aikaisempina kesinä, nyt ajatuksena oli mennä vielä etelämmäksi (tosin Kosovon alue edelleen kiertäen).

16

5265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähdössä

      Millaista oli romaniassa omalla autolla? mul oli jo kysymys romania aiheessa mutta eipä kukaan oo vastaillu

    • siellä

      Itse ajelin Podgoricasta Shkoderiin
      ja siitä länteen ja lähellä merta olevaa
      tietä takaisin MOnenegron puolelle ja
      edelleen Kroatiaan Dubrovnikiin.

      Montenegron ja Albaninn välinen tie oli
      kuin keväistä kynnöspeltoa. Oli siinä jonkinlainen
      öljysora mutta erittäin kuoppainen ja
      juuri ja juuri autonlevyinen. Mitään
      opasteita ei ollut missään mutta seurasin
      vain vanhojen Mersujen letkaa joiden peräluukussa
      oli Albanian kansallisuustunnut ;)
      Albaniassa kun kaikki ajaa Mersuilla joita
      moni kaipaa vieläkin Saksassa ja muualla
      euroopassa ;)
      Albanian puolella sitten tie hivenen
      parani. Rajalla piti maksaa euroilla
      parikin eri maksua ja maasta poistuessa yksi.
      Mennessä ottivat reilun 10 euroa ja poistuessa
      pari.
      Montenegrossa poliisi sitten on erittäin ahkeraan
      tien päällä tutkan kanssa. Ajoin 80 km/h alueella
      100 km/h ja sain 12 euron sakon joka piti maksaa
      samantien ;)
      Suosittelen kylläettä ajeletti Albaniasta pois
      valoisana aikana eli aamulla aikaseen matkaan
      että ehditte pois sieltä.
      Itsellä oli onnea mutta toisinaan varoitellaan
      rosvojoukoista jotka ryövää ja vie autonkin
      maan pohjoisilla alueilla.

      http://formin.finland.fi/netcomm/news/showarticle.asp?intNWSAID=32154&intIGID=0&intCatID=198&LAN=FI&contlan=&Thread=32154,&intThreadPosition=0

    • albo

      kyl siel pärjää kun vaan viitti heittää tippiä ahkerasti joka tievinkistä jonka joku sitten kertoo!!! =)

      • albo

        muistaa antaa ihmisille sitten sitä vitun tippiä!!!!


    • mene ihmees

      Miksi et menisi Kosoveen? Olen ollut siellä, ja on ihan ok paikka.
      Ei mitään paniikkii, mene ihmeessä!!!!

      • !O!

        Kuka vittu menis kosovoon ku rauhanturvaajat on sielä ja eikä mitää paniikkii??!! taidat olla ihan pihalla


      • pelottanut!!
        !O! kirjoitti:

        Kuka vittu menis kosovoon ku rauhanturvaajat on sielä ja eikä mitää paniikkii??!! taidat olla ihan pihalla

        Ei minua ainakaan pelottanut, ei sitten yhtään. Kauniit maisemat, halpa ruoka, mukavia ja ystävällisiä ihmisiä. Ja sotilaita, miksi niitä pelätä??


      • mikä..
        pelottanut!! kirjoitti:

        Ei minua ainakaan pelottanut, ei sitten yhtään. Kauniit maisemat, halpa ruoka, mukavia ja ystävällisiä ihmisiä. Ja sotilaita, miksi niitä pelätä??

        peelo...et tainnut tajuta sarkasmin hajua...


      • niin mikä ongelma?
        mikä.. kirjoitti:

        peelo...et tainnut tajuta sarkasmin hajua...

        No en, kun ei pelottanut niin ei pelottanut.


      • mikä...
        niin mikä ongelma? kirjoitti:

        No en, kun ei pelottanut niin ei pelottanut.

        idiootti oikeasti... ei siellä kuulukkaan pelottaa!! mä asuin pakolaiskodissa, kokeileppa sitä. te perus suomalaiset turistit olette niin idiootteja kun luulette olevanne niin rohkeita... mikä siellä nyt pelottaisi...


      • ongelmia????
        mikä... kirjoitti:

        idiootti oikeasti... ei siellä kuulukkaan pelottaa!! mä asuin pakolaiskodissa, kokeileppa sitä. te perus suomalaiset turistit olette niin idiootteja kun luulette olevanne niin rohkeita... mikä siellä nyt pelottaisi...

        Onko sulla ongelmia? Jos sä olet asunut pakolaiskodissa, se ei ole varmaan mun vikani.
        Millä oikeudella haukut minua idiootiksi? Ethän tunne minua. Vai siksi kun olen käynyt Kosovossa, ja viihdyin siellä. Miten se tekee idiootiksi? Perustele enemmän, jos vain suomen kielesi sen edellyttää!!!!
        Olen kiertänyt pitkin Balkania, ja se siitä. Jos synnyin suomalaiseksi, niin mitä sitten???
        ASIALLISESTI voisi kanssa keskustella, asuthan kerta minun kotimaassani!!!!


      • mmvv
        !O! kirjoitti:

        Kuka vittu menis kosovoon ku rauhanturvaajat on sielä ja eikä mitää paniikkii??!! taidat olla ihan pihalla

        kiersin kesällä 2005 kaikki entisen jugoslavian valtiot ja myös kosovon.ei minkäänlaisia ongelmia ollut siellä, rauhanturvaajia oli monen eri maalaisia liikkeellä mitä erilaisimmilla kulkuvälineillä, kuten ptr:llä ja panssarivaunuilla. suosittelen.


      • Jepulis
        !O! kirjoitti:

        Kuka vittu menis kosovoon ku rauhanturvaajat on sielä ja eikä mitää paniikkii??!! taidat olla ihan pihalla

        Kosovo on rauhallinen ja paikalliset tykkää turisteista toisin kuin sotilaista. Itse olin kaks vuotta alueella ja todellaakaan ei mitään eroa esim. makedoniaan muuta kuin sotilaita enemmän liikenteessä. Onhan siellä köyhää ja näkyy vielä sodan runtelemia taloja mutta ihan ok muuten. Tietysti kannattaa seurata jotain lehtii onko siel jotain hässäkkää menossa. Täl hetkellä hyvä mesta.
        Sinne vaan!!


      • kosovoonnnnn..
        Jepulis kirjoitti:

        Kosovo on rauhallinen ja paikalliset tykkää turisteista toisin kuin sotilaista. Itse olin kaks vuotta alueella ja todellaakaan ei mitään eroa esim. makedoniaan muuta kuin sotilaita enemmän liikenteessä. Onhan siellä köyhää ja näkyy vielä sodan runtelemia taloja mutta ihan ok muuten. Tietysti kannattaa seurata jotain lehtii onko siel jotain hässäkkää menossa. Täl hetkellä hyvä mesta.
        Sinne vaan!!

        Samaa mieltä, hyvin voi mennä!!


    • Albaniafani

      Hei Terhi!

      Kävitkö omalla autolla Albaniassa?
      Kertoisitko kokemuksistasi, missä yövyitte,
      mitä katselitte ja paljonko maksoi.

      Olin itse kolme päivää Sarandassa kesäkuussa,
      ja kävin Girokasterissa ja Ksamilissa. Mieli
      olisi tehnyt kierrellä kunnolla omatoimisesti, ja ehkä joskus onkin siihen mahdollisuus.

      Tiet, sen verran kuin nyt näin lyhyellä matkalla
      ennätti näkemään, vaikuttivat aika huonoilta,
      joten teillä on varmaan ollut aika jännittävää?

    • Pilvipouta

      Oma kokemukseni Albaniassa autoilusta ei ollut läheskään niin kauhea mitä olin etukäteen ajatellut. Tiet ovat paikoin (siis ne uudemmat!) hyväkuntoisia ja suurin osa teistä on kyllä asfaltoitu, vaikka sitä ei autossa istuessa hevillä uskoisi. Liikenneturvallisuus ei Albaniassa ole huipussaan, joten kannattaa olla varovainen etenkin mutkissa, koska paikallisten ajotyyli on usein melko värikäs ja vauhdikas.

      Kaikesta huolimatta Albania oli miellyttävä kokemus. Ihmiset ovat todella ystävällisiä ja hintataso edullinen. Turvallisuuskysymys ei ainakaan tuolla kuukauden Albanian reissulla ollut kertaakaan tapetilla eli turvalliselta maalta tuntui. Kunhan pitää nuo normaalit matkustamiseen liittyvät turvallisuussäännöt mielessä, ei mielestäni Albaniaa enää nykypäivänä tarvitse mitenkään erityisesti pelätä.

      Kaupungeista Vlorë, Durrës, Saranda ja Gjirokastër ovat näkemisen arvoisia. Tiranasta en itse saanut mitään erityistä irti, isompi, saasteisempi ja ruuhkaisempi kaupunki kuin nuo edellämainitut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe