TM Talviauto 2016:
Näin kirjoittaa Tekniikan Maailma 10.2.2016.
"Jotta nelivedon ja kaksivedon erot saataisiin näkyviin selvästi, mukaan otettiin verrokiksi jo aiemmin hyväksi talviautoksi todettu Toyota Auris Hybrid."
"Kaksivetoinen verrokki Toyota Auris osoittautui monessa suhteessa tasaveroiseksi kilpailijaksi nelivedoille. Jopa hallittavuuskokeissa se oli muutamia nelivetoja nopeampi. Ainoastaan etenemiskykykokeissa se oli selvä altavastaaja."
https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviauto-2016-on-valittu/
Aiemmat menestykset:
Aurisin sijoituttua vertailun (TM 4/2013) kakkoseksi Tekniikan Maailman kirjoitti: ”hybridien talviominaisuuksien oivallisuus tuli taas kerran todistettua”.
2013 Auris sijoittui vertailun kakkoseksi
2011 Toyota Auris Hybrid kuului kärkikolmikkoon
2010: Toyota Prius voitti ja lämmityslaitetta kehuttiin
Toyotan hybridi on loistava ja lämmin talviauto
75
2530
Vastaukset
- SeppoPyymäeltä
Merkittävin asiahan noissa hybrideissä on se, että se lämpenee nopeasti sekä sähkön että polttomottorin voimalla. Omassa Auriksessa sen huoma selvästi.
- Hajosikotojotasi
Joopa joo. Tohjon talviomituisuudet tiedetään. Vikuroiva ohjaus, tehottomat lämmittimet, lasit huurussa ym ym. Sen tietää... Made in turkki. Luoja varjelkoon.
- Hajosikotojotasi
Minua niin vapisuttaa.
- Epätoivoista
"Joopa joo. Tohjon talviomituisuudet tiedetään. Vikuroiva ohjaus, tehottomat lämmittimet, lasit huurussa ym ym. Sen tietää... Made in turkki. Luoja varjelkoon."
Tekstisäsi välittyy hirveä epätoivo ja pelko Skodan myynnin romahtamisesta. Pitää yrittää viskoa kaikkea mahdollista paskaa ja toivoa että ihmiset uskoisivat siihen.
- oliko.voittaja-ainesta
Miten pärjäsi C-HR Hybrid ?
- Anonyymi
Uusi C-HR 2020 uudella 2000 kuutiosenttimetrin moottorilla ja kahdella kestomagneettisähkömoottoreilla on markkinoiden ylivoimaisesti paras sähköauto, mutta sillä erolla että tätä ei tarvii edes ladata. Ihme peli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi C-HR 2020 uudella 2000 kuutiosenttimetrin moottorilla ja kahdella kestomagneettisähkömoottoreilla on markkinoiden ylivoimaisesti paras sähköauto, mutta sillä erolla että tätä ei tarvii edes ladata. Ihme peli.
Tiedätkö edes, mitä tuo kestomagneetti sähkömoottorissa tarkoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö edes, mitä tuo kestomagneetti sähkömoottorissa tarkoittaa?
se on manneetilla kiinni etupohjassa se mmootori, takapää on muovia jotenka siihen ei manetti ota.
- pettymysten.pettymys
Viimeisin Tojo TM talvivertailussa jäi hyvin huonoille sijoille. C-HR oli sijalla 10 ja hävisi Alfa Romeollekin. Näin pääsi käymään.
Sen jälkeen Tojo ei ole uskaltanut antaa mitään mallia vertailuun. Ymmärrettävää kun menestys on tuollaista joukon jatkona olemista.
Skoda sen sijaan oli tänäkin vuonna lämpimin auto testissä ja on ollut joka vuosi kärkikahinoissa. Selkeästi parempaa osaamista. - Toyota_Hybrid1
https://youtu.be/vKLU8URpxbA
ei ole skodan talviominaisuuksissa juurikaan kehumista, auto pitäisi käyntiinkin saada :D- spagetintekjä
Eipä ole Tojo kovin hyvä talviautona vaikka käyntiin sen saisikin. Alfa Romeolle häviäminen on aika nolo juttu.
- Toyota.starttaa.aina
Hybridi starttaa millä hyvänsä kelillä. Starttimoottorissa on voimaa ainakin 40kW.
- Kylniä.itäruoskia
VV-Auton huoltopäällikkö Juho Vallivaara myöntää, että kylmyys on tuttu vieras skodan ja Volkswagenin uutuusmalleista.
– Kulutusta ja päästöjä on ilmeisesti ollut pakko painaa alas kovalla kiireellä. Talvitestaukseen ei ehkä ole riittänyt aikaa tai testien tuloksia ei ole otettu riittävän vakavasti. Olemme välittäneet asiakkaiden tuskaa eteenpäin Saksaan, hän kertoo.
Pari viime talvea ovat nostaneet lämmöntarpeen esiin, kun pakkasennätykset ovat paukkuneet rikki Etelä-Suomea myöten.
– Nyt tarvittaisiin uusia ratkaisuja hukkalämmön talteenottoon vaikka pakoputkesta, jonka kautta suurin osa lämmöstä joutuu hukkaan.
nyt itäpulkkiin asennetaan pakostakin lisälämmittimiä.
Kulutukset kasvaa ja muutenkin ylihintaiselle kajakille tulee lisää hintaa
NO PERSKUTA RALLAA.
tuossahan ratkaisu täpulkan kylmyyteen kerrottiin.
Tee se itse jormat,nyt pakoputki kulkemaan itäruoskan kabiiniin.
Eipä näiden skodien kylmyyskään ihmetytä.. Jos se oikeasti lämpenisi, ei siihen tarvitsisi asennella naurettavuuksien naurettavuutta eli AJON AIKANA käytettävää webastoa!
- Kiukkuinen.skodisti
Aikainen aamu, lunta on satanut yllättäen yön aikana ja pakkanen paukkuu.
Raappaat skodasi ikkunoita parkkikiekolla, ja muistat, kuinka viimeksikin päätit heti liikkeelle päästyäsi mennä hankkimaan kunnon lämpimän toyotan
. Kuulostaako tutulta?
mutta toyota liikkeet ei ottaneetkaan skodaasi vaihdossa,syyt öljynkulutus ja dsg ongelmat.
kuitit vaaditaan korjauksista - Ihan.tiedoksi.vaan
Ei se Toyotan mollaaminen tee skodasta yhtään sen parempaa.
- lisää.faktaa
Eikä Skodan mollaaminen jostakin Yariksesta autoa, jolla aikuinen mies kehtaisi sanoa ajavansa.
- tääääreeitärisyttäää
lsdkmofskdlfeo9ewooewoekdsäö. Vaapiipispisutsuttataaaa. tervtervevesin Skodaskodhörhörhö,
- Hybrid.man
Jollain ottaa luonnon päälle totuus. Päivystäjälle nimittäin, vastasi jo minuutin päästä. Kuluu se päiväsi tietysti niinkin.
- nykyaikaa
Tarkoittaako hybridimies, että ottaa takaa ja antaa edestä.
- Toyota-trollipoju_Pentti
Tuo oli hyvä havainto. Päiväni kuluvat tosiaan täällä Suomi 24:n autopalstoilla, ja aika usein yötkin. Normini on 18-20 tuntia päivässä trollausta ja solvausta. Ei ole meikäpojasta muuhun ollut ikinä.
- KIauko
Siinä se on näköjään aloituksessa tutkittu ja todistettu. Miksiköhän minä luulin, että hybridi olisi huono talviauto, mutta se onkin näköjään päinvastoin.
- loisto.kaukana
TM Talviautoksi 2017:
Toyota C-HR Hybridin lämmityslaitteen teho oli hybridikolmikon heikoin eikä hyötysuhdekaan kylmä ollut sitä, mitä Toyotan hybriditekniikalta on totuttu näkemään. Kylmäkulutus peräti 11,1 litraa ja lämpimänä 6,3 litraa.- Todellinenkulutus
C-HR:n uusi WLTP-päästölukema on 110g/100 km eli yksi polttomoottiriautojen pienimpiä. Katso hinnastosta.
- Surkeaa
Kylmä ja isoruokanen humpuuki vehe koko hybridi kylmä oli pakkasella ollut se Yariksenkin hybridi kun kaveri oli sillä käynyt 20'asteen pakkasella kokeileen..että semmosia maailman pelastajia...
- Onko.vaikeaa
Todellinenkulutus kirjoitti:
C-HR:n uusi WLTP-päästölukema on 110g/100 km eli yksi polttomoottiriautojen pienimpiä. Katso hinnastosta.
Oli hinnastossa nyt mitä vaan mutta käytäntö on ihan muuta..
- ÄläValehtele
Surkeaa kirjoitti:
Kylmä ja isoruokanen humpuuki vehe koko hybridi kylmä oli pakkasella ollut se Yariksenkin hybridi kun kaveri oli sillä käynyt 20'asteen pakkasella kokeileen..että semmosia maailman pelastajia...
Minulla on Yaris. Se on erittäin hyvä ja lämmin talviauto. Miksi valehtelet?
- 8799789789
Onko.vaikeaa kirjoitti:
Oli hinnastossa nyt mitä vaan mutta käytäntö on ihan muuta..
Missä lehdessä on testattu c-hr kulutus?
- Anonyymi
Todellinenkulutus kirjoitti:
C-HR:n uusi WLTP-päästölukema on 110g/100 km eli yksi polttomoottiriautojen pienimpiä. Katso hinnastosta.
Sama C-HR on myös yksi tehottomampia mitä on.
OK, ihan kiva keksintö kaupunkipyörittelyyn mutta maantielle sitä ei ole tehty.
- Toyota_Hybrid1
tänään nähty kuopion moottoritiellä 3kpl skoda octavioita ja 1kpl vw golf hyytyneenä, absin pihassa ollut 3 kuukautta moottorivikainen vw golf, s market ykkösrastin pihassa 3kpl skoda octaviaa ollut parisen viikkoja odottamassa hinausta, rauhalahdentiellä 1 kpl vw golf ollut viikonlopun yli tientukkona hyytyneenä tielle. hyvin menee vw uskovaiset, hinauspalvelu yritykset kyllä kiittävät. kannattaisko vihdoin ostaa huippulämmin ja luotettava Toyota joka ei tielle jätä.
- ei.päätä.häntää
Savolaisten jutut on savolaisten juttuja.
- Näin_on
Savolaiset on huumor miehiä niin kauan kun muista puhutaan!!
- ToyotanTekniikkaa
Toyotan nopean lämpiamisen ja hyvän talviauton salaisuus lämpiämisen osalta on se, että se alkaa lämmittää heti sähköllä polttomottorilla ja lämmönvaihtimen avulla eli käyttää pakokaasujen lämmön auton sisätilojen lämmittämiseen.
- Vw_tekniikkaa
Vokkarin uusissa tsi moottoreissa sama systeemi ja silti hönöt kylmiksi haukkuu ei se tohjo ole sen lmpimämpi kokeiltu on.
- ÄläValehtele
Vw_tekniikkaa kirjoitti:
Vokkarin uusissa tsi moottoreissa sama systeemi ja silti hönöt kylmiksi haukkuu ei se tohjo ole sen lmpimämpi kokeiltu on.
Noissa Toyotan kaikissa koeajoissa kerrotaan Toyotan lämpimyydestä. Esim. nyt vaikka Auriksen 60.000 km:n testi TM:n numerossa 20/2014.
- Anonyymi
Lapin autokannasta kolmasosa on Toyotia, koska Toyotan hybridi ja kaikki Toyotat ovat erittäin lämpimiä talviautoja.
- Anonyymi
Tämä myös vapisuttaa minua. Älä tällaisia.
- Anonyymi
Talvi on tulossa. Kannattaa ajatella talven tuloa ennen auton ostamista. Lue aloitus ja lue mainitut TM:t.
- Anonyymi
Tänä aamuna Etelä-Suomessakin tarvittiin jo lämmintä Toyotan hybridiä työmatkalla. Ei tarvinnut palella.
- Anonyymi
Kunnon tehokkaassa dieselissäkin tarkeni oikein hyvin. Vielä kun piti Webastoa hetken päällä ennen lähtöä niin oli pirssi valmiiksi lämpimänä.
- Anonyymi
Tässä on valehtelevalle ja Toyotaa pilkkaavalle trollille taas luettavaa.
- Anonyymi
Se että tojohönö kehuu tojoa ei merkkaa mitään. Jos joku tojo pärjäisi autovertailussa niin se olisi uutinen.
Nythän taas kävi viimeksi TM:n vertailussa että reilut neljä tonnia kalliimpi täysin uusi Corolla ei pärjännyt ikivanhalle Octavialle. Meluongelma, pienemmät tilat, kallis huolto ja hitaus olivat ne Corollan heikkoudet. Ei mitään mielipideasioita vaan mitattua faktaa jossa Corolla jäi lyhyeksi. Vaikka hintaa oli reilusti Octaviaa enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se että tojohönö kehuu tojoa ei merkkaa mitään. Jos joku tojo pärjäisi autovertailussa niin se olisi uutinen.
Nythän taas kävi viimeksi TM:n vertailussa että reilut neljä tonnia kalliimpi täysin uusi Corolla ei pärjännyt ikivanhalle Octavialle. Meluongelma, pienemmät tilat, kallis huolto ja hitaus olivat ne Corollan heikkoudet. Ei mitään mielipideasioita vaan mitattua faktaa jossa Corolla jäi lyhyeksi. Vaikka hintaa oli reilusti Octaviaa enemmän.Sieltähän se Skoda-skorppi lehahti vähättelemään ja nimittelemään kunnon ihmisiä ja puhumaan yhden kymmenesosapisteen voitosta. Kun lukee tuon tekstin niin tajuaa, että todellisuudessa Toyota voitti kymmenenllä pisteellä kuten kaikissa muissakin maailman vertailuissa netissä.
Tekniikan Maailmassa on jokaisessa numerossa kannessakin mainoskuvana VW-konsernin auto.
- Anonyymi
Toyotan hybridit tunnetaan kaikkialla suomessa erinomaisina talviautoina. Siksi Helsin Sanomien mukaan Kemijärvellä joka kolmas auto on Toyota. Toyota on sen vuoksi erittäin suosittu Lapissa, koska Lapin selkosilla tarvitaan luotettavaa ja lämmintä autoa.
- Anonyymi
Halpa auto suurtyöttömyydestä kärsivissä maakunnissa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa auto suurtyöttömyydestä kärsivissä maakunnissa..
Pohjanmaalla Mersuilla ja Pohjois-Karjalassa Tojoilla.
- Anonyymi
Jokainen Toyotan omistaja tietää kuinka lämmin Toyota on talvella. Olipa sitten hybridi tai ilman.
- Anonyymi
Miksi Suomessa on liikenteessä 70.000 Toyotaa enemmän kuin Volkswageneita. Missä ne Volkswagenit ovat, vaikka ensimmäinen Toyotakin myytiin Suomessa vasta vuonna 1965. Minne ovat kadonneet ja miksi? Missä ne ovat?
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Liikennekaytossa_olevat_ajoneuvot/010_kanta_tau_101.px/ - Anonyymi
Uskomattoman lämminhän se hybridi on. Sähkö alkaa lämmitää välittömästi ja lämmönvaihdin auttaa tuomaan heti polttomoottorin lämpöä. Siinä syy.
- Anonyymi
Talven tullen tarvitaan tietoa hyvästä talviautosta. Aloituksesta sitä löytyy.
- Anonyymi
Sähkö, polttomottori ja lämmönvaihdin lämmittävät Toyotan hybridin todella nopeasti. Mm. näistä syistä Toyotan ybridit menestyvät talviautotesteissä ja vertailuissa. Keskitunnelissa alla olevasaa kuvassa näkyvä pakokaasujen lämmönvaihdin kuuluu edelleen kaikkien Toyotan hybridien varustukseen.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2015/11/Toyta_prius_halki_1-1024x683.jpg- Anonyymi
Sähköautolla ei tarvitse miettiä kuinka kauan lämmittäminen kestää koska auto on lämmin jo valmiiksi. Samoin on Webastolla varustetuissa autoissa.
Tuntuu jotenkin alkeelliselta että auton lämmittäminen alkaisi vasta siitä kun starttaa moottorin. Parempiakin vaihtoehtoja on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla ei tarvitse miettiä kuinka kauan lämmittäminen kestää koska auto on lämmin jo valmiiksi. Samoin on Webastolla varustetuissa autoissa.
Tuntuu jotenkin alkeelliselta että auton lämmittäminen alkaisi vasta siitä kun starttaa moottorin. Parempiakin vaihtoehtoja on.Toyotan hybrideissä on kaikki nekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan hybrideissä on kaikki nekin.
Miksi tämä ketju on edes ylipäätään aloitettu? Mihin tahansa autoon saa asennettua lämmittimen joka takaa että että auto on lämmin aina kun kuski istuu autoon. Aika älyvapaata alkaa miettimään mitään muuta jos lämmin auto on tärkeä asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tämä ketju on edes ylipäätään aloitettu? Mihin tahansa autoon saa asennettua lämmittimen joka takaa että että auto on lämmin aina kun kuski istuu autoon. Aika älyvapaata alkaa miettimään mitään muuta jos lämmin auto on tärkeä asia.
Johan on naurettava kommentti. Miksi kaikki autolehdet testaavat kuinka lämmin kukin auto on talvella.
- Anonyymi
Kyllä se vaan näkyy ja tuntuu lämpiävän nopesti kun lähdin eilen autoliikkeen pihasta koeajolle. Aivan hyvä syy kaikkien muiden syiden ohella ostaa Toyotan hybridi. Miellyttävää ja hiljaista on kyyti talvirenkaillakin ja liikennevaloisssa seistään aina täysin ääneti. Olipa vastenmielistä lähteä omalla dieselilläni liikkeestä. Nyt diesel saa lähteä.
- Anonyymi
Onko vanhempaa juttua ja mallia tallessa, tuolla ei oikein ole merkitystä kuin yhden vuosimallin ja automallin kohdalla.
- Anonyymi
TM Talviauto 2016:
Näin kirjoittaa Tekniikan Maailma 10.2.2016.
"Jotta nelivedon ja kaksivedon erot saataisiin näkyviin selvästi, mukaan otettiin verrokiksi jo aiemmin hyväksi talviautoksi todettu Toyota Auris Hybrid."
"Kaksivetoinen verrokki Toyota Auris osoittautui monessa suhteessa tasaveroiseksi kilpailijaksi nelivedoille. Jopa hallittavuuskokeissa se oli muutamia nelivetoja nopeampi. Ainoastaan etenemiskykykokeissa se oli selvä altavastaaja."
https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviauto-2016-on-valittu/
Aiemmat menestykset:
Aurisin sijoituttua vertailun (TM 4/2013) kakkoseksi Tekniikan Maailman kirjoitti: ”hybridien talviominaisuuksien oivallisuus tuli taas kerran todistettua”.
2013 Auris sijoittui vertailun kakkoseksi
2011 Toyota Auris Hybrid kuului kärkikolmikkoon
2010: Toyota Prius voitti ja lämmityslaitetta kehuttiin
- Anonyymi
Toyotan hybridejä on nyt myyty niin paljon, että jokainen suomalainen tietää, että se on erinomainen talviauto.
- Anonyymi
Mersu se olla pitää. Uusi tietysti.
T:Massimies. - Anonyymi
Moni on luullut aivan muuta hybridistä, kun ei ole tajunnut sähkön, polttomottorin ja lämmönvaihtimen yhteistyötä hybridin lämmityksessä.
- Anonyymi
Eikö se mitä tuutista tulee ole se ratkaiseva juttu, ihan sama mikä tekniikka on kyseessä.
Onneksi meillä nämä talvet on melko lauhoja ja ainakin minä käytä vaatteita kelin mukaan, enkä ole koskaan palellut missään autossa.
- Anonyymi
kuinkas VW golfe ja seat mii?
golf oli moottorilehden mukaan kylmä auto pakkasissa ja onko Mii testattu kylmissä oloissa? - Anonyymi
Tästä autosta Skoda-asiantuntijan mukaan Toyota kuulemma varasti hybriditekniikkansa. Aivan uskottava juttu:
https://tekniikanmaailma.fi/merkkivuosi-1900-maailman-ensimmainen-hybridiauto-sai-kalsean-vastaanoton/ - Anonyymi
Toyota pärjäsi käytännössä pienten kylmäpäästöjen ansiosta. Ei se autosta kuitenkaan tee hyvää ja hiljaista ajettavaa.
- Anonyymi
"Tästä autosta Skoda-asiantuntijan mukaan Toyota kuulemma varasti hybriditekniikkansa. Aivan uskottava juttu:"
Ei tojo varastanut tuosta mitään mutta ei ollut ensimmäinen hybridi. Kaksi eri asiaa.
Se mitä tojo varasti hybrideihin oli Paicen tekniikkaa ja siitä kävi käry.
https://www.ft.com/content/db26a88e-9357-11df-bb9a-00144feab49a- Anonyymi
Toyotan hybridien myyntiä on kylläkin pyritty häiritsemään joillakin patentin varkauskanteilla, mutta ne on todettu perättömiksi. Esim tämä, josta päätös tässä:
Toyota ja Paice, erillisissä lausunnoissa, sanoivat:
"Osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että vaikka tietyt Toyota-ajoneuvot on todettu vastaavan Paice-patentin kanssa, Toyota on keksinyt, suunnitellut ja kehittänyt Prius- ja Toyota-hybriditekniikan riippumatta kaikista Dr. Severinsky ja Paicen keksinnöistä, jotka ovat osa Toyotan pitkää innovaatiota."
- Anonyymi
Ensimmäinen vetyautokaan ei ollut Toyotan kehittämä vaikka sillä onkin 5800 vetyauton patenttia kertoo suuri ja kunnioitettu Skoda-asiantuntijamme.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15a-2019/ensimmainen-polttokennoauto-esiteltiin-vuonna-1966-electrovanilla-ajettiin-vain-parin-kilometrin-demoajo-lehdiston-ja-gmn-johtoportaan-katsoessa-sopivan-kaukaa/ - Anonyymi
Toyotan pilkkaajan mielestä ainoastaan vanhanaikainen, ajastaan jälkeen jäänyt noki-skoda on auto.
- Anonyymi
En ole tajunnutkaan, että hybridi on noin oivaliinen talviautona kuten tuossa aloituksessa kerrotaan.
- Anonyymi
Helppo ostaa uusi Corolla. Autoliikkeet ovat tilannet hirveästi autoja kevätsesonkia varten.
- Anonyymi
Sinnehän jäävät seisomaan. Syksyllä saa isolla alennuksella.
Ongelma vaan on se että Corolla on sellainenkeskinkertainen kikotin vaikka on kalliimpi kuin luokan paras auto Octavia.
Corollaan ei saa edes rahalla nelivetoa, dieseliä, kaasua, lataushybridiä ja lisäksi on mitattu meluisammaksi, hitaammaksi ja pienemmäksi kuin Ocu.
Toisinsanoen täysin keskenikäinen raakile ja tuulipukuporukan auto. Markkinoilla on paljon parempaakin tarjolla samaan hintaan.
- Anonyymi
C-HR oli jo hybrideistä huonoin.
- Anonyymi
Toyota! Moninkertainen talvitestin voittaja! Tervetuloa talvi!!
- Anonyymi
Kaikki hyvä Toyotassa on valehtelun kohteena tällä palstalla.
- Anonyymi
Tänäkin talvena nähtiin Toyotan erinomaisuus talviautona.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197586Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista796916- 955294
- 524735
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494316- 2384302
- 444215
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283998- 593133
- 482596