Ilmastonpilaajat vastuuseen

JärjettymyysVallalla

29

79

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10xreissua_vuodessa

      Sorry, ei kiinnosta. Niin kauan kun maapallon suuret teollisuusmahdit eivät tee asian hyväksi paskaakaan, en tee minäkään. Nautin täysillä kunnes paska lentää turbiiniin, eikä siihen mene kuin alle 50v. Ihmiset tulevat katoamaan ihan muun syyn takia kuin ilmastonmuutos.

    • KarateMauri

      Häpeä itse, tyhmä. Tässä sinulle järjettömälle vähän tietoja CO2-päästöistä:

      12 miljoonaa tonnia Suomen liikenteen päästöt, josta
      0,2 miljoonaa tonnia kotimaan lentoliikenteen osuus, (ja esimerkiksi
      5,9 miljoonaa tonnia henkilöautoliikenteen osuus)

      2,1 miljoonaa tonnia Suomessa ulkomaisille lentoyhtiöille myydyn kerosiinin päästöt

      2,3 miljoonaa tonnia siis yhteensä kaikki lentoliikenteen päästöt Suomen osalta

      Vertailun vuoksi
      3,8 miljoonaa tonnia SSAB:n Raahen terästehtaan päästöt
      3,3 miljoonaa tonnia sähkölaitos Helen Oy:n päästöt
      3,0 miljoonaa tonnia Nesteen Porvoon jalostamon päästöt

      Vielä vertailua
      Koko maailmassa kaiken lentoliikenteen päästöt ja kaiken laivaliikenteen päästöt ovat saman suuruiset.

      Siitä sitten vaan maailmaa parantamaan.

      • JotainRajaa

        Ei taida KarateMauri olla enää tällä planeetalla. Yhden Thaimaa-lennon päästöjä vastaavan kulutuksen saavuttaakseen on keskikokoisella autolla ajettava 10 vuotta. Yhden ihmisen tai perheen päätös vähentää lentämistä on jotain kongreettista, jonka jokainen voi tehdä sen sijaan että tuijottaisi jonkin terästehtaan päästöjä.


      • Rajakille
        JotainRajaa kirjoitti:

        Ei taida KarateMauri olla enää tällä planeetalla. Yhden Thaimaa-lennon päästöjä vastaavan kulutuksen saavuttaakseen on keskikokoisella autolla ajettava 10 vuotta. Yhden ihmisen tai perheen päätös vähentää lentämistä on jotain kongreettista, jonka jokainen voi tehdä sen sijaan että tuijottaisi jonkin terästehtaan päästöjä.

        Niin, Mauri puhuu vähän mutta asiaa. Se yksi ainoa terästehdas tuottaa CO2-päästöjä 1,5 miljoonaa tonnia ENEMMÄN kuin kaikki Suomen sisäinen lentoliikenne ja kaikki Suomesta ostettu kerosiini yhteensä!


      • ts18056

        Eipä tässä voi huonoa omaatuntoa kantaa, kun KePun vyönkiristyslinjan ansiosta ajetaan kaksikymmentä vuotta vanhalla savuttavalla autolla ilman toivettakaan päästä edes kerran kymmenessä vuodessa lentämään.
        Kun böndeisännän holtittoman lannanlevityksen päästöt saataisiin ensin kuriin, olisi edes jotain jakoa mainostaa maailman puhtainta ruokaa ;-)


      • OntuvaEsimerkki
        Rajakille kirjoitti:

        Niin, Mauri puhuu vähän mutta asiaa. Se yksi ainoa terästehdas tuottaa CO2-päästöjä 1,5 miljoonaa tonnia ENEMMÄN kuin kaikki Suomen sisäinen lentoliikenne ja kaikki Suomesta ostettu kerosiini yhteensä!

        Vähän on taas ontuva vertaus. Samalla logiikalla Suomessa lopetetaan vaimojen hakkaaminen vasta sitten, kun kaikki kiinalaiset ovat ensin lopettaneet sen omassa maassaan.

        Lentämistä voi silti vähentää riippumatta siitä miten paljon missäkin päin maailmaa terästehtaat saastuttavat. Valintoja voi tehdä omassa elämässään.


      • 10xreissua_vuodessa
        OntuvaEsimerkki kirjoitti:

        Vähän on taas ontuva vertaus. Samalla logiikalla Suomessa lopetetaan vaimojen hakkaaminen vasta sitten, kun kaikki kiinalaiset ovat ensin lopettaneet sen omassa maassaan.

        Lentämistä voi silti vähentää riippumatta siitä miten paljon missäkin päin maailmaa terästehtaat saastuttavat. Valintoja voi tehdä omassa elämässään.

        Kuten totesit, valinta on minun. Meidän panostus on kierrättää niin paljon kuin mahdollista, käyttää julkisia kun voidaan ja kauppakassina on hybridi-auto. Täällä ei ole myöskään jälkipolkea lisäämässä kuormaa. Joten me reissataan niin paljon kun mahdollista, lentokoneina yleensä uusimmat konemallit, joiden co2 päästöt 30% alhaisemmat kun vanhemmilla malleilla.


      • Anonyymi
        JotainRajaa kirjoitti:

        Ei taida KarateMauri olla enää tällä planeetalla. Yhden Thaimaa-lennon päästöjä vastaavan kulutuksen saavuttaakseen on keskikokoisella autolla ajettava 10 vuotta. Yhden ihmisen tai perheen päätös vähentää lentämistä on jotain kongreettista, jonka jokainen voi tehdä sen sijaan että tuijottaisi jonkin terästehtaan päästöjä.

        Niin niin, juuri ne lomalennot pitää lopettaa. Muilla päästöillä ei ole väliä eikä niihin kannata verrata. Viherpiiperöiden sähköautojen akkumateriaalien louhintaan tuhotaan luontoa ja kulutetaan valtavasti energiaa ja puhdasta vettä kulutetaan, vaikka monissa maissa kärsitään kuivuudesta.
        Tuulimyllyihin, niiden jalustaan ja jakeluverkkoon kuluu satoja tonneja metalleja jotka pitää luonnosta louhia.
        Vaateteollisuus kuluttaa enerkiaa enemmän kuin liikenne, lisäksi saastuttaa/kuluttaa vettä todella suuria määriä. Yhdet farkut valmistus vaatii 10000L vettä.

        Yhtään ei harmita lentää lomalle 2x vuodessa.
        Varsinkin kun monet lennot on ns. ilmastokompensoituja


    • ökhtre6

      Antaa n. 2 suuremmat arvot kuin Finnairin laskuri.

    • QR1361

      Ei paljon tollaset laskurit mun lentämiseen vaikuta. Olen 10xreissua vuodessa samoilla linjoilla, valinta on mun oma. Tälle vuodelle tammi-toukokuulle on varattuna 22 lentoa ~68000 lentokilometriä ja lisää suunnittelen koko ajan.

      • AivotKäyttöönKaikille

        Ei taida olla vaikea arvata minkä sortin henkilöstä on kysymys (QR1361). Thaimaa kutsuu ja säästäväisyyden huippu on kun ottaa omat lapset mukaan!!!


      • 10xreissua_vuodessa
        AivotKäyttöönKaikille kirjoitti:

        Ei taida olla vaikea arvata minkä sortin henkilöstä on kysymys (QR1361). Thaimaa kutsuu ja säästäväisyyden huippu on kun ottaa omat lapset mukaan!!!

        Enemmänkin rahat laittaisin Espanjalle, matkan keskipituus on 3000km luokkaa. Täällä odotetaan, että norski laittaisi marraskuun liput myyntiin, jotta saisi senkin reissun tilattua valmiiksi.


    • QR1347

      Thaimaahan en ole lentoja varannut, eikä omia lapsia ole. Jos lentäisin vain lentoja Thaimaahan , pitäisi mun lentää sinne 4 kertaa menopaluu tammi-toukokuussa että tuo 68000 lentokilometriä tulisi täyteen. Thaimaassa tulee ehkä piipahdettua joskus kesällä, mutta lentoja sinne ei vielä ole varattuna.

    • 10xreissua_vuodessa

      Tässä alkaa huomaamaan, mikä tuntuu olevan yhteistä paljon matkustavilla; eivät ole eläkkeellä ja heillä ei ole lapsia. Lapsettomuus tuo tietyn vapauden elämään ja vapauttaa rahaa muuhun käyttöön. Jos elää vielä parisuhteessa, jolloin kaksi maksajaa omalle asunnolle ja majoittumisessa reissussa, niin tilanne hyvä. Loistava siitä tulee kun molemmat ovat vielä Suomen 10% parhaiden tienaavien joukossa.

    • Matkailukunniaan

      Eipä vois päästöt vähempää kiinnostaa. Rakastan matkustamista ja rahaa siihen on koska olen kohtalaisen hyväpalkkaisessa työssä. Lapsia ei ole ja vapaatakin saa halutessaan.
      Kukaan ei täällä elä ikuisesti eikä kiinnosta minkälainen maailma on kuin minusta aika jättää, tai sen jälkeen.
      Elämästä pitää nauttia silloin kun se on mahdollista.
      Parin viikon päästä lähtö meksikoon ja matka on jo varattu pääsiäiseksi balille. Kesällä varmaan välimerelle ja syksyllä jenkkeihin. Talvella sitten ehkä thaikuihin tai karibialle.
      Matkaan aina kun vain mahdollista.

    • Moni paljon matkustava onkin tehnyt sen kaikkein suurimman ilmastoteon. Jättäkää ne lapset tekemättä, niin voitte lentää hyvällä omallatunnolla.

    • Totuusesiin

      Yksi Thaimaan matka vastaa 4 henkilöltä 170,000 km ajoa henkilöautolla. Laskurit ei ota huomioon typen oksideja.

    • QR1407

      Tässä totuus ja mitä sitten? Mä lennän yksin tammi-toukokuussa tuon 4 x menopaluu Thaimaa saman verran matkan muihin kohteisiin. Sorry mutta en yhtään pode huonoa omatuntoa. Viime vuonna 2018 lensin 204000 lentokilometriä , joka vastaa vajaata 13 x menopaluuta Thaimaahan.
      HEL-BKK = 7912 km oneway.

      • 10xreissua_vuodessa

        Ihan mielenkiinnosta lennätkö Thaimaahan noin usein työn takia vai huviksesi? Eihän koneessa istuminen mitään hauskaa ole, joten en näe järkeä lentää 4x edestakas 5kk aikana kun ei Thaimaahan viitsi mitään viikon reissuja edes tehdä.


      • QR947

        Pidän tuota Thaimaan (BKK) lentoa ja sen pituutta tässä vain esimerkkinä kun sen kaikki tuntuu täällä tietävän. Kävin viime vuonna Thaimaassa vain kerran ja tälle vuodelle en ole vielä lentoja sinne varannut. Jenkeissä kävin kolmesti. Viime vuonna matkustin ja lensin jokaisella mantereella , poislukien Antarktis. Kaikki lomamatkoja. Lentomatkat ei oo mulle ongelma. Viihdyn ja saan ajan kulumaan koneessa helposti. Mannertenvälisillä lennoilla saan lähes aina joko exitpaikan tai viereisen paikan vapaaksi jolloin lentomatka helpottuu. Perilläoloaikaan en juuri kiinnitä huomiota. Voin lähteä jenkkilään tai vaikkapa Singaporeen pitkäksi viikonlopuksi.


    • Yli kolme kertaa enemmän kuin Finnairin laskuri, joka antaa 0,578 tonnia 9448 km lentomatkalle 321 koneella. ICAOn laskuri antaa 0,649 tonnia, joka sekin on vain 1/3 aloituksessa mainitun laskurin 1,866 tonnista, eikä ICAOn taida olla konetyyppinä pelkillä economy jakkaroilla varustettu 321, joten ainakin Finnairilla lentäessä taitaa tuo Finnairin laskuri antaa oikeamman arvon. Onkohan aloituksessa mainittu laskuri vielä Convair Metropolitan aikakaudessa? Laskurissa on muuten myös sellainen erikoisuus, että henkilöautoon on saatu kulutus yhden hengen kuormalla ja paljon kuluttavalla autolla, mutta linja-autossa on ainakin 30 matkustajaa normaali nykyaikaisen diesel linja-auton 30l/100km kulutuksella. Lentokoneeseenkin saadaan tietysti aika suuri hiilijalanjälki/matkustaja, mikäli jakkaroiden käyttöaste on 30%. Onko joku nähnyt 30% käyttöastetta lennolla HEL-TFS? Tietysti kokonaishiilijalanjälki on lentokoneellakin suurempi, mikäli laskee koko sen hiilijalanjäljen joka syntyy myös lentämiseen liittyvän infran rakentamisesta, mutta eipä sellaista laskuria ole muunkaan joukkoliikenteen kampittamiseksi tehty...eikä sähköautojen...
      Pientä faktan tsekkausta olisi "JärjettymyysVallalla " nimimerkin kannattanut käyttää, ennen kuin postaa todennäköisesti rikkinäisimmän hiilijalanjälkilaskurin totuutena.

      • Johtotähti

        Unohtajaa ne laskurit ja muut ilmastohöpöhöpöt. Ne on vain idiooteille.


    • suihkukoneet.lämmittää

      Suurin suihkuneiden aiheuttama ilmastovaikutus on pakokaasujen jättövana, ja niistä muodostuvat vesihöyry-pilvet, jotka estää lämpimän ilman haihtumisen avaruuteen. Tai kylmän ilman laskeutumisen maan pinnalle.

      Vaikka maailman kaikki autot muutettaisiin sähköllä kulkeviksi, ei sillä olisi passkankaan merkitystä ilmastonmuutokseen. Päättäjät ottaneet autoilijat syntipukeiksi, vaikka syyllinen löytyy ilmasta.

      • pöhpöhpöh

        Lämmittävä vaikutus on yöaikaan, mutta päivällä samat vanat heijastavat auringonvaloa takaisin avaruuteen. Jättövanojen nettovaikutus saattaa joidenkin tutkimusten mukaan olla hieman ilmastoa lämmittävä, mutta kyse on sekä kiistanalaisesta, että ilmeisen marginaalisesta ilmiöstä kokonaisilmastovaikutukseltaan. Mutta sinällään olet oikeassa, paikallinen ilmastovaikutus vaikuttaa olevan merkittävä erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa, yöt lämpenevät ja päivät kylmenevät, eli ilmastomuutos näiden vanojen vaikutuksesta on mahdollisesti merkittävästi pienentänyt päivän ja yön välistä lämpötilaeroa, siis pääasiassa paikallisesti.
        googlettamalla "aircraft contrails cooling or heating" antaa joitain vastauksia asiaan, mutta kannattaa huomioida, että kyseinen google haku löytää myös vastakkaisten katsantokantojen painottunutta totuutta


    • 7865

      Kuten joku tuolla jo totesi, parasta mitä voit tehdä ilmaston eteen on olla tekemättä lapsia.

      • Anonyymi

        Täytyy tehdä pienikulutuksisia ja vähäpäästöisiä lapsia.


    • Anonyymi

      Eipä tarvi olla mikään Einsteini että tajuaa mistä ilmaston lämpeneminen johtuu. ?
      Miljoona kuumailmapuhallinta taivaalla joka päivä tekee maapallosta saunan.

      • Anonyymi

        Elokapinalliset voisi teipata kiinni niihin, olisi jotain hyötyäkin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe