Fiskarilla putputtelevana kiinnostaa, miten korostetun leveäperäinen runko sopisi moottoriveneeseen. Millaiset ominaisuudet sillä olisi? Millainen polttoaineenkulutus? Merikelpoisuus?
Voiko uppoumarunkoisesta moottoriveneestä tehdä leveäperäisen?
9
<50
Vastaukset
- LRC
mitä tarkoitat "korostetun" leveä peräisellä?
Onhan noita rungon leveydeltä tasaperäisiä upoumarunkoisia ja puoliplaanareita joilla monet ajavat upouma nopeuksia ja ovat merikelpoisia siinä, kuin suippo peräiset jollei jopa merikelpoisempiakin.
Tuota merikelpoisuutta ei oikein voi ajatella, kuin kokonaisuutena joka vaikuttaa stabiiliuteen ja pelkän peränlevittäminen ilman mahdollisia muita toimenpiteitä vedenalaisissa osissa tai painopisteen keula/perä trimmin ja metasentterin siirtyminen toisaalle voi yksinään tehdä aluksesta epävakaan tai muuten mahdottoman ajettavan tietyissä tilanteissa esimerkiksi myötäisissä aalto kulmissa ajaessa.
Ajettaessa noin 1-2 solmua alle laskennallisen runkonopeuden, polttoaine kulutus tuskin eroaa suipposta oleellisesti. Perän kantavuutta tarvitaan ennen kaikkea plaanaavissa veneissä, joissa on painava moottori perässä ja runko pitäisi saada plaanaamaan veden päälle. Uppoumarunkoiselle siitä ei ole hyötyä.
- Fiskaristi
Mietin siis noita Cannesin leveäperäisiä veneitä, joissa perää lienee ainakin osittain levennetty vain siksi, että sillä saadaan lisää asuintilaa.
Onko odotettavissa, että uppoumarunkoisissa moottoriveneissä tapahtuu sama?Sopivan muodin tullessa ehkä. Mun käsittääkseni se kyllä nostaa polttoaineen kulutusta, kun märkäpinta kasvaa ja perä tuottaa enemmän turbulenssia veteen.
- Joakim1
Missä uppoumarunkoisissa moottoriveneissä? Eihän sellaisia käytännössä valmisteta lainkaan, varsinkaan perinteisiä kapeaperäisiä. Puoliliukuvia kyllä tehdään jonkin verran.
Ne harvat uppoumarunkoiset taitavat olla Linsseneitä ja vastaavia, jotka ovat jo varsin leveäperäisiä.
Pienivastuksinen uppoumarunkoinen edellyttää, että peräpeili ei raahaa vedessä. Tämän voi toteuttaa perinteisällä suippoperäisellä ratkaisulla, nostamalla pohjan tasaisesti vesilinjaan tai näiden yhdistelmällä. Missään purjeveneessä pohja ei ole liukuvan moottoriveneen kaltainen eli pohjalinja ei ole suora eikä pohjan ja peräpeilin kulma ole syvällä vedenpinnan alla, vaan vesirajassa tai sen yläpuolella. - LRC
Joakim1 kirjoitti:
Missä uppoumarunkoisissa moottoriveneissä? Eihän sellaisia käytännössä valmisteta lainkaan, varsinkaan perinteisiä kapeaperäisiä. Puoliliukuvia kyllä tehdään jonkin verran.
Ne harvat uppoumarunkoiset taitavat olla Linsseneitä ja vastaavia, jotka ovat jo varsin leveäperäisiä.
Pienivastuksinen uppoumarunkoinen edellyttää, että peräpeili ei raahaa vedessä. Tämän voi toteuttaa perinteisällä suippoperäisellä ratkaisulla, nostamalla pohjan tasaisesti vesilinjaan tai näiden yhdistelmällä. Missään purjeveneessä pohja ei ole liukuvan moottoriveneen kaltainen eli pohjalinja ei ole suora eikä pohjan ja peräpeilin kulma ole syvällä vedenpinnan alla, vaan vesirajassa tai sen yläpuolella.Jos laajentaa katsettaan pois EU markkinoilta, niin alkaa löytyä upoumarunkoisia pilvin pimein, yleis nimitykseltä "trawler boats" ja näistä jättää SD = puoliplaanarit pois jos ei haluaa joskus vauhtia.
Tuossa vaikka ensimmäiset 25 Taiwanilaista valmistajaa ja jokaisella oma mallikirjo, jotka puskeneet upoumarunkoisia ~32"-60" jalkaisia mailman merille...
Chung Hwa
2.Chien Hwa
3.Fu Hwa
4.Art DeFevers MMC
5.C&L trawler
6.Northsea
7.Puget Trawler
8.Trawler Southern Cross
9.La Paz
10.Marine Trader
11.Golden Coasts
12.Tradewinds
13.Polarus
14.Hampton (Fu Hwa or Wha)
15.Present
16.President
17.Ponderosa
18.Senator
19.Heritage (Chien Hwa)
20.Escort
21.C&L
22.Eurobanker
23.Royal Star
24.Krogen Manatee
25.Chung Haw [Magellan]
Hollanista löytynee kymmeniä valmistajia ja muualta maailmaa roppakaupalla.
Polttoaineen kulutuksesta, en tiedä mitä vastaavan kokoinen suippoperäinen kuluttaa vs oma leveäperäinen SD, jonka LWL 37,4 ja leveys 3,94m syväys 1,32 paino ~13000kg ja koneen ajotietokoneesta poimittuna 6,2kn 3,41 l/h = 0,55 l / nm ja vaikka toinen lukema 7,4kn 5,58 l/ nm = 0,74 l/nm, nopeudet otettu gps.
Jos perä olisi suippo, niin kait kulutus voisi vielä hieman tippua tai sitten ei, mutta en usko merkittävään kulutuksen laskuun?
- seppomartti
Aloittaja voisi tutustua Pellinkiläiseen veneenrakennukseen. Plaanaavat, vaikkei ole "korostetun leveäperäisen" näköinen.
- Sivuinenhuomio
Jo otsikossa on uppoumarunkoinen, mutta ketjussa ruvetaan puhumaan plaanaavista.
Plaanaavat tuppaavat kuluttamaan melkoisesti polttoainetta verrattuna uppoumarunkoiseen.
Ainakin sisävesille varmasti sopisi mainiosti leveäperäinen asuntolaiva. Jonkin verran enemmän se polttoainetta kuluttaisi, mutta sisävesien lyhyillä matkoilla sillä ei olisi merkitystä. - suipostaleveään
Moni suippoperäinen muuttuu vanhemmiten leveäperäiseksi, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1591733Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671626Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761394En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311312- 461198
- 173977
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102975Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke176765Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42717