Pesutilat vanhaan navettaan

Kensi

Vanhan hirsitalon (ei vettä, ei viemäreitä) pihassa on vanha navetta. Navetassa on maitohuone, jossa on maavarainen betonilattia ja sementtiharkkoseinät.

Tarve olisi huoneelle, jonka voisi pitää peruslämpöisenä (plussalla talvella), jossa voi pestä pulsaattorilla pyykit, laittaa pyykit telineeseen kuivumaan, sekä peseytyä. Pihasauna on, mutta se on liian pieni pyykin käsittelyyn. Kantovesi, sähköt mahdollista vetää.

Olen miettinyt seuraavaa: Piikkaisin lattiaan reiän seinän lähelle (noin metri seinästä) ja kaivaisin viemäriputket seinän ali. Ulkopuolelle kaivaisin maahan harmaavedelle pienen puhdistamon. Lattiaan, seiniin ja kattoon SPU-levy. Lattiaan haluaisin muovimaton, onko huono ajatus, kun lattia on kylmä? SPU-levyn päälle pitäisi varmaan laittaa betonia, vai mikä olisi helpoin ja edullisin vaihtoehto? Seinään ja kattoon saunapaneelit, tuuletusraolla.

Miltä kuulostaa? Toinen vaihtoehto on rakentaa pieni piharakennus, johon laittaa lattiakaivo ja eristeet, mutta se tulisi kalliimmaksi?

Kokemuksia ja vinkkejä tällaisesta?

5

1495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

Tehtiin 80-luvulla maitohuoneeseen sauna ja pesuhuone, kun sauna paloi. Ihan toimiva siitä tuli, vaikka lattia on kylmä, kun on maanvarainen betonilaatta. Kosteudenpoiston kun vielä laitat, vaikkapa seinälle, toimii tuo huone hyvin.

• Kensi

Mitä tarkoitat tuolla kosteudenpoistolla? Ikkuna on ja ilmanvaihtoluukku. Tarkoitatko, että luukkuun asennetaan puhallin?

Onko teillä betonin päällä mitään pintaa? Maalia tai muovimattoa? Vai ihan sellaisenaan? Onko teillä viemäriä, vai meneekö vesi raosta pihalle?

• Osa-aikaeläkeläinen

Kyllä nuo riittävät, luin huonosti. Minä en tarvinnut tynnyrisaunan harmaille vesille mitään käsittelyä, kun saunan vasemmalla puolella on sontaliiteri. Oikealla aution naapuritalon wc-kaivot. Takana on kallionen mäki ja edessä maantie. Sinunhan tuskin tarvitsee mitään lupaa ainakaan, joten jätä harmaiden vesien käsittely huonolle huomiolle..

• Kensi

Kiitos vastauksista.

• Erkkinen

Miksi ei onnistuisi. Samanlaiselta kuulostaa kuin kylmän autotallin eristäminen. Betonilaatta lattiaan joo. Kysy spu-myyjiltä, osaavat neuvoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91