Onko kellään kokemuksia eteenpäin näyttävästä kaiusta?
Olen miettinyt plotterinuusimista ja pohdin, että pitäisikö samalla hommata eteenpäin näyttävä kaiku. Jos on toimiva laite, niin luulisi, että on hyödyllinen luonnonsatamissa.
Tietääkö kukaan millä melkeillä näitä kaikuja on? Ilmeisesti Raymarinella ei ole muutakuin sivulle näyttävä kaiku.
Eteenpäin näyttävä kaiku
21
1746
Vastaukset
- Omega36
Ainakin B&G:llä on eteenpäin näyttävä kaikuanturi tarjolla. Maksaa ennemmän kuin perusplotteri, joka meillä on Vulcan7. Silti harkinnassa.
Ilmeisesti anturin "silmä" töröttää ulkonevana pohjasta - onko tämä riski karilleajossa?- Kaiku-ukko
Olen ymmärtänyt, että tuon anturin voi laittaa Vulcan sarjan plottereihin.
Meillä ainakin siinä heti tuon anturin takana on sen verran iso evä, että jos onnistuu ajamaan kiville niin, että höylää tuon 5 cm syvyisen anturin kölin edestä pois, niin se on kova suoritus.
Ajattelin tätä pakettia: https://www.marinea.fi/bg-vulcan9-fs-karttaplotteri Forward Scan anturilla 700 €. Jotain kaapeleita varmaan vielä tarvii lisäksi ja kartat.
- Tyrnäväntorpedo
Eteen näyttävä kaiku on ihan hyvä pienin varauksin.
Jos pohja on höttöä, siitä ei tule kunnon kaikua eikä laite ole kovin tarkka.
Laitteen säätäminen sellaiseksi ettei se näytä häiriötä, mutta näyttää pohjan, ei ole aina ongelmatonta.
Anturi näyttää vain siltä puolelta köliä, mille se on asennettu. - OlenTaasTyhmäEnYmmärrä
Eikö kaikuanturit ole yleensä kölin etupuolella ja vielä kohtuu keskiveneessä? Miksi anturin takana sivulla oleva köli blokkaisi eteenpäin näyttävän kaiun?
- FLS
Usein ongelmana on pohjan muoto ja se että anturille on määritelty max. kallistus (esim. Eccopilot 10 astetta).
Laitteen hakukeila ei ole kovinkaan leveä, joten se ei ole rajoittamassa - kunhan ei kölin viereen asenna.
Monessa veneessä keskilinjalle ei ole mahdollista reikää kairata. Eikä varmaan ole järkevääkään, nostoja ajatellen.
Anturia ei pidä asentaa liian lähelle keulaosaa, sillä se on arka ilmakuplille jo pienissäkin nopeuksissa. Käytännössä tyhjäkäyntinopeuden tuntumassa on paras luotettavan tuloksen saamiseksi, etenkin jos on aallokkoa.
Pohjanlaatu tosiaankin vaikuttaa mittaukseen. FLS on hyvä vieraita rantoja lähestyttäessä ja sillä on hyvä etsiä laiturinpäitä sekä luotoja.
- FLS
Mulla raymarin E120 ja kaikuna Echopilot platinium joka yhdistetty reiskan video sisääntuloon. En voi moittia laitteen toimintaa meidän vesillä, toimii hienosti väylien ulkopuolella. Oppii nopeasti tulkitsemaan näyttöä ja on riittävän tarkka. Jos huonoa haluaa kaivella, niin lopettaa antamasta kaikua 78m syvyyden jälkeen.
Toinen seikka matalassa vedessä pitää liikkua hitaasti sillä laite näyttää 1:5 anturin etäisyydeltä, en ole huomannut ongelmia eri merenpohjan antamista kaiuista lisäksi kasvitkaan eivät ole häirinneet kaikuja. Kaiku keila on 15° ja olen tehnyt itselleni taulukon josta näkee syvyyden : etäisyyden ja skannatun sektorin. Esim 2,5m syvyyttä 15metrin päässä anturista skannattu turvallinen karivapaa leveys on 4m.
Toispuolisesta sijoituksesta johtuen olen silti voinut säätää anturin antamaan kaiku sektorin symmetrisesti aluksen molemmilta puolilta, kiitos valmistajan avun anturin sijoitusta suunnitellessa.
Asennus ratkaisee toiminnan, kun itse olin hankkimassa laitetta, löysin useita tyytymättömiä omistajia ja olen varma siitä, että ongelmat johtuivat asennusvirheistä joko paikan tai muun syyn. Itse olin yhteydessä valmistajaan jonka kanssa löysimme oikean asennuspaikan ja pohjan muodosta johtuen piti rakentaa fallipala sain heiltä valokuvia oikeaoppisesti muotoilusta palasta jossa pyörteet ja kuplintaa ei esiinny ja laite toimii moitteettomasti...
Veneeni on pitkäkölinen ja siksi asennus paikka oli hieman haastavampi, mutta onnistui tehtaan tuen avulla, laitteen ostin Englannista ja sieltä sain hyvää tukea laitteen yhdistämisestä minun reiskaan, jostain syystä Suomalainen maahantuoja ei koskaan vastannut, kun kysyin näitä asioita häneltä, siksi hankin laitteen maailmalta- FLS1
Et sitten viitsinyt laittaa jotakin lisää tuohon nimimerkkiisi. Olen itse käyttänyt tuota FLS nikkiä jo aikaisemminkin.
Asiaa kuitenkin kirjoitat, mutta kuullostaa oudolta, jos et saanut kotimaasta apuja.
Minä sain ensimmäisellä puhelulla maahantuojan linjan päähän ja hyvät asennus- ja huolto-ohjeet suoraan mestarilta itseltään. - nikkiVarasFLS
FLS1 kirjoitti:
Et sitten viitsinyt laittaa jotakin lisää tuohon nimimerkkiisi. Olen itse käyttänyt tuota FLS nikkiä jo aikaisemminkin.
Asiaa kuitenkin kirjoitat, mutta kuullostaa oudolta, jos et saanut kotimaasta apuja.
Minä sain ensimmäisellä puhelulla maahantuojan linjan päähän ja hyvät asennus- ja huolto-ohjeet suoraan mestarilta itseltään.Jopas jotain, anteeksi nikkisi käytöstä, en yleensä kattele nikkejä ainoastaan juttuja, kannattaisi varmasti sinun rekisteröityä ettei käy toisten moista röyhkeyttä 😞
Voi olla puhelimella olisi saanut, mutta lähestyin sähköpostilla ja mitään kuulunut koskaan, joten sain palvelua sitten minulle sopivalla tavalla muualta, näin tämä palvelu yhteiskunta toimii ja mestarisi ei ilmeisesti arvostanut sähköposti tiedusteluja, ei se mitään... - FLS1
nikkiVarasFLS kirjoitti:
Jopas jotain, anteeksi nikkisi käytöstä, en yleensä kattele nikkejä ainoastaan juttuja, kannattaisi varmasti sinun rekisteröityä ettei käy toisten moista röyhkeyttä 😞
Voi olla puhelimella olisi saanut, mutta lähestyin sähköpostilla ja mitään kuulunut koskaan, joten sain palvelua sitten minulle sopivalla tavalla muualta, näin tämä palvelu yhteiskunta toimii ja mestarisi ei ilmeisesti arvostanut sähköposti tiedusteluja, ei se mitään...Kiitos kun tunnustit ”varkauden” D
Minäkin olen tuota ihmetellyt kun toiset haluavat, että heitä lähestytään sähköpostilla ja ovat jopa melkein piillottaneet puhelinnumeronsa.
Olen itse vielä siltä aikakaudelta kun puhelin ja faxi olivat voimissaan, joten minulle on aivan luontevaa tarttua luuriin.
Hyvää venenäyttelyn odotusta, sillä siitähän se kevät sitten alkaa D - Uiku-kakko
Mihin kohtaan asennettiin?
- Kaiku-ukko
Onko kellään tuollaista B&G / Simrad eteenpäin näyttävää kaikua? Varmaan messuilla kehuvat taas, että on tosi hyvä ja hieno, mutta olisiko täällä jollain ihan oikeata käytännön kokemusta?
- Roopootti
Veneesäni on Navicon (Simrad) FLS. Ihan kelpo peli. Oikeasti yllätti positiivisesti, koska toimi paremmin kun messuilla kertoivat. Entinen FLS hajosi ja ostin uuden eri merkkisen eli Simradin. Kannatti hankkia.
- Uiku-kakko
Ajattelin investoida 700€ ja hommata B&G Vulcanin kylkeen tuon ForwardScanin. Ei ole suuria odotuksia sen suhteen, mutta haluan kokeilla. Pitkäköliseen on vaikea löytää järkevää paikkaa.
- nikkiVarasFLS
Omassa aluksessa paikka löytyi noin 5 metriä keulasta ja noin 70 cm (en muista tarkkaan, perustui kolmio laskuun) kölistä jolloin tuon 15° asteen keilan sai tasaisesti jaettua aluksen molemmin puolin melko tasaisesti, tämän säädön tein vesillä.
Muotoillut fallipalat ulos ja sisälle jotta anturi saadaan suoraan, se on toiminnankannalta erittäin tärkeätä, toinen on minimoida kuplinta ja pyörteilyt ja omalla kohdallani onnistui erinomaisesti. Tuon veden turbulenttien häiriön huomaa hyvin, kun ajaa laivan läheltä, kun on potkuri yms. Pyörteitä, niin antaa melkoisia virheitä
Ja veneeni pitkäkölinen, keulan r:än jälkeen syvyyttä jo 70cm...
Tsemppiä asennukseen, nautinto ajella väylien ulkopuolella näissä sameissa vesissä ja hauska seurata muutenkin, miten paljon eroja kartan ja todellisuuden välillä on, lisäksi luonnonsatamiin mukavampi ajella hissukseen, kun tietää mitä edessä on, noin suunnilleen.
- Purjehtija123
Vastauksia jo tullutkin mutta lisätään oma samansuuntainen kokemus.
Mulla B&G/Simrad eteenpäin näyttävä kaiku B&G Zeus näytössä ja on kyllä hyvä lisä kun ajaa hiljaa väylien ulkopuolella etsien luonnonsatamaa. Rantautumispaikan etsinnässä oiva lisäapu, ajaa hiljaa keulan noin veneen mitan päähän (11m omassa tapauksessa) rannasta ja kääntää hiljaa keulaa niin näkee hyvin mikä on paras kohta laittaa kiinni. Eli ei tarvitse käydä perillä asti kokeilemassa vaan kaiusta näkee nouseeko ranta tarpeeksi pystysuoraan veden alla ja onko siinä kiviä. Eli tähän tarkoitukseen laite on suorastaan mainio. Huomattavasti enemmän olen ajellut tuntemattomissa poukamissa etsien mielenkiintoisia luonnonsatamia sen jälkeen kun tuo laite tuli hommattua.
Eteenpäin näyttävä ei toimi oikein hyvin pehmeässä tai kasvillisuuden peittämässä pohjassa kun lukema hyppii silloin helposti, se ei saa lukittua itseensä todelliseen pohjaan. Purjehtiessa sitä ei kannata edes katsoa, aallot, veneen kallistuminen yms aiheuttaa niin paljon heilahteluja ettei kuvasta ole juurikaan hyötyä. Laite näyttää noin 6x syvyyden eli jos vaikka 3m vettä niin anturi näyttää 18m, omassa tapauksessa noin 15m koska anturi kölin etupuolella eikä luonnolisestikaan ihan keulassa. 15m on vain hetki jos tulet 7solmua etkä edes tiedä mihin väistää ja siihen päälle aallokko yms sekoittamasn anturia.
Eli lyhyesti sanottuna: jos tykkäät luonnonsatamista ja haluat lisätietoa ja turvaa niin kannattaa ostaa. Muissa tapauksissa säästä rahat johonkin muuhun.- Roopootti
Se mikä itseäni yllätti oli tuo "laite näyttää 6x veden syvyys eteenpäin". Omien kokemusten mukaan Navico (Simrad ja B&G) näyttää hyvin ja riittävän luotettavasti tulevan pohjan paljon paljon pidemmälle. Valmistaja on varmaan speksissä ottanut varmjuskertoimen ja haluaa olla 100% varma (minulle riittää 99%) ja siksi tuo 6x veden syvyys.
Pilkunnussioiden ei pidä kiinnittää huomiota prosentteihin. Ne on kielikuvia. - Purjehtija123
Roopootti kirjoitti:
Se mikä itseäni yllätti oli tuo "laite näyttää 6x veden syvyys eteenpäin". Omien kokemusten mukaan Navico (Simrad ja B&G) näyttää hyvin ja riittävän luotettavasti tulevan pohjan paljon paljon pidemmälle. Valmistaja on varmaan speksissä ottanut varmjuskertoimen ja haluaa olla 100% varma (minulle riittää 99%) ja siksi tuo 6x veden syvyys.
Pilkunnussioiden ei pidä kiinnittää huomiota prosentteihin. Ne on kielikuvia.Olet oikeassa, kyllä se usein näyttääkin pidemmälle, mutta usein myös tuon verran. Ilmeisesti tuo on, kuten sanoit, valmistajan ilmoittama ja sisältää varmuuskertoimen.
Pitää ens kesänä omaksi iloksi tarkkailla miten syvyys vaikuttaa tuohon kantamaan. Jos vettä vähemmän näyttääkö se silloin pitemmälle ja jos vaikka 20m syvää niin selkeästi suhteessa vähemmän. Itse olen lähtenyt siitä että 6x se ainakin näyttää luotettavasti ja sen mukaan olen siihen suhtautunut.
- BeeetGee
Itselläni on pitkäkölinen vene, jossa on steevissä keskellä reiskan ST60 kaikuanturi. Keulaan ei pysty potkuritunnelin ja valetun kölin rakenteen vuoksi asentamaan toista anturia. Ainoa mahdollisuus on B&G ForwardScan pitkä malli kauluksella. Se sietää jopa 28 asteen kulmaa. Tarkoitus on käytää sitä vain ja ainoastaan rantautumisen ja hitaan koneajon tukena. Paikan pitää olla myös sellainen, ettei nostoliinan kanssa käy vahinkoa.
- Reiiska
Mulla oli eteenpäin näyttävä kaiku, vaihdoin perinteeseen kun sijoittelu oli hankalaa.
Jos oli ruorin tolpassa niin piti aina käydä ruodin etupuolella. Takakaiteessa toimi paremmin , mutta tuli niska kipeäksi jatkuvasta taaksepäin vilkuilusta. - TolkunSuomalainen
Missä tilanteessa tarvitsee eteenpäin näyttävää kaikua.
- FLS1
Jos olet lukenut edes osan näistä tätä laitetta käsittelevistä keskusteluista, niin sen täytyy kyllä olla jo selvillä.
Toisekseen jos tätä eteenpäin näyttävää kaikua ei kukaan tarvitsi tai haluaisi, niin tuskin laitevalmistajat niitä olisivat tarjoamassa.
Tässä nyt oli vain pieni johdanto aiheesta, mutta voit olla huoletta, me emme aio pakottaa sinua hankkimaan ko. laitetta D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu832092Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4021916Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101370Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751337- 671273
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071005Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266957Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun81952Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut254948- 131868