Auttakaa köyhää mietinnässä ( talon osto)

Köyhärikas

Asutaan vuokralla 70-luvulla rakennetussa öljylämmitteisessä talossa. Ollaan oltu köyhiä viimeiset 10-vuotta, siis ruokakaupassa joutuu miettimään hennooko ostaa maitopurkin vai ostaisko voita...
Noh, sanotaanko että sain rahaa yllättäen perintönä yli 300 000€ . Mietin taloa missä kaikki olis vimpan päälle, energialuokka B, maalämpö , viimeksi tehty pintaremontit 2016.
Neliöitä 150 ... 2006 rakennettu, lämmin kahden auton talli. Hinta vaan on sen 220 000€
Oon oppinut asumaan kyllä vaatimattomasti, mutta monen vuoden köyhyys ns ketuttaa ja se että on aina pitänyt tinkiä joka ikisestä asiasta... Lapset on kärsinyt ja oma mielenterveys.
Kysymys kuuluukin onko pidemmällä tähtäimellä järkeä ostaa tollanen hieno koti? Lähinnä itse pelkään rahojen loppumista , vaikka hullulta se kuulostaakin . En vaan enää ikinä halua kärsiä siitä että lapset kärsii nälästä tai mistään muusta syrjinnästä...
Mutta ajattelen pidemmällä tähtäimellä että jos olis halvempaa asua, niin jäisi enemmän rahaa muuhun?
Meillä menee öljyyn jo vuodessa varmaan yli 3000€ .
Tulot ei ole hulppeat, hyvällä tuurilla tienataan kaksi aikuista vähän päälle 1000€/kk, mies saattaa alkaa tienata vähän enemmän kun saa opiskelut loppuun ja lapsia on kaksi.
Niin onko järkeä laittaa tuon verran rahaa vain taloon, missä varmaan asuisi siihen asti kunnes lapset lentää pesästä pois ... Eli noin 7vuoden päästä lähtee nuorempi , jos lähtee, ellei jää lukioon.

5

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ou-Jee

      Hei mukva skenaario.mutta älä tee sitä, vaan osta muutama halpa talo.esim.15.,000e-25.000e vaikka neljä kpl..ja laitat ne vuokralle ..n.700e kpl. ja saat 2800e/kk.. ja tuo krt. 12.kk. on.yli 30.000e per vuosi.. no loput osaat itsekin laskea..ja sijoitus pääomahan oli sata tuhatta tai jopa allekin..ja rahaa jää elämiseekin sanotaako kivasti ja omaisuus säilyy.. ja otat budjetin käyttöön ja alat suunnitella menoja..niin rahaa jopa kertyykin...

    • Paikkkakunnalta jossa saa 2006 rakennetun ja hyväkuntoisen talon 220.000 eurolla ei kannata ostaa. Talon arvo on tällä hetkellä todennäköisesti reilusti alle 200.000 € ja vaikka 7 vuoden päästä lähempänä 100.000 €.

      Kun kerran on pääomaa, niin nyt pois taantuvasta pikkupitäjästä ja ihmisten ilmoille vakituiseen työhön!

    • Köyhärikas

      Hyviä ideoita , nuo sijoitus vaihtoehdot käyny myös mielessä että miten voisi saada lisää tuloja... Mulla on nyt myös peltovuokratuloja , se on aika helppo juttu, kun vuokralainen pitää periaatteessa huolen kaikesta... Mutta eipä sekään niin hirveästi vielä niitä tuloja tuo.

    • rahat_hukkaan

      150 m2 talo ei ainakaan kokonsa edusta mitään ihmeempään ökytasoa.

      Vähän kuitenkin tässä nyt haiskahti, että pitää ottaa menetettyä takaisin ja hankkia prameampi kuin muilla on. Tätä kannattaa välttää - voi todellakin tulla takkiin ja pahasti, jos ostat suuremman kuin oikeasti tarvitset ja/tai kalliimman kuin minkä ylläpitoon on varaa. 2006 rakennettu talo alkaa kuitenkin olla siinä iässä, että pian tarvii tehdä muutakin kuin leikata nurmikkoa ja maalata sisäseiniä.

      Jos talo on taantuvalla alueella, niin siitä eroon pääseminen voi olla likimain mahdotonta - ainakin niin, että saisi siihen sijoitetut rahat pois. 220 k€ näin uudesta ja 150 m2 taitaa jo mennä alle rakentamiskustannusten. Tuskin on syytä siihen, ettei alamäki jatku?

      En kyllä menisi ostamaan niitä halvempiakaan taloja, vaikka puoli-ilmaiseksi saisi. Mitä niillä sitten tekee, kun ei enää vuokralaisia löydy?

    • Köyhärikas

      Niin no ajatus ikuisesti vuokralla asumisestakin tuntuu rahan hukkaamiselta, kun pitää maksaa vielä kalliista lämmitysmuodostakin. Eikä tosiaan ole tarkoitus ostaa "parempaa" kuin muilla. Täällä vaan ei ole kovin hyviä vaihtoehtoja montaa kappaletta ...
      Yksi talo kylläkin löytyy omasta takaa vanha rintamamiestalo keskeltä korpea, mutta kuulemma kumminkin sellainen että sinne vuokralaisia tulisi jos vaan viitsisi tehdä remonttia... Suihkutila pitäisi uusia ja alapohjaan vaihtaa vanhat purut , ei ihan pieni remontti kumminkaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe