Vakaus meni

Vaihdoin kapeampaan

Ajattelin saavani lisää pitoa kun vaihdoin talvirenkaani kapeampaan rengastyyppiin. Siis Nokian Hakkapeliitta 195/60R15 vaihtui 185/65R15 Michelin Ivaloon. En tiedä pidosta, mutta autosta tuli huterammin ajettava. Nyt autoa pitää koko ajan ohjata, kun se ennen meni lähes itsestään kun laittoi vakionopeuden päälle ja nokan oikeaan suuntaan. Missä vika? Rekisteriotteen mukaan autossa pitäisi olla: 195/60R15 tai 205/50R16 renkaat.

9

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

      Sait jotain hyvin arvokasta, sait kokemusta. Ikävä kyllä sillä on hintansa.

    • Piku

      Vaihda michelin nokiaan ja taas löytyy vakaus.

    • ON SE PARHAITEN TOIMIVA KOKO YLEENSÄ, valmistaja on ehkä sitä testannutkin joten OPPIA IKÄ KAIKKI jo joskus turhaa rahanmenoakin.Itse ei misukoista henk kohtasta kokemusta mutta tarkista RENGASPAINEET !!!!! JA HUOMM. KYLMÄNÄ!!!!! JA NOSTA 0.2-0.4 KOKEILE SOPIVA PAINE kuorman mukaan NIIN JA SELLAISELLA MITTARILLA JOKA NÄYTTÄÄ OIKEAN PAINEEN!!!!!Muuten se vakionopeus-säädin ei ole turvallisin kapistus talvikelillä ainakaan automaattivaihteisessa-autossa,ohjekirjassa siitäkin pitäisi löytyä huomautus!Keppi auto ei ihan niin nopeasti reakoi nopeudenmuutoksiin.

      • Jamppa1

        tuli asiaa! Painetta lisää perään.

        Toi manuaalin ja tomaatin vertailu kruiserin yhteydessä meni kylläkin metsään. Eipä sitä silti kummassakaan kannata kovin liukkaalla käyttää.


    • hyvä sulalla nastarenkaissa

      Kannattaa todellakin kokeilla eri rengaspaineita, koska tuo "huojuminen" kuulostas siltä että siellä on liian vähä ilmaa.
      Nyky renkaat ei enää kulu välttämättä keskeltä vaikka oliskin vähän ylipainetta..............

      • Ollikainen

        Nykyiset viimeiset 20 vuotta markkinoilla olleet renkaat eivät kulu keskeltä koskaan ylipaineen vuoksi. Keskeltä kuluminen on yleisintä ja oikeastaan ainoastaan vetävissä pyörissä, riippumatta siiitä, onko auto etu- vai takavetoinen.
        Puhun sikäli kokemuksesta, sillä olen ollut rengasalalla jo tuon 20 v...


      • teoreetikko
        Ollikainen kirjoitti:

        Nykyiset viimeiset 20 vuotta markkinoilla olleet renkaat eivät kulu keskeltä koskaan ylipaineen vuoksi. Keskeltä kuluminen on yleisintä ja oikeastaan ainoastaan vetävissä pyörissä, riippumatta siiitä, onko auto etu- vai takavetoinen.
        Puhun sikäli kokemuksesta, sillä olen ollut rengasalalla jo tuon 20 v...

        Minulle on tullut käsitys, että nykyrenkaan kuluvat keskeltä nimenomaan liian matalien rengaspaineiden takia. Tuulilasista lueskelin joskus 1996-97. Kokemustakin on. Edelliset talvirenkaat kulahtivat keskeltä, kun en enää pitänyt väliä rengaspaineitten kanssa loppukeväästä. Matalathan ne sitten olivat, kun tarkestin lopulta.


      • Ollikainen
        teoreetikko kirjoitti:

        Minulle on tullut käsitys, että nykyrenkaan kuluvat keskeltä nimenomaan liian matalien rengaspaineiden takia. Tuulilasista lueskelin joskus 1996-97. Kokemustakin on. Edelliset talvirenkaat kulahtivat keskeltä, kun en enää pitänyt väliä rengaspaineitten kanssa loppukeväästä. Matalathan ne sitten olivat, kun tarkestin lopulta.

        Keskeltä kuluminen johtuu tapauksessasi siitä, etä nasta suojaa renkaan olkapääaluetta, jolloin keskeltä nastaton alue näyttää kuluvan nopeammin ja näin onkin. Tuo ei siis johdu rengaspaineista.


    • vaihtaa

      pienempään kokoon pitää tarkistaa renkaan kantavuus kyseiseen autoon.Jos se ei riitä voipi olla ettei mee katsastuksesta läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe