minä omistan vanhan teurastusaseen jonka piipussa on teksti " HUSGVARNA HELSINGFORS 9,3 " aseessa on piippu, jonka toisessa päässä irti ruuvattava mutteri jonka läpi menee nallipiikki. mutterin alle laitetaan patruuna. piipun toisessa päässä on 60x100mm, oleva lätkä, jonka piippu läpäisee. lätkässä on kolme tappia(60mm) tapit asetetaan teurastettavan eläimen otsaan, ja toisessa päässä olevaan nallipiikkiin napautetaan vasaralla. aseen piipun pituus 165mm. piipun paksuus 26mm. ase on isoisä käytössä ollut enkä pysty tarkkaa ikää kertomaan. mahtaisko joku tietää, onko "husku" joskus tämmöisiä aseita tehnyt, vai onko joku maaseppä tehnyt aseen jostakin kivääristä, jolloin teksti on tullut mukana. pahoittelen sekavaa aseen esittelyä. valokuva kertoisi selvemmin.
husgvarnan tekemä pistooli?
6
<50
Vastaukset
- varotus
Tuon kanssa kannattaa sitten olla varovainen, jos siinä on patruunapesä ja pystyt siihen jonkin kaliberin patruunan laitttamaan. Se on silloin ampuma-ase ja vaatii luvan. Minkään valtakunnan lupaa tuolle on varmasti aivan mahdotonta saada, joten piilottaisin vintilleja väittäisin etten ole sitä koskan edes nähnyt. Taikka sitten tötäyttäisin patruunaperän sopivan väljällä terällä, jottei siinä minkään valtakunnan patruuna enää pysy.
- museo.peli
kapine on ollut asekaapissani kymmeniä vuosia ja tulee siellä myös pysymään. ampumattomana. ei myöskään tarvetta vaurioittaa sitä mitenkään. olen esitellyt sitä monille aseharrastajille, mutta ei ole kenellekkään ennestään tuttu. ehkä se on sepän tekemä. se husgvarnan merkintä vaan piipussa mietityttää. piipussa on myös rihlat, aika harvalla nousulla.
- 2varotus
Sillä ei ole mitään merkitystä kapineen laillisuuden kanssa vaikka säilytät sitä asekaapissasi. Jos poliisi sen joskus löytää ilman lupia, niin asekaapin muukin sisältö lähtee samalla ovenavauksella ja katoaa määräämättömäksi ajaksi viranomaisen varastoon. Kyseessä on aseen piippu, joka on luvanvarainen osa. Tulkinnasta riippuen sitä voidaan pitää myös ampuma-aseena. Tällöin sinulla on luvaton ase. Jos patruunapesää ei ole tai se on hitsattu umpeen, niin kyseessä on vanha deko.
- museo.peli
vastaan kyllä itse omasta kalustosta. lähinnä kyselin vanhojen husgvarna aseiden historiaa tuntevilta aseharrastajilta.
- Anonyymi
ase on huskun valmistama teurastuspistooli. museo kapine. kysy riihimäen erämuseosta olisiko kiinnostusta.
- Anonyymi
Mikäli ase on toimintakykyinen, niin olisin kiinnostunut ostamaan sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958816- 1743822
- 533319
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2582631- 492237
- 422055
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?302044- 481932
- 191803
- 601788