Onko kukaan asentanut autoon tarkoitettua sisätilalämmitintä veneeseensä? Tarkoitan tällä sähköllä toimivaa tuulettimella varustettua ohutta lämmitintä - tyyliin Defa - esim.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/455031/Defa-Termini-II-1400-sisatilanlammitin-01400W-superslim-430056
Meillä on normaali lämmitys vesikiertoisilla pattereilla, joissa on diesel lämmitin, sekä mahdollisuus käyttää maasähkössä erillistä sähköpatruunaa. Kun lämmitys on käytössä sähköllä, niin se ei ole lähellekään niin tehokas, kuin dieselillä. Syksyllä kun on oikein kylmä, niin lämmitysteho ei oikein sähköllä riitä. Ajattelin buustata sitä tällaisella autolämmittimellä, jonka voisi asentaa kiinteästi esim. piiloon karttapöydän alle. Samalla saisi tehokkaasti ilman kiertämään veneessä.
Toisaalta tällaista lämmitintä voisi kätevästi käyttää myös tilanteissa, kun on sateisen päivän jälkeen tultu satamaan ja kaikki kamat on märkänä, mutta muuten ei ole suurempaa lämmitystarvetta.
Sisätilalämppäri
67
1583
Vastaukset
- houh897uhkngt
En ole asentanut auton sisätilan lämmitintä veneeseen mutta muuten käyttänyt siirrettävää tuuletinlämmitintä veneessä. Ongelmana näissä tuuletinversioissa on kova ääni jota ei jaksa ainakaan yöaikaan kuunnella. Hyvää on sähkövastusten ilmaa kuivaava vaikutus samoin kuin se, että se saa ilman kiertämään kajuutassa. Katsottava liittymisteho jottei kaapelit ja pistotulpat lämpene liikaa.
- fyysikkotaas
Nyt on keksitty jotain uutta fysiikan saralla kun sähkövastus jotenkin erityisesti kuivattaa ilmaa. Ei se absoluuttinen kosteus muutu. Suhteellinen kyllä. Jos kuivata haluaa, ulkoa ilma jota lämmitetään. Eli osta ilma lämmitin, webasto tai eberi. Kannattaisi varmaan kuitenkin lukea fysiikkasi uudestaan.
- KuumaKatti
Olen myös itse käyttänyt vastaavaa lämmitintä väliaikaisesti veneessä. Tosi näppärä kun tekee kylmällä töitä veneellä, niin kuuma ilma ahteriin lämmittää mukavasti.
Nyt ajatuksena olisi tehdä kiinteämpi asennus ja siksi ajattelin, että olisiko jollain kokemusta näistä autoon tarkoitetuista lämmittimistä. - AD31
Minulla on sellainen 500/1000 W, mutta ei ole kiinni missään. Pari asiaa pitää ottaa huomioon sen käytössä.
Pienessä veneessä nukkuminen sen kanssa ei ole nautinto. Toiseksi täytyy katsoa mitä muuta siinä jakotolpassa on kiinni, jottei tule sulakeongelmia.
Ostin sellaisen pienen öljypatterin, mutta en ole vielä kokeillut sen tehoja - ainakin se on hiljaisempi D Ne on erittäin huonoja, kun niissä ei yleensä ole termostaattia. Termostaattiversiot on tietysti parempia. Sitten on vielä patterimallisia lämmittimiä ilman puhallinta. Ne ovat parhaita, jos löytyy sopivan muotoinen. Vene on niin pieni, että kyllä siellä ilma kiertää ilman puhallintakin.
- KuumaKatti
Patterit on tosi hyvät, kun ne eivät pidä mitään ääntä jne. Meillä kuitenkin tuo maasähkön lämmitin patruuna voisi olla tehokkaampi ja siksi ajattelin, että lisä 1000 - 1500 w lämmitystehoa riittäisi hyvin.
Sekin riittäisi, että pitäisi tuollaista lämmitntä päällä pari tuntia illalla, niin saa veneen sisältä kunnolla lämpeemään ja sitten yöksi kiinni. Lisäksi vaatteiden kuivatus yms. käytössä tuollainen voisi olla tosi kätevä. - seppomartti
"Fyysikkotaas" yrittää turhaan vinoilla aloittajan ilmakuivauksesta. Sähkövastuksella kuumennettu ilma laskee suhteellisen kosteuden eli kuivaa sisäilman. Ei ole väliä tuleeko tuloilma doraden, eberin vai luukun raon kautta. Toimii.
Tilapäiseen lämmitykseen autolämmitin on ihan hyvä. Tasainen hurina pikemmin nukuttaa kuin häiritsee eilei ole äänekäs. Talvella huoltohommissa isompi halvempi rakennuksille tarkoitettu sähköpuhallin on parempi. Öjjytäytteinen sähköpatteri on hidas, äänetön, miellyttävä pitkäaikaisempaan lämmitykseen talvella jos tilaa löytyy.- Pilssirotta
Samaa mieltä, ettei tollanen pieni hurina mitään haitta. Itselläni on muutama bilteman halppis puhallinlämppäriä.
Talvella huoltohommia tehdessä ne lämmittävät veneen todella nopeasti. Joskus harvoin niitä tulee kesälläkin käytettyä. - Pavariantti
Pilssirotta kirjoitti:
Samaa mieltä, ettei tollanen pieni hurina mitään haitta. Itselläni on muutama bilteman halppis puhallinlämppäriä.
Talvella huoltohommia tehdessä ne lämmittävät veneen todella nopeasti. Joskus harvoin niitä tulee kesälläkin käytettyä.Autolämmitin metelöi älyttömästi verrattuna kotiin tarkoitettuun puhallinlämppäriin, eikä niissä ole termostaattia. Tavan puhallinlämppäriä joskus käytetty, nukkuu ok, melu ei ole liian häiritsevä. Kokeiltu autolämppäriä, mutta ei yhtään yötä nukuttu sen pauhussa.
Ainut etu kai on "ulkokäyttöön hyväksytty". - Fyysikkomyös
Jos et poista kosteutta, kaikki kondensoi. Paras tapa kuivata on ottaa ulkoa kylmää ilmaa ja lämmittää se. Nykyveneessä varsinkin puuttuu kunnollinen tuuletus, tietysti voit pitää niitä välimeri-ikkunoita auki.
- venhomagasiini
Fyysikkomyös kirjoitti:
Jos et poista kosteutta, kaikki kondensoi. Paras tapa kuivata on ottaa ulkoa kylmää ilmaa ja lämmittää se. Nykyveneessä varsinkin puuttuu kunnollinen tuuletus, tietysti voit pitää niitä välimeri-ikkunoita auki.
Jep. Joillekin vaikea tajuta että veneestä pitää se absoluuttinen vesi saada pihalle ja tilalle ilmaa joka on kylmempää ja näin usein miten siinä on vähemmän absoluuttisesti vettä. Asukit ja hella kuitenkin tuottavat paljon kosteutta.
- R33BlueEyes
Stadler Formin keraamisella vastuksella varustettu Anna lämmitin on ollut erittäin hyvä veneessä . Paljon hiljaisempi ja tyylikkäämpi kuin autoihin suunnitellut lämmittimet.
- kastepiste
Lämpötilan nosto aiheuttaa vain kastepisteen siirron. Se ei kuivaa yhtään mitään. Tuntuu kuivaavan kun vesihöyry on ajettu toiseen paikkaan, väliaikaisesti tosin. Sehän hiipii sieltä sitten takaisin kun lämmöt laskee. Asuintalojen terveyden kannalta kastepisterajasta huolehtiminen on talon ja sen asukkaiden terveyden kannalta tärkeää. Veneessä ei ole niin nöpönnuukaa, kun ei ole samanlaista ilmastointirajaa vrt. talon höyrysulku ja koneellinen ilmanvaihto jne. Sieltä luukuista ja doradoista sekä muista räppänöistä pukkaa uutta kosteaa ilmaa kokoajan lisää ja lämmitys siirtää senkin kastepistettä veneessä jo olevan kosteuden lisäksi. Kondessi siirtyy aina johonkin. Parhaassa tapauksessa takaisin ulos. Jossain veneissä, mm. jotkut Albini-mallit, on suunniteltu veneen sisäinen kondessin keräys johonkin sopivaan tilaan (vesirajan alapuolella) ja edelleen pilssiin vaikka ulos pumpattavaksi, jos sitä tulee paljon.
- Joakim1
Pelkkä lämmitys ei tietysti sinänsä kuivata, mutta onhan veneessä aina myös ilmanvaihtoa. Ulkoa otetaan kylmää ilmaa ja ulos menee lämmitettyä ilmaa, johon mahtuu paljon enemmän vettä kuin kylmään. Veden nettovirtaus on siis ulos ja selvästi suurempi kuin ilman lämmitystä.
- Alkuperäisentekstistä
Joakim1 kirjoitti:
Pelkkä lämmitys ei tietysti sinänsä kuivata, mutta onhan veneessä aina myös ilmanvaihtoa. Ulkoa otetaan kylmää ilmaa ja ulos menee lämmitettyä ilmaa, johon mahtuu paljon enemmän vettä kuin kylmään. Veden nettovirtaus on siis ulos ja selvästi suurempi kuin ilman lämmitystä.
Alkuperäisen aloittajan veneessä ei ollut ilmalämmitintä vaan vesikiertoinen. Ainoastaan painovoimainen ilmanvaihto siis.
- Joakim1
Alkuperäisentekstistä kirjoitti:
Alkuperäisen aloittajan veneessä ei ollut ilmalämmitintä vaan vesikiertoinen. Ainoastaan painovoimainen ilmanvaihto siis.
Ei sillä ole merkitystä onko ilmanvaihto pakotettu vai painovoimainen, kunhan se on jokseenkin riittävä, Ei ilmanvaihdon lisääminen automaattisesti paranna kosteudenpoistoa ellei sitten ulkoa saa erityisen kuivaa ilmaa.
- Kfkkf
Defat eivät ole omassa käytössä kestäneet veneessä. Flekti jumittuu aika pienistä kolhuista, joita tulee helposti ainakin remppahommissa. Sitten savuaa ja kuumenee. Sekin olisi huomioitava, että laitureiden sähköt eivät yleensä ole mitoitettu noin isoille kuormille. Ruuhka-aikoina sitä 16 A sulaketta on jakamassa monesti 4-5 venettä.
- Rurifkfkfkfkfk
En tiedä, missä noita lämppäreitä on tarkoitus käyttää, mutta kyllä rupeaa sähkötolppien sulakkeet paukkumaan jos laiturillinen veneitä lämmittää sisätiloja 1kW lämppäreillä. Usein jo lämminvesivaraajan käyttö on liikaa. Keinties myöhään syksyllä on ok, kun muita ei ole liikkeellä. Suosittelen eberiä tai vastaavaa, joka myös vaihtaa ilmaa (=kuivaa) tehokkaammin kuin ”painovoimainen” ilmanvaihto.
- sähköwebasto
Olen miettinyt miksi Webasto ei myy jonkilaista sähkövastus-lisäosaa lämppäriin. Maasähköissä voisi lämmitää sähköllä Webastolla. Kaikki puhallin - ja säätötekniikka olisi jo valmiina.
- SunOdyssey37
Aloittajan mainitsema Defa on super-äänekäs, minulla on semmoinen autossa. Kuten jo mainittu, niin tilapäiseen "remppa" lämmityksen autonlämmitin on ihan hyvä, ja omien kokemuksien perusteellä vähän fyysisesti isompi on hiljaisempaa.
Meillä on koko talven aikana pieni 450w patteri päällä omalla termostaatilla (on siis koko ajan vähän lämmin, ei kuitenkaan kuluttaa koko 450w jatkuvasti. Vanha pöytätuuletin puhaltaa patteria päin, joten saadaan hyvä kierto. (pöytätuuletin on päällä koko talven aikana, on muuten ihmeen kestävä, yli tuhat päivää jo takana, ja dyykkasin sen firman roskikselta joskus 10v sitten).
Ja jo, maksan sähköt itse, vene omalla pihalla.
Itse olen myös miettinyt että joku Webaston/Eberspächerin sopiva sähkövastus, tai puhallus vastus olisi hyvä, valmiit liitännät 60/75/90 lämpöputkeen. Olen testannut hiustenkuivaajalla kun asensin lämppärin putket, oli hyvä tapaa varmistaa että tulee sopivasti lämpöä joka paikasta, mutta en uskaltanut jättää se päälle pidemmäksi aikaa. Hiustenkuvaaja tuskin on suunniteltu jatkuvaan käyttöön. :)
Mietin jopa tietokonetuulettimen asentaminen välikappaleeseen joka sopisi lämppärin putkiin. Olisi kätevä jättää pyörimään talveksi, tulisi sopivasti ilmaa joka paikkaan. Onko joku muu tehnyt?- Ilmastointisuunnittelija
Olen kyllä käyttänyt noita tietokoneista poistamiani 12V jännitteellä toimivia puhaltimia n.6 vuotta jo lämmitys ja ilmanvaihtotarkoituksiin ja on toimineet hyvin ja ovat lähes äänettömiä.
Kestosta en tiedä vielä pidemmältä ajalta mutta pyöriihän ne tietokoneissakin jatkuvasti ja jos ne kuluu loppuun niin saa helposti uusia kohtuu hinnoilla lisäksi näiden virran kulutus on hyvin pientä joten akkukäytöllä kestää pyörittää ja puhaltaa viikkokausia.
Tietysti asennustöitä joutuu tekemään/teettämään jonkin verran riippuen mihin ja mitä varten niitä tarvitsee, voin suositella.
- Sulake-Saku
Noita perkeleen tampioita löytyy ihan riittävästi. Sähkötolpat satamissa, niiden tolppien pääsulakkeet napsahtelevat, kun tulevat "sähkölämppäreillä" lämmittävät "veneilijät" satamaan, olipa kyseessä vierassatama tai kotisatama. Ei veneeseen kuulu mitkään 220 V lämmittimet, mikäli ei ole omaa generaattoria.
- KuumaKatti
Ilman muuta pitää huomioida sähkötolpan kapasiteetti jne. tuo on selvä asia. Missään nimessä ei ole tarkoitus, että ko. lämmitin olisi se pääasiallinen lämmitin. Kyllä se pääasiallinen lämmitin on se diesel lämppäri. Haen tässä vain nyt pikku lisää alku kevään ja syksyn reissuille sitten tuo märkien kamojen kuivatus kesällä. Meillä on lisäksi muutama ranta, joissa on "rajaton" sähkö, ilman, että ketään häiritsee.
Toisaalta meidän paatissa ainakin jo veneen sulake rajoittaa noita sähkölaitteita tehokkaasti. Esim. lämminvesi meillä lämpeää 100% moottorilla vaikka sen voisi sähkölläkin lämmittää ongelmitta.
Hyviä vastauksia tullut - kiitos niistä. Moni on selvästi ymmärtänyt mitä tässä haetaan.
Tähän lämmittämiseen liittyen - mitä kikkoja olette keksineet kosteuden hallintaan ja esim kondensoituvan veden vähentämiseen. Minua ainakin harmittaa syksyisin, kun ikkunat ja kattoluukku ovat aivan märät yön jälkeen. Onko jotain kikkaa, miten lämmitys jotain muuta pitäisi järjestää, jotta kondenssivesi vähenisi?
Voisiko tällainen tuuletin lämmitin yhdessä pattereiden kanssa vähentää kondenssia - luulisi, että ilma vaihtuisi paremmin... ?
Ilmanvaihto meillä on neljällä venttiilillä, jotka toimii painovoimalla. Kannattaisiko investoida venttiiliin, jossa on tuuletin - vähentääkö se kondenssia? Esim. tällaisella: https://www.biltema.fi/veneily/veneen-lvi-jarjestelma/ilmanvaihto/tuulettimet-ja-venttiilit/aurinkokennotuuletin-akku-2000038640
Voisiko tällaiset venttiilit vähentää kondenssia?- aewriouaih
Kondensointiin auttaa kaksi asiaa.
- Sisäilman absoluuttisen kosteuden pudottaminen
- Niiden pintojen lämpötilan nosto, johon kosteus tiivistyy
Ilman absoluuttisen kosteuden pudottaminen tehdään jäähdyttämällä tuloilma kastepisteen alapuolelle ennen sen lämmittämistä (vrt. huurteenposito autossa A/C päällä). Voisi onnistua veneessä johtamalla lämppärin sisääntuloilma veneen sisäpuolella vesilinjan alapuolelle kiinnitetyn lämmönvaihtimen kautta lämppärille. Ajatus siis on, että runko on kylmä ja jäähdyttää lämmönvaihtimen - > ilmassa oleva vesi kondensoituu lämmönvaihtimeen ja valuu sieltä ohutta putkea pitkin pilssiin tms. Kuivunut ilma sitten johdetaan letkulla lämppäriin.
Jälkimmäinen onnistuu käyttämällä luukuissa ja ikkunoissa tuplalaseja, lämmittämällä sisäilma todella kuumaksi, tai eristämällä luukut sisäpuolelta styroksilla tms. - Lvimestari
Mistä kosteus tulee? Vessassa ollaan tekemisissä veden kanssa, kun pestään käsiä, käydään suihkussa. Laita vessaan parempi ilmanvaihto ulospäin. Olisikohan siitä apua? Taloistakin pyritään "likainen" ilma johtamaan ulos vessan ja kylppärin kautta.
- Operet
Tuo vesikeskuslämppärin ongelma on juuri se että se ei kierrätä ilmaa niin kuin puhalluslämppäri. Meillä puhalluslämppärin kanssa ei tuota ongelmaa ole ollut juurikaan.
- Olkiluodosta
Mulla on veneessä pieni sähköpuhallin ja kaksi "pakkasvahti" -tyyppistä sähköpatteria. Puhallinta käytetään puoliteholla (750 W) kuivauskaapissa satunnaisesti - ei veneen lämmittämiseen vaan sadevaatteiden kuivattamiseen. Sähköpattereinta käytetään lähinnä viileinä öinä, häiritsevät nukkujaa vähemmän kuin veneen puhallinlämmitin. Pattereiden teho on 200W per tötterö. Käytän harkintaa, eli en paukuttele vierassatamien sulakkeita. Omassa rannassa käytän surutta.
- Misse__
Jos ongelmana kosteus, niin mikset hanki sähköistä kosteudenpoistajaa? Vaikka jotain tän tyylistä https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-palvelut/koneet-homecomfort/ilmankuivaus/ttk-sarjan-kondensaatio-ilmankuivaimet/ttk-26-e/
- Kuivatyyppi
Olikos se niin että nämä kompressorityyppiset olivat juuri niitä vääriä täällä veneeseen. Toinen oli absorptio?
- Lukihäiriö
Mitä se sisätilaämpäri tarkoittaa?
- StandHeizung
Se on näiden moottoreista ja veneistä hurahtaneiden slangia, älä vaivaa sillä päätäsi.
Jos kuitenkin haluat tulla mukaan noihin porukoihin opit kyllä nopeasti tuon merkityksen ja paljon, paljon muita mukavia sanoja D - Eimertoilette
Nikissä vinkkasin.
- retkisatamaisäntä
Meillä Seuran retkisaaressa on maasähköt laiturilla. Siinä oli ongelmia kun ihmiset lämmittivät niitä veneitä sillä sähköllä niistä tolpista. Laiturin pääsulake laukesi liian usein. Silloin Seuran johtoryhmän veneetkin menivät sähköttömiksi.
Asia ratkaistiin niin että rivijäsenpaikoille laitettiin 5 Ampeerin sulakkeet ja Johtoryhmän paikoille 15 A sulakkeet. Kokonaisampeerimäärä, pääsulake, pysyi samana.
Järjestely osoittautui niin hyväksi että siihen lähdettiin kotisatamassakin. Eräs koijari oli vaihtanut oman tolppansa sulakkeen takaisin 10A:han, mutta satamakapteenimme onneksi huomasi sen. Koijari sai 6 ylimääräistä vartiovuoroa ja hänen veneensä palasi lähtöruutuun, eli laiturin ulkopäähän, uusien jäsenien joukkoon sinne. Siellä kolisee jatkuvasti.
Tuon jälkeen tolppien sulakeluukut lukittiin. Pakon edessä.- 76559
Jollain tavalla tulee mieleen nykyinen hallitus.
- Putinintrolli
Tuosta seurasta lähtisin jos johtoryhmällä omat paikat retkisaaressa
- lp987
Varsinkin kun ovat vielä kehitelleet 5 ja 15 ampeerin sulakkeita 230V järjestelmään.
- piiiiiilteeeema
Mulla oli aiemmassa veneessä sisätilanlämmitin lisänä.
Nyt lisälämmittimenä on 230v säädettävällä termostaatilla oleva puhallinlämmitin ja hyvin on ajanut asiansa. On hiljainen ja halpa. - Tyrnäväntorpedo
Keskustelu on kehittynyt.
Vielä joku aika sitten kauhisteltiin sitä, että veneessä oli maasähkö päällä muuten kuin sen hetken, kun akkuja ladataan. Nyt puhutaan jos siitä, että virralla voi jopa lämmittää venettä :D
Muutaman vuoden päästä puhutaan siitä kuinka pitkäksi aikaa veneen voi jättää pikalatauspaikalle sesonkiaikaan.- sähkärikö
Ja sen jälkeen ihmetellään miten vierasvenesatamiin saadaan 400kV suurjännitelinja veneilijöiden akkujen lataamiseen...
sähkärikö kirjoitti:
Ja sen jälkeen ihmetellään miten vierasvenesatamiin saadaan 400kV suurjännitelinja veneilijöiden akkujen lataamiseen...
Ennen vanhaan sähkökaapelin ajateltiin olevan perusinfraa ja se vedettiin joka saareen. Nykyisin sen ajatellaan olevan kansainvälisten sijoittajien bisnestä, josta tilaajan pitää maksaa todelliset kulut ja vielä reilu kate omistajille. Niinpä isojen liittymien veto ulkosaariin ei toteudu koskaan.
- Tyrnäväntorpedo
Bossu kirjoitti:
Ennen vanhaan sähkökaapelin ajateltiin olevan perusinfraa ja se vedettiin joka saareen. Nykyisin sen ajatellaan olevan kansainvälisten sijoittajien bisnestä, josta tilaajan pitää maksaa todelliset kulut ja vielä reilu kate omistajille. Niinpä isojen liittymien veto ulkosaariin ei toteudu koskaan.
Pyydettin hiljan tarjous sähköstä: 150.000 euroa.
Olisivat halunneet vetää koko saareen uudet linjat. - Rahatpois
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Pyydettin hiljan tarjous sähköstä: 150.000 euroa.
Olisivat halunneet vetää koko saareen uudet linjat.Samaa suuruusluokkaa meillä tarjous. Missäpäin tuo oli? Meillä Inkoossa.
- ToviJosToinenkin
Purjeveneiden uusiutumisnopeuden perusteella taitaa mennä muutamankin muutama vuosi ennen tuota. Ja toisaalta akkujen pitää vielä kehittyä tovi jos toinenkin ennnenkuin energiaa mahtuu akkuun niin paljon, että nykypurkkariin saataisiin akkuja niin pajon että pikalatauksesta olisi hyötyä.
Lataushan nopeutuu jokatapauksessa metalli-ioniakkujen paremman vastaanottokyvyn takia ihan nykykyisillä latauskapasiteeteilla kunhan vain laturi osaa ladata oikein. - Hiili_töötti
Luulisi näinä aikoina että mietittäisiin pikemminkin että millä laiturisähköistä (=maasähkö) voitaisiin pikkuhiljaa luopua. Outo yhdistelmä, vene/maasähkö, jo termikin sen kertoo, eikun omavaraisuutta sähkön suhteen kehittämään!
- sähkärikö
Kerrankin tosi hyvä kommentti. Aivan käsittämätöntä että porukka tarvitsee maasähköä johonkin. Jotain vikaa sähköissä. Itsellä paljonkin suuria kuluttajia, mutta on myös tuottoa. Maasähköä tarvitsen jos on tarvetta yli 2kW 230V vehkeelle.
- KuumaKatti
Periaatteessa samoilla linjoilla. Omavaraisuus on syytä olla mahdollisimman hyvä. Mutta toisaalta pitää olla vaihtoehtoja ja jos pystyy lämmittämään sähköllä tai disukalla, niin se on hyvä.
Ei ole tarkoitus siirtyä nykytyyliin, että ensin sähköjohto kiinni ja sitten köydet...
- seppomartti
Millä tuotat 1.9kW veneessäsi ilman kytkentää sähköverkkoon.
- Autark
Minulla oli edellisessä veneessäni aggregaatti ja iso invertteri. Aurinkopaneeli ja suuri akkupankki huolehtivat sähkön tuotosta vierassatamassa - kun aggregaattia ei voinut käyttää.
Kaikki normaalit kodinkoneet oli käytettävissä lähes aina. Maasähköä en tarvinnut oikeastaan koskaan, mitä nyt joskus kuivasin sadevaatteita avotilan teltassa sähköpuhaltimella.
- Ulapalle_vaan
Olen nähnyt muutaman kerran kun maasähköä ei ole ollutkaan saatavilla, niin ihmiset menee lähes shokkiin, roikka kädessä ja tyhjä katse. Ja eikun seuraavaan satamaan vaikka pimeä laskeutuu ja lapset rääkyy..
- Keppana4.7
Olihan saariston satamat-ryhmässä sellainenkin tapaus kesällä, että moottoriveneilijä oli huolella suunnitellut kesän retkensä Ahvenanmaalle ja katsonut oppaista, että on maasähkö joka satamassa. Loma meni kuitenkin pilalle, kun vain akkujen lataus oli sallittu yhdessä paikassa ja boileria tai lämppäriä ei voinut käyttää. Tämä oikeutti koko paikan dissaamisen.
Keppana4.7 kirjoitti:
Olihan saariston satamat-ryhmässä sellainenkin tapaus kesällä, että moottoriveneilijä oli huolella suunnitellut kesän retkensä Ahvenanmaalle ja katsonut oppaista, että on maasähkö joka satamassa. Loma meni kuitenkin pilalle, kun vain akkujen lataus oli sallittu yhdessä paikassa ja boileria tai lämppäriä ei voinut käyttää. Tämä oikeutti koko paikan dissaamisen.
Sillä kaverilla taisi olla myös mikroaaltouuni, jos muistan oikein.
- LämminNeiti
Osa porukasta pitää pientä lämmitystä päällä veneessä talvella. Onko tästä todellista hytötyä / miksi? Meillä ainakin on ollut luukkuja auki sen verran, että ilma vaihtuu.
Miksi pitäisi lämmittää? - seppomartti
Ei pidä mutta voi lämmittää. 1-2 kpl 100w hehkulamppuja riittää pitämään pienen lämpötilaeron ulkoilmaan ja vähentämään sisätilan suhteellista kosteutta. Ideaa olen nähnyt käytettävän esim lentokoneessa elektrpniilkan suojaamiseksi. Veneen.elektroniikka toivottavasti kestää kosteutta paremmin. En ole käyttänyt pientä jatluvaa lämpöä 6-7 kk.
- Luonnonrauhaa
Toissa kesänä olin Naissaaren satamassa Virossa (saarella ei ole sähköä).
Suomen puolelta saapui satamaan kaksi kaveria isoilla Targa moottoriveneillään, siis kaksi venettä, ei matkustajia, vain kipparit. Eikun veneet vierekkäin laituriin, sivuovet auki ja juttelua huutamalla ohjaamosta toiseen, koneet kävi koko ajan. Muutaman tunnin kuuntelin tätä ja haistelin dieselinkatkua, sitten mainitsin käryn ajautuvan veneeseeni..,Kapteenit sanoi ettei heillä riitä sähköt ilman lataamista tarvittaviin kulutuslaitteisiin. Siirryin ankkuriin läheisen hiekkarannan edustalle. Aamulla Targat olivat jatkaneet matkaa, varmaan tankkaamaan ja kiinni maasähköihin..- OletSää1ittävä
Toista samaa kaavaa vuodesta toiseen mitä milloinkin mielikuvituksellisemmilla muuttujilla.
Luuletko tosissasi, että menee läpi?
Sä olet yhtä väsynyt kun noi paskajuttusikin.
- Luonnonrauhaa
Tarina on tosi, miksi keksisin tällaisen?! Kyllä minunkin mielestä on tosi tylsää että jotuu todistamaan em. paskajuttuja. Myönnän kyllä että olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin "aamuun mennessä Targat olivat poistuneet satamasta".
- SavunHälvettyä
Ehkä olisi ollut syytä jättää nuo venemerkit pois - saattaa aiheuttaa joissakin tunnetiloja.
Esim. Kaksi liukuvarunkoista moottorivenettä saapui ...
- Luonnonrauhaa
Aivan totta, oikeasti ei ollut tarkoitus provosoida, ja syyttömiähän veneet on, enkä tiedä toimiko kipparitkaan lakien vastaisesti, eli koskeeko veneitä samat tyhjäkäyntipykälät kuin autoja.. Eri juttu on muiden huomioiminen, eikä tässäkään tapauksessa mitään riitaa tai rähinää tullut. Ja sisätilalämppäristähän tämä viestiketju lähti, että aika vähän enää sivuaa sitä;-)
- Tyrnäväntorpedo
Aika väsynyttä juttua.
Tulee mieleen vanha TV-sketsi, jossa kaksi vanhusta keksi toinen toistaan pöyristyttävämpiä juttuja ikään kuin kilpasillaan. Kun alettiin olla kuolemna kynnyksellä, toinen siihen pisti paremmaksi ja sanoi "sitten mä kuolin".
Myös minä muista elävästi lähes identtisiä tarinoita samalla tavalla kerrottuna, joiden pahiksina on kallis ja nopea moottoriveneilijä, joka ei osaa mitään ja hyviksenä viisas ja rauhallinen köyhä putputin omistaja tms.
Samoja juttuja kerrotaan myös valluksista, joissa myös siellä pahiksena on joku, jolla on uudet tai muuten vaan kalliit varusteet, mutta joka ei osaa esimerkiksi tehdä tulta tms.
Mikään jutuista ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta se ei ole niiden juju. Niillä luodaan yhteenkuuluvuutta niiden keskuudessa, jotka ovat tehneet asiaa pitempään riippumatta siitä, mitkä taidot tai todellinen kokemus on. Siihen porukkaan pääsee vain ajan kanssa, osaamisella ei todellisuudessa ole mitään merkitystä.
Niitä juttuja ei kuitenkaa koskaan kerro se tarttuvin ankkuri eikä terävin telttakeppi vaan sellainen, joka on itse hyvin epävarma osaamisestaan ja haluaa nostaa häntäänsä korkeammalle kuin se tekojen puolesta nousisi.
Ihan jännä kulttuuri-ilmiö kunhan kukaan ei ota liian tosissaan :D - Luonnonrauhaa
Yllättävän varmaa tietoa ja analysointia Torpedolta "mikään jutuista ei tietenkään pidä paikkaansa"! Mikä lie hänen motiivinsa on olla ylin tuomari tällaisissa, ja mihin kohtaan häntä kolahti, tai mistä hän itse on epävarma kun arvioi muiden telttakeppien terävyyttä tai tylsyyttä? Minun osaltani tämä teema jääköön tähän, ugh, totuus ei pala tulessakaan!
- Tyrnäväntorpedo
Tarinoiden tarkoitus ja formaatti ei ole salatiedettä. Tarinoita kerrotaan kaikissa kulttuureissa ja niitä on tutkittu paljonkin.
Sen sijaan tarinnakertojan pään terävyys on yleisen elämänkokemuksen tuoma havainto. Tarinankertoja itse luulee, että häntä uskotaan. - uskomitäuskot
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Tarinoiden tarkoitus ja formaatti ei ole salatiedettä. Tarinoita kerrotaan kaikissa kulttuureissa ja niitä on tutkittu paljonkin.
Sen sijaan tarinnakertojan pään terävyys on yleisen elämänkokemuksen tuoma havainto. Tarinankertoja itse luulee, että häntä uskotaan."Tarinankertoja itse luulee, että häntä uskotaan."
Tämä osuu tyräväläiseen.
- Krvänäntorvi
Astral-tv haki selvännäkijää ja meediota! Siinä hommassa T:n Torvido vois hyödyntää osaamistaan!?
Ei ollu eka kerta kun TT ilmaisee näillä palstoilla oman terävyytensä..- AikuisetKuinLapset
Kirjoita vielä kolmas viesti peräkkäin :D
- seppomartti
Aloituksesta oletin ymmärtäväni, että kysymys oli tlapäisestä lämmitystarpeesta, johon auton lämmitin minusta on toiminut ja niitä löytyy tehoonsa nähden varsin pieniä.
Sattumalta havaitsin ehkä paremman pitempiaikaiseen käyttöön:
https://www.svb.de/de/keramik-heizluefter.html - KuumaKatti
Hyvä vinkki. Tuo voisi olla sopiva.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä522904Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5402761- 321897
- 481895
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1191768SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3041707Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91382Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,631168Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.911168Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221122