Kylmän autotallin lämpöeristäminen

PePe23

Tuli ostettua talo, jonka pihassa kuutisen vuotta sitten rakennettu 80m2 autotalli.
Autotallin rakentaneen myyjän mukaan se on rakennettu siten, että sen voisi jälkikäteen lämpöeristää. esim. nurkat on villoitettu.

Autotalli on tiiliverhoiltu ja seinissä on tuulensuojalevyt. Sisäpuolella seinissä on koolaukset näkyvillä ja katossa ei ole mitään kiinnitetty kattotuoleihin. Autotallissa on sähköt, mutta kaivoa ei ole.

Käsitykseni mukaan seiniin riittäisi villat, höyrysulku ja levytys ja kattoon sama homma?
Jonkinlainen ilmanvaihtokin siihen pitäisi rakentaa ja sitten tietenkin lämmitys.

Autotallissa pidettäisiin talvella suurimmaksi osaksi ylläpitolämpöä eli plussan puolella.
Lämmitykseen olen ajatellut ilmalämpöpumppua.

Itse jos olisi tallin rakentanut olisi laittanut lattialämmityksen ja kaivon.
Näiden jälkiasentaminen tai taitaisi olla jo sitten olla vähän suurempi juttu.

Paljonkahan tuo lattialämmyksen asentaminen nostaisi lattiaa?
Kaivokinhan se olisi hyvä olla, kun talvella tulee kuitenkin sulamisvesiä, mutta nekin varmaan pitäisi viemäriverkostoon johdattaa? Eli turhan suuri remontti sekin.

Olen tässä vasta suunnittelemassa ja kartoittamassa remonttia, että mitä on kannattavaa tehdä ja missä järjestyksessä.

4

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

      Lattialämmitys on sähkösyöppö, jos laatan alla ei ole kunnon eristystä. Veimäri autotallissa vaati ainakin aiemmin öljynerotuksen. Ilmalämpöpumpun sisäkenno ei oikein tykkää suolan klorideista. Jos sisäkenno alkaa vuotamaan, menee ilppi uusiksi. Tässä muutama juttu.

    • 2000a

      Onkohan niitä kennoja syöpynyt paljonkin talli käytössä? Olis muuten kyllä järkevin lämmitys. Myös erillinen ilmakuivain auttais kosteus asiassa. Ihan halppiskin toimii kunhan lämpö yli 5c. Ittellä clas ulssonin laite ottaa reilu 200w ja noin puolet ajasta sulattaa kennoa jolloin muutama kymmen wattia kulutus.

      Vesiviemärin nyt vois vähin äänin toteuttaa vaikka 44mm vesiputkella ulos styroxien alle,eihän siellä kai autoja pestä😊😊

      • ei_nokan_koputtamista

        Tuo onkin pätevä konsti kiertää öljynerotukset, Viemäröidä autotalli autonpesupaikan alle.


    • Captivated

      Tallin lattiassa pitää olla öljynerotuskaivo, muuten se on rakennettu väärin. Käytännössä lattiassa pitää olla kaato ulos, jos ei ole kaivoa, tai sitten kaadot on reunoilta keskelle, jossa on kaivo, joka johtaa sulamisvedet ulos. Muutenhan sinne talliin ei voi ajaa autoa, kun siitä valuu vettä lattialle.
      Lämmityksellä ja eristyksellä ei ole sinänsä mitään tekemistä tämän lattaiakaivon kanssa.
      Autotalliin ei kannata laittaa lattialämmitystä ja selitys on se, että lattialämmitys ei kierrätä ilmaa eikä kuivaa tallia yön aikana ja vie paljon sähköä.
      Paras lämmitys autotallissa on ilmalämpöpumppu. se kierrättää ilmaa tehokkaasti ja kuivaa tallin, vaikka siellä olisi kaksikin märkää ja lumista autoa.
      En ole ennen kuullutkaan mistään suolojen syövyttämistä ilmalmpöpumppujen kennoista. Omassa tallissa on lattialämitys ja se kulutti 10.000kwh vuodessa ja autotallin kosteus oli varmaan 90%.
      Laitoin ILP:n vuoden 2008 tammkuussa ja nyt on kulutus ehkä 20% aikaisemmasta ja ilmankosteus sama kuin talossakin ( 40 -50%).
      Ei tuo mitään avaruustiedettä ole, mutta ihan perusvirheet kannattaa välttää heti samantien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2323
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1834
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      43
      1707
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1455
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1374
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1225
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1099
    9. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      924
    Aihe