Osasairauspäivärahahakemukseni hylättiin

ainaviisastuu

Nyt sitten KELA petti hädän hetkellä. Vaikka kärsin sellaisista pitkäaikaisvaivoista ja olen jo sen ikäinenkin ihminen, jolle kaiken järjen mukaan kuuluisi tämä osasairauspäiväraha. Ainakin jos lukee kaikkia hehkutuksia viranomaisten sivuilta siitä, minkä tyyppisiä ihmisiä tämän järjestelmän tulisi auttaa pysymään työssä kiinni.

No, menin sitten innoissani tekemään työnantajan kanssa osa-aikatyösopparia 50% työhön paluusta, tämä oli heti tt-huollon ja pomojen kanssa käydyn työkykyneuvottelun jälkeen. Olin tätä ennen ollut sen 90 pv sairaslomalla. Lähetin hakemuksen Kelaan, ja pam! Hylättynä tuli takaisin, minkä jälkeen puhuin parinkin virkailijan kanssa ja sain kyllä "hyvät" selitykset. Lisäksi lähettivät Kelan oman asiantuntijalääkärin lausunnot, jotka perustuvat hyvin ylimalkaisesti lähettämiini B-lausuntoihin (3kpl, kaksi eri lääkäriä). Kelan lääkärin mukaan en tämän lisäksi käytä mitenkään paljon vaivaani lääkkeitä tms. joten enhän voi oikeasti olla sairas. Eli sillä mitä hakija itse kuvailee, kertoo kivuistaan, toimintakyvystään ja selviytymisestään vapaalla ja työssä, ei ole mitään merkitystä. Oma hoitava lääkärini oli näistä Kelan lausunnoista aivan ihmeissään.

Kokemukseni mukaan tämä Kelan harjoittama mielivalta ei siis mitenkään tue yleistä pyrkimystä tukea osatyökykyisiä jatkamaan ja pysymään töissä. Etenkin nyt kun vielä eläkeikää nostettiin, mutta viranomainen osaa kyllä hienosti viedä ne viimeisetkin työhalut. Siispä, itse teen nyt puolikasta työaikaa, jonka menin hyväuskoisena (ja siinä luulossa, että rehellistä ihmistä yhteiskunnan suojaverkko tukee) sopimaan työpaikan kanssa. Nyt on vaan pakko on lähteä tätä sopimusta purkamaan ja palata vaikka sisulla kokoaikaiseen, kun taloudellisesti en näin pienillä tuloilla pärjää. Töitä ja veroja olen tähän valtioon maksanut yli 30v. Ikinä en ole ollut työtön, en ole ikinä pitänyt mitään perhevapaita (ei lapsia), en kovin paljon sairastellutkaan, en ennen kuin viime vuosina. Olenpa sitten jatkossa työnantajan piikkin lyhyillä sairaslomilla ja katsotaan pitkällä aikavälillä miten käy. Täysin työkykyinen en todellakaan ole, mutta Kela määrittelee hieman erikoisesti sen missä se raja on. Eli huomatkaa tätä tukea hakiessanne, että Kelalle pitää olla sairasvakuutuslain mukaan täysin työkyvytön, mutta samalla pystyä palaamaan osa-aikaisesti omaan työhön!!! Tein ilmeisesti myös sen tyhmyyden, että palasin omaan työhöni ns. omalla vastuullani ennen Kelan päätöstä. Kannattaa siis vaan jatkaa sairaslomaa, jos työnantajalla on vielä palkanmaksuvelvollisuus. Kela ei nykyisin todellakaan ole sairaan ja vajaakuntoisen, mutta aktiivisesti itse työhönpaluuta hoitavan ja sinne takaisin haluavan ihmisen asialla. Helpommalla pääsee, kun vaan istuu/lepäilee kotona ja antaa palkan juosta. Vielä mietin jaksanko valittaa, mutta suurimman osan ajasta ajattelen: fuck them

20

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitaanvähänlisätietoa

      "...Vaikka kärsin sellaisista pitkäaikaisvaivoista ja olen jo sen ikäinenkin ihminen, jolle kaiken järjen mukaan kuuluisi tämä osasairauspäiväraha..."

      Niin minkä ikäinen olet?

      "...Kelan lääkärin mukaan en tämän lisäksi käytä mitenkään paljon vaivaani lääkkeitä tms. joten enhän voi oikeasti olla sairas..."

      Pystyt todistamaan miten paljon lääkkeitä ostat, joten tämän vääräksi todistaminen ei varmasti ole vaikeaa.

      • ainaviisastuu

        tarvitaanvähänlisätietoa
        25.1.2019 18:18
        Vastaukseksi sinulle, ikäni on 57... ja sairauteni ovat sellaisia, jotka voivat viedä ennenaikaiselle eläkkeelle. Kokemukseni Kelan linjauksista osasairauspäivärahan kohdalla jaan tässä ylempänä lähinnä sen takia, jos se sattuu kiinnostamaan toisia samaa asiaa pohtivia/hakevia. Kuten toinenkin kommentoija täällä totesi, Kela huomioi vain korvatut reseptilääkkeet, niiden oston ja tekee siitä oman johtopäätöksensä kulutuksesta = kuinka sairas/kipeä päivärahan hakija on. Eli turha heille on selittää sitä rahamäärää (ja inhimillisen kärsimyksen määrää!), minkä olen omasta pussistani käyttänyt esim. fysioterapiaan tai ei-reseptiä vaativiin lääkkeisiin. Ja kuten pitemmässä postauksessani totesinkin, muiden kuin Kelan palkkalistoilla olevien erikoislääkäreiden yms. hoitavien tahojen lausunnoilla on loppujen lopuksi aika pieni painoarvo. Itse olen vielä aloittelija tässä Kelan kanssa asioinnissa, mutta oma oikeudentaju on ollut viime aikoina koetuksella.


      • Näinpä

        No sen tyhmyyden tosiaankin teit, että palasit omaan työhöni ns. omalla vastuullasi ennen Kelan päätöstä. Omavastuun jälkeen voit aloittaa työskentelyn niin sanotusti omalla vastuullasi, jos sinulla ei ole vielä voimassa olevaa päätöstä osasairauspäivärahaan.


    • ggggkkkktttt

      Eipä ne Kelan lääkärien lausunnot usein todellisuuteen perustu, eli kannattaa olla varovainen.
      Myös päätelmät miten lääkkeitä käytetään on aika huvittava, siihen olen omalla kohdalla itsekkin usein törmännyt. Kaikkein hauskin oli kun odotin vakuutuksesta rahoja aikoinaan n.3kk ja ei yksinkertaisesti ollut varaa lääkkeisiin oli päätelmä ettei ole kipuja koska ei ole lääkkeitä ostettu.

      Vakuutuslääkärithän usein perustelee että he ovat parempia määrittelemään vammat ym koska ei tule tunnesidettä potilaaseen mutta aika erikoista jos päätelmät tapahtuu hyvin hatariin todisteisiin ja päätelmiin..lääkkeitäkin voi olla esim edellisistä resepteistä jäljellä mutta näin kelassa. Myös Kelan yleislääkäri usein kumoaa erikoislääkärien lausuntoja. eli Kelan yleislääkärit ovat huomattavasti osaavampiakin kuin esim ortopedit tai neurologit.

      Aina kannattaa valittaa ja tehdä uutta hakemusta uusilla lausunnoilla ja paremmilla perusteluilla ja oppia miten Kelan lääkärit toimii ja tekee päätelmiään.
      Voimia hakemus rumpaan ja oikeassa olet jos on sairas ei liian hanakasti kannata mennä töihin koska Kela käyttää sitä varmasti lyömäaseena ja Suomihan ei näissä asioissa ole oikeusvaltio sen on moni joutunut toteamaan. Jokainen kuitenkin itse tietää parhaiten ne omat voimavaransa.

      • tunteroinen

        Eivät ne hoitavat lääkäritkään missään tunnehuuruissa potilaita hoida. Moni hoitavista lääkäreistäkin on toisaalla jonkun vakuutusyhtiön vakuutuslääkärinä tekemässä kielteisiä lausuntoja.


    • fhsssshsh

      "Eli sillä mitä hakija itse kuvailee, kertoo kivuistaan, toimintakyvystään ja selviytymisestään vapaalla ja työssä, ei ole mitään merkitystä"

      Potilaan omilla lausunnoilla on merkitystä, jos ne tukevat työkykyä, niiltä osin lausunnoilla ei ole merkitystä, jos ne tukevat työkyvyttömyyttä. Eli sellainen copy-paste valikointi.

    • 62v

      Näitä ikäviä juttuja saa lukea edelleen, vaikka yritystä on ollut eduskuntaa myöten ( vakuutuslääkärien mielivaltaa vastaan kansalaisaloitekin) muuttaa tämä järkyttävä käytäntö, jossa potilaan oikeusturva on kuin kynnysmatto. Toistaiseksi Kela saa kiusata sairaita, mutta uskon ja toivon, että muutos tulee pian. Ihmiset ovat tietoisia nyt tästä sairaitten kohtelusta. Mediakin.

      Oma kokemukseni on hyvin samanlainen kuin aloittajalla.
      Olen hakenut 3 kertaa työkyvyttömyyseläkettä erikoissairaanhoidon lausunnoilla. Hylyt ovat olleet käsittämätöntä siansaksaa, jossa koko sairaushistoria on käännetty päälaelleen. Sain jopa sellaisen ohjeen, että minun pitää hakeutua leikkaukseen (siis täh!), jotta Kelan asiantuntijalääkäri voisi käsitellä hakemukseni kunnolla. Ei minussa ole mitään leikattavaa! Ehkä luomia löytyisi :) Ja toinen jokaisessa hylyssä ollut seikka, etten syö riittävästi lääkkeitä. Siis mihin? Sairauteni ovat rappeutumasairauksia, joissa lääkehoito on vain tukena tarvittaessa. Lääkärin lausunnossa kerrotaan selvästi, etten oheissairauksien (veri, vatsa, paksusuoli, sydän) vuoksi ole toivottu pitkäaikaislääkkeen kohderyhmää. Kelan mielestä olen huijari kai.

      Kun toinen käteni halvaantui, sain Kelan ohjeen tehdä työtä vain yhdellä kädellä. Jepjep, olen käsityöyrittäjä. Olen tullut siihen tulokseen, että Kela ei hoida vastuutaan sairaista kuten on sovittu laissa. Nyt työkyvyttömyyttäni on mitätöity yli 4 vuotta ja olen pudonnut köyhyysloukkuun. Joudun ulosottoon lähiaikoina, koska en enää pysty elämään alle 500 euron tukituloilla sairaana. Samaan aikaan minulla on puhjennut autoimmuunisairaus tämän kaiken lisäksi, ja syy on Kelan. Psyykkinen ja sosioekonominen kuormitus on ollut liian suuri.

    • Mielenkiintoist

      Oletko koskaan ollut työelämässä? Oletko hakenut työeläkettä ollenkaan, kun puhut vain Kelan eläke päätöksestä? Yleensä normaali ihminen on ollut myös työelämässä ja maksanut ansioistaan työeläke maksuja. Minkälaisen päätöksen olet saanut työeläkelaitoksestasi?

      • 62v

        Minulleko vastasit?
        Kyllä olen ollut työelämässä. Vuodesta 1975 alkaen. Ja virassa ja yrittäjänä. Aika monta vuosikymmentä.

        Työkyvyttömyyseläkehaku alkaa AINA sairauspäivärahasta ja jos se myönnetään, alkaa 300 päivän sairauspäivärahakausi. Sen jälkeen voi hakea vasta työkyvyttömyyseläkettä omasta työeläkeyhtiöstä. Mutta kun Kela torppaa hakemukset, kun joko ei myönnä ollenkaan sairauspäivärahaa tai sitten ei suostu puoltamaan sen maksua täysimääräisenä. Juttu ei etene, kun portinvartijana on mielipuolinen kyykyttäjä.


      • työkyvyttömyyseläkeläin-

        Kyllä ne Kelasta pistävät työeläkelaitokselle ne paperit. Et kovin tarkkaan lukenut aloitustekstiä, kun noinkin oleelliset asiat, kuin työnantajan, sairaslomat, työsopimukset yms missasit.

        Aloittajan kannattaisi perehtyä siihen mitä tarkoitetaan vakuutuslääketieteellä. Työkyvyttömyyseläkkeistä hylätään muuten 28 prosenttia tänä päivänä, eli 72 prosenttia menee ns läpi.


      • enkyltiä

        Vakuutuslääketiede???
        Onko se tiede, joka laahaa lääketieteen perässä?
        Vaihtoehto- vai uskomuslääketiede?


      • Mielenkiintoist
        62v kirjoitti:

        Minulleko vastasit?
        Kyllä olen ollut työelämässä. Vuodesta 1975 alkaen. Ja virassa ja yrittäjänä. Aika monta vuosikymmentä.

        Työkyvyttömyyseläkehaku alkaa AINA sairauspäivärahasta ja jos se myönnetään, alkaa 300 päivän sairauspäivärahakausi. Sen jälkeen voi hakea vasta työkyvyttömyyseläkettä omasta työeläkeyhtiöstä. Mutta kun Kela torppaa hakemukset, kun joko ei myönnä ollenkaan sairauspäivärahaa tai sitten ei suostu puoltamaan sen maksua täysimääräisenä. Juttu ei etene, kun portinvartijana on mielipuolinen kyykyttäjä.

        Jos sinulla on noin pitkä työhistoria sinulle on todennäköisesti kertynyt niin korkea työeläke, ettei sinulle edes jää työkyvyttömyyseläkettä maksettavaksi kansaneläkkeeseen. Itse puhuit työkyvyttömyyseläkkeellä, et sairauspäivärahan hakemisesta " Olen hakenut 3 kertaa työkyvyttömyyseläkettä erikoissairaanhoidon lausunnoill" . Siis sinun on pitänyt saada päätös myös työeläkelaitoksestasi. Sitä paitsi eläkkeen voi hakea myös suoraan ilman sairauspäivärahan hakemista. Jokin nyt jutussasi ei pidä paikkaansa..


      • työkyvyttömyyseläkeläin-
        enkyltiä kirjoitti:

        Vakuutuslääketiede???
        Onko se tiede, joka laahaa lääketieteen perässä?
        Vaihtoehto- vai uskomuslääketiede?

        Jos oikeasti haluaisit tietoa, löytäisit sitä ja jättäisit nämä typerät kommentoinnit. Voit aloittaa opintaipaleesi tästä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vakuutuslääketiede


      • 62v
        Mielenkiintoist kirjoitti:

        Jos sinulla on noin pitkä työhistoria sinulle on todennäköisesti kertynyt niin korkea työeläke, ettei sinulle edes jää työkyvyttömyyseläkettä maksettavaksi kansaneläkkeeseen. Itse puhuit työkyvyttömyyseläkkeellä, et sairauspäivärahan hakemisesta " Olen hakenut 3 kertaa työkyvyttömyyseläkettä erikoissairaanhoidon lausunnoill" . Siis sinun on pitänyt saada päätös myös työeläkelaitoksestasi. Sitä paitsi eläkkeen voi hakea myös suoraan ilman sairauspäivärahan hakemista. Jokin nyt jutussasi ei pidä paikkaansa..

        Työeläkeyhtiön sivuilta napattuna:
        "YEL-vakuutuksesta huolimatta yrittäjällä ei ole varaa sairastaa

        YEL-vakuutetun yrittäjän omavastuuajan pituus on yksi päivä eli sairastumispäivä. Tämän jälkeen yrittäjällä on oikeus sairauspäivärahaan. Ilman YEL-vakuutusta yrittäjän omavastuuaika on sama kuin palkansaajilla eli sairastumispäivä ja yhdeksän seuraavaa arkipäivää. Sairauspäivärahaa täytyy hakea Kelalta kahden kuukauden kuluttua sairastamisesta. Jos sairausloma pitkittyy ja työkyky heikkenee, YEL-vakuutettu yrittäjä voi myös saada työeläkeyhtiöltä ammatillista kuntoutusta ja tarvittaessa kouluttautua uuteen ammattiin."

        Vain epäillyn ammattitaudin takia voi hakea korvausta suoraan siitä vakuutusyhtiöltä, johon on tapaturmavakuutuksensa maksanut. Ja silloinkin vain, jos on ottanut (lue maksanut) ammattitautivakuutuksen. Senkin hakeminen vie kuukausia ja lopputulos on liian usein hylky.

        Eli et taida oikein tietää asioista, hutkit vain huviksesi sairaita.


    • 63v

      Siis toi kelan lääkkeiden käytön seuraaminen on ihan outoa, siihen törmäsin itsekin. Minulle tuli tapaturma jalkaan, joka operoitiin ja niin nillka kuin pohjeluu koottiin metalleilla. Vajaan vuoden päästä työkokeiluun, 4 tuntia, ja työ jalkojen päällä olemista. Seurauksena tilanteen paheneminen ja uusi leikkaus, pulttia jalkapohjaan jotta jalan asento olisi suht koht normaali. Turvotus ja rasituksen aiheuttama oireilu jatkui ja magneetissa kaikissa nilkan jännetupeissa nestettä, radiologin mielestä tyypillsitä kun niin paljon metallia. kela maksoi saikkurahaa, sitten liitto, ja taas takas kelaan kun vuosi liitossa täyttyi ja kela ilmoitti ettei voi maksaa enään sairaspvrahaa, kun en ole käyttänyt enempää särkylääkkeitä, tai oikeastaan palautteissa oli etteivät voi ottaa kantaa sen vuoksi. Onneksi päättivät lähettä ätyökyvyn arviointiin johon meni pari viikkoa ja eri alan ammattilaiset lausuivat kaikki etten ole työkykyinen. Ensim eläkehakemus hylättiin, olin just alle 60 v , todettiin että käsillä voi tehdä töitä ja suositeltiin uudelleen koulutukseen,....vuoden päästä olin 60 v ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Mutta se kelan tuijotus päätöksissä lääkkeiden käyttöön on älytöntä! Mikä ihmeen mittari se on ???

      • ytuyrit

        Sanopa muuta. Olin kolme vuotta sitten kuolla ruoansulatusvaivoihin, kun sairauskeskuksen ulkomaalaiset lekurit vain määräilivät särkylääkkeitä. Ostin niitä kyllä kullakin reissulla, mutta palattuani kotiin tänne korpeen luin kunkin ohjeet ja sivuvaikutukset, enkä ottanut lääkettä. Siltä ajalta jäin iso pussillinen lääkkeitä. Parannus löytyi muun terapian kautta, yksityiseltä puolen. Nyt krooninen syöpäni on alkanut oireilla. En tähänkään aio mitään lääkitystä ottaa, eikä siihen paljon mitään olekaan tarjolla. Haluaisin kuolla kotiin, rauhassa työttömyystoimiston kyykytyksiltä. En ole vielä aloittanut kampanjaani, lueskelen vasta toisten kokemuksista. Tuo lääkkeidenottopakko on älytöntä lääkefirmojen yltiötottelua. Ilmeisesti Kela näkee itsensä lääkebisneksen myyntimiehenä. Niin ei saisi olla. Lääkkeet eivät ole itseisarvo, vaan asia, jota kannattaa karttaa, jos aikoo pitää terveytensä rippeet.


    • vaimukatiede

      Ns vakuutuslääketiede ei ole tiede ensinkään.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Vakuutuslääketiede

      Vakuutuslääketiede on oppiala, jossa lääkäri soveltaa omaa lääketieteellistä osaamistaan ja tai osaamattomuuttaan vakuutusoikeudellisiin käsitteisiin.

    • Anonyymi

      ei lääkkeitä tarvi syödä ,riittää et haet pari pakettia apteekista kotiin ja reseptin uusit silloin tällöin. et näkyy virallisis tiedois. esim.särkylääkkeet saa aikaan vatsa haavan liikaa syötynä. muuten voidaan tulkita ettet ota hoitoa vastaan.eli jätä syömättä mutta hae lääke apteekista kelan takia.

      • Anonyymi

        Tai nostaa kaikki reseptille kirjoitetut lääkkeet, mutta todellisuudessa ei syö niitä.


    • Anonyymi

      Olen nyt ollut puolivuotta sairauslomalla nivelleikkauksen jälkeen, kokoajan on kuntoutettu ja seurattu nivelen paranemista nyt kun sairauslomaa taas jatkettiin niin Kelalta tuli päätös että nyt kun onkin kysessä uusi sairaus niin omavastuupäivät vähennetään, tuosta vaan vaikka joka todistuksessa lääkäri on nimennyt nivelen mitä asia koskee, töissä en ole ollut eikä sairausloma ole katkennut koko aikana. Samalla kuitenkin päivälaskuri juoksee eteenpäin kohti 300päivää, jos on uusi sairaus niin olisihan senkin sitten pitänyt nollata. Nyt viimeistään minäkin uskon Kelaa koskevat jutut mielivaltaisista päätöksistä jotka ei perustu mihinkään tosiasioihin. Valitus on tehty, saas nähdä mikä savotta tulee asian suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe