Kuka on katsonut Kaunis mieli -elokuvan, katsoin sen ja sen jälkeen vasta ymmärsin, että minullakin on harhoja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunis_mieli
Kaunis mieli -elokuva
2
125
Vastaukset
- ddgad87
Nashin mukaan hänen "harhansa" eivät olleet sellaisia, mitä elokuvassa näytetään. Ne olivat lähinnä samantyyppisiä ajatuksia ja syntyivät samalla tavalla intuitiivisesti, kuin hänen matemaattiset oivalluksensa. Hän ei nähnyt hallusinaatioita, ei kärsinyt ääniharhoista, eikä hyötynyt kokemuksensa mukaan neuroleptilääkityksestä. Hän pääsi deluusioistaan eroon vasta ikääntyeässään. Ehkä Nobelin palkinnon antama tunnustus antoi osaltaan tuolle sisimmässään kunnianhimoiselle miehelle voimaa kyseenalaistaa oman mielensä tuottamia ideoita. Hän on kertonut elämänkerrassaan ja haastatteluissaan, että hänen harhansa alkoivat laimentua vasta, kun hän alkoi niitä itse kyseenalaistaa. Kaunis mieli vääristää monella tavalla John Nashin tarinaa. Kornia kyllä, tarina hänen lääkkeiden syönnistään sepitettiin ihan vain siksi, että haluttiin antaa kaunis kuva neuroleptien tehosta psykoosin hoidossa sen sijaan, että oltaisiin annettu tosiasioita kunnioittava tarina. Hän lopetti lääkeet hyvin varhain, eikä niillä ollut osaa eikä arpaa hänen elämässään myöhemmin. Harhojen visualisoinnin vielä sinänsä ymmärtää visuaalisuuteen perustuvassa elokuvassa.
- skitso
Minullakin on harhahenkilö, jonka kanssa olen jutellu, minusta elokuva selvensi minulle sen, että skitsofreniassa voi olla harhahenkilöitä, joiden kanssa juttelee ja ne tuntuu todelta.
Minä ainakin tajusin sen, että ääneni ovat olleet oikeasti harhaa, kuten Nashinikin sen sitten tajusi. Minulla on ollut myös samanlaisia vainomisharhoja kun Nashinilla oli, just samanlaista, että olen tärkeä henkilö poliisille jne.
Minulle elokuva selvensi paljon minun sairautta, kiitos siitä,. että sain nähdä sen ja että se perustui todellisuuteen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031625
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1251424En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k821260- 621153
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101028Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.111999Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall213799Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57763- 122733
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20698