Vanhan hirsitalon (ei vettä, ei viemäreitä) pihassa on vanha navetta. Navetassa on maitohuone, jossa on maavarainen betonilattia ja sementtiharkkoseinät.
Tarve olisi huoneelle, jonka voisi pitää peruslämpöisenä (plussalla talvella), jossa voi pestä pulsaattorilla pyykit, laittaa pyykit telineeseen kuivumaan, sekä peseytyä. Pihasauna on, mutta se on liian pieni pyykin käsittelyyn. Kantovesi, sähköt mahdollista vetää.
Olen miettinyt seuraavaa: Piikkaisin lattiaan reiän seinän lähelle (noin metri seinästä) ja kaivaisin viemäriputket seinän ali. Ulkopuolelle kaivaisin maahan harmaavedelle pienen puhdistamon. Lattiaan, seiniin ja kattoon SPU-levy. Lattiaan haluaisin muovimaton, onko huono ajatus, kun lattia on kylmä? SPU-levyn päälle pitäisi varmaan laittaa betonia, vai mikä olisi helpoin ja edullisin vaihtoehto? Seinään ja kattoon saunapaneelit, tuuletusraolla.
Miltä kuulostaa? Toinen vaihtoehto on rakentaa pieni piharakennus, johon laittaa lattiakaivo ja eristeet, mutta se tulisi kalliimmaksi?
Kokemuksia ja vinkkejä tällaisesta?
Pesutilat vanhaan navettaan
5
1495
Vastaukset
- Osa-aikaeläkeläinen
Tehtiin 80-luvulla maitohuoneeseen sauna ja pesuhuone, kun sauna paloi. Ihan toimiva siitä tuli, vaikka lattia on kylmä, kun on maanvarainen betonilaatta. Kosteudenpoiston kun vielä laitat, vaikkapa seinälle, toimii tuo huone hyvin.
- Kensi
Mitä tarkoitat tuolla kosteudenpoistolla? Ikkuna on ja ilmanvaihtoluukku. Tarkoitatko, että luukkuun asennetaan puhallin?
Onko teillä betonin päällä mitään pintaa? Maalia tai muovimattoa? Vai ihan sellaisenaan? Onko teillä viemäriä, vai meneekö vesi raosta pihalle? - Osa-aikaeläkeläinen
Kyllä nuo riittävät, luin huonosti. Minä en tarvinnut tynnyrisaunan harmaille vesille mitään käsittelyä, kun saunan vasemmalla puolella on sontaliiteri. Oikealla aution naapuritalon wc-kaivot. Takana on kallionen mäki ja edessä maantie. Sinunhan tuskin tarvitsee mitään lupaa ainakaan, joten jätä harmaiden vesien käsittely huonolle huomiolle..
- Kensi
Kiitos vastauksista.
- Erkkinen
Miksi ei onnistuisi. Samanlaiselta kuulostaa kuin kylmän autotallin eristäminen. Betonilaatta lattiaan joo. Kysy spu-myyjiltä, osaavat neuvoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803