Gradun palautuksen jälkeinen ahdistus

tuskailuja

Olenko ainoa, jota ahdistaa nyt kun on palauttanut gradun? Koko ajan tuskailen gradussa olevia yksittäisiä epähuomiossa jääneitä kirjoitusvirheitä ja mahdollisia virheellisiä viittauksia. Yhdessä kohdin gradussani lainaan erään teoksen sivua 77. Kyseisessä kappaleessa on myös osittain sisältöä sivulta 78, mihin en epähuomiossa viitannut.

Ei tullutkaan palautuksen jälkeen euforista olotilaa, niin kuin lupailtiin.

5

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän se vähän ahdistaa, kun on kuukausitolkulla jotain työtä laittanut kokoon ja on palautusvaiheessa hyvin tietoinen työssään olevista epäkohdista. Täydellisyyteen pyrkiminen olisi kuitenkin turhaa, koska työ ei välttämättä saisi korkeinta arvosanaa, vaikka sen täydellisyyttä hioisi maailman tappiin asti.

      Jos et ole vielä saanut gradusi arvostelua, on se yleensä hyvin yksityiskohtainen vahvuuksien ja heikkouksien läpikäynti. Yksityiskohtaisuudestaan huolimatta ei siinäkään puututtane muutamaan yksittäiseen virheeseen lähteitä ilmoittaessa, varsinkaan, mikäli virhe ei ole asiassa vaan se koskee lähinnä väärää sivunumeroa.

      Kunhan saat arvostelun ja arvosanan ja uskot viimein, että gradusi on hyväksytty, tulee helpottunut olo sen jälkeen vähitellen.

      • Koettu_on

        Minä lopetin jo opiskeluaikoina esseevastausteni lukemisen tenttitilaisuudessa, eli kirjoitin kerralla minkä kirjoitin. Vain laskutehtävät tietenkin tarkistin. Tentit menivät kuitenkin hyvin. Se vei turhan hermoilun kirjoittamisestani.

        Yhden opinnäytteen kirjoitin peräti prototyyppimenetelmällä: Alustavan kirjallisuustutkimuksen jälkeen kirjoitin koko työni alustavan käsikirjoituksen tuloksineen ja johtopäätöksineen, jotka tietenkin kirjoitusvaiheessa olivat pelkkiä sivistyneitä arvauksia. Työn edistyessä päivitin käsikirjoitusta, mikä olikin merkittävästi helpompaa kuin kokonaan uuden tekstin vääntäminen.

        Tutkinnon suorittamisen jälkeen tulee useimmille turhaantuminen, kun olo ei tunnu lainkaan aiempaa viisaammalta. Vasta ajan kuluessa huomaa, että osaa tehdä asioita fiksummin ja tehokkaammin sekä ymmärtää laajempia kokonaisuuksia.


    • graduttaja

      Ei kukaan tule tarkastamaan yksityiskohtaisesti viitteitäsi. Ohjaaja vain tarkastaa, että tekniset seikat ovat kunnossa. Tosin kyllä niihinkin tulee virheitä ja varmaan muutama sellainen annetaan anteeksi.

      • Itse en tiennyt graduni tarkastajaa ennalta, ja kun hänet vihdoin minulle paljastettiin, huomasin käyttäneeni useassa kohdassa hänen kirjoittamiaan kirjoja lähteinäni. Olin myös päätynyt jokseenkin vastakkaiseen näkemykseen kuin mihin graduni tarkastaja kirjallisissa tuotoksissaan oli aikoinaan päätynyt. Kokemus oli jossain määrin kiusallinen, enkä epäile hetkeäkään etteikö hän tarkastajan ominaisuudessa olisi puuttunut pieniinkin epätarkkuuksiin lähteiden merkinnässä.


      • Anonyymi
        rytmimunat kirjoitti:

        Itse en tiennyt graduni tarkastajaa ennalta, ja kun hänet vihdoin minulle paljastettiin, huomasin käyttäneeni useassa kohdassa hänen kirjoittamiaan kirjoja lähteinäni. Olin myös päätynyt jokseenkin vastakkaiseen näkemykseen kuin mihin graduni tarkastaja kirjallisissa tuotoksissaan oli aikoinaan päätynyt. Kokemus oli jossain määrin kiusallinen, enkä epäile hetkeäkään etteikö hän tarkastajan ominaisuudessa olisi puuttunut pieniinkin epätarkkuuksiin lähteiden merkinnässä.

        Ei niitä kukaan tarkasta, joku opponentti voi pomputtaa. Oli työläs tehdä, jostain arkistosta se löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe