Tuhatvuotinen valtakunta, milloi alkanut, milloin alkaa .

Ymmällä

Haluaisin lestadiolaisen näkemyksen asiasta

20

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseopiskelija

Uskonnoista ulkopuolisena, kehoittaisin lukemaan ne asiat suoraan itse raamatusta, koska jokaisella lahkolla on omat selityksensä, jotka poikkeavat toisistaan tuhannella vuodella.

• VääräTulkinta

Kilasmi on Amerikasta rantautunutta harhaoppia.

• kaikukaiku

ahaa eli jotain jäänyt sullekkin muyistiin niistä jokaviikon lestaseuroista.

vielä kun opit kirjoittamaan sen oikein, oletkin jop pitkälle kasvanut isltä perityssä huuhaassa.

• OnOn

Se on nyt par’aikaa menossa!

• teuta011

Ei ,ei.
        Vaan Jesaja, 65:17 - 25. kertoo
        Uusi taivas ja uusi maa kohdassa ,
        kuinka on se tapahtuva, .

• KaksiVaihtoehtoaOn

Näin on! Kristus hallitsee evankeliumin kautta maailman kansoja.

Evankeliumi Kristuksesta jakaa maailman kansat pelastettuihin ja ksdotettuihin. Ne jotka uskovat Jeesukseen syntiensä sovittajana, ovat pelastettuja. Ne jotka eivät usko, menevät helvettiin, ansioidensa mukaan.

• Pyhän_Hengen_virasta

Herra Jeesus puhui evankeliumin työn työpäivästä ja sen jälkeen tulevasta yöstä. Yö tulee sitten kun armonaurinko tulee mustaksi "kuin karvasäkki" eli sitten evankeliumia ei enää saarnata epäuskoisille, sillä silloin Jumalan valtakunnan "ovet suljetaan katua vasten" ja elämänleivän "jauhajat ovat joutilaina" eli "myllyn ääni vaikenee" eli evankeliumin ääni vaikenee epäuskoisia kohtaan.

Joh. 9:4
      "Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä."

Nyt on vielä evankeliumin työn työpäivä kuten oli Jeesuksen aikanakin, mutta me emme tiedä milloin tämä evankeliumin työpäivä päättyy, mutta jo Jeesuksen aikana se oli kääntymässä ajan illaksi. Tämä evankeliumin työpäivä alkoi silloin, kun Jumala julisti Aadamille ja Eevalle ns protoevankeliumin. Sen jälkeen on evankeliumin saarnavirka jätetty maan päälle Aadamille, Eevalle ja heidän uskovaisille jälkeläisilleen.

Joh. 20:
      "23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.""

Raamatun mukaan Jumalan edessä yksi päivä on kuin tuhannen vuotta. Sillä tarkoitettaneen myös evankeliumin työpäivää, ja siksi tätä evankeliumin työpäivää kutsutaan myös tuhanneksi vuodeksi eli "tuhatvuotiseksi valtakunnaksi", jossa oikeat kristityt hallitsevat yhdessä Kristuksen Pyhän Hengen kanssa tuhat vuotta Pyhän Hengen viralla eli avainten vallalla. Heillä on Pyhän Hengen antama valta pestä synnistä Jeesuksen sovintoverellä ja heillä on valta sitoa katumaton tai puoliherännyt synteihinsä. Näin he hallitsevat yhdessä Kristuksen Hengen kanssa tuhat vuotta eli evankeliumin työpäivän ajan.

Ilm. 20:4
      "Ja minä näin istuimet, ja he istuivat niiden päällä, ja heille annettiin tuomio; ja niiden sielut, jotka Jesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden mestatut olivat, ja jotka ei petoa kumartaneet eikä hänen kuvaansa, ja ei ottaneet hänen merkkiänsä otsiinsa taikka käsiinsä; ja he elivät ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta."

2. Piet. 3:8
      "Mutta tätä yhtä ei pidä teiltä salattaman, minun rakkaani: yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhannen ajastaikaa, ja tuhannen ajastaikaa niinkuin yksi päivä."

Luuk. 10:19
      ""Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä." [5. Moos. 8:15; Ps. 91:13; Mark. 16:18; Ap. t. 28:5]"

Luuk. 22:29
      "Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut."

Se ei ole luonnollinen päivä ja sen pituutta me emme tiedä. Sen pituutta ei tiedä itse Jumalan Poika Jeesus Kristuskaan. Sen tietää vain Isä Jumala. Tämän "yhden päivän ajan" (= "tuhat vuotta") me Jumalan lapset olemme ovenvartijoita Herran huoneessa eli Jumalan valtakunnassa. Sitten kun koittaa yö, Jumala itse sulkee oven, kuten hän sulki myös Nooan arkin oven ja Lootin huoneen oven sodomalaisille. Herra Jeeus tulee sitten yöllä evankeliumin työpäivän jälkeen "kuin varas yöllä".

Luuk. 12:
      "39 "Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa. [1. Tess. 5:2; 2. Piet. 3:10; Ilm. 3:3]
      40 Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.""

Mark. 13:
      "24 "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, [Matt. 24:29-36; Luuk. 21:25-33 : Luuk. 13:24,25: Matt. 24:29 ]
      25 tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
      26 Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, [Matt. 24:30 ; Mark. 14:62]
      27 ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten. [Jes. 27:13; Matt. 13:41; 1. Kor. 15:52; 1. Tess. 4:16]
      28 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
      29 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
      30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. [Mark. 9:1]
      31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, Ps. 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]
      32 Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä."

• Pyhän_Hengen_virasta

Kun olemme ovenvartijana Herran huoneessa yhden evankeliumin työpäivän ajan, niin me olemme siinä ovenvartijana tuhat vuotta. Sillä Jumalan edessä on yksi päivä niin kuin tuhat vuotta.

Ps. 84:10
        "(84:11) Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa."

Ps. 90:4
        "Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki."

2. Kor. 3-4
        6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        7 Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
        8 Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
        9 Sillä, jos viralla, joka kadotuksesta saarnaa, kirkkaus oli, paljoa enemmin sillä viralla, joka vanhurskaudesta saarnaa, on ylönpalttinen kirkkaus;
        10 Sillä se toinen, joka kirkastettu oli, ei ole ensinkään kirkkaudeksi luettava, sen ylönpalttisen kirkkauden suhteen.
        11 Sillä jos sillä oli kirkkaus, joka katoo, paljoa enemmin on sillä kirkkaus, joka pysyy.
        12 Että meillä siis senkaltainen toivo on, niin me puhumme rohkiasti,
        13 Ja emme tee niinkuin Moses, joka kasvoillensa peitteen pani, ettei Israelin lapset taitaneet sen loppua katsoa, joka katoo.
        14 Vaan heidän taitonsa olivat paatuneet. Sillä tähän päivään asti, kuin vanhaa Testamenttia luetaan, pysyy se peite ottamatta pois, joka Kristuksessa lakkaa.
        15 Mutta tähän päivään asti, kuin Mosesta luetaan, riippuu se peite heidän sydämensä edessä.
        16 Mutta kuin he palajavat Herran puoleen, niin peite otetaan pois.
        17 Sillä Herra on Henki; mutta kussa Herran Henki on, siinä on vapaus.
        18 Mutta me kaikki avoimilla kasvoilla Herran kirkkautta katselemme, niinkuin peilissä, ja me muutetaan siihen kuvaan kirkkaudesta niin kirkkauteen niinkuin Herran Hengestä.
        1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
        6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
        7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.

• Pyhän_Hengen_virasta

Niin tämä on vanhoillislestadiolainen "näkemys" tuhatvuotisesta valtakunnasta. Olen itse vanhoillislestadiolainen, tosin huono sellainen.

• Pyhän_Hengen_virasta

Jeesus varoitti myös vääristä profeetoista tuossa lopunaikoja koskevassa opetuksessaan, kun hän vastasi opetuslastensa kysymykseen. Esikoislestadiolaiset ja kaikki muutkin väärät opettajat ovat sellaisia, joista Jeesus varoitti ja yhä Henkensä kautta heistä varoittaa.

Mark. 13:
        3 Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä temppeliä vastapäätä, kyselivät Pietari, Jaakob, Johannes ja Andreas, jotka olivat hänen kanssaan: [Matt. 24:3-14; Luuk. 21:7-19 : Mark. 1:29]
        4 "Milloin se kaikki tapahtuu? Kerro meille, mikä on merkkinä siitä, että sen toteutuminen on lähellä."
        5 Jeesus alkoi puhua heille: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8; Ef. 5:6; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3; 1. Joh. 4:1]
        6 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.
        7 Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö. Niin täytyy käydä, mutta se ei vielä merkitse loppua.
        8 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on synnytystuskien alkua. [2. Aik. 15:6; Jes. 19:2]
        9 "Pitäkää varanne! Teidät viedään oikeuteen ja teitä piestään synagogissa. Maaherrojen ja kuninkaiden eteen te joudutte minun nimeni tähden, todistukseksi heille. [Matt. 10:17,18; Joh. 16:2; Ap. t. 18:12]
        10 Mutta sitä ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille. [Matt. 28:19; Mark. 16:15; 2. Tim. 4:17; Ilm. 14:6]
        11 Kun teitä viedään luovutettaviksi viranomaisille, älkää etukäteen olko huolissanne siitä mitä puhuisitte. Puhukaa ne sanat, jotka teille tuona hetkenä annetaan. Silloin ette puhu te, vaan Pyhä Henki. [Matt. 10:19-22 : Luuk. 12:11,12]
        12 "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan vastaan ja tuottavat heille kuoleman. [Miika 7:5,6]
        13 Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Hepr. 6:11,12; Ilm. 2:26]
        Suuri ahdinko

14 "Kun te näette turmion iljetyksen seisovan paikassa, jossa se ei saisi olla -- huomatkoon lukija tämän! -- silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. [Matt. 24:15-28; Luuk. 21:20-24 : Dan. 11:31, Dan. 12:11; 1. Makk. 1:54, 1. Makk. 6:7]
        15 Sen, joka on katolla, ei pidä mennä alas taloonsa mitään hakemaan, [Luuk. 17:31]
        16 eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa.
        17 Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! [1. Kor. 7:26-28]
        18 Rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvisaikaan,
        19 sillä noina päivinä tulee olemaan ahdinko, jollaista ei ole ollut luomakunnan alusta, Jumalan luomistyöstä tähän päivään asti, eikä tule olemaan. [Dan. 12:1; Joel 2:2]
        20 Jos Herra ei olisi lyhentänyt sitä aikaa, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta niiden tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt sen ajan.
        21 "Jos joku sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Katso, Messias on tuolla', älkää uskoko. [Luuk. 17:23]
        22 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]
        23 Pitäkää siis varanne. Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken. [2. Piet. 3:17]

Tuon jälkeen sitten Jeesuksen puhe jatkuikin siinä jo aiemmin laittamassani lainauksessa.

• Tälläisiin pitkiin rimpsuihin pitäisi päästä väliin ,
        että voisi vasta selkokielellä asiaan .
        -

• MenneeHääkii

Edellä on pari viestiä piispa Lizeliuksen satakuntalaismurretta vuodelta 1776.

• KoomistaTekstiä

Joh. 2:9 Mutta kuin edeskäypä maisti sitä vettä, joka viinaksi tullut oli, (eikä tietänyt, ...

***) ... kusta se tuli, ...

.... mutta palveliat tiesivät, jotka veden ammensivat,) kutsui edeskäypä yljän,

• KustavissaTänään

no eihän täällä palstoillakaan aina tiedä minne henkilö on matkalla ja kusta tulee

• Efraim

Niin milloin se tuhatvuotinen valtakunta alkoi ? Kerro edes suurinpiirtein

• " Efraim "
        -
        Sitä aikaa ja hetkeä ei ole annettu ,
        vaan on sanottu, että olkaa valmiit.
        -

• ajan.merkit

sitten kun nykyset suur "johtajat"sen päättää..!
        .ja siihen on merkit olemassa.. ja rahat loppuu pankkiireilta!

• Pyhän_Hengen_virasta

Johan kerroin vastauksen.

Siis Aadamin ja Eevan aikana alkoi tuhatvuotinen valtakunta julistamaan evankeliumia ihmisille. Toki tämä tuhatvuotinen valtakunta perustettiin jo ennen kuin mitään luotiin – siis ennen aikojen alkua. Ne eivät ole kuitenkaan luonnollisia vuosia, vaan kysymys on peiteilmaisusta, jota pitää tulkita Raamatun antamilla ohjeilla.

• Eikiitosjeesus

Hitlerhän sen ainaskin pystytti. Luulin sen jo romahtaneen mutta ehkä te uskit pidätte sitä
      yhä pystyssä.

• AikaNämäPaljastaa

Kysymyshän on Ilmestyskirjan tekstien erilaisista tulkinnoista. Kun lukee tekstiä romaanin tavoin rivi riviltä, niin helposti sieltä löytää tukea tällaisillekin käsityksille. Mutta kun lukee vähän enemmän, niin huomaa että tekstit joutuvat näin suoraan luettuna hyvin pian ristiriitaan keskenään.

Kiliasmi eli millenialismi on yksi tällainen tulkinta. Näin tulkittuna Ilmestyskirja olisi ikään kuin muusta Raamatusta poikkeava kirja sisällöltään. Näinhän ei tosiasiassa ole, vaan Ilmestyskirjan sisällöstä on jo paljon kirjoituksia mm. Danielin kirjassa.

Raamattua ja Raamatun kirjoitusten historioita ja alkukieliä pitää tuntea todella hyvin, ennen kun kannattaa edes yrittää tulkita Ilmestyskirjan salaperäisiä, kätkettyjä ennustuksia. Onhan siellä selkeätäkin tekstiä toki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      164
      9720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3159
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2917
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2689
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2095
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2023
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1923
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      57
      1495
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1296
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe