Onko oikein

kiristystäeikö

Kun en tiedä kysyn voiko avopuoliso vaatia itseleen jotakin osaa jostakin kun emme ole naimisissa. Kohteena on auto jonka ostimme myytyämme talomme aikoinaan, sitten vietettiin tuossa vuosi sitten suhteen osalta hiljaiseloa, suhde oli aika nihkeä kuukausia ja mulla kävi jo eroajatuskin päässä ja sanoin kerroin mitä mielessä ollut, sitten muija sanoi että autosta kuuluu puolet hänelle, kysyin millä perusteella, muijan mielestä kun on ostettu autokin yhteisen myydyn asunnon rahalla niin hänelle kuuluu puolet mutta kun emme ole naimisissa voiko tuollaista vaatia jos tiet eroaa. Ja kun muijalla ei ole edes korttia niin hän tietty haluaa useita tonneja rahaa.

10

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämäää

Ei voi. Saanut osuutensa myynnistä. Itse olet autosi ostanut rahoilla ja muija käyttänyt omansa mihin lie.

• Poodiks

Juridisesti tietysti se omistaa jonka nimi on papereissa. Toisella ei ole osaa eikä arpaa.
      Tottakai aina voi pyytää ja neuvotella mikä olisi kohtuullista ja molemmille ookoo.

Avoliitossa myös yhteisessä käytössä olleet ja ns. yhdessä hankitut tavarat pitää jakaa ihan saman lailla kuin avioliitossakin, ja usein kumpikaan ei edes voi osoittaa kumman jokin tavara on . Käytettynä ostettu teevee, entäs vanha ruohonleikkuri, tuo leivänpaahdin, sänky ja patjat, astiat jne. Näistä vaan sovitaan - tai sitten riidellään ja lujaa.

• kylmä_peli

En ymmärrä tuota omaisuuden jakoa jos avioero tulee, miten ihmeessä toinen voi saada toisen ostamaa omaisuutta/tavaraa. Minä en ole verkkoon mennyt, avopuolisoni on usein yrittänyt saada mut naimisiin, itselläni ei ole enää rahaa mutta olen saamassa aika hyvän perinnön eronneilta vanhemmiltani, on sekä asuntoa, mökkiä että rahaa ja totta kai kun avopuolisoni tämän kuuli ja tietää nainen päätti yrittää hyödyntää tilanteen ja voitelu alkoi. Kyllä oli sängyssäkin kiihkeää naista ja muutenkin oli yritys kova, kun huomasi etten lämpene lopetti. Sanoin kuitenkin kerran että voidaan laittaa paperille mitä annan, ei kuulemma almut kelpaa eikä kuulemma käy myöskään aviehto joten se siitä. Kyllä raha houkuttaa ihmistä.

• kylmä_peli kirjoitti:

En ymmärrä tuota omaisuuden jakoa jos avioero tulee, miten ihmeessä toinen voi saada toisen ostamaa omaisuutta/tavaraa. Minä en ole verkkoon mennyt, avopuolisoni on usein yrittänyt saada mut naimisiin, itselläni ei ole enää rahaa mutta olen saamassa aika hyvän perinnön eronneilta vanhemmiltani, on sekä asuntoa, mökkiä että rahaa ja totta kai kun avopuolisoni tämän kuuli ja tietää nainen päätti yrittää hyödyntää tilanteen ja voitelu alkoi. Kyllä oli sängyssäkin kiihkeää naista ja muutenkin oli yritys kova, kun huomasi etten lämpene lopetti. Sanoin kuitenkin kerran että voidaan laittaa paperille mitä annan, ei kuulemma almut kelpaa eikä kuulemma käy myöskään aviehto joten se siitä. Kyllä raha houkuttaa ihmistä.

No avioliittoa varten on mahdollista tehdä avioehto ja nuo perittävät voivat myöskin tehdä ns. viimeisen tahdon, jolloin puolisolla ei ole osuutta eikä arpaa perintöön.

Minusta on ihan kohtuullista, että avioliiton aikana ansaittu omaisuus jaetaan tasan. Jos toinen on tehnyt töitä ja toinen hoitanut lapsia, on ihan kohtuullista, että myös lapsia hoitanut saa avioerossa rahaa/ovaisuutta, kun on mahdollistanut toisen työnteon. Avioliitto on yksikkö.

• En näe mitään syytä, miksi muijasi ei olisi oikeutettu puoleen auton arvosta.

"auto jonka ostimme myytyämme talomme aikoinaan"

Jos auto on ostettu yhteisestä talosta saaduilla rahoilla, niin tottakai puolet kuuluu muijalle.

• rehtipeli

Voihan mies olla ostanut auton omalla osuudellaan, silloin ei ole naisella mitään oikeutta saada rahaa.

• rehtipeli kirjoitti:

Voihan mies olla ostanut auton omalla osuudellaan, silloin ei ole naisella mitään oikeutta saada rahaa.

No voi, mutta missään niin ei sanottu.

• rehtipeli kirjoitti:

Voi olla, että nainen on ostanut auton omalla osuudellaan.

• 7570

Entä tilanne jossa mies osti yhteiselon ensimmäisen auton käyttäen siihen naisen säästöt likimain kokonaan?

• pikkujurristi

Jaettiinko talorahat puoliksi molemmille, kun talo oli myyty? Ostitko auton omalla osuudellasi? Jos näin on, auto on sinun. Muussa tapauksessa puolet autosta on kohtuudella vaimon, vaikkei hänellä olekaan ajokorttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      140
      3109
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      58
      2472
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      1969
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1637
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1464
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      76
      1415
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1398
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1105
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1059
    10. 135
      1027
    Aihe