Purjehdus riesarätillä.

spokk

Oletteko muuten purjehtineet kyseisellä rätillä Mikä se on teidän veneessänne?

12

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandelssonn

      Spinnu se on meillä. Pianonainen kiittää.

    • Henri_L_purjehtija

      Meillä ei kipuilla. Koneella ajellaan 300-400 h (avg 7 knts) per kesä, kaikki vastaiset ja kevyet kelit!

    • Merikauhu

      Spinnuhan se on. Työläs verrattuna muihin purjeisiin. Koska purjehdimme lähinnä saaristossa ja rannikolla, emme muutaman tunnin myötäisen takia yleensä vitsi spinnupussia edes esille ottaa.

      Tykkäämme käyttää ison lisäksi itseskuuttaavaa fokkaa lähes jokaisella halssilla, vaikkei se aina niin järkevää olisikaan.

      • eiku.purjeita

        Eihän spinnun nosto sen suurempi homma ole kuin muunkaan keulapurjeen. Todettakoon, että purjeita ei ole tarkoitettu säilytettäväksi jatkuvasti nostettuna, vaan pussissaan siististi viikattuna. Ja avotuulien ajo spinnulla on niin paljon mukavampaa kuin läpsyttelevällä genualla.

        Yhteenkään riesarättiin en ole rahojani tuhlannut, ainoastaan hyviin purjeisiin, joiden käyttö on hauskaa. Miksi sitä riesarättejä hankkisi?


      • 2purjetta
        eiku.purjeita kirjoitti:

        Eihän spinnun nosto sen suurempi homma ole kuin muunkaan keulapurjeen. Todettakoon, että purjeita ei ole tarkoitettu säilytettäväksi jatkuvasti nostettuna, vaan pussissaan siististi viikattuna. Ja avotuulien ajo spinnulla on niin paljon mukavampaa kuin läpsyttelevällä genualla.

        Yhteenkään riesarättiin en ole rahojani tuhlannut, ainoastaan hyviin purjeisiin, joiden käyttö on hauskaa. Miksi sitä riesarättejä hankkisi?

        Spinnu on turha, ei riesa tavallisessa perhepurressa. Kilpaveneet ovat asia erikseen.


      • ex-Santtu31

        Viime kesänä yksi kolmesta spinnun käyttökerrasta 40ft perhepurressamme oli täysin ei-turha. Tallinnasta Helsinkiin tullessa ulkona "liian" kevyessä tuulessa yllätti sankka sumu jota ei ollut ennusteessa. Moottoroiden muiden alusten sumutorvet eivät kuuluneet oman moottorin äänen yli, joten kone seis ja purjehtimaan. Ilman spinnua olisi nopeus jäänyt epämukavan alhaiseksi ja olisimme joutuneet olemaan sumussa tarpeettoman kauan. Eli spinnulla saatiin lisättyä ylityksen turvallisuutta ja mukavuutta!

        On se spinnuttelu koko perheen mielestä sopivassa kelissä myös kivaa.


      • siisniinkumitä
        2purjetta kirjoitti:

        Spinnu on turha, ei riesa tavallisessa perhepurressa. Kilpaveneet ovat asia erikseen.

        Kilpaveneet on asia erikseen. Mutta miten ihmeessä spinnu siihen eroon liittyy? Sitenkö, että kilpaveneessä niitä on useampi kuin yksi?


      • Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)


      • Hinkalo
        10-14 kirjoitti:

        Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)

        Onhan se kauhia homma. Meillä vaihdettiin spinnu vähemmän riesalliseen genakkeriin, mutta onhan siinäkin oma vaivansa.

        Jollastani poistin hyödyttömän postimerkin kokoisen fokan ja tekkeillä on suuremman ison tilaaminen menetystä konpensoimaan.


      • eetuse
        10-14 kirjoitti:

        Kun nyt on taas pari kesää tullut pidettyä ST-fokkaa keulalla, niin on melkein taipuvainen määrittelemään genoanin "riesarätiksi", se kun täytyy joka käännöksen jälkeen skuutata uudestaan :)

        Samaa mieltä kanssasi. Purjeveneessä tarvitaan kolme rättiä: St-fokka, iso ja peltigenua. Kaikki muut ovat riesarättejä.


      • pieni.riesa
        eetuse kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi. Purjeveneessä tarvitaan kolme rättiä: St-fokka, iso ja peltigenua. Kaikki muut ovat riesarättejä.

        Jos se niin vaivalloista on, jätä pois st-fokka ja isokin.


      • mielenrauhaa
        pieni.riesa kirjoitti:

        Jos se niin vaivalloista on, jätä pois st-fokka ja isokin.

        Kone on paras kaveri. Tekee purjehduksesta niin vaivatonta vähemmän optimaalisissa keleissä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe