Tällä kertaa Tuulilasin käytettyjen autojen sarjassa kuntotarkastukseen viedään 2005-mallinen VW Golf. Auto paljastuikin koko videosarjamme kaikista huonokuntoisimmaksi autoksi, sillä kummatkin helmat ovat ruostuneet täysin puhki.
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline
Ajettu: 230 590 km
Käyttöönotto: 26.5.2005
Hintapyynti autoliikkeessä: 3 700 €
https://www.apu.fi/videot/kaytetty-volkswagen-golf-1-6-comfortline-3-700-eur-helmat-vaihtoon
Helmat vaihtoon
31
8247
Vastaukset
- RuostuminenVW
Volkswagenin ruostuminen on hyvin tiedossa.
Saksalaisen laatuauton uusi ongelma: ruoste kukkii ja asiakas maksaa...
Volkswagenien surullisten laatuongelmien jonoon voi nyt liittää myös ennenaikaisen ruostumisen. Osa asiakkaista käy kuumana.
https://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaisen-laatuauton-uusi-ongelma-ruoste-kukkii-ja-asiakas-maksaa/9646c406-6d6b-3d6d-8f36-621dc2283a4d - Tarkoitus_pyhittää__
Noilla kilometreillä 2/3 Toyotista jää saapumatta katsastukseen eli poistuu liikenteestä kokonaan.
Tuohon juttusarjaan olisi varmaan löytynyt yhtä tuore ja vähän ajettu Golf kuin nuo muut autot ovat. Pitänyt valita noin vanha ja Uudellamaalla suolavelliä kyntänyt yksilö, että jotain sanomista löytyisi.- Lötköpötkö
Katoppas vähän kuin paljon nuita on liikenteessä.eikä nuo ole pahoja ruostumaan.
- HolistiJaksaaAhertaa
VW ajettu yli 230tkm vm.2005 hinta 3700,- ja tuon ikäiset ja paljon ajetut ovat täysin yksilöitä kuntonsa puolesta.
Verrokkina:
Mazda CW-5 ajettu 170tkm vm.2014 hinta 16700,- ja pohja ruosteessa.
Kummasta olisit oikeasti huolissasi Penttiholisti?- JuupaJuuu
Molemmat yhtä huonoja.
Ihmisillä on pinttyneitä mielikuvia siitä, mitkä autot ruostuvat ja mitkä eivät, mutta autoalan ammattilaiset tietävät, että tilanne on merkeittäin vaihdellut eri malleilla ja ajanjaksoilla.
Mercedes-Benzin E-mallilla oli 2000-luvun vaihteessa valmistuneissa autoissa ongelmia ja varsinkin viime vuosikymmenellä tehtiin Mazdoja, jotka ruostuivat ällistyttävän nopeasti. Renault oli vuosituhannen vaihteessa surkea auto, mutta sen laatu on parantunut, kun taas Volkswagenien laatu on kymmenen viime vuoden aikana yllättäen heikentynyt. Volvolla otettiin jo aikoinaan opiksi, kun 240-mallit ruostuivat.
Mutta on myös autoja, jotka ovat jatkuvasti huonossa maineessa kuten Chryslerit. Ne näkyvät aihetta kartoittaneissa tilastoissakin.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/usko-pois-autosi-ruostuu/
- 10_lisävuotta_lisää
<oli siihen golffiin investoitu äreä tuplapakoputki, leveää gummia ja subbari takaboxiin, monta tonnia turhaa krääsää...650e ei ollut löytynyt alustan ruostesuojaukseen aikoinaan... arvovalintoja, arvovalintoja...
- ValintojaValintoja
No tärkeysjärjestyshän on, että teinikikuliviritykset ensin. Ja sitten vielä uskotaan vakaasti, että ei se kuksmanni ruostu, joten mitäpä sitä sen koommin suojailemaan.....
- anonyymi_UZ6
Sama ominaisuus samanikäisessä Jetassa. Molemmat helmat jouduttiin vaihtamaan kokonaan. Heikommin tässä tuntuu kestää pellit kuin vanhassa EE90 Corollassa.
- PaaaaliiinVaan
3700 euroa täysin mädästä Vikawagenista. Oikea paikka VW:lle olisi paali.
- Eienäävag
Ja jos ei kori mätäne niin moottori poksahtaa.
Hyviä nuo sakut... - TotuusSattuuQC
On se kumma kun 14 vuotta vanha paljon ajettu ja halpa auto on ruosteessa...
- Euroopaneläjä
On vähän eri asia jos pohjassa tai akselistoissa on pintaruostetta (saks. Flugrost) kuin että helmat ovat koko pituudeltaan läpimädät. Golfissahan piti olla helmoissa ja muissakin koteloissa hyvä vahasuojaus.
- TotuusSattuuQC
Euroopaneläjä kirjoitti:
On vähän eri asia jos pohjassa tai akselistoissa on pintaruostetta (saks. Flugrost) kuin että helmat ovat koko pituudeltaan läpimädät. Golfissahan piti olla helmoissa ja muissakin koteloissa hyvä vahasuojaus.
Aika harva 14 vuotias pienehkö auto on ihan vain pintaruosteessa. Toki tuo Golfi oli kieltämättä melkoisen mätä mutta vastaavia huonosti pidettyjä yksilöitä kyllä löytyy monilta merkeiltä tuosta ikäluokasta.
- aikamoista
noin vähän ajettu ja minun mielestä vielä uudenkarhea golf noin mätä... itselläni 1992 vuosimallin ge koppainen mazda 626 ja ajettu reilu puoli miljoonaa, täysin ruosteeton vieläkin mutta on kyllä uutena ruostesuojattu suomessa.
- Anonyymi
Oma Mazdani on vuodelta 1988. Ei ruostetta missään.
- Tietolisäätuskaa
"On se kumma kun 14 vuotta vanha paljon ajettu ja halpa auto on ruosteessa.."
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Passateista oli ruosteessa 42%. Reilusti enemmän ruosteessa kuin Golf. Avensiksista oli ruosteessa vain 2%! Jokin ei nyt vaan täsmää tämän palstan väittämiin! Mielikuvamelskaajilla muunneltua totuutta, sanoisin!- TotuusSattuuQC
Epäilisin että saat etsiä aika kauan että löydät 14 vuotiaan auton jossa ei ole ruostetta yhtään missään. "Ruosteessa" on melko laaja käsite joka voi olla mitä vain läpimädän ja pienen alustan pintaruosteen välillä.
- Rampe__
kerran omistin vw golfin ja olihan muuten paljon vikaa. täällä taitaa ne viattomat volkkarit olla vain niillä jotka eivät ole volkkaria koskaan omistaneet eikä edes sellaisella kopilla koskaan ajaneet. ei tule enää meidän perheeseen volkkaria, yksi kärsimys riitti ja oppirahat olivat kalliit.
- eiollu.täysin.mätä
Kyseinen goffihan ei ollu mätä muualta kuin helmapelleistä, jotka maksaa motonetissa n. 50e/kpl.
Osaava tee-seitse mies olisi vaihtanu ne muutamassa tunnissa. ja vaihdon jälkeen golffilla olis ajellu vielä toiset 200tkm.
Auto on oikeasti paalikunnossa silloin, kun se on mätä myös runkopalkeista, ja pohjasta.- Tiedontonava
Ei nykyautoissa ole mitään runkoa ekä runkopalkkejakaan. Helmakotelot ovat tärkein osa itsekantavan korin pohjan jäykisteistä. Pakuissa ja lava-autoissa on runkopalkit niinkuin kuorma-autoissakin on ja saksalaisessa wartburgissakin oli ennen lopullista paalia.
- palkit_jäykistää
Tiedontonava kirjoitti:
Ei nykyautoissa ole mitään runkoa ekä runkopalkkejakaan. Helmakotelot ovat tärkein osa itsekantavan korin pohjan jäykisteistä. Pakuissa ja lava-autoissa on runkopalkit niinkuin kuorma-autoissakin on ja saksalaisessa wartburgissakin oli ennen lopullista paalia.
Hohoijjaa siinä puhuu toope, joka ei ole tainnu koskaan kurkata auton alle. Missä sä oletat sen korin oleva kiinni. Leijuuko se pyörien päällä ?? Nykyautoissa on poikittais sekä pitkittäispalkit auton alustassa. Jos ei olisi, autot olisi kolaritilanteessa täysin muussina.
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/tm/editor/11_09 pistoalusta.jpg - ItsekantavaKori
palkit_jäykistää kirjoitti:
Hohoijjaa siinä puhuu toope, joka ei ole tainnu koskaan kurkata auton alle. Missä sä oletat sen korin oleva kiinni. Leijuuko se pyörien päällä ?? Nykyautoissa on poikittais sekä pitkittäispalkit auton alustassa. Jos ei olisi, autot olisi kolaritilanteessa täysin muussina.
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/tm/editor/11_09 pistoalusta.jpgTuosta tietoa tietämättömille....
http://www.autowiki.fi/index.php/Kori - opettele.lukemaan
ItsekantavaKori kirjoitti:
Tuosta tietoa tietämättömille....
http://www.autowiki.fi/index.php/KoriJa tuossa tietoa laittamastasi linkistä:
"...Yleisin materiaali on teräspelti ja suurlujuusteräs, jota käytetään runkopalkeissa. Joissakin autoissa käytetään painon säästämiseksi alumiinista valmistetuja osia, esimerkiksi konepeitossa. Hyvin harvoissa ja kalliissa autoissa koko kori voidaan valmistaa alumiinista...." - helmaeiole.kantava.osa
Tiedontonava kirjoitti:
Ei nykyautoissa ole mitään runkoa ekä runkopalkkejakaan. Helmakotelot ovat tärkein osa itsekantavan korin pohjan jäykisteistä. Pakuissa ja lava-autoissa on runkopalkit niinkuin kuorma-autoissakin on ja saksalaisessa wartburgissakin oli ennen lopullista paalia.
Helmapelti ei ole oikeastaan koria, vaan se on erillinen pelti-osa, joka suojaa alustan pitkittäispalkkeja kuralta, ja loskalta. Toki se on tärkeä osa, jos sitä ei ole, kaikki paskaa lentää palkkeihin, mutta esim. katsastuksessa helmapellin pienet ruostevauriot eivät johda aina edes hylkäykseen.
Trafin sivuilta poimittua.
Autot, joissa on itsekantava kori
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
-akseliston kiinnityskohdissa ruostevaurioita
-apurunkojen kiinnityskohteissa ruostevaurioita.
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
-helmakoteloissa tai joustintukien koteloissa ruostevaurioita
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
-pienialainen yksittäinen ruostevaurio
- höyry.nousee.vw
Sinkitty kori vakiona vain se sonkki puuttuu
Vai olisko pitämy ruksia sinkity kori erikseen ostaessa?
Vaam mihin se sinkki katosi jos sitä muka oli ? Haihtuiko sinkki huohottimen kautta ja nyt tehdas kehittelee sinkille keräysastiaa jolla huohottunut sinkki saadaan kerättyä talteen, äöä soita meille, me ilmoitamme sinulle heti kun korjaussarja tulee saksasta.- aikapommivw
Lylöä, maahantuojan mukaan sinkki haihtuu huohottumalla ja sen alta palkastuva syvä ruoste leviää pisara tartunnalla viereisiin muun merkkisiin autoihin pilaten nekin täysin. VW sisäänrakennettu itsetuho järjestelmä on vuosien tuotekehityksen ruusu ja maksoi 85 miljardia joka vuosi, ei halpaa mutta toimivaa.
- tietoakansalle
Nykyhenkilöautoissa ei ole mitään runkopalkkeja kun on itsekantava kori. Helmakotelot ovat virallinen ja oikea nimitys helmapelleille koska ne juurikin muodostavat jäykistävän kotelorakenteen joidenkin poikittaispalkkien kanssa jotka yleensä sijaitsevat pohjalevyn sisäpuolella kiinnittyen pohjalevyyn ja helmakoteloihin. Auton keskellä pituussuunnassa yleensä on vielä pokattu kardaanitunnelia muistuttava kouru johon on usein pakoputki sijoitettu kun ei mitään kardaaniakseleita juurikaan nykyautoissa esiinny joitakin saksalaisia muinaisjäänteitä lukuunottamatta. Etuvetoisissa autoissa voi olla apurunko edessä johon on kiinnitettynä tukivarret ja moottori vaihteistoineen. Varsinainen runko henkilöautoista jäi pois jo viime vuosituhannen hämärissä. Vaari tietää kun on rungollisella henkilöautollakin nuorena ajanut.
Warressa oli runko ja tasainen luudalla lakaistava lattia saksanmaalta.- NäinOnNäkkileipä
"Helmakotelot ovat virallinen ja oikea nimitys helmapelleille "
Helmapelti voi olla osa helmakoteloa mutta harvoin kyllä kuitenkaan on. Helmapelti on osa korin ulkopeltejä ja antaa osaltaan muodon auton kylkien alaosalle. Varsinainen helmakotelo on yleensä helmapellin takana ja se on muotoiltu nimenomaan kantavuuden kannalta, ei ulkonäön ja siksi se on peitetty vielä helmapellillä (joka monissa nykyautoissa voi olla myös muovinen). - NäinOnNäkkileipä
NäinOnNäkkileipä kirjoitti:
"Helmakotelot ovat virallinen ja oikea nimitys helmapelleille "
Helmapelti voi olla osa helmakoteloa mutta harvoin kyllä kuitenkaan on. Helmapelti on osa korin ulkopeltejä ja antaa osaltaan muodon auton kylkien alaosalle. Varsinainen helmakotelo on yleensä helmapellin takana ja se on muotoiltu nimenomaan kantavuuden kannalta, ei ulkonäön ja siksi se on peitetty vielä helmapellillä (joka monissa nykyautoissa voi olla myös muovinen).Esim. täällä on kuvia Audien runkorakenteista:
https://www.audi-technology-portal.de/en/body/aluminium-bodies/audi-spaceframe-en
Noista näkee hyvin että varsinainen helmapalkki on sisempänä eikä siinä ole vielä korin ulkopinnan muotoa joka siis tehdään helmapellillä. - lastenjuttuja
Mistään autosta ei tiedä, miten sitä on esimerkiksi kolhittu ja paikkailtu joskus.
Nyt yhden esimerkin mukaan taas kaikki on paskoja, kuten tojotallakin, kun rungot katkeaa, niin kaikki tojot on paskoja.
Lapsenmielisillä on lasten jutut.. - Anonyymi
lastenjuttuja kirjoitti:
Mistään autosta ei tiedä, miten sitä on esimerkiksi kolhittu ja paikkailtu joskus.
Nyt yhden esimerkin mukaan taas kaikki on paskoja, kuten tojotallakin, kun rungot katkeaa, niin kaikki tojot on paskoja.
Lapsenmielisillä on lasten jutut..Toyotan lava-autojen runkojen katkeamiset rölli etsii amerikasta ja malleista joita ei edes tuoda meille. Volkkarimurheet sen sijaan ovat meillä ja meille tuoduissa malleissa. Kummatkohan kiinnostaa enemmän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767