Lämmityksen hinta

Missähän euroa/mwh hinnoissa eri lämmitysmuodot pyörivät?
Hake, palaturve, öljy, maalämpö, vilp....

14

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motivaatiota

      Motivan sivuilla on vertailuja.

    • Aloittajalla taitaa olla aikamoinen residenssi kun lämmityskulujen vertailuyksikkö on megawattitunti...

      • No ei tuo yksityistalous palioo syö mutta tuo elinkeinon harjoittaminen vie sitte, 90 mwh ei ole kaukana keskimääräisestä kokonaiskulusta vuottapäälle. Eli 9 kuutioo öljyä ei voi olla kovin kaukana vuosikulutuksesta..


      • Watti.ei.watti

        Välittäjän tietoihin ei näköjään kuulu yksiköt. Aloittajan ilmoittama on milliwattitunti eli tuhannesosa wattituntia. Megawattitunnin lyhennys on MWh.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minä jo aioin puolustella että jospa olet voimalaitosmiehiä, kuten minä olin. Minulle oli yksikkönä MWd/tU, kilowatteja ei laskettu.


      • Watti.ei.watti kirjoitti:

        Välittäjän tietoihin ei näköjään kuulu yksiköt. Aloittajan ilmoittama on milliwattitunti eli tuhannesosa wattituntia. Megawattitunnin lyhennys on MWh.

        Varo ettei pilkun nussimisesta synny kaksoispistettä.


      • ai.et.tiedä
        ravenlored kirjoitti:

        Varo ettei pilkun nussimisesta synny kaksoispistettä.

        Nolottaa tietysti kun ei osaa alkeitakaan. Olisi kannattanut sittenkin käydä se peruskoulu loppuun. Kumpi on pidempi, sekunti vai vuosi?


      • ai.et.tiedä kirjoitti:

        Nolottaa tietysti kun ei osaa alkeitakaan. Olisi kannattanut sittenkin käydä se peruskoulu loppuun. Kumpi on pidempi, sekunti vai vuosi?

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.


      • terawattitunti
        ravenlored kirjoitti:

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.

        Terve imbesilli! Harva kehtaa itse myöntää tällaisen asian.


      • pilkunnussialta
        ravenlored kirjoitti:

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.

        Arvoisa aloittaja todistaa itse että peruskoulu jäi kesken. Teksti vilisee kirjoitusvirheitä. Kohta kai tulee kommentti että imbesilli ei pysty parempaan.


    • raksaaja-sh

      maalämmöllä lattialämmityksessä mahtaa olla noin 0,12c*0,25*1000kWh=30€/MWh.
      Pelletillä 260€*1,5/3,5MWh=111€/MWh.
      Koivulla 55€/0,85=64MWh (säkki/irto).
      Sähköllä 120€/MWh.

      Toki riippuu minkälaisen diilin on tehnyt toimittajan kanssa.
      tjsp.

    • kansantulo.kasvaa

      Kun lämmitysenergiaa kuluu 6 MWh vuodessa niin maalämpö säästää puun polttoon verrattuna 200 euroa vuodessa. Takaisinmaksuaika on 100 vuotta. Tämä edellyttää että huolto- korjauskuluja ei ole. Maalämpö on sitä kannattavampi mitä isompi ja horiskompi talo on. Hyvä lämmitysmuoto vanhaan kouluun tai rautatieasemaan.

      • raksaaja-sh

        Maalämmöllä tuo pieni talo eteläsuomessa siis kuluttaisi 180€/vuosi.
        Puulla lämmittämällä 384€/vuosi.
        Vuodessa eroa tulee siis 204€.

        -> Yhden kompressorin vaihdon verran maalämpö säästää kerran noin 11 vuodessa.
        -> Jos pienen talon järjestelmä kyseessä (15t€), investointi haukkuu hintansa 73...90 vuodessa.

        Eli oikein laskit.
        Jos puulla jaksaa lämmittää koko talon ja käyttöveden, maalämpö ei pärjää edes CO2 päästöissä, noin pienen kulutuksen kohteessa.

        Työtunteja maalämpö säästää ???????

        Toivottavasti asujat jaksaa niitä puita poltella niin kauan kuin talo on pystyssä.


      • raksaaja-sh

        6MWh määrä riittää esim. Oulun korkeudella noin 40m2 omakotitalon lämmitykseen... tjsp.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe