Luukkujen tilalle ovet

Paljonkohan käsityöihmiset ottais siitä että tekisivät mulle ovet luukkujen tilalle? Onko muuta materiaalia kuin tiikki tarjolla, joka siis kestää säätä ja näyttää samalta kuin jo olemassa olevat tiikkiosat?

Ovista ajattelin sellaiset jossa olisi kehykset puusta ja keskellä pleksi tai muu vastaava tumma ikkuna .

Teksisin itse mutta olen täysin tumpelo työkalujen kanssa, eikä minulla ole työtilaa jossa rakentaisin tuollaisen :(
Ilmoita


Mites meinaat vedet pitää ulkona saluunanovilla? Häh?
Ilmoita
Comfort 30:ssä on ovet ja tuskin vuotavat !! Itse tekisin sabluunan ja teettäisin polykarbonaatista on kestävä ja tulee siisti.
Ilmoita
Jospa neljänkympin tunteja kymmenkunta ja 2 -3 käyntiä mittaamassa, passaamassa paikoilleen ja sitten kiinnittämässä. Aineita satasen verran, jos puuäijällä löytyy sopivia tiikkivanerin paloja ja listoja. Ne toivomasi klasit täytyy sahauttaa jossain ja miten hienot listoitukset raameihin sitten haluat. Lakkapintaa 6 kerrosta vaiko ilman? Kysele tuttavapiiristä sopivaa firapeliksi tekevää puuseppää. Ei taida olla halpaa kysellä veneveistämöiltä tai vastaavilta. Saat hyvässä lykyssä kolminkertaistaa hinnan.
Ilmoita
Mitä ovet siis maksaisivat… riippuu tietenkin niiden koosta ,valittavista materiaaleista ja kuinka monimutkainen ja tai laadukas rakenne tulee olemaan ja ennen kaikkea siitä joudutaanko veneen runkorakenteeseen tekemään muutoksia ovien kiinnitystä varten.

Materiaaliin on lukuisia vaihtoehtoja myös puulajien suhteen etenkin nykyisin kun esimerkiksi lämpökäsittelyllä jopa tiettyihin havupuuvyöhykkeen puulajeihin saadaan uutta värimaailmaa ja säärasituksen keston , että muotojäykkyyden kannalta uusia myönteisiä ominaisuuksia. Jos luukkujen tilalle halutaan ovet esimerkiksi sivusta saranoiden niin esimerkiksi purkkarin kyseessä ollen suurin kustannus ei niinkään muodostu ovista itsestään vaan ennemminkin ruuffin sisäänkäynnin sivulaipioiden modifioinnista ovien tiiviiseen kiinnittämiseen, mikäli lopputuloksesta halutaan kaunis ja veistämölaatua vastaava.

Jos haluaa lopulliseen kokoonpanoon muovi-ikkunan ja sille puukehyksen, niin se on suht simppeli valmistaa. Muoviksi kannattaa valita polykarbonaatti UV-suojattuna kuten nimim: pearsonman suosittelee ja kun käyttää puukehystä niin muovin paksuus voi lujuusnäkökulmasta olla hyvinkin ohutta tavaraa esim 3-4 mm paksua. Jos puukehystä ei ole niin muovin paksuus on tyypillisesti n. 10 -12 mm, mikä on jo sen verran raskasta käsitellä , että jos kyseessä luukku, niin se on jo melkoisen raskas sekä käsitellä, että henkilöturvallisuus näkökulmasta. Saranoidun oven tapauksessa tosin painolla ei ole aivan yhtä suurta merkitystä.

Sanoisin jotta oikean ja jotenkin luotettavan suuntaa antavan hinta-arvion voi saada kun ottaa asennuskohteesta muutaman valokuvan, mistä näkyy nykyinen ratkaisu ja ottaa sitten mukaansa nykyiset luukut ja marssii valokuvat ja luukut mukanaan johonkin puusepänverstaaseen, missä on ymmärrystä venekäyttöön tulevien veistotuotteiden säärasitusvaatimuksista kysymään hinta-arviota sekä keskustelemaan toivomuksistaan.

Jos karauttaa verstaan pihaan upouudella 500 sarjan bemarilla ja ravatti kaulassa niin arvioitu tuntihinta on siinä 80 - 120€ ensivaikutelman perusteella. Jos ostaja on taasen tavallinen tallaaja niin tuntihinta on ikkunassa 40 - 60€. Jos tommoset laadukkaat ovet tehdään mittatilauksena ja tekijällä on tarvittavat koneet ja osaaminen, kuluu ovien mitoittamiseen veneellä n. 1/2 päivää ja tekemiseen semmonen pari päivää pintakäsittelyineen + materiaalit. Sovitus veneellä 1/2 päivää + asennus 1/2 päivää. Jos tarvitsee tehdä laipiosovituksia veneellä niin tuohon saa kyllä rahaa uppoamaan todella paljon...
Ilmoita
Viime kesäksi tein veneeseeni saluunaovet, suurin homma oli löytää sopivat saranat, jouduin tilaamaan Ruotsista. Tuli vedenpitävät kun ovien huullokset taittuvat saranoiden ansiosta samoihin uriin kuin entisten nosteltavien luukkujen reunat. Vanhojen luukunlevyjen mukaan mitoitus ja hienosäätö paikan päällä käsihöylällä. Tein ihan perusvanerista, pari ohempaa levyä päällekkäin liimattuna ettei taivu käyriksi. Laitoin suljettavat tuuletusritilät ja maalasin koko homman valkoisiksi säänkestävällä maalilla.. Saa puoliksi auki (että mittarit näkyy), kokonaan levälleen tai nostettua halutessaan pois. On kyllä kätevämmät käytössä, halutessaan saa lisävinkkejä..
1 VASTAUS:
Ei aloituksessta selvinnyt syy miksi ovet halutaan luukkujen tilalle. Molemmilla on puolensa. Saluunaovet voidaan tehdä somaksi, varustaa ilmastointiritilällä, kääntyvät kätevästi auki ja kiinni satamassa, ei tarvitse irroitella ja varastoida jonnekin purjehduksen aikana. Mutta murtolukituksena luultavasti ovat heikompia ja aukeavat potkaisemalla. Takaa sataa tai roiskii purjehtiessa sisään kun ei voi sulkea alaosaa.
Pystyluukut paloina (kun ilmeisesti jälkiasennus kasetisysteeminä ei onnistu) ovat hankalammat säilyttää mutta10-12mm polykarbonaattilevyt ovat vahvoja esim murtoa ajatellen. Yllä ehdotettu 3-4mm taipuilee ja peilaa vaikka vahvuus riittäisi. Työstäminen on helppoa levystä sahaamalla. Jos levyjä on 2-3 kpl niin voi alimmat sulkea sateen tai roiskeiden varalta ja ylin kapein rako toimii tuuletuksena. Alimpaan voi kiinnittää kompassin tai tabletin. Kaikki kiinni on varmaan tiiviimpi kuin saluunaovi. Avomerellä pitää olla mahdollisuus lukita levyt, ettei veneen kaatuessa levyt katoa. Yhtenäisen levyn olen kiinnittönyt ohuella köydelllä veneeseen, etää pysyy kyydissä.
Molemmilla ratkaisuilla on puolensa. Molempi parempi? . Tarkoituksenani on käyttää molempia tarpeen mukaan. Avomerellä muovilevyjä ja muutoin saluunaovia.
Pistä "luuppiketsi" muutama kuva miten saranointi on järjestetty: seppopajari@hotmail.com
Kiitos!
+Lisää kommentti
Minkä merkkinen / mallinen on alkup. kysyjän (kädetön) vene?
Helpottaisi hinta-arvion yms antamista..
Ilmoita
Rapakon takana löytyy pajoja jotka tekevät noita mittojen mukaan. Eka osuma http://www.zarcor.com/products/c-doors/ arvaisi perusmallin (valkoiset karmit, tummennetut "lasit") hinnaksi 895USD. Joskus vastaan tullut sikäläisiä seppiä jotka samaan hintaluokkaan tekevät puukarmeilla vastaavia ovia.

Itsellä samanlaisten askartelu (ehkä kokonaan pleksistä) mielessä seuraavan 2-N vuoden sisään. Ovet aukeaisivat ulospäin ja ovat kiinni n. sentin päällekkäin niin sitloodaan pyrkivä aalto ei ryntäisi salonkiin saakka.
3 VASTAUSTA:
Ulospäin aukeavat ovet ilman muuta. Sentin päällekäin varmaan ok mutta saluunaovien alareunat minusta pitäisi tukea kynnyslistalla. Yläosassa kun ei ole mitään tukea. Ajattelin sijoittaa ovien ulkoreunaan saranat pystylistaan, siis jonkinlaiseen irtokarmiin, mikä sopii pystyluukun uraan ja kiinnitetään paikalleen uraan sokkatapeilla. Sitten voisi vaihtaa salonkiovien ja muoviliikun palojen välillä
seppomartti kirjoitti:
Ulospäin aukeavat ovet ilman muuta. Sentin päällekäin varmaan ok mutta saluunaovien alareunat minusta pitäisi tukea kynnyslistalla. Yläosassa kun ei ole mitään tukea. Ajattelin sijoittaa ovien ulkoreunaan saranat pystylistaan, siis jonkinlaiseen irtokarmiin, mikä sopii pystyluukun uraan ja kiinnitetään paikalleen uraan sokkatapeilla. Sitten voisi vaihtaa salonkiovien ja muoviliikun palojen välillä
Unohdin mainita yhden erikoispiirteen. Pystyluukut harvoin ovat ihan pystysuunnassa, vaan yläosa edempänä. Saluunaovessa vino saranalinja ja aukeamissuunta kääntää oven yläkulman korkeammalle. Luultavasti ruffin katon yläpuolelle.
seppomartti kirjoitti:
Unohdin mainita yhden erikoispiirteen. Pystyluukut harvoin ovat ihan pystysuunnassa, vaan yläosa edempänä. Saluunaovessa vino saranalinja ja aukeamissuunta kääntää oven yläkulman korkeammalle. Luultavasti ruffin katon yläpuolelle.
Tämä on hyvä havainto seppomartilta. Toinen varteenotettava asia saluunanovien asennuksessa on huomata, että kun ovet ovat avoinna, kapenee kulkuaukon leveys helposti jopa 70 - 100 mm koska varsin usein alkuperäisen luukun kehys ei ole tasopinnassa vaan on hieman upotettu laipioiden sisään. Jos upotusta ei ole - päästään helpommalla ja halvemmalla kun laipioita ei tarvitse ainakaan suuremmin modifioida.
+Lisää kommentti
Aluksi voi yllättää saluunaovien aukeaminen, juurikin noiden karmien sivuttaisten vinouksien ja ovien eteenpäin kallistuksen vuoksi. Itse tein aukon alaosaan kapean tukisoiron (myös irroitettava), johon ovien alapäät tukeutuvat. En ihan ymmärtänyt seppomartin aiempaa "sataa sisään kun ei voi sulkea alaosaa"?
Yläosasta ovet tukeutuvat liukuvan päällisluukun (saa lukittua) etureunaan.
Itsekin pidän veneessä mukana yhtenäistä levyä, ja vaihdan tarvittaessa ovien tilalle.. Voin ottaa pari kuvaa kun käyn vkonloppuna tsekkaamassa onko lumet tulleet alas pressun päältä..
1 VASTAUS:
"Sataa sisään" selvitys. Työntöluukut ovat valitettavan lyhyitä ja satamassa peittävät pystyluukun muutaman sentin ylityksellä. Mutta jos tuuletuksen vuoksi ha!ua pystyluukkuihin raon niin sataa sisään luukun eteenpäin kallistuksen vuoksi. Tavanomainen sprayhoodkaan ei estä myötätuulessa. Satamaoloissa iso bimini + sprayhood pitää istuinlaatikon kuivana mutta huonosti sopii purjehdukseen. Paras ratkaisu lienee doghouse.
Saluunaoviin tuskin on keksittävissä samanlaista yläosan tuuletusrakoa, minkä voi pystyluukkuihin järjestää.. Suomessa tuuletusongelma ei ole niin paha kuin etelässä. Vaikka on 4 doradea niin parin vrk: n huono keli luukut kiinni alkaa plla aika nihkeää sisällä.
+Lisää kommentti
Ymmärsin ehkä yskän. Tosiaan itämeren oloissa helteet on harvinaisia, paitsi viime kesänä heinäkuussa, mutta en valita! Ja silloinkaan ei pahemmin sadellut, eikä tuullutkaan, joten ovet ja luukut sai olla levällään.. Päivänvarjo ja sumupullo jeesasivat ulkotiloissa, mutta kajuutat tuppasi lämpenemään vaikkei ole tiikkikantta.

Talven yhtenä projektina on selvitellä saisiko toteutettua jonkun "siistin" hard dodgerin perinteisen sprayhoodin tilalle. Katon päälle reilusti aurinkopaneelia, ja kunnon ikkunat eteenpäin ja sivuille. Ja funtsimista että saisiko isopurjeen levangin jotenkin järkevästi ja riittävän vahvasti dodgerin takareunaan, rosterikaareen tms.. kun voimiahan siihen kohdistuu. Ja saako jaluksen köyden tuotua sitloodaan, vinkkejä tästä saa laittaa. Veneen paino viitisen tonnia ja isopurje vajaa 40m2, masto 17m ja 9/10 riki itsejalustavalla fokalla..
1 VASTAUS:
Hard dodgerin eli koirankopin toteutuksen olen teettänyt ja 54m2 isopurjeen levangin sen katolle. Levankikiskon taivutus kahdessa suunnassa ei ollut kovin kallis, ehkä pari sataa. Ilmeisesti taivutetaan ennen eloksointia ja siis tilaustyö. Skuutin saat "saksalaisella" skuuttauksella helposti mihin vain pinnamiehen ulottuville, Levangin säätö on hankalammin järjestettävissä muttei mahdoton. Koirankopin sivua alas kannelle. Ikkunoiden taivutus oli niin kallis teettää, että kannattaa tehdä itse ja rakentaa muotti ja uuni. Tai sitten taivuttamattomat. Tukikaaren rakentaminen onnistuu varmaan kevyemmin ja helpommin vaahdolla ja hiilikuidulla kuin rosteriputkella. Jos muu rakene on vaneerilevyista niin ne kannattaa myös vahvistaa kuidulla ja epoksilla, ettei aalto iske päreiksi. Pinta-alahan on aika iso kuitenkin. Hyvä purjemaakari osaa arvioida skuutin vedon mökkiisi, arvauksena reilusti alle 1000kp. Mukavaa askartelua!.
+Lisää kommentti
Juu, useampi kerros ohutta vaneriviilua, sitten kuitua, epoksia ja maalia.
Näin joskus kuvia Falcon 44 -purkkarista, siinä oli aika magee, matala ja suojaisa..
Yritän pistää illemmalla pari kuvaa saluunanovista..
5 VASTAUSTA:
Voin pistää paluupostissa kuvia toteutuksesta
Minkäslaisen kahteen suuntaan taivutetun isonpurjeen levangin Seppomartti tarvitsee. Useimmiten ovat suoraa kiskoa.
Jos katto on kaareva niin tarvitaan joko yksi kaarevuus tai alle pitkässä levangissa paljpn täytettä.
Jos on suora levanki niin puomin kääntyessä ulos kiristyy skuutti. Kääntösäteen mukainen toinen kaarevuus kumoaa sen.
Ei lyhyessä levangissa ole maata mullistavaa eroa. Ajattelin, että yli 5m puomissa voisi huomioida.
seppomartti kirjoitti:
Jos katto on kaareva niin tarvitaan joko yksi kaarevuus tai alle pitkässä levangissa paljpn täytettä.
Jos on suora levanki niin puomin kääntyessä ulos kiristyy skuutti. Kääntösäteen mukainen toinen kaarevuus kumoaa sen.
Ei lyhyessä levangissa ole maata mullistavaa eroa. Ajattelin, että yli 5m puomissa voisi huomioida.
Jaa, toisin sanoen löystyy kun vaunu on keskikohdalla ja sehä on hyvä niin menee kevyemmin yli pienessä tuulessa .

Fokkaa varten taivutin kannelle levankikiskon. Taisi olla Ronstanin I-kiskoa. Ritisi kyllä valssin pyörissä, ja eloksointi ilmeisesti murtuili. Hyvin on kuitenkin 20 vuotta kannella mennyt eikä tarvinnut rakentaa aitajuoksutelinettä kannelle.
Isoantilla kirjoitti:
Jaa, toisin sanoen löystyy kun vaunu on keskikohdalla ja sehä on hyvä niin menee kevyemmin yli pienessä tuulessa .

Fokkaa varten taivutin kannelle levankikiskon. Taisi olla Ronstanin I-kiskoa. Ritisi kyllä valssin pyörissä, ja eloksointi ilmeisesti murtuili. Hyvin on kuitenkin 20 vuotta kannella mennyt eikä tarvinnut rakentaa aitajuoksutelinettä kannelle.
Ritisemällä taivutettu eloksoitu alumiini on varmaan mikrokooppisesti rikottu mutta toimii.
Kun yllä kaavailtiin skuuttausta koirankopin katon takareunaan niin tilanne on tavanomaisesta poikkeava. Skuutin pituus levangin ja puomin välissä voi olla alle metrin ja kaarevuudet isoja. Suora levanki voisi toimia huonommin ja olisi aika kurjan näköinen.
+Lisää kommentti
Minulla on saluunaovet. Ovat mukavat ja pitävät vettä. Toisessa luukussa on toisen päälle tuleva sentin levyinen lista, joka tiivistää luukkujen välin. Luukkujen alla on 15cm korkea pleksinen kynnys urissa. Sen voi ottaa pois tai jättää paikalleen, kun ovet avaa. Se tukee ovien alareunaa ja siitä tulee valoa sisälle. Ammattivenepuuseppä ottaa jotain 50 eur/h. Kyllä toi varmaan 10 tunnissa valmistuu.
Ilmoita
Kuulostaa aika lähelle samalta systeemiltä mitä omassa veneessäkin on, kynnys vaan läpinäkymätön, (laitoin seppomartti pari kuvaa, mahtoikohan tulla perille?)
2 VASTAUSTA:
Kuvia tuli, valmis ja toimivan näköinen kiitos!.
Bossun hinta-arvio on alakantissa. 55+alv ja vähän enemmän tunteja on lähempänä. Ja joutuu itse lakkaamaan toiset 10 h jos haluaa kuuluisat 7 kerrosta.
seppomartti kirjoitti:
Kuvia tuli, valmis ja toimivan näköinen kiitos!.
Bossun hinta-arvio on alakantissa. 55+alv ja vähän enemmän tunteja on lähempänä. Ja joutuu itse lakkaamaan toiset 10 h jos haluaa kuuluisat 7 kerrosta.
No, se on oma kokemus parin vuoden takaa. Ehkä hesassa on kalliimpaa.

http://ttpuuvenepalvelu.fi/palvelut/veneen-sisustus-ja-puusepantyot
+Lisää kommentti
Löytyykö tietoa, että paljonko tarttee tilaa isopurjeen levangin ja puomin väliin jos laittaa kiskon dodgerin katolle ja siihen saksalainen skuuttaus?
Toinen olisi laittaa kisko dodgerin eteen kannelle, mutta saattaa tulla pitkään puomiin liikaa rasitusta ja isot voimat jos talja lähtee liian keskeltä puomia?
Saisikohan pelittämään jos laittaisi plokit sitloodan takakulmiin ja sieltä kukonjalka puomin takapäähän, meneekö hitaaksi ja kömpelöksi? Onko ideoita vielä jostain muusta ratkaisusta? Ongelmaksi veneessäni tod.näk. tulee alhaalla kulkeva puomi, joten puomin ja dodgerin väliin jää liian vähän tilaa taljalle, semmoisen laittaisin jos voisi..
1 VASTAUS:
Minulla on doghouse ja sen edessä levanki. Ei se mun isopurjeella liian raskas ole. Tosin vene on ketsi, joten puomi on lyhyt. Siinä kohtaa on kyllä usein luukkutalli. Itsellä alkaa ruuvit irrota, kun luukkutallin katto on huono kiinnityspaikka. Täytyy joko korjata se paikallaan tai siirtää doghousen katolle. Nyt on tavanomainen yhden köyden skuutti.
+Lisää kommentti
Seuraavanlaiset ovet itse laittaisin jos kerran pitäisi laittaa. Jos ei onnistuisi niin antaisin olla.
https://www.youtube.com/watch?v=aLg54GW6CnU

ps. nuo uudenmalliset kehyksettämät luukut on todella hyvän näköiset.
Ilmoita
Ja veneessähän näytti olevan mielenkiintoinen isopurjeen jalustsydeemi!
Vähän erilainen kuin aiemmissa keskusteluissa on esiintynyt.
Ilmoita
Jossain esittelyssä sanottiin että jaluksen toteutus on "racing world" -veneistä.
Ihmetyttää kun siinähän ei voi siirtää jaluspisteen paikkaa sivusuunnassa, kuten perinteisellä levangilla. Ja taljassa ei ole isommin välityksiä eikä voimaa, onkohan tarkoitus jalustaa vain vinsseillä, käsivoimat ainakin loppuu jos on vähänkin enemmän tuulta?
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Luukkujen tilalle ovet

Paljonkohan käsityöihmiset ottais siitä että tekisivät mulle ovet luukkujen tilalle? Onko muuta materiaalia kuin tiikki tarjolla, joka siis kestää säätä ja näyttää samalta kuin jo olemassa olevat tiikkiosat?

Ovista ajattelin sellaiset jossa olisi kehykset puusta ja keskellä pleksi tai muu vastaava tumma ikkuna .

Teksisin itse mutta olen täysin tumpelo työkalujen kanssa, eikä minulla ole työtilaa jossa rakentaisin tuollaisen :(

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta