Suositelkaa amatöörille suksipakettia (sukset+monot)

asdasdadada

Lapsena rakastin hiihtoa siis huvin vuoksi vaan (Olen outo) ja koulussa. Aattelin tässä 20kg ylipainoisena liikuntaa alkaa harrastamaan ja voisi hiihto olla se juttu minulle. Perus hiihto siis ylämäki, alamäki, metsälatuja pitkin ja tykkään luistella eniten. Luistelu hiihto parasta mutta myös latuja pitkin ihanaa. Olisi myös hyvä että kestää jonkun verran että voi mennä myrskyiselläkin lumivyöryissä ettei aina säätä tarvitse pikkutarkkaan katsoa.

Itsellä oli pienenä justiin jotkut Fishcerit jotka räjäytti mielen varsinkin kun minä isättömänä äidittömänä orpona lutkana voitelin ne sukset juuri uskomattoman liukkaiksi ja annoin epävarmasti vaan palaa. Yllättäen kyllä en ikinä kaatunut ja vauhtikin oli aina uskomattoman nopea.

Ironinen juttu siinä oli että vaikka se "tuntui" että luistelutyyli oli vaan juuri semmoista epävarman näköistä puuhaa niin olin aina about samantasonen (huom 11 vuotiaana) luokkalaisten kanssa jotka harrastivat hiihtoa ihan vuosia olivat. Ja en ikinä kaatunut tai mitään.

Budjetti alle 100 € monot sukset. Jos menee yli niin saa mennä mutta ainoastaan jos on kyseessä suositus paketti. Absolute max on 150€

18

2061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lossignol

      Tuolla budjetilla ei oikein mitään saa jos oikein hiihtää aikoo. Pelkät luistelumonot maksaa about tuon verran. Käytettynä jostain jos löydät. EI MARKETEISTA välineitä. Ja suosittelen jotenkin hävittämään tuon lievän ylipainon ennen suksien ostoa. Tosin ylipaino on ylivoimaa mutta vain alamäessä...
      Jos ostat nyt sopivat sukset ja hävität tuon 20 kg et tee enää näillä suksilla mitään. Valitettavasti.
      Asia erikseen jos painossasi tahdot pysyä...
      Tsemppiä !

      • 232132123131

        Aion kyllä treenata lihasmassaa joten paino pitäisi tippua vain 10kg. Ja veikkaan että yli-innokkaasti pilkkua nussit. Nyt puhutaan kuitenkin hauska huumorimielessä hiihtämisestä eikä mistään "osallistutaan" kilpailuihin. Voi olla tosin että asiat on melko tärkeitä en tiedä mutta silti:D cmoon.

        Jotkuthan hiihtää koulun suksillakkin :D


      • 13231331331
        232132123131 kirjoitti:

        Aion kyllä treenata lihasmassaa joten paino pitäisi tippua vain 10kg. Ja veikkaan että yli-innokkaasti pilkkua nussit. Nyt puhutaan kuitenkin hauska huumorimielessä hiihtämisestä eikä mistään "osallistutaan" kilpailuihin. Voi olla tosin että asiat on melko tärkeitä en tiedä mutta silti:D cmoon.

        Jotkuthan hiihtää koulun suksillakkin :D

        Jeesus kristus. Katon intersportista näitä hintoja ja 150, 180, 200€ pelkät sukset? Mitä helevettiä? Miten voi olla noin kalliita. Mutta aikuisena hiihtäessä suksiahan ei perjaatteessa tarvitse ikinä ostaa uusia? Ellei justiin tule joku iso onnettomuus ja koko setti hajoa. Miten ihmiset selviää tässä maailmassa, 180€. Jessus.


    • 24141214141541

      Panostan tähän nyt aikaani ja ihmiset sanovat että luistelusuksilla ei voi hiihtää peruslatua mutta peruspitopohja suksilla voi silti luistela. Eli luonnollisesti perus pito pohja sukset on paras valinta amatöörille eli luistelu että latu että myrskymenemiseen, right?

      Kuinka paljon paremmat luistelusukset ovat tosin itse luistelussa? Huomaako amatööri edes mitään?

      • 12321313

        Luen kyllä ja näyttää siltä että perus sukset tarvitsee olla pidemmät kuin itse olen mutta luistelusukset lyhyemmät. Mutta mietin tässä että kun kasvoin pituutta lapsena rupesin tykkäämän fishereistäni vielä enemmän ja enemmän. Lyhyet sukset = parempi luisteluun. Ja sen tasosena en erikoisesti huomannut eroa ladulla menemisessä.

        Kannattaisiko vaan ostaa luistelusukset ja mennä niillä myös myrksyssä ladulla?

        Ja kai se on pakko miettiä yli 200€ käyttämistä. Onko intersport/topsport/XXL hyviä paikkoja käydä kattelemassa?


    • Lossignol
    • suksenostaja

      En aloita uutta ketjua koska onneksi joku muukin on liikkeellä suht samoista vinkkeleistä. Turusta amatööri keski-ikäinen saman suuntaisilla kysymyksillä siis liikkeellä. Halvat perus sukset haussa, itselleni mitoille 205 cm eli se 30 cm yli hiihtäjän oman pituuden ja sauvapituus olkapäihin eli 150 cm.

      Aluksi lataan faktat jotka jo viikon nettiselailulla tiedän:

      halvin suksipaketti suomessa tammikuussa 2019 on prisman verkkokaupassa, jossa peltonen delta sukset 202 cm ja asennetuilla NNN siteillä 69 eur
      sauvat 14 eur
      45 koon monot 45 eur

      Englannin ja ranskan verkkokaupat koluttu, ja hinnat eivät ole edeullisempia kuin suomessa. Alimmillaan saksan puolella Prisma-tasoa mutta toimituskulut sössii kannattavuuden.

      Mitä tulee metsäsuksiin, niin niitä saa suomesta noin 160 -180 eurolla nivalasta savenmaa verkkokaupasta siteineen, mutta epäilyttää se sota-ajan vieteriside, ja se että sitä varten on ostettava jotkut 150 euron norjalaiset vaeltajansaappaat.

      Tääl Turus on aneemisesti latuja, joten perus suksen ja metsäsuksen ero mainittakoon että perus suksi 4,4 cm leveä ja metsäsuksi 7 cm. Jälkimmäisellä tekee omat ladut mihin vain ja kestää paremmin . Siksi myös se kiinnostaa hieman enemmän.

      Kierrätyskeskukset ovat täynnä vanahnaikaisilla rautaluuppi siteillä olevia joihin ei saa monoja, sekä nsn siteillä olevia joihin ei käy kuin jotkut harvat ja kalliit monot.

      Edelleen, haussa 205 cm sukset NNN siteillä, ja 45 monot. Vaikea uskoa 2010 luvulla että ainoat alle 800 markan metsälankusta halvalla itäeuroopassa teetetyt sukset tarjoaa isohko ruokakauppaketju ?!?

      yli 200 euron suksista puhujat, yli 50 euron monoista puhujat, nsn siteiden puollustajat, suksikaa kuuhun ei kiinnosta, olen jo sen verran edennyt etsinnässä.

    • Lossignol

      Perinteisen suksen pituus 15-20 cm yli hiihtäjän pituuden. Sauvat 0,84 x hiihtäjän pituus.
      Luistelusukset 5-15 cm yli, sauvat 0,9 x hiihtäjän pituus.
      Metsäsukset sitten vielä asia erikseen...
      Etsikää vähän käytettyjä. Facebookissakin on kuulemma joku sivusto jossa myydään käytettyjä, usein hyviä "sisään ajettuja". Samoin tuo tori.fi.

      • suksenostaja

        vekkulia lukea näitä ns nykyjeesustelijoiden teorioita eri suksista eri paikkaan, etenemisvemputukseen ja eri mielialaan. 70 - luvulla kun hiihtotieteen sukupolven "mösjöö lossignol" oli vasta suunnitteilla vanhempiensa lisääntymiselinten syövereissä, maailmassa oli vain kahdenlaisia suksia aikuisille: hiihtosukset ja slalomsukset.

        Minisukset ja vesisukset sitten erikseen mutta ei kuulu tähän aiheeseen.


      • Lossignol
        suksenostaja kirjoitti:

        vekkulia lukea näitä ns nykyjeesustelijoiden teorioita eri suksista eri paikkaan, etenemisvemputukseen ja eri mielialaan. 70 - luvulla kun hiihtotieteen sukupolven "mösjöö lossignol" oli vasta suunnitteilla vanhempiensa lisääntymiselinten syövereissä, maailmassa oli vain kahdenlaisia suksia aikuisille: hiihtosukset ja slalomsukset.

        Minisukset ja vesisukset sitten erikseen mutta ei kuulu tähän aiheeseen.

        Vemputa miten lystäät, ladulla tai metsän siimeksessä. Lossignol on nähnyt jo 50-luvun ja ajan kun latu tehtiin itse hiihtämällä umpihankeen. Eikä kaipaa noita aikoja. Eikä se muuta sitä tosiasiaa että perinteisen sukset on erilaiset kun luistelusukset. Näin tänään.


      • Aitohiihtäjä
        Lossignol kirjoitti:

        Vemputa miten lystäät, ladulla tai metsän siimeksessä. Lossignol on nähnyt jo 50-luvun ja ajan kun latu tehtiin itse hiihtämällä umpihankeen. Eikä kaipaa noita aikoja. Eikä se muuta sitä tosiasiaa että perinteisen sukset on erilaiset kun luistelusukset. Näin tänään.

        Jaa, katsos kun kirjoitustesi perusteella nyt kuitenkin vaikutat sellaiselle 22 vuotiaalle yliopistoon pyrkivälle tai päässeelle, joka on lukenut 5 englanninkielistä tuoretta kirjaa siitä, miten "hiihdetään oikein". Tai sitten 15 vuotiaalle joka on oppinut uusia termejä intersportin myyntiesitteestä...


    • alottaja111

      Mitä tapahtuu jos laitan luistelusuket ladulle? Räjähtääkö ja rikkoutuuko kosketuksessa?


      Mitä tapahtuu jos alamäkeen mentäessä siirryn ladulle estääkseni kaatumisen kovassa vauhdissa. Onko vauhti paljon paljon todella paljon pienempi sitten?

      • alottaja22213

        Btw aion hiihtää metsälatuja ainoastaan mutta siinä ladun vieressä meen luistellen en mihinkään saastasille areenoille tai kentille astu.


    • Lossignol

      Voit olla huoleti, mikään ei räjähdä . Huomattavaa vauhtieroa ei ole laskit mäet kummilla välineillä tahansa. Ladulla tai vieressä....

    • Tiedänkaiken

      Ladut kuulemma syttyvät tuleen jos "viistovemputus-suksilla", toiselta nimeltään "luistelusuksilla", kolmansilta nimiltään "hokkari-skiidoilla" yrittää asettautua tamppaajan tekemille CE sertifikaatin mukaisesti valmistetuille hiihto-urille.

      Metsäsuksista kuulemma alkaa paikallinen maanjäristys jos joku yrittää hiihtää niillä maantieellisesti Oulun Eteläpuoleisilla alueilla, lumivyöry kaikilla horisontista yli 1,5 metriä ylittävillä metsäalueilla. 3 vuoden päästä ne kuulemma kielletään EU;n alueella.

    • AP123131

      Eli perjaatteessa siis luistelusukset on parhaimmat, normaalit sukset ovat huonoja. Meen Intersporttiing ettimään, katoin mitat ja kaikkea. Uusi budgetti on 275€

      Kiitti vastaajille

    • Talvisotaa

      No joo sukset on kalliit mutta kestää kyllä hinkata vaikka 10000 km et.silleen.siis hyvät sukset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe