1 v 4kk ei puhu?

Ahistus

Poikamme on 1 v 4kk, eikä osoita minkäänlaista kiinnostusta puhumiseen. Muutama tavu "pa pä" tulee, ei muuta. Joko pitää huolestua?

15

4037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyitkö edes tosissasi.

      Sitten kun 3 vuotias ei puhu,sitte voi johieman huolestua.
      Vaikka muutama historian suurmies on puheen oppinut vasta 4 vuotiaana,toisilla kehittyy toinen puoli,ja toisilla toinen.

      • Hiewatha

        Hmm.. Mulla 3,5 vuotias poika, joka ei vielä puhu kunnon lauseita. Hänet piti pistää puheterapeutille arvioitavaksi, mutta sinne on niin pitkät jonot, ettei lääkäri saa edes kirjoittaa lähetettä sinne...
        Tosi hienosti toimii taas tämä terveyshuollon puoli :(
        Joskus ottaa jopa neuvoloiden toiminta päähän, kun sen kuitenkin pitäisi olla perhettä tukevaa ja kannustavaa toimintaa niin joskus sitä tulee oikeasti kiukkuiseksi kun yritetään syyllistää, jos joku asia ei menekään ihan niinkuin he olivat sen ajatelleet..
        Jos puolitoistavuotiaan puhumattomuudesta huolestuu niin kuvitteleppa minun tilannettani kun on kuitenkin kyse jo melkein nelivuotiaasta lapsesta...


    • Meidän tyttö käveli 11 kk, mutta sai asiansa ymmärretyksi niin hyvin, että 2-v neuvolasta laitettiin puheterapeutille, kun ei puhunut (eikä koskaan edes jokeltanut). Puheterapeutti sitten teki niitä omia "havaintojaan" vartin verran, jonka jälkeen kysyi minulta, että miksi te olette tulleet tänne! Vähän huuli pyöreänä sanoin, että no kun neuvolasta käskettiin varaamaan aika... Terapeutti totesi, että lapsessa ei ole mitään vikaa, ja varaamaan uuden ajan vuoden kuluttua, ellei sitten vielä puhu. Tyttö oli jotain 2v 3 kk kun rupesi puhumaan, ja sen jälkeen sitä ei ole hiljaiseksi saanutkaan...

    • mie

      Älä hätäile. Kyllä se puhe sieltä vielä tulee...

      • Pikku äiti

        Minun lapseni kehitys on muuten ollut neuvolan kriteereiden mukaaan iänmukaista, mutta puhetta ei vielä tule muuten kuin tä-tä-tä jne. Lapseni on 1 suovi 3 kk ja kaksi päivää vanha ja eilen käytiin neuvolassa. Meidän kunnassamme puheterapeutille laitetaan jos lapsi ei puhu puoleentoista ikävuoteen mennessä.


      • äippä
        Pikku äiti kirjoitti:

        Minun lapseni kehitys on muuten ollut neuvolan kriteereiden mukaaan iänmukaista, mutta puhetta ei vielä tule muuten kuin tä-tä-tä jne. Lapseni on 1 suovi 3 kk ja kaksi päivää vanha ja eilen käytiin neuvolassa. Meidän kunnassamme puheterapeutille laitetaan jos lapsi ei puhu puoleentoista ikävuoteen mennessä.

        Tyttöni tulee kohta 1,6 v ja sanoo ihan muutamia sanoja. Ei edes kahta sanaa peräkkäin. Kun olen seurannut muita samanikäisiä niin eivät hekään kunnolla sano mitään. Taitaa olla liian hätiköityä laittaa puheterapeutille 1,6 v...??


      • Keravalla
        Pikku äiti kirjoitti:

        Minun lapseni kehitys on muuten ollut neuvolan kriteereiden mukaaan iänmukaista, mutta puhetta ei vielä tule muuten kuin tä-tä-tä jne. Lapseni on 1 suovi 3 kk ja kaksi päivää vanha ja eilen käytiin neuvolassa. Meidän kunnassamme puheterapeutille laitetaan jos lapsi ei puhu puoleentoista ikävuoteen mennessä.

        Keravan neuvolatädin mukaan lapsi pääsee puheterapiaan, jos hän ei puhu kolmivuotiaana.
        -luulisin tähän olevan jotkut jokaista suomalaista varten tehdyt säännöt. Mistä ne voisi saada?


      • äityli
        Keravalla kirjoitti:

        Keravan neuvolatädin mukaan lapsi pääsee puheterapiaan, jos hän ei puhu kolmivuotiaana.
        -luulisin tähän olevan jotkut jokaista suomalaista varten tehdyt säännöt. Mistä ne voisi saada?

        hei.kyl pääsee puheterapiaan lapsen kans,meillä passitettiin jo 2-vuotiaana automaattisesti puheterapiaan kun ei lauseita tullut.ihme et ei ole passittanut automaattisesti jo!!!niillä oli meidän neuvolas mukamas kiire tuo meidän poika.monet rupeaa puhumaan vasta 3-vuotiaana ja sitä puhetta sit tulee


    • Nimetön

      tytär täytti kaksi ja alkoi vasta sitten puhua ja heti "täyttäpäätä". Nyt poika 1,7v ja sanoo n. kaksi sanaa. Ymmärtää hyvin kuitenkin puhetta. Ei huolta siis todellakaan vielä tuossa vaiheessa.

    • karoliina

      Tyttäreni puhui joitakin sanoja noin 2 vuoden iässä. Välillä (noin 4-5-vuotiaana) oli paha änkytyskausi joka meni ohi 1. luokalla. Nykyään erittäin selvästi itsensä ilmaiseva nuori neito, eikä uskoisi että joskus on tarvittu puheterapeuttia.

    • neuvolalääkäri

      Hei!
      Neuvolassa 1,5-vuotistarkastuksessa aina tarkistetaan puheenkehitystä. 18kk-ikäisen tulisi sanoa pari sanaa esim. äiti, isä, ei yms. Mitään sen kummempaa ei vaadita. Hyvä merkki on, jos lapsi yrittää matkia perässä ja toistaa sanoja. Pojilla puheenkehitys jää usein motorisen kehityksen jalkoihin ja saattaa olla monta kuukautta ihan unohduksissa. Kannattaa myös miettiä, että onko lapsella hyvä passiivinen sanavarasto, eli ymmärtääkö hän hyvin muiden puhetta. Jos on isompia sisaruksia, niin nämä yleensä tulkitsevat pienemmän eleitä ja puheita niin hyvin, ettei lapselle oikeastaan jää edes tarvetta kehittää omaa puhettaan, kun saa tahtonsa muutenkin perille. Kannustakaa siis lasta puhumaan, älkää päästäkö liian helpolla.

      • anya

        Näköjään erilaisia neuvoja eri neuvoloissa. Meillä nuorimmainen ei puhunut mitään vielä puolitoistavuotiaana, mutta eipä siihen sen kummemmin neuvolassa reagoitu, juuri siksi, että lapsi ymmärsi hyvin puhetta. Terveydenhoitaja sanoi, että 2-vuotiaana puututaan asiaan, jos ei ole yhtään sanaa. Silloin oli sitten se yksi sana ja kuukauden päästä siitä jo kolmen sanan lauseita. Huikea oli kehitys.


    • Taksu

      Meidän kolmas lapsemme oli 2,5 vuotiaaksi asti hiljaa. Sitten se tulikin ihan yhtäkkiä. Kaks ekaa puhui kaikki jo 2 vuotiaana. Huolestuisin vasta kun lapsi on yli 3 vuotta eikä puhu mitään. Silloin saattaisi olla kyse dysfasiasta tms.

    • Äiti-97

      Muistan että kaksivuotisneuvolassa täti kysyi pojaltani jotain, johon minä sanoin että ei hän vielä puhu. Täti (nuori sijainen) hyppäsi tuolistaan ja sanoi että hänen täytyy nyt mennä kysymään miten tällaisessa tapauksessa toimitaan ja ryntäsi ulos huoneesta... Yritin sanoa perään, että toivottavasti ei toimita mitenkään...

      Saapui hetken kuluttua rauhoittuneena ja sanoi että ei se nyt niin vaarallista vielä olekaan. Itseä ei huolettanut missään vaiheessa. Lapsi on muutenkin aika varovainen toimissaan.

      Poikani oppi puhumaan ihan hyvin. Lukemaankin 5-vuotiaana. Nyt koulussa ekaluokalla.

    • mä..

      meillä saman ikäinen poika ja täysin samanlainen tilanne,kuin teilläkin..itse en ole vielä ollenkaan huolissani (neuvolassakin sanottu,että ei syytä huoleen,vielä on RUNSAASTI aikaa oppia!)..joten voit olla ihan huoletta! kyllä teidänkin poika vielä ihan varmasti oppii puhumaan,oon siitä aika varma!..ja lapsethan on yksilöiyä ja kehittyvät kukin omaan tahtiinsa (vaikkakin niihin on "omat aika rajansa" laitettukkin.)..eikä meillä muuten poika edes vielä kävele,mutta sekin on ihan normaalia (ja sekin lääkäriltä varmistettu asia!)ärsyttävää vaan on se kun,sukulaiset/tutut tuppaa joskus (meillä ainakin..)ottaa vähän noista asioista pään vaivaa..meillä ainakin on tuo anoppi vähän sellanen että,on kovasti kertomassa mitä jo pitäis osata ja siitä,kun meidän poika ei vielä sitä ja tätä osaa (eikä todellakaan oo mikää lääkäri,terveydenhoitaja tms."asiantuntija/ammattilainen!)mutta nykyään osaan jo jättää nuo ns."turhanpäiväset neuvot"omaan arvoonsa..kun ennen (vähän kokemattomana=nuorena,tuoreena äitinä)otin ne vastaan vähän liiankin henkilökohtasesti. mutta oikein hyvää jatkoa teidän perheelle ja kyllä se siitä lähtee,ja nopeammin kuin huomaatkaan saat jo säkin kuunnella sun pikkuses jutusteluita!HYVÄÄ KEVÄTTÄ SULLE & KAIKILLE MUILLEKKIN!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe