Uusi eroaalto loppuvuonna

Näinsemenene

Kirkon homokiista panee eroamaan yhä usemmmat raamattu-ukolliset ja aktiiviset seurakuntalaiset 500 hengen päivävauhtia.

60

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateistinunelmia

Ateisti pölvästit kuvittelevat että kirkosta eroaminen tarkoittaa sitä että ihmiset eivät enää usko Jumalaa, vaan heidän höpinöihinsä. Onkin päinvastoin. Erottuaan kirkosta ihmiset juuri alkavat etsiä Jumalaa sekä sisäistä yhteyttä Jumalaan löytäen näen itselleen elämän.

• Kirkosta eroaminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että konservatiivien hallitseman kirkon rahat vähenee. Eroajat ovat pääosin nuoria ja kirkon tarjoilema usko heille aika yhdentekevä.

• Älkää.eksykö

Tuo ei liene ihmekään. Luterilainen kirkko kosii maailmaa eikä toteuta sitä tehtävää minkä Jumala on sille antanut ja kirkon ensisijainen sanoma on puhdas Jumalan sana. Nyt homous ja kaikenlainen muu toiminta valtaa kirkkoa joka ei ole Raamatun sanan valossa Jumalan mielen mukaista, koska ihmiset ovat vieraantuneet pyhästä sanasta joka on totuus.
      Juuri tällä hetkellä näemme tv:n neloskanavalla joulukonsertin jossa kerätään rahaa ihan hyvään tarkoitukseen mutta millä tavalla? Laulut ei suinkaan ole Jumalan luokse vieviä sielun pelastumiseen johdattavia, joka on Jumalan tahto. Maailmallista renkutusta enimmäkseen ja Pelkosen tunnettu homousasenne ja konsertin asu, mitä tämä tekokimallus tekee näissä tiloissa?
      Jos Jeesus olisi tässä tilanteessa, eikö hän sanoisi että olette tehneet JUMALAN TEMPPELISTÄ markkinointihuoneen? JEESUS syntyi köyhyyteen, tallin seimeen.
      Oli aika kun Jeesus kaatoi markkinapöydät temppelistään!
      Tämä aika leikkii vakavilla asioilla eikä kunnioita Jumalaa! KIRKON sanoma tulee olla Jeesus ja Jumalan puhdas SANA että ihmiset pelastuisi. Nämä konsertit olisi pidettävä muualla, ei kirkossa koska kirkon tulisi olla JUMALAN TEMPPELI!
      Missä on sanoma Jeesuksesta, seimen lapsesta? Yksi esiintyjä sen toi vain esille.

• Jos muutama homopari vuodessa vihitään, niin se lienee kirkon pienimpiä hommia.

Homotkin ovat kirkon jäseniä.

Tietääkseni Jumala ei ole määritellyt luterilaisen kirkon hommia.

• Näinseasiaon
        torre12 kirjoitti:

Jos muutama homopari vuodessa vihitään, niin se lienee kirkon pienimpiä hommia.

Homotkin ovat kirkon jäseniä.

Tietääkseni Jumala ei ole määritellyt luterilaisen kirkon hommia.

Sanoit oikein kun sanoit: "tietääkseni", sillä sinä et todellakaan tiedä näistä asioista mitään. Sinuun ei lisäksi kannata uhrata paljoja sanoja.

• Näinseasiaon kirjoitti:

Sanoit oikein kun sanoit: "tietääkseni", sillä sinä et todellakaan tiedä näistä asioista mitään. Sinuun ei lisäksi kannata uhrata paljoja sanoja.

Onko sinun tietääksesi Jumala hoidellut kirkon asioita?

• olet.huvittava
        Näinseasiaon kirjoitti:

Ahaa, sinä siis tiedät homoseksuaalisuudesta enemmän kuin homoseksuaaliksi tunnustautunut Torre?
        Ottaisit mallia Torresta miehekkyydessä ja alkaisit käyttäytyä kuten mies. Tuntemani oikeat miehet eivät tuhlaa lahjojaan toisten seksuaalisuuden penkomiseen, pitävät huolen omista petipuuhistaan.
        Pidätkö omia sanojasi edes keijumaisen painosi arvoisina?

• gfm
        olet.huvittava kirjoitti:

Ahaa, sinä siis tiedät homoseksuaalisuudesta enemmän kuin homoseksuaaliksi tunnustautunut Torre?
        Ottaisit mallia Torresta miehekkyydessä ja alkaisit käyttäytyä kuten mies. Tuntemani oikeat miehet eivät tuhlaa lahjojaan toisten seksuaalisuuden penkomiseen, pitävät huolen omista petipuuhistaan.
        Pidätkö omia sanojasi edes keijumaisen painosi arvoisina?

Pitääkö lääkärin sairastaa itse syöpää tietääkseen sitä?

• gfm kirjoitti:

On aina yhtä hellusta, kun homoseksuaalisuutta verrataan syöpään. Uskallatko usko.vainen lausua tuon "vertauksesi" homolle vasten naamaa?

• olet.huvittava
        gfm kirjoitti:

Tiedätkö sinä omasta seksuaalisuudestasi enemmän vai vähemmän kuin naapurissasi asuva sadan kilon keiju?

• gfm kirjoitti:

Ja homot tietävät parhaiten heteroseksuaalisuudesta?

• No, ei kai kuitenkaan hetero ole se, joka parhaiten tietää homoista.

• Kirkolle on tulossa yksi historian synkimmistä vuosista.

Yle julkaisi kirkon kaunisteltuja lukuja, joista puuttuu mm joulukuu, jolloin kirkosta eroaa jopa kolmannes koko vuoden määrästä.

Kirkkoon kastettuja on marraskuun loppuun mennessä 12 100 vähemmän kuin kuolleita kirkon jäseniä.
      Kasteitten määrä on tällä hetkellä noin 65% syntyneistä, jossa laskua on viime vuodesta 1,9 prosenttiyksikköä.
      Kirkosta eroamisisssa on juuri noustu historian kolmanneksi parhaaksi/pahimmaksi vuodeksi ja edellä on vain kaksi vuotta, jolloin oli suuret eropiikit.

ttps://yle.fi/uutiset/3-10561233

• Toivottavastlöytyy

Liperaalikirkosta minäkin eroan en kristillisestä uskosta. Moniin kirkon pappeihin en usko. Monet Irja Askolan Kari Mäkisen ja Ville Riekkisen opetuslapset puhuvat täysin höpsöjä. Uusi hengellinen yhteisö ja seurakunta on hakusessa. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan Amen.

• Et sinä eroa sen takia että osa papeista saarnaa mielestäsi höpsöjä. Sinulle kelpaavia pappeja riittää kyllä vielä vuosiksi sadoittain. Et sinä eroa, mutta turhautuneet liberaalit ja etenkin uskonnottomat kyllä eroavat.

• Kirjanpitäjä_

Tänään kirkosta eroaa 600 veronmaksajaa, hieno numero, tosin 6000 olisi vielä hienompi .

• >> Kirkon homokiista panee eroamaan yhä usemmmat raamattu-ukolliset ja aktiiviset seurakuntalaiset 500 hengen päivävauhtia. <<

Miksi kirkon konservatiivit eroaisivat juuri nyt? Kirkossa kun on vihitty samaa sukupuolta olevia pareja heti uuden avioliittolain voimaan tultua. Ja vihitään koko ajan.
      Onko konservatiivit muka niin hidasjärkisiä?

Näin loppuvuonna erotaan pääosin siksi, että vältytään jatkossa kirkollisveron maksulta. Tänäänkin on eronnut jo 454 ja päivän eromäärä noussee päälle 600.

• FUCKIFUUUC

On yhdentekevää uskovatko eronneet vielä eron jälkeen, mutta faktaa on että eronneet eivät liity takaisin eivätkä liity muihin lahkoihin tai muihin uskontoihin, heistä tulee siis uskonnottomia.

Valtaosa eroista johtuu kuitenkin siitä ettei uskota jumalaan. Tämä selittää valtaosan eroista ja nuorten aikuisten kohdalla lähes 100%.

• hupai.saa

Palstallakaan ei vielä kukaan ole osoittanut uskovansa Jumalaan, sananhelinää toisten uskon vähäisyydestä senkin edestä.
        Palstalla on annettu ymmärtää uskon liittyvän olennaisesti Jumalan käskyjen pitämiseen ja pelkkää tyhjänpäiväistä kirjoittelua ja Raamatunkohtien kopiointia kummempaa todistelua ei aiheesta ole näkynyt.
        Pystyykö joku ihminen sanomaan toistaan uskonnottomaksi tai harhaoppiseksi (vast) edes suuressa täydellisyydessään, tuskinpa.
        Ainoa joka kyseisen päätöksen voi tehdä on kaiketi Kaikkivaltias Jumala ja Hänelle annettakoon rauha seuloa ihmisistä ihmisiä sekoittamatta toistemme päitä viisaaksi tulemisillamme.

• 50 000 eroa meni justiinsa rikki.
      Tällä vauhdilla huomenna puolilta päivin ylittyy viime vuoden kirkosta eronneinen määrä eroakirkosta.fi-sivuston kautta.

• Joulukuussa 2018 eronneita yhteensä: 56879.

• Siis vuoden lopussa oleva 2018 kirkosta eronneiden lukumäärä yhteensä. Vuonna 2017 eronneita oli yhteensä: 50535. 2016 eronneita oli yhteensä: 48927.

2015 / 45349
        2014 / 79393
        2013 / 55745
        2012 / 41261
        2011 / 46502
        2010 / 84110

• raha_ratkaisee_nykyisin

Paljonkohan on eronneita lahkoista ja muista kirkoista, hellareista esimerkiksi?

• Daavidinpasuuna kirjoitti:

Siis vuoden lopussa oleva 2018 kirkosta eronneiden lukumäärä yhteensä. Vuonna 2017 eronneita oli yhteensä: 50535. 2016 eronneita oli yhteensä: 48927.

2015 / 45349
        2014 / 79393
        2013 / 55745
        2012 / 41261
        2011 / 46502
        2010 / 84110

Niin tuo tämänvuotinen määrä on eroakirkosta.fi-sivuston kautta eronneet.

Se lukema todennäköisesti jonkun prosentin pienenee koska peruutuksia ym epäselvyyksiä voi olla, mutta vastaavasti seurakuntien kautta eroaviakin on yleensä jokunen tuhat.

Itse veikkaan että lopullinen eronneiden lukema on noin 58 000

• raha_ratkaisee_nykyisin kirjoitti:

Paljonkohan on eronneita lahkoista ja muista kirkoista, hellareista esimerkiksi?

Monesti se eroaminen tarkoittaa käytännössä vain rahoittamisen ja seuroissa käymisen lopettamista. Näistä ei sillä lailla saa tarkkoja numeroita esille kuin järjestöjen jäsenyyksistä.

• raamattu.ukollinen

Kirkossa on enämpi raamattu-ukollisia kuin raamattu-akallisia.

• homomatutus

Kirkkoon liittyneet ovat hourusakkia, jotka tahtovat vain homottaa ja matuttaa koko Suomen.

• olet.huvittava

Itsehän sinä homottamisen ja matuttamisen lisäksi vaikutat kirjoituksesi perusteella olevan mainitsemaasi " hourusakkia" ennemmin kuin tuntemani Kirkon jäsenet.

• huvit.tavaa

Kehotetaanko Raamatussa Jumalaan Uskovia kiistelemään homoseksuaalisuudesta ja eroamaan Kirkosta homoseksuaalisten ihmisten vuoksi?
      Millainen ihminen pelkää omassa itsessään piileskeleviä suuntautumisia, joka toisen ihmisen seksuaalisuuden vuoksi eroaa uskonnollisesta yhteisöstään tai yleensä ottaen yhtään mitään.

• Siksierotaan

Homottaminen kirkossa on Raamatun vastaista. Jumala loi ihmisen mieheksi tai naiseksi. Kummankin toisilleen sopiviksi. Amen näin on hyvä !

• Korjaus: vain sinun raamatuntulkintasi vastaista.

• huvit.tavaa

Mies ja naispuolisiksi ihminen näyttäisi olevan luotu, tyytykäämme siihen mitä meille on annettu ja hyväksytään toisemme sellaisina kuin olemme. Ne jotka vahingoittavat toisiaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti kuuluvat viranomaisten huostaan, muut eläkööt sellaisina kuin ovat. Jokaiselle on oma elämä annettu, miksi yrittää kyntää toisen sarkaa ilman työkaluja.

• huvit.tavaa kirjoitti:

Mies ja naispuolisiksi ihminen näyttäisi olevan luotu, tyytykäämme siihen mitä meille on annettu ja hyväksytään toisemme sellaisina kuin olemme. Ne jotka vahingoittavat toisiaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti kuuluvat viranomaisten huostaan, muut eläkööt sellaisina kuin ovat. Jokaiselle on oma elämä annettu, miksi yrittää kyntää toisen sarkaa ilman työkaluja.

Luotu? Tästä väitetystä luomisesta ei ole minkäänlaisia todisteita.

• olenko.huvittava
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Luotu? Tästä väitetystä luomisesta ei ole minkäänlaisia todisteita.

Totta todistelusta kirjoitat, Mieheksi ja naiseksi ihminen näyttäisi kirjoitusten mukaan siitä huolimatta kuitenkin olevan luotu, ei mieheksi tai naiseksi kuten edellinen kommentoija esitti.
        Olemmeko olemassa sellaisina kuin olemme vai sellaisina kuin toiset ihmiset väittävät meidän olevan.
        Kaunista talviaamua Sinulle.

• olenko.huvittava kirjoitti:

Totta todistelusta kirjoitat, Mieheksi ja naiseksi ihminen näyttäisi kirjoitusten mukaan siitä huolimatta kuitenkin olevan luotu, ei mieheksi tai naiseksi kuten edellinen kommentoija esitti.
        Olemmeko olemassa sellaisina kuin olemme vai sellaisina kuin toiset ihmiset väittävät meidän olevan.
        Kaunista talviaamua Sinulle.

Kirjoitukset eivät ole todiste että meidät olisi luotu yhtään miksikään.

• olenko.huvittava

Kirjoitukset eivät ole todiste että meidät olisi luotu yhtään miksikään.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin syntymätodistuksen ja vanhempiemme mukaan lienemme syntyneet ihmisuroksen ja naaraan parittelun tai hedelmöityshoitojen seurauksena.

• olenko.huvittava kirjoitti:

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin syntymätodistuksen ja vanhempiemme mukaan lienemme syntyneet ihmisuroksen ja naaraan parittelun tai hedelmöityshoitojen seurauksena.

" Mieheksi ja naiseksi ihminen näyttäisi kirjoitusten mukaan siitä huolimatta kuitenkin olevan luotu"

"Kirjoitukset eivät ole todiste että meidät olisi luotu yhtään miksikään. "

Kuten huomaat jos luit kommenttini en minä mitään syntymisestä kirjoittanut vaan luomisesta (kuten sinäkin aikaisemmassa kommentissasi)

Ymmärrätkö eron?

• Olenko.huvittava

" Mieheksi ja naiseksi ihminen näyttäisi kirjoitusten mukaan siitä huolimatta kuitenkin olevan luotu"

"Kirjoitukset eivät ole todiste että meidät olisi luotu yhtään miksikään. "

Kuten huomaat jos luit kommenttini en minä mitään syntymisestä kirjoittanut vaan luomisesta (kuten sinäkin aikaisemmassa kommentissasi)

Ymmärrätkö eron?

Ehkä ymmärrän ehkä en, onko sillä kovastikin merkitystä sinulle?
        Asiasta kolmanteen , Luovatko vanhemmat uutta elämää vai synnyttävätkö laittaessaan uuden ihmisen alulle paritellessaan.
        Please, älä ota tätä hirmu vakavasti, jään toiseksi takuuvarmasti väittelyssä.

• Onko vaikea ymmärtää, että miehiä ja naisia on todella paljon, ja ihmisiä vaikka minkälaisia?

• Olenko.huvittava kirjoitti:

Ehkä ymmärrän ehkä en, onko sillä kovastikin merkitystä sinulle?
        Asiasta kolmanteen , Luovatko vanhemmat uutta elämää vai synnyttävätkö laittaessaan uuden ihmisen alulle paritellessaan.
        Please, älä ota tätä hirmu vakavasti, jään toiseksi takuuvarmasti väittelyssä.

"" Mieheksi ja naiseksi ihminen näyttäisi kirjoitusten mukaan siitä huolimatta kuitenkin olevan luotu""

Kyse oli ihan kirjoituksista kuten huomaat jos luet mitä itse kirjoitit.

• Kirkon sanoma on käynyt haaleaksija epäselväksi. Siksi kirkosta erotaan.
      Mitä sitä enää menee kirkkoon kuuntelemaan sellaista sanomaa, mitä kuulee muualtakin.
      Kirkon tulee kirkastaa omaa sanomaansa ja jättää maailman sanomiset maailmalle.

• eitaidaollanoin

jos näin olisi ne kirkosta eronneet siirtyisivät sellaisiin yhteisöihin joissa se sanoma ei ole haalea tai epäselvä. näin ei kuitenkaa tapahdu. joko siis syy ei ole tuo mitä väität tai sitten suomessa ei ole yhtään sellaista uskonnollista yhteisöä jonka sanoma ei olisi haalea tai epäselvä.

• eitaidaollanoin kirjoitti:

jos näin olisi ne kirkosta eronneet siirtyisivät sellaisiin yhteisöihin joissa se sanoma ei ole haalea tai epäselvä. näin ei kuitenkaa tapahdu. joko siis syy ei ole tuo mitä väität tai sitten suomessa ei ole yhtään sellaista uskonnollista yhteisöä jonka sanoma ei olisi haalea tai epäselvä.

Eihän niitä oikeasti uskovia niin paljon ole ja kenelle kirkon sanoma ei muutenkaan niin kovin merkitse ei lähde etsimään uutta yhteisöä.

• hupais.tako

Kirkossa käydessäni siellä on julistettu Raamatun kirjoituksia, niitä samoja Kirjoituksia joita on jaettu ympäri maailmaa.
        En osaa erottaa Raamatun Kirjoituksista maallista maattomaksi joten tyydyn siihen mitä minun on annettu ymmärtää.

• millainenseon
        evita- kirjoitti:

Eihän niitä oikeasti uskovia niin paljon ole ja kenelle kirkon sanoma ei muutenkaan niin kovin merkitse ei lähde etsimään uutta yhteisöä.

millainen on oikeasti uskova?

• millainenseon kirjoitti:

millainen on oikeasti uskova?

Sellaiset, jotka ovat uskossa. Ei kaikki kirkon jäsenet ole uskovia.

• evita- kirjoitti:

Sellaiset, jotka ovat uskossa. Ei kaikki kirkon jäsenet ole uskovia.

Kuka määrittelee, onko kristityksi ilmoittautuva uskossa vai ei?

Ns. lahkolaiset pystyvät tuohon määrittelyyn kaikki. Jos ei pysty, ei ehkä ole uskossakaan... 🤔

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Kuka määrittelee, onko kristityksi ilmoittautuva uskossa vai ei?

Ns. lahkolaiset pystyvät tuohon määrittelyyn kaikki. Jos ei pysty, ei ehkä ole uskossakaan... 🤔

Kyllähän sen jokainen uskova sisimmässään tuntee onko uskossa tai ei.
        Kun kerran monet hokevate, etteivät usko, ja tilastotkin sen kertoo, että uskonnottomien määrä on lisääntynyt, niin pitäisikö minun siitä huolimatta ajatella, että he ovat uskovia.

• evita- kirjoitti:

Kun kerran monet hokevate, etteivät usko, ja tilastotkin sen kertoo, että uskonnottomien määrä on lisääntynyt, niin pitäisikö minun siitä huolimatta ajatella, että he ovat uskovia.

Eli sinun mielestäsi sellainenkin on uskova joka esim. kannattaa arborttia ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa jos hän vain sisimmässään tuntee olevansa uskossa?

• evita- kirjoitti:

Lue tarkkaan: kris-ti-tyk-si il-moit-tau-tu-va.

Lue tarkkaan: kris-ti-tyk-si il-moit-tau-tu-va.

Se riippuu siitä mitä itse kukin tarkoittaa kristittynä olemisella. Minä tarkoitan sillä Jeesukseen uskovaa.

• evita- kirjoitti:

Se riippuu siitä mitä itse kukin tarkoittaa kristittynä olemisella. Minä tarkoitan sillä Jeesukseen uskovaa.

"Jeesukseen uskova" on sekin määrittelykysymys. Miljoonat "Jeesukseen uskovat" eivät usko kaikkeen hänestä kerrottuun kirjaimellisesti, mutta hänen opetuksiinsa uskovat kovastikin, vaikka nykytiedon mukaan suurin osa Jeesuksen Raamattuun kirjatuista sanomisista onkin jälkeenpäin (sinänsä usein viisaasti) runoiltua.

• evita- kirjoitti:

"Kyllähän sen jokainen uskova sisimmässään tuntee onko uskossa tai ei."

Eli sinun mielestäsi sellainenkin on uskova joka esim. kannattaa arborttia ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa jos hän vain sisimmässään tuntee olevansa uskossa?

Vai?

"Jeesukseen uskova" on sekin määrittelykysymys. Miljoonat "Jeesukseen uskovat" eivät usko kaikkeen hänestä kerrottuun kirjaimellisesti, mutta hänen opetuksiinsa uskovat kovastikin, vaikka nykytiedon mukaan suurin osa Jeesuksen Raamattuun kirjatuista sanomisista onkin jälkeenpäin (sinänsä usein viisaasti) runoiltua.

Minä en uskokaan sen mukaan kuinka ihmiset sen määrittelevät, vaan sen mukaan miten Jeesus itse on sen ilmoittanut.
        "Jeesuksen omien sanojen mukaan: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani” (Joh. 8). Kirjeessään Johannes puolestaan kehottaa näin: ”Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.” Monet eivät pysy Hänen opissaan, vaan alkavat sepittämään omiaan.

• Raamttua.tulkitaan
        evita- kirjoitti:

Minä en uskokaan sen mukaan kuinka ihmiset sen määrittelevät, vaan sen mukaan miten Jeesus itse on sen ilmoittanut.
        "Jeesuksen omien sanojen mukaan: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani” (Joh. 8). Kirjeessään Johannes puolestaan kehottaa näin: ”Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.” Monet eivät pysy Hänen opissaan, vaan alkavat sepittämään omiaan.

Sinun tulkinta Raamatun sanomasta on sinun tulkintasi. Fundamentalismi on juuri sitä että kuvittelee että oma tulkinta ei ole tulkinta vaan absoluuttinen totuus. Näin laitat omat ajatuksesi kuvittelemasi Jumalan päähän.

• Raamttua.tulkitaan kirjoitti:

Sinun tulkinta Raamatun sanomasta on sinun tulkintasi. Fundamentalismi on juuri sitä että kuvittelee että oma tulkinta ei ole tulkinta vaan absoluuttinen totuus. Näin laitat omat ajatuksesi kuvittelemasi Jumalan päähän.

Aika hyvin oivallettu. Jumalan "pää" on hyvin monen uskovan oma pää.

• evita-ei.kirj
        sage8 kirjoitti:

Aika hyvin oivallettu. Jumalan "pää" on hyvin monen uskovan oma pää.

Mihin usko loppuu siitä tulkinnat alkaa.

• evita-ei.kirj kirjoitti:

Mihin usko loppuu siitä tulkinnat alkaa.

Olkoon niin. Vai miten asia on?

• Itse erosin kirkosta 1992, kun koin ettei kirkko anna minulle mitään. Lapsetkin oli kastettu.

• Miksi nämä "raamattu-ukolliset" eivät sitten liity fundamentalistisiin lahkoihin? Paljon harvempi kuin joka sadas kirkosta eronnut lähtee esimerkiksi Lähetyshiippakunnan toimintaan mukaan.

Totuus on tietenkin se, että eroajat ovat pääosin käytännössä uskonnottomia. Mitäpä järkeä konservatiivien olisikaan erota, kun heidän valtansa kirkossa vahvistuu koko ajan automaationomaisesti.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      63
      4010
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3648
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3165
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2538
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2387
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      47
      2118
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      49
      2003
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1758
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36