Purjehdus riesarätillä.

spokk

Oletteko muuten purjehtineet kyseisellä rätillä Mikä se on teidän veneessänne?

12

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandelssonn

      Spinnu se on meillä. Pianonainen kiittää.

    • Henri_L_purjehtija

      Meillä ei kipuilla. Koneella ajellaan 300-400 h (avg 7 knts) per kesä, kaikki vastaiset ja kevyet kelit!

    • Merikauhu

      Spinnuhan se on. Työläs verrattuna muihin purjeisiin. Koska purjehdimme lähinnä saaristossa ja rannikolla, emme muutaman tunnin myötäisen takia yleensä vitsi spinnupussia edes esille ottaa.

      Tykkäämme käyttää ison lisäksi itseskuuttaavaa fokkaa lähes jokaisella halssilla, vaikkei se aina niin järkevää olisikaan.

      • eiku.purjeita

        Eihän spinnun nosto sen suurempi homma ole kuin muunkaan keulapurjeen. Todettakoon, että purjeita ei ole tarkoitettu säilytettäväksi jatkuvasti nostettuna, vaan pussissaan siististi viikattuna. Ja avotuulien ajo spinnulla on niin paljon mukavampaa kuin läpsyttelevällä genualla.

        Yhteenkään riesarättiin en ole rahojani tuhlannut, ainoastaan hyviin purjeisiin, joiden käyttö on hauskaa. Miksi sitä riesarättejä hankkisi?


      • 2purjetta
        eiku.purjeita kirjoitti:

        Eihän spinnun nosto sen suurempi homma ole kuin muunkaan keulapurjeen. Todettakoon, että purjeita ei ole tarkoitettu säilytettäväksi jatkuvasti nostettuna, vaan pussissaan siististi viikattuna. Ja avotuulien ajo spinnulla on niin paljon mukavampaa kuin läpsyttelevällä genualla.

        Yhteenkään riesarättiin en ole rahojani tuhlannut, ainoastaan hyviin purjeisiin, joiden käyttö on hauskaa. Miksi sitä riesarättejä hankkisi?

        Spinnu on turha, ei riesa tavallisessa perhepurressa. Kilpaveneet ovat asia erikseen.


      • ex-Santtu31

        Viime kesänä yksi kolmesta spinnun käyttökerrasta 40ft perhepurressamme oli täysin ei-turha. Tallinnasta Helsinkiin tullessa ulkona "liian" kevyessä tuulessa yllätti sankka sumu jota ei ollut ennusteessa. Moottoroiden muiden alusten sumutorvet eivät kuuluneet oman moottorin äänen yli, joten kone seis ja purjehtimaan. Ilman spinnua olisi nopeus jäänyt epämukavan alhaiseksi ja olisimme joutuneet olemaan sumussa tarpeettoman kauan. Eli spinnulla saatiin lisättyä ylityksen turvallisuutta ja mukavuutta!

        On se spinnuttelu koko perheen mielestä sopivassa kelissä myös kivaa.


      • siisniinkumitä
        2purjetta kirjoitti:

        Spinnu on turha, ei riesa tavallisessa perhepurressa. Kilpaveneet ovat asia erikseen.

        Kilpaveneet on asia erikseen. Mutta miten ihmeessä spinnu siihen eroon liittyy? Sitenkö, että kilpaveneessä niitä on useampi kuin yksi?


      • Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)


      • Hinkalo
        10-14 kirjoitti:

        Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)

        Onhan se kauhia homma. Meillä vaihdettiin spinnu vähemmän riesalliseen genakkeriin, mutta onhan siinäkin oma vaivansa.

        Jollastani poistin hyödyttömän postimerkin kokoisen fokan ja tekkeillä on suuremman ison tilaaminen menetystä konpensoimaan.


      • eetuse
        10-14 kirjoitti:

        Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)

        Samaa mieltä kanssasi. Purjeveneessä tarvitaan kolme rättiä: St-fokka, iso ja peltigenua. Kaikki muut ovat riesarättejä.


      • pieni.riesa
        eetuse kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi. Purjeveneessä tarvitaan kolme rättiä: St-fokka, iso ja peltigenua. Kaikki muut ovat riesarättejä.

        Jos se niin vaivalloista on, jätä pois st-fokka ja isokin.


      • mielenrauhaa
        pieni.riesa kirjoitti:

        Jos se niin vaivalloista on, jätä pois st-fokka ja isokin.

        Kone on paras kaveri. Tekee purjehduksesta niin vaivatonta vähemmän optimaalisissa keleissä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe