Masennus ja työkyvyttömyyseläke

Masistelija

Miten työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee masennuksen vuoksi?

Olen kärsinyt jatkuvasti uusiutuvasta masennuksesta jo 18 vuotiaasta asti ja nyt olen 36 vuotias. Tällä hetkellä diagnooseina vaikea masennus ja tuskainen, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Sairauslomat on käytetty ja työkyvyttömyyseläkettä haettu ja se on hylätty.

Kela on kuitenkin sitä mieltä, että olen ihan työkykyinen ja painostaa te-keskuksen työnhakijaksi tai leikkaavat toimeentulotuesta -20%. Koen olevani todella hankalassa tilanteessa joka stressaa ja syö niitä vähäisiäkin jäljellä olevia voimia.

En jaksa uskoa enää tällä ikää mihinkään ihmeparanemiseen, joten olisi helpointa vain päästä eläkkeelle ja vihdoin lopettaa tämä jatkuva vääntäminen kelan kanssa. Onko teillä kokemuksia tälläisesta tilanteesta ja ehkä antaa jotain käytännön vinkkejä?

24

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fbdssbdgggbdb

      Vaikea sanoa oikein mitään. Jotkut ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle koskaan ja jotkut pääsee ekalla hakemuksella,
      Varmaan kannattaa lääkärin kanssa puhua asiasta, että kannattaisiko tehdä uutta kattavampaa hakemusta, lisätutkimuksia tai valittaa hylystä ja tehdä siihen lisäselvityksiä jos valitus aikaa on edelleen. Joskus voi myös olla apua kun pyytää käsittelijöiden ja lääkärien tekstit Kelalta ym tosin niitä voi olla aika rankkaakin lukea joskus koska yleensä ne on melkoista vähättelyä ja erikoisia päätelmiä..siis roskaa.

      Itsekkin olen aika kauan ollut poissa työelämästä mutta myönnetty vain määräaikainen kuntoutustuki ja pakko se on myöntää että se jatkuva stressi kyllä aika lailla vie voimat kun pitää tapella tuista ja muutenkaan oikein ei asiat ole mallillaan. Yksi iso ongelma ainakin omalla kohdalla että lääkärit vaihtuu yleensä vuoden välein ja siitäkin oma stressi kun koskaan ei tiedä millainen lääkäri sieltä tulee ja muutenkin aika kyllästynyt lääkäreillä ravaamaan.. väkisinkin siinä tulee lopulliset ratkaisut mieleen koska en nyt tiedä voiko elämääni edes elämäksi enään sanoa.

      Voimia vain yritykseen ja kannattaa ne omat ajatukset ja tahto tuoda lääkärille esiin ja tutustua Kelan teksteihin miksi et eläkettä ole saanut ja ehkä niistä voi olla (jos et ole niitä vielä pyytänyt). Lääkäreillä varmaan myös aika hyvä käsitys millaisille ihmisille se eläke myönnetään tosin Kelasta ei koskaan voi tietää..

    • Annmydan

      No miten olisi, että hoidat itsesi kuntoon ja menet töihin? Ihmeeellistä, että haluat olla uhri ja sairas, kun et sitä kerta ole? Lopeta kaikki mössöttäminen ja hoida masennuksesi ja kun voit paremmin, niin töihin vaan.
      Usko minua. Olen nähnyt tuhansia vastaavia selviytymistarinoita ja enpä usko, että kukaan haluaa vaihtaa entiseen yksinäiseen, rahattomaan ja kotona vankina olevaan elämäänsä.

      • Ymmärrrän

        Sinä se et kyllä tajua mitään masennuksesta ja ahdistuneisuutena sairautena elikkä aloittajan asiasta! Miksi ihmeessä olet täällä lukemassa ja varsinkin, sanaisen arkkusi avaamassa. Olet ihan pihalla elämän taisteluista.


    • p8d5hj

      Ei masentuneisuuden takia kuulukaan päästä eläkkeelle, vaikka jotkut tässä valtiossa ovat niin päässeet. Vika on päättäjissä, ja psykiatreissa.

      Onko sinulla jokin oikea sairaus tai vamma, minkä vuoksi katsot, että työkyvyttömyyseläke olisi tapauksessasi oikeutettu? Hetkellinen, tai vähän pidemmikin, tauko stressistä voi olla perusteltu, jos elämässä on tapahtunut jotakin erityisen järkyttävää (lapsi tai muu omainen kuollut, tullut raiskatuksi/pahoinpidellyksi etc.), mutta kaikki ihmiset ovat surullisia enemmän tai vähemmän. Surun syihin pitää jokaisen itse yrittää vaikuttaa. Paha mieli ei ole, tai ei ainakaan saisi olla, peruste eläkkeelle.

      Monet psykiatrisia aineita käyttäneet ja psykiatrisia toimenpiteitä kokeneet ovat aivovaurioituneita ja siten enemmän tai vähemmän toimintakyvyttömiä, mutta se on eri asia kuin paha mieli. Dementia on todellinen seuraus esimerkiksi psykiatristen aineiden käytöstä, mikä toki vahingoittaa toimintakykyä ja siten työkykyä. Sillä perustein pitäisi tietnkin saada korvauksia tai jopa pysyvän eläkkeen, mutta käytännössä ei voi saada. Valtio ei tässä ajassa tunnusta todellisuutta. Mutta vielä painotan, iatrogeeninen dementia tai dementia yleensä on eri asia kuin masentuneisuus/paha mieli/suru.

    • Viimeyritys

      Pitkä aika sairastella joten ymmärrän halusi päästä eläkkeelle. Voisit vielä kuitenkin yrittää homeopaattisia lääkkeitäkin, niistä on ollut monille pysyvää apua. Auta muita jos voit, etsi henkisyyttä, se on osa ihmisyyttä.

      • koitauudelleen

        Itse pääsin masennuksen ja ahdistuneisuushäiriö diagnooseilla eläkkeelle 35-vuotiaana.Nyt olen 42.Suosittelen että käyt omatoimisesti kuntoutustoimenpiteissä.Työkkärin kursseista terveydenhuollon terapioihin.Mulla meni 7 vuotta kaikkinensa kun pääsin hakemaan kuntoutustukea ja sen työkyvyttömyyseläkettä. Kun käyt kaikki toimenpiteet tuloksettomana niin luulis muiden huomaavan ettet ole työkykyinen.


      • vitunvittu

        Ei prkl, on sullakin ollu hankalaa. Ite en taida jaksaa tapella mistään eläkkeistä, ei kukaan usko kuitekaa ja oireille vaa naureskellaan. Tai jos ei naureskella niin ei ymmärretä. Onpa veemäistä. Koitettu on kuntouttaa vähän kehnolla menestyksellä. Pitäisi muuttaa koko ihminen, että ongelmat väistyisivät niin paljon että elämä olisi hyvää. Reseptivapaa 9mm olisi ehkä täsmälääke......


    • KokenutKurja

      Asumine mielisairaalassa ja sieltä saadut erikoislääkärien lausunnot ensin kuntoutustukeen ja jos et parane niin uusi kierros eläkettä varten.

    • Hoitopaikanvalinta

      Vinkkinä työkyvyttömyyseläkettä hakeville. Eri sairaanhoitopiirien välillä voi olla hyvinkin eriäviä käytäntöjä, kuinka "helposti" kuntoutustukea haetaan potilaalle. Jossain saattaa jopa skitsofreniadiagnosoidut elellä pitkäänkin pelkällä kelan toimeentulotuella, kun taas toisissa tosiaan jo masennuksen vuoksi saa lausunnon eläkkeen hakuun. Käytännöt vaihtelee siis eri puolella maata. Erikoissairaahoidon hoitopaikan voi kuitenkin valita nykyisin ympäri Suomen, samoin kuin voi vaihtaa terveyskeskusta jossa asioi. Hoitavalta lääkäriltä voi pyytää lähetettä. Matkakustannukset tosin käsittääkseni korvataan vain asuinpaikkakunnalle, eli itse pitää varautua ne maksamaan. Tosin eräässä uutisessa äskettäin luki, etteivät kaikki lääkärit vielä tiedä tästä mahdollisuudesta, sillä nämä hoitopaikan valintamahdollisuudet tulleet vasta muutamia vuosia sitten.

      • Anonyymi

        Kyllä ihminen tietää omat rajansa ja hakee apua kun sitä tarvitsee. Joskus lähimmäiset toimittavat hoitoon jos ihmisellä itsellään ei sairaudentuntoa ole. Pääasia että haetaan apua oikeasta paikasta.


      • Anonyymi

        Mua ärsyttää todella nämä eri valinnanvapauspuheet. Suuri osa esim. syrjäytyneistä tai voimakkaista peloista kärsivistä ei todellakaan lähde esim. pörriäisiin hoidattamaan tilaansa, vaikka joku valinnanvapausmalli tulisikin. He menevät siihen vanhaan tuttuun paikkaan, jonne uskaltautuvat menemään. Samaten vanhukset (varsinkin ne, joilla ei ole lapsia/avustajia) tulevat jatkossakin valitsemaan terveyskeskuksen. Kaikilla ei oikeasti ole vaihtoehtoa, vaikka sitä valinnanvapaudeksi kutsuttaisiinkin. Ja ne, joilla ei sitä ole, kuuluvat jo muutenkin siihen heikommassa asemassa olevaan väestöön. Eli ei mitään uutta ohituskaistaa enää, yhdenvertaisuudesta ei voi tinkiä!


    • läskimaha

      Masentaa ja masentaaa.... Kaikki tuet poikki tuollaisilta vinkujilta niin masennukset loppuu ja rupeaa työn teko kiinnostamaan niin kuin muuallakin maailmassa.

      • Anonyymi

        Parempi olla esiintymättä viisaampana kuin erikoislääkärit, joilla on pitkä työkokemus masennuspotilaiden työkuntoisuuden arvioimisesta. Kaikki eivät kuntoudu toimenpiteistä huolimatta ja silloin pysyvä työkyvyttömyyseläke on ainoa vaihtoehto. Huudatko sairaalassa oleville potilaillekin että töihin vaan kaikki täältä makaamasta niin sillä ne asiat sujuvat. Ole iloinen jos itse olet vielä terve ja työkykyinen. Kaikki sitä eivät ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olla esiintymättä viisaampana kuin erikoislääkärit, joilla on pitkä työkokemus masennuspotilaiden työkuntoisuuden arvioimisesta. Kaikki eivät kuntoudu toimenpiteistä huolimatta ja silloin pysyvä työkyvyttömyyseläke on ainoa vaihtoehto. Huudatko sairaalassa oleville potilaillekin että töihin vaan kaikki täältä makaamasta niin sillä ne asiat sujuvat. Ole iloinen jos itse olet vielä terve ja työkykyinen. Kaikki sitä eivät ole.

        Olet kyllä oikeassa, mutta on paljon porukkaa väärin perusten masis diagnoosilla. Aloittajan tilanteeseen ja ylipäänsä kenenkään on vaikea ottaa kantaa ellei tiedä taustoja. Ihan itsestään kuin tyhjästä mt-ongelmat ei tule kuin aniharvoin. Omalla kohdalla on vyyhti sairauksia ja vammautumisia kai sekä syrjäytyminen ja köyhyys. Itsellä on samantapainen dg. kuin aloittajalla ja vaikuttaa ihan kaikkeen mitä kuvitella voi, joskin mulla on muitakin syitä mitkä vaikuttaa mm. vireystilaan ja puhumiseen

        Joku syö laiskuuttaan tai mainosten höynäyttämänä lähes pelkkää pikaruokaa tai muuten tykkää syödä mukahalpaa rasvaista ja makeaa sekä löhötään sohvalla mistä seuraa kunnon ja pirteyden lasku. Ei ole myöskään harvinaista, että vitamiinien, hivenaineiden ja hormonien puutokset diagnosoidaan masennukseksi tai tietyut muut tilat ahdistukseksi. Sitten on tietty ihan huijarit. Just jossain toisessa ketjussa joku kertoo tuttavastaan, joka jaksaa juhlia ja matkustaa mutta työnteko ahdistaa. Haki yksityiseltä lausunnon. On selvää ettei kyseessä ole työntekoa estävä masennus, jos on ollenkaan.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, mutta on paljon porukkaa väärin perusten masis diagnoosilla. Aloittajan tilanteeseen ja ylipäänsä kenenkään on vaikea ottaa kantaa ellei tiedä taustoja. Ihan itsestään kuin tyhjästä mt-ongelmat ei tule kuin aniharvoin. Omalla kohdalla on vyyhti sairauksia ja vammautumisia kai sekä syrjäytyminen ja köyhyys. Itsellä on samantapainen dg. kuin aloittajalla ja vaikuttaa ihan kaikkeen mitä kuvitella voi, joskin mulla on muitakin syitä mitkä vaikuttaa mm. vireystilaan ja puhumiseen

        Joku syö laiskuuttaan tai mainosten höynäyttämänä lähes pelkkää pikaruokaa tai muuten tykkää syödä mukahalpaa rasvaista ja makeaa sekä löhötään sohvalla mistä seuraa kunnon ja pirteyden lasku. Ei ole myöskään harvinaista, että vitamiinien, hivenaineiden ja hormonien puutokset diagnosoidaan masennukseksi tai tietyut muut tilat ahdistukseksi. Sitten on tietty ihan huijarit. Just jossain toisessa ketjussa joku kertoo tuttavastaan, joka jaksaa juhlia ja matkustaa mutta työnteko ahdistaa. Haki yksityiseltä lausunnon. On selvää ettei kyseessä ole työntekoa estävä masennus, jos on ollenkaan.

        Monisairas

        ...eikä yksin puhuminen vaan kaikki mitä kuuluu suulliseen kommunikaatioon. Minun käsittääkseni keskivaikeassa tai pahemmassa depiksessä on aina jotain problematiikkaa kommunikaatiossa, paitsi aina on poikkeuksia.

        Kyl mäkin tiedän sellasia, jotka sanoo olevansa kauheen masentuneita eikä jaksa työtä tai jotain epämieluisaa, mutta silti jaksetaanolla esim. ilosia, puheliaita ja seurallisia.
        Ei se noin mene, depiksen keskiössä on mm. kiinnostuksen puute omasta hyvinvoinnista ja yleistynyt apatia eikä entiset mielenkiinnon kohteet kiinnosta enää

        Monisairas


      • Anonyymi

        Saamarin idiootti......... Oletko ite koskaan sairastunut masennukseen.........?
        Jos ihminen on kliinisesti masentunu, sillon ei ole työkykyinen - ja kuntoinen olemaan töissä.........Työelämässä vaaditaan näinä päivinä mahd. tehokasta ja tuottavaa työskentelyä ja muutenkin aika paljon ihmiseltä ja jos on vakavasti masentunu, se ei ole sillon oikea paikka ihmiselle........ Masentunu ei jaksa välttämättä huolehtia ees itsestään saati nousta ylös sängystä aamulla ja siinä tilanteessa sä vaadit ihmistä menemään töihin........?
        Vittu, mikä taliaivo uuvatti olet....... Toki työ tuo masentuneelle merkitystä elämään tai se, että on mielekästä tekemistä, mutta masennus vaatii hoitoa ja aikaa toipumiseen........
        Oon iteki työkyvyttömyyseläkkeellä, on psyykkisiä diagnooseja, mm. pakko-oireinen häiriö ja psykoosipiirteinen persoonallisuus ja oon iteki ollu vakavasti masentunu koko murrosiän, joten ne, jotka ei tiedä, mitä helvettiä se on, kannattaa pitää turpa kiinni........
        Nykyään en ole masentunu, nautin elämän pienistä asioista, mutta on todettu, että en ole työkykyinen, ku on tehty sen tiimoilta kliiniset tutkimukset.......
        Lisäks mulla on myös neuropsykiatrisia diagnooseja, nyt meen tutkimuksiin, missä selvitetään, että onko mulla mahdollisesti Asperger........ Mun tarkkaavaisuusaisti ei oo mikää paras, joten se saattaa tuottaa hankaluuksia työelämässä....... 😐😧😅
        Kyllä masentuneen pitää antaa levätä, kerätä voimia ja parantua ennenku hakee työelämään........ Ite toivuin masennuksesta, ku mulla aloitettiin masennuslääkitys 17-vuotiaana,Citalopram ja terapia siihe päälle.......
        Suosittelen aloittajalle myös masennuslääkitystä ja hakemaan masennukseen apua.......
        Ja lopuks en ymmärrä ihmisiä, jotka paheksuu niitä, jotka ei oo työelämässä, ei se mun mielestä oo niin merkittävä tekijä ihmisessä, ei sillä mun mielestä ole nii väliä, vaikka kitkuttaisikin toimeentulotuella jne.
        Jokaisen oma asia tuo mun mielestä.........😤😐


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamarin idiootti......... Oletko ite koskaan sairastunut masennukseen.........?
        Jos ihminen on kliinisesti masentunu, sillon ei ole työkykyinen - ja kuntoinen olemaan töissä.........Työelämässä vaaditaan näinä päivinä mahd. tehokasta ja tuottavaa työskentelyä ja muutenkin aika paljon ihmiseltä ja jos on vakavasti masentunu, se ei ole sillon oikea paikka ihmiselle........ Masentunu ei jaksa välttämättä huolehtia ees itsestään saati nousta ylös sängystä aamulla ja siinä tilanteessa sä vaadit ihmistä menemään töihin........?
        Vittu, mikä taliaivo uuvatti olet....... Toki työ tuo masentuneelle merkitystä elämään tai se, että on mielekästä tekemistä, mutta masennus vaatii hoitoa ja aikaa toipumiseen........
        Oon iteki työkyvyttömyyseläkkeellä, on psyykkisiä diagnooseja, mm. pakko-oireinen häiriö ja psykoosipiirteinen persoonallisuus ja oon iteki ollu vakavasti masentunu koko murrosiän, joten ne, jotka ei tiedä, mitä helvettiä se on, kannattaa pitää turpa kiinni........
        Nykyään en ole masentunu, nautin elämän pienistä asioista, mutta on todettu, että en ole työkykyinen, ku on tehty sen tiimoilta kliiniset tutkimukset.......
        Lisäks mulla on myös neuropsykiatrisia diagnooseja, nyt meen tutkimuksiin, missä selvitetään, että onko mulla mahdollisesti Asperger........ Mun tarkkaavaisuusaisti ei oo mikää paras, joten se saattaa tuottaa hankaluuksia työelämässä....... 😐😧😅
        Kyllä masentuneen pitää antaa levätä, kerätä voimia ja parantua ennenku hakee työelämään........ Ite toivuin masennuksesta, ku mulla aloitettiin masennuslääkitys 17-vuotiaana,Citalopram ja terapia siihe päälle.......
        Suosittelen aloittajalle myös masennuslääkitystä ja hakemaan masennukseen apua.......
        Ja lopuks en ymmärrä ihmisiä, jotka paheksuu niitä, jotka ei oo työelämässä, ei se mun mielestä oo niin merkittävä tekijä ihmisessä, ei sillä mun mielestä ole nii väliä, vaikka kitkuttaisikin toimeentulotuella jne.
        Jokaisen oma asia tuo mun mielestä.........😤😐

        Sen verran on tuota masennusta tullut kokeiltua, että masennus ei lähde masentumalla.

        Se lähtee oikeastaan ainoataan onnistumisen kokemuksilla, ja niitähän ei saa ellei elämässä ole sopivia haasteita joista onnistua.

        On varmasti ihmisiä jotka kokevat aitoa onnistumisen iloa siitä, että pääsevät suurella työllä ja vaivalla netflixin ääreen, mutta ehkä yleisin tapa hakea niitä haasteita ja onnistumisen kokemuksia on kuitenkin työelämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, mutta on paljon porukkaa väärin perusten masis diagnoosilla. Aloittajan tilanteeseen ja ylipäänsä kenenkään on vaikea ottaa kantaa ellei tiedä taustoja. Ihan itsestään kuin tyhjästä mt-ongelmat ei tule kuin aniharvoin. Omalla kohdalla on vyyhti sairauksia ja vammautumisia kai sekä syrjäytyminen ja köyhyys. Itsellä on samantapainen dg. kuin aloittajalla ja vaikuttaa ihan kaikkeen mitä kuvitella voi, joskin mulla on muitakin syitä mitkä vaikuttaa mm. vireystilaan ja puhumiseen

        Joku syö laiskuuttaan tai mainosten höynäyttämänä lähes pelkkää pikaruokaa tai muuten tykkää syödä mukahalpaa rasvaista ja makeaa sekä löhötään sohvalla mistä seuraa kunnon ja pirteyden lasku. Ei ole myöskään harvinaista, että vitamiinien, hivenaineiden ja hormonien puutokset diagnosoidaan masennukseksi tai tietyut muut tilat ahdistukseksi. Sitten on tietty ihan huijarit. Just jossain toisessa ketjussa joku kertoo tuttavastaan, joka jaksaa juhlia ja matkustaa mutta työnteko ahdistaa. Haki yksityiseltä lausunnon. On selvää ettei kyseessä ole työntekoa estävä masennus, jos on ollenkaan.

        Monisairas

        Minä olin varannut lomamatkan omalle lomaviikolle, joka oli jo varmistettu kuukausia aiemmin. Kuitenkin jäin masennuksen vuoksi sairauslomalle ja sattuneesta syystä, kun joku vaadittiin lisätutkimuksia ja selvityksiä sairausloma venähtikin pitkäksi. Koska sairausloma jatkuikin lomaviikolle, loma peruutettiin. No siinä kohtaa en enää saanut rahoja takaisin jo varatusta matkasta. En ollut edes omasta mielestäni sairaana vaan odottelin eläkeyhtiön päätöstä työhön paluun tuesta, joka kesti. Jätin lopulta koko matkan väliin, koska olin niin ahdistunut siitä, että mitä jos työkaverit näkevät jonkun somepostauksesta, että olen ollut sairauslomalla matkalla, kun muutenkin on ollut sitä sairauslomalaisten sairausloman kyseenalaistamista, että millainen haloo siitä seuraa. Näinkin voi käydä. Se, että olisinko mennyt matkalle tai en, ei olisi vaikuttanut omaan vointiin ainakaan negatiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamarin idiootti......... Oletko ite koskaan sairastunut masennukseen.........?
        Jos ihminen on kliinisesti masentunu, sillon ei ole työkykyinen - ja kuntoinen olemaan töissä.........Työelämässä vaaditaan näinä päivinä mahd. tehokasta ja tuottavaa työskentelyä ja muutenkin aika paljon ihmiseltä ja jos on vakavasti masentunu, se ei ole sillon oikea paikka ihmiselle........ Masentunu ei jaksa välttämättä huolehtia ees itsestään saati nousta ylös sängystä aamulla ja siinä tilanteessa sä vaadit ihmistä menemään töihin........?
        Vittu, mikä taliaivo uuvatti olet....... Toki työ tuo masentuneelle merkitystä elämään tai se, että on mielekästä tekemistä, mutta masennus vaatii hoitoa ja aikaa toipumiseen........
        Oon iteki työkyvyttömyyseläkkeellä, on psyykkisiä diagnooseja, mm. pakko-oireinen häiriö ja psykoosipiirteinen persoonallisuus ja oon iteki ollu vakavasti masentunu koko murrosiän, joten ne, jotka ei tiedä, mitä helvettiä se on, kannattaa pitää turpa kiinni........
        Nykyään en ole masentunu, nautin elämän pienistä asioista, mutta on todettu, että en ole työkykyinen, ku on tehty sen tiimoilta kliiniset tutkimukset.......
        Lisäks mulla on myös neuropsykiatrisia diagnooseja, nyt meen tutkimuksiin, missä selvitetään, että onko mulla mahdollisesti Asperger........ Mun tarkkaavaisuusaisti ei oo mikää paras, joten se saattaa tuottaa hankaluuksia työelämässä....... 😐😧😅
        Kyllä masentuneen pitää antaa levätä, kerätä voimia ja parantua ennenku hakee työelämään........ Ite toivuin masennuksesta, ku mulla aloitettiin masennuslääkitys 17-vuotiaana,Citalopram ja terapia siihe päälle.......
        Suosittelen aloittajalle myös masennuslääkitystä ja hakemaan masennukseen apua.......
        Ja lopuks en ymmärrä ihmisiä, jotka paheksuu niitä, jotka ei oo työelämässä, ei se mun mielestä oo niin merkittävä tekijä ihmisessä, ei sillä mun mielestä ole nii väliä, vaikka kitkuttaisikin toimeentulotuella jne.
        Jokaisen oma asia tuo mun mielestä.........😤😐

        Niinpä, ja kauhee vihapuhe nykyään sairaitakin kohtaa! 😠😢Netti tekee helpommaks, mutta kyllä ihmisten päässä on jotain muutenkin tapahtunut. Käytös ylipäänsä kaikkialla on rajusti pahentunut, kun on liikaa ns. ymmärretty ja kaaatseltu läpi sormien

        Perusterveitä helppoo&mukavaa elämää hakevia elämäntapatyöttömiä ja opiskeluhaluttomia nyt voiki vähän paheksua, mut yhteiskunnan tuethan ei ole pyytäjien itsensä päätettävissä eli saajia on tästä turha haukkua

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Mulla on ollut masennus 24 vuotta ja mulla ei ole siihen ollut lääkitystä. Kun kerran saanut masennusdiagnoosin niin siitä ei pääse eroon,vaikka olis parantunut. Hoitosuhdetta ei ole ollut 13 vuoteen mutta terveydenhuollon mukaan mulla on edelleen keski-vaikea masennus. Olen siis edelleen masentunut lääkäreitten mielestä. Jos olen käynyt lääkärissä fyysisistä syistä niin tiedoissa lukee edelleen keski-vaikea masennus vaikka masennuksesta ei ole ollut puhetta 13 vuoteen. Ja minulle ei ole lääkitystä tarjottu vaikka olen masentunut. Olen siis kuolemaani asti masentunut vielä seuraavat 40 vuotta. Jos saan niin pitkään elää. Mulla oli viime vuonna varmaan muutama päivä masennus remissiossa kunnes lääkäri halusi palauttaa diagnoosin tietoihini. Tämä remissio siis puhelinajan perusteella. Jos ihminen sanoo ettei hänellä ole ollut masennusta enää yli 10 vuoteen niin lääkäri pitää minua edelleen masentuneena vain koska diagnoosin saanut joskus. Ei siinä mitään. Jos lääkäri kirjoittaisi potilastietoihin minun parantuneen ja voivat hyvin niin siitä lähtee työkyvyttömyyseläke pois. Olen siis "sairas" jotta saan pitää eläkkeeni.

    • Anonyymi

      Sinä sanot tällä iällä , vaikka olet nuori ihminen
      Kyllä masennuksestakin pääsee eroon kun oikein haluaa.
      Useat sanovat että kun pakotettiin töihin niin silloin kääntyi elämä normaaliksi on katkaistava jotenkin, toiset soittaa musiikkia, toiset pakottavat itsensä tekemään asioita, äjos iåon vaan kotona niin masennuskin tekee koko ajan seuraa, kun on aikaa tuumailla asioita.
      Joten yritä edes ajattele että sinulla on vielä 30:Vuitton työvuosia , siksi yrittävät saada sinut töihin ja muiden ihmisten pariin.
      Ei noin nuoren ihmisen tulisi edes haaveilla mistään eläkkeestä , tulet voimaan ihan hyvin jos saat töitä , niin että yritä ajatella tulevaa 30 vuotta, ei oikein tunnu hyvältä nämä sairaudet .kukaan ei sinun iässäsi puhu eläkkeistä, ne on usein niin että ihmiset oppivat .etteivät usko että se joka näistä asioista keksisi mitä sinulla on

      • Anonyymi

        Totta kyllä tämäkin, pitää olla todella vahvat ja vakavat taustasyyt, ettei muuten terve pääse irti masennuksesta.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Kainuussa on paljon astmaisia eläkeläisiä ei voi tehdä työtä kaupungin työläisii ketjulapiolla viemäri hommissa olleita vajaa älyisii 40 vuotiai ta olleet ei työt kiinnostaneet

      • Anonyymi

        HUOMIO !

        Tässä resepti :
        - masentuminen lähtee pois kun itse haluaa
        - masentuminen jatkuu kun itse haluaa

        Tulemma
        LOPPUU MASENNUS KUN HALUAA.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe