Elämme tavallaan muistinvarassa ja jollemme niin voimme avata Googlen.
Minä siirsin tietokirjastoni hevostaliin,koska ei sille tiedostolle ollut käyttöä.
Seuraan aikaani ja luen jopa tieteissivuja,mutta muistanko niitä parinviikon päästä,no siihen en osaa vastata,te osaatte kiitollisena ama
Muisti,tuo aivojemme kätköissä oleva tietolähde?
15
<50
Vastaukset
Mukavaa on huomata Rituliinin petraavan vain ikää myöten. Nyt jo tieteispohjaisia aloituksia, mikäpä siinä!
Muisti niin, se onkin tärkeä ominaisuus meillä, ja sinne tallennetut tärkeäksi kokemamme asiat seuloontuu kyllä pitkäaikaismuistiin. Lyhytmuistikin on tärkeä. mutta on paljon, jota emme onneksi tallenna mieleemme.
Hyvin on tähän asti muistini pelannut, itse pidän sitä luonnollisena, mutta tiedän toisinkin voivan olla.
Kaupoista juuri tulin, seisoin runsaan leikkeletiskin äärellä ja katselin hintoja. Niinpä käännyin ja etsin porsaankieliä, jotka tuolla nyt kiehuu leikkeleiksi. Hyvää ja edullista itse tehtynä.Sinä iki-ihana sini.sirkku!
Minä en vain voisi mitään porsaankieliä tosta noin heittää kattilaan porisemaan.
Niitä ihnia nasuja olen olen ottanut vastaan,kun se emakko on synnyttänyt.
Minusta kaiketi tullut viherpiipertäjä,kun olen omaksunut kasvislinjan melkein täysin?
Ihmisellä on kasvissyöjänsuolisto,ei raatelijan?
Suolistosyöpä on siitä osoituksena oletus aman- Ramoona_
rituliini_38 kirjoitti:
Sinä iki-ihana sini.sirkku!
Minä en vain voisi mitään porsaankieliä tosta noin heittää kattilaan porisemaan.
Minusta kaiketi tullut viherpiipertäjä,kun olen omaksunut kasvislinjan melkein täysin?
Suolistosyöpä on siitä osoituksena oletus amanEikös ihmisen ja sian ruuansulatusjärjestelmät ole hyvin samankaltaiset - niin muistan lukeneeni. Sika on kaikkiruokainen, muistan elävästi vielä lapsuudesta mummolani sialle tehtävän ruuan tuoksun, omassa kodissani ei ollut mitään tuotantoeläimiä. Vartavasten keitettiin karjakeittiössä iso määrä perunoita, jotka luudan varrella tilsittiin rikki. Sekaan lisättiin jauhoja ja kuumaa vettä, ja ilmassa leijaili muheva ruokaisa aromi. Myös kaikki ruuantähteet vietiin sioille ja oli niin kiva seurata niitten tyytyväistä ruokailua kaukaloistaan, se kärsän lopsuttava ääni soi kuulomuistissa.
Käsittääkseni myös ihmisen hampaat ovat sekasyöjän. Tulisin ihan hyvin toimeen ilman punaista lihaa , yhä vähemmän iän mukana se edes maistuu. Jos tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin, koetan olla ajattelematta pikkupossujen kohtaloa, onneksi nekään eivät siitä mitään tiedä. On ihan hyvä, että tuotantoeläimen ruhosta käytetään sitten kaikki, uskon että Sinisirkku loihtii siankielestä kulinaarisen herkun, lisäaineettoman ja ilmeisesti vähärasvaisenkin leikkeleen. Viherpiiperrystä voi tehdä monella tavalla, voihan tuon siankielenkin tarjota vaikka salaattipediltä ja herneenversojen koristamana.
Muistinvirkistystä on palautella mieleen vanhoja ruokia, valmistaa niitä ja syödä yhdessä. Minulle äänet, tuoksut ja tunnelmat pulpahtavat helposti ja hyvin elävinä pintaan muistellessa . Kun verkkopankissa kirjoitan ärsyttävän pitkiä viitenumeroita, ääneen luku auttaa muistamaan . Samoin kauppaan lähtiessä kerron ääneen itselleni, mitä pitää muistaa ostaa, muistilappuja en juuri kirjoittele muutenkaan .Jääkaapin ovessa on kalenteri , josta näen kulloisenkin päivän erityismenot ja on minulla kännykänkin kalenteri muistuttamassa. Lähimpieni merkkipäivät muistan muutenkin. Mielestäni kunnolla syvään hengittely ja ulkona liikkuminen ovat hyviä muistinvirkityskeinoja, happea aivot tarvitsevat, Ramoona_ kirjoitti:
Eikös ihmisen ja sian ruuansulatusjärjestelmät ole hyvin samankaltaiset - niin muistan lukeneeni. Sika on kaikkiruokainen, muistan elävästi vielä lapsuudesta mummolani sialle tehtävän ruuan tuoksun, omassa kodissani ei ollut mitään tuotantoeläimiä. Vartavasten keitettiin karjakeittiössä iso määrä perunoita, jotka luudan varrella tilsittiin rikki. Sekaan lisättiin jauhoja ja kuumaa vettä, ja ilmassa leijaili muheva ruokaisa aromi. Myös kaikki ruuantähteet vietiin sioille ja oli niin kiva seurata niitten tyytyväistä ruokailua kaukaloistaan, se kärsän lopsuttava ääni soi kuulomuistissa.
Käsittääkseni myös ihmisen hampaat ovat sekasyöjän. Tulisin ihan hyvin toimeen ilman punaista lihaa , yhä vähemmän iän mukana se edes maistuu. Jos tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin, koetan olla ajattelematta pikkupossujen kohtaloa, onneksi nekään eivät siitä mitään tiedä. On ihan hyvä, että tuotantoeläimen ruhosta käytetään sitten kaikki, uskon että Sinisirkku loihtii siankielestä kulinaarisen herkun, lisäaineettoman ja ilmeisesti vähärasvaisenkin leikkeleen. Viherpiiperrystä voi tehdä monella tavalla, voihan tuon siankielenkin tarjota vaikka salaattipediltä ja herneenversojen koristamana.
Muistinvirkistystä on palautella mieleen vanhoja ruokia, valmistaa niitä ja syödä yhdessä. Minulle äänet, tuoksut ja tunnelmat pulpahtavat helposti ja hyvin elävinä pintaan muistellessa . Kun verkkopankissa kirjoitan ärsyttävän pitkiä viitenumeroita, ääneen luku auttaa muistamaan . Samoin kauppaan lähtiessä kerron ääneen itselleni, mitä pitää muistaa ostaa, muistilappuja en juuri kirjoittele muutenkaan .Jääkaapin ovessa on kalenteri , josta näen kulloisenkin päivän erityismenot ja on minulla kännykänkin kalenteri muistuttamassa. Lähimpieni merkkipäivät muistan muutenkin. Mielestäni kunnolla syvään hengittely ja ulkona liikkuminen ovat hyviä muistinvirkityskeinoja, happea aivot tarvitsevat,Kiitos Ramoona!
Koin kaikki noi sinun sioille hämmentämäsi perunankeitoksien hämmennykset.
Näin melkein sen karjakeittiön ison muuripadan silmissäni?
No tosin se karjakeittiö oli koiriemme asuntola ja nyt vain kalustettu,lämpövuorattu yksiö?
Filmivaneerit seinillä ja matot lattialla.
Kyllä joskus,kun haluan tuoda ja luoda elämääni sitä elämää,jota oli silloin,kun sitä elämää oli?
Menen,jopa sinne entiseen karjakeittiöön,viiniä tietty ja palaan muisteloihin?
Käytän aivojeni kapasiteetistä sen osan,jonka parhaiten muistan..lapsuuteni- lievä.ukkonen
Ramoona_ kirjoitti:
Eikös ihmisen ja sian ruuansulatusjärjestelmät ole hyvin samankaltaiset - niin muistan lukeneeni. Sika on kaikkiruokainen, muistan elävästi vielä lapsuudesta mummolani sialle tehtävän ruuan tuoksun, omassa kodissani ei ollut mitään tuotantoeläimiä. Vartavasten keitettiin karjakeittiössä iso määrä perunoita, jotka luudan varrella tilsittiin rikki. Sekaan lisättiin jauhoja ja kuumaa vettä, ja ilmassa leijaili muheva ruokaisa aromi. Myös kaikki ruuantähteet vietiin sioille ja oli niin kiva seurata niitten tyytyväistä ruokailua kaukaloistaan, se kärsän lopsuttava ääni soi kuulomuistissa.
Muistinvirkistystä on palautella mieleen vanhoja ruokia, valmistaa niitä ja syödä yhdessä. Minulle äänet, tuoksut ja tunnelmat pulpahtavat helposti ja hyvin elävinä pintaan muistellessa . Kun verkkopankissa kirjoitan ärsyttävän pitkiä viitenumeroita, ääneen luku auttaa muistamaan . Samoin kauppaan lähtiessä kerron ääneen itselleni, mitä pitää muistaa ostaa, muistilappuja en juuri kirjoittele muutenkaan .Jääkaapin ovessa on kalenteri , josta näen kulloisenkin päivän erityismenot ja on minulla kännykänkin kalenteri muistuttamassa. Lähimpieni merkkipäivät muistan muutenkin. Mielestäni kunnolla syvään hengittely ja ulkona liikkuminen ovat hyviä muistinvirkityskeinoja, happea aivot tarvitsevat,Semmoselle olen äkänen kun joulukinkusta läski leikataan pois ennen uuniinlaittoa. Vielä äkäsempi että jotkut kaupat leikkaavat lohen fileesiivuista rasvan pois.
Voi olla että ison lohen kalarasva kaiken herkun lisäksi ei olisi kovaa ja vältettävää pahisrasvaa.
Niin mut aivot. Luin tällä viikolla jostakin tiedejulkasusta että aivoista olisi läydetty kipukeskus, josta kipu säteilee koko kropan kipeisiin tai vahingoittuneisiin kohtiin rituliini_38 kirjoitti:
Sinä iki-ihana sini.sirkku!
Suolistosyöpä on siitä osoituksena oletus amanMinäkin olen leikkinyt possuilla kun keväisin otimme ja sitten syksyllä lahdattiin, olin hämmentämässä verta, ettei jähmety. Sen voin sanoa että ne possut aina saivat rakastavien lapsien huomion, rapsutimme niitä tallissa ja syötimme. On jotenkin kurjaa, että nykyään kaikki se aikaisempi elämän perusasia niin maalla kuin kaupungissakin kyseenalaistetaan. Silloin meidän aikanamme se oli elinehto, ei silloin puhuttu koskaan vegaanisesta ruuasta, silloin käytettiin todella lähiruokaa ja omaa tuotantoa ja eläimistä pidettiin hyvää huolta.
- muut.huomaavat
Eihän sitä itse juurikaan huomaa kun muisti huononee, luulee, että se on ihan yhtä hyvä aina vaan....
Aivan todenpeäinen mielipide muut.huomaavat!
Näinhän se todella menee!
Tulee toistettua lausetta ,kaiketi olen kertonut tämän aiemmin,mutta kerron sen taas!
- hyvämuistinen
Juur inäin ! --On nykyään paljon käytetty Hyväksymisesä käytetty --otaksuma!
Mutta muisti on hyvin käytettynä hyvä "luonnonvara " Paljon käytettynä pysyy kunnossakin . On vaan joskus hyväksyttävä ,että ,jostain syystä--muisti ei pelaa niin kuin entisaikaan !
Kyllä mukana oleminen esm. jutteluissa täälä --virkistää .
Vaikka joskus olisi paree kun olisi unohtanut ! Minähän olen ollut aina niin "fiksu " --vaikka ja kun en esm --ole kommunisti -- Niinkun joku ----montavuotta siitten kirjoitti .. Rauha hänenkin muiastolleen !
Myt eletään hissunkussun ja vapula vissun .Sinulle hyvämuistinen!
Muisti on todella luonnonvara ja sitä me tälläkin kanavalla hiomme,
Sanonta muistinvirkistäminen ei ole tuulestatemattu ajatus kaiketi?
Nyt pakko mennä hilaamaan puita sisälle,siis huoltohommeleihin.
Teen nämä työt aina illanhämärässä,kun en voi häiritä lintujen syömärauhaa
- memory
Muisti/aivot rappeutuu iän myötä siinä missä muukin elimistö.
Emme mitään sille voi.
Perässätulijoilla on sama kohtalo.Olen muistin säilymisestä eri mieltä kuin memory. Kyllä muistia voi ylläpitää lukemalla ja esimerkiksi pelaamalla tai ratkomalla pulmia.
- ilkka.viinaton
Nettivaari kirjoitti:
Olen muistin säilymisestä eri mieltä kuin memory. Kyllä muistia voi ylläpitää lukemalla ja esimerkiksi pelaamalla tai ratkomalla pulmia.
Muistin säilyminen hyvänä hyvin korkean ikään asti on pitkälti perinnöllistä. Saamme nähdä yli satavuotiaita pirteitä ihmisiä tai alle 50 vuotiaita demendikkoja.
Elämäntavoilla ja ravinnon laadullakin on paljon merkitystä. Olen nähnyt 40 vuotiaassa riskissä miehessä runsaasta alkoholin käytöstä johtuvana vahvoja alkoholidementian merkkejä.
Tuolla Ramoona oli oikeassa pyrkimyksenäni laittaa vähärasvaisempaa kielistä.
Pistelin puikolla reikiä niihin ja laitoin kylmään veteen kiehumaan, jolloin ei lihasyyt sulkeudu heti. Niin valuu osa rasvasta ulos keitinveteen.
Ei nuorten porsaiten kieli olekaan kovin rasvainen liemestä päätellen, ja jätin ne viipaloituna liemeen vetäytymään.
Yhden voileivän nautin viipaleiden kanssa, Rasilaisen valkosipulikurkkujen korostaessa tuota herkkua 🥞🍮
Kaikki muu olikin vihreitä vihanneksi ostoksissa tänään. Parsakaalia, lehtikaalia, parsaa ja jäävuorisalaatti. Kaikki missä on foolihappoa löysi koriini,...kotona on juureksia ja porkkanaa.
En muistilappuja kirjoita minäkään, kirjoituspöydällä kalenterimerkinnät kyllä tapaamisille ja muille menoille. Salasanat olen merkannut ylös tärkeimpiin, joskaan harvoin siitä tarkistan,Kiitos sini.sirkku ja anteeksi:
Enhän minä edes saisi olla viherrehulla,koska minulla verenohennuslääkitys?
No asiasta kolmanteen toissaaamuna pulssi oli taas 45 ja aika ulkopuolinen olotila omaan kehooni? Onneksi oli brändyä ja sain sen taas hilattua 49.
No soitin sinne hyvänvoitikeskukseen ja sainkin ajan ensiviikon tiistaille.
Lupasivat ottaa sydänfilmin,sanoin näkyvätkö sydänsurut sillä filmillä,vastaanottoapulainen
ei osannut kertoa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947876- 1733766
- 533279
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2492507- 482165
- 422015
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?281940- 481902
- 601778
- 191773