Suomi on netin kehitysmaa

need4speed

Suomen kehitys Internetissä(kin) hidastui ja jäi jälkeen muista kehityksen huippumaista (Sipilän hallitus panostaa EU-bisnekseen, osakemarkkinoihin ja Suomen "kansainvälistämiseen").

Joitakin esimerkkejä tekniikan kehittymisessä/uudistamisessa nopeuden suhteen:

mbps / n. keskihinta ADSL/kaapeli

Romania 218 / 8 eur
Japani 210 / 37 eur
Espanja 179 / 40 eur
Malesia 169/ 32 eur
Sveitsi 163 / 56 eur
Etelä-Korea 146 / 21 eur
Portugali 144 / 30 eur
Ruotsi 141 / 28 eur
Hollanti 139 / 37 eur
Kanada 138 / 47 eur
Unkari 132 / 12 eur
USA 127 / 54 eur
Norja 116 / 46 eur
Ranska 114 / 28 eur
Saksa 97 / 30 eur
Belgia 95 / 45 eur
Uusi-Seelanti 91 / 50 eur
Thaimaa 89 / 20 eur
SUOMI 87 / 24 eur
Liettua 86 / 10 eur
Latvia 78 / 15 eur

1 gbps kuituliittymien hinnat Suomessa arviolta alk. n. 55 eur/kk. Esim. Elisa viihde 1 gbps kuitu n. 70 eur/kk tai taloliittymässä n. 60 eur/kk (en tehnyt suurempaa selvitystä)

Suomen nettimarkkinoilla palveluntarjoajat ovat kunnostautuneet mobiilinetin hehkuttelussa ja ylimyynnissä. Ylimyydyissä verkoissa teoreettiset nopeudet toteutuu erittäin harvoin, tai ollenkaan, ja nopeuden vaihtelu on rajua laidasta laitaan, unohtamatta jatkuvia hidasteluita, pätkimisiä, yhteysongelmia, lisäantenni- ja vahvistintarpeita jne.

Verkkojen uusimista tapahtuu verkkaisesti ja joissain kaupungeissa on satsattu kuituun. Silti vanhoja kuparilinjoja on vielä tsiljoona kilometriä, joiden päässä olevat käyttäjät (toistaiseksi enemmistö) eivät pääse nauttimaan huippunopeuksista ja laadukkaasta yhteydestä. Esim itse olen asunut koko elämäni pääkaupunkiseudulla (sekä hetkellinen piipahtaminen keski-suomessa ja varsinais-suomessa) asunnoissa, joihin mitattu maksiminopeus (adsl) on ollut huonoimmillaan 8 mbps ja parhaimmillaan 28 mbps. Vasta muutama vuosi sitten muutin asuntoon, johon sai 100 mb kaapelin ja nyt loppuvuodesta muutin asuntoon, johon saa 1 gb kuituliittymän.

Mutta ajatellaan positiivisesti. 20 vuoden päästä ollaan siellä missä toisaalla oltiin jo 10 vuotta sitten.

4

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salakähmelö

      Suomessa nettiliittymäkauppakin perustuu puhtaasti petokselle. Kuituliittymä on todellisuudessa kuparilankaliittymä. 100 megan nopeus on jotain yli nollan, jos sitäkään. Langattomat liittymät toimivat miten sattuu, jos toimivat.

      • tipoer

        Jos viittaat kerros/rivitaloihin joihin tuodaan kuitu talojakamoon, ja yhteys jaetaan huoneistoihin vanhoilla puhelinkaapeleilla tai ethernettinä,, talojakamon ja huoneistojen välinen kaapelointi on taloyhtiön asia. Toki on havaittavissa epämääräistä markkinointia yhteyksien myynnissä, on kivempää myydä "kuituliittymiä"


    • Ei__valittamista

      Helsingin Länsi-Pasilassa kerrostalossa DNA:n 110 megan langattomasti toimiva netti pelaa loistavasti. Olen joskus mittaillut nopeuksiakin. Korkeimmillaan 85 megaa.

    • Anonyymi

      Nopeudet on ollut ihan riittäviä 2000-luvulta asti, oppisivat vaan vähentämään mainospaskaa. Noh, ennen ne oli tukottavat giffit..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe