Helmikuulle osuu monia teemapäiviä, joihin liittyy omat herkkunsa ja nimikkoruokansa, osa perinteisiä ja hyvinkin vanhoja, osa uudempaa tapakulttuuria. Minusta on hauskaa ilahduttaa läheisiä jollain itseleivotulla tai kokatulla, johon sisältyy lämmin ajatus, hiukan vaivannäköä ja kekseliäisyyttä tarjolle asettelussa.
Ensi tiistaina on Runebergin päivä, lippu salkoon nostettuna antaa juhlamieltä. Maikkarin kokki leipoi piparimausteisia muffinseja pikkuisiin paperivuokiin vadelmaisella koristelulla. Niissä voisi olla ideaa, koska itse pidän näitä Frederikan rakkaudenosoituksia runoilijanerolleen turhan tuhteina ja suurikokoisina, kuivakkaina (taisihan niissä olla alkoholikostutusta) tötteröinä nykyajan harrastelijakynäilijälle, koneen näpyttelijälle. Laskiaispullani ovat arvostettuja , niillä hemmottelen useammankin kerran helmikuisissa kahvihetkissä ja retkillä , kuuman mehun tai kaakaon kanssa hiihtolomalaisia koululaisia. Marsipaania tai hilloa, tai jopa molempia, kermavaahdon voin vaihteeksi korvata vaniljaisella tuorejuustonokareella, pakasteessa on sopivia pyöreitä pikkupullia .
Ystävänpäivänä hemmottelen jollain sydämenmuotoisella. Makeissa leivonnaisissa saa mielikuvitus siivet, suklaiset yllätykset maistuvat suloisesti ystävyydelle. Mutta vaikkapa tumman täysjyväleivän viipaleet voi muotoilla sydämeksi, päällystää jollain oikein maukkaalla ja koristella värikkäästi. Kalevalanpäivänä en pääse taidoillani ylpeilemään, en saa karjalanpiirakoita aikaan, en osaa enkä viitsikään. Mustikat kuuluvat suomalaiseen metsäluontoon ja -luonteeseemme, niihin ruismurotaikinaa kaveriksi, niin syntyy supisuomalinen mustikkakukko eli rättänä, hyvin sopii myös siniristilipun väreihin ja tunnelmaan.
Oma lukunsa ovat sesongin ruuat , blinit, madekeitto ja hernerokka. Ainakin Sinisirkku tuntuu olevan näissä vanhanajan herkuissa mestari, vesi kielellä luin hiljattain blinikekkereistä.
Helmikuista herkuttelua
16
<50
Vastaukset
- anonyymi_rUH
Ostin Fazerin runebergintorttuja kahden pakkauksessa aiemmin, koska ne olivat kieleni mukaisia ei liian kuivia eikä hirmu isojakaan. Luin viime vuonna että ne on tehty Latviassa, vaikka niin on olevinaan kotimainen brändi tämä Fazer. Nyt saa jäädä kaupan hyllylle , en muutenkaan ole erityisen perso niille. Kahvilassa voin ostaa, jos näyttää hyvältä eikä ole hernesoppapurkilla tehdyn kokoinen.
- Vähän.petyin
minä kävin Tapiolassa Ainoa-kauppakeskuksen Stockmannin ovensuussa olevassa Fazerin lounaspaikassa ja pyysin salaatin.
Valtavankokoinen syvä lautanen, siihen isoja paksuja tummanvihreitä lehtiä paljon, en tunnistanut niitä, tomaatteja kokonaisina, viipale kanaa ja jotain, jota en muista, jugurttia kastikkeeksi hiukan. Sitten oikein isot haarukka ja veitsi, haarukka ei mennyt tomaattiin eikä niihin vihreisiin lehtiin, että palan painikkeeksi, hinta 10,40 €.- pro-vettä
edellisessä
- murut.talteen
Heti joulun jälkeen aletaan myydä Runebergejä ja mämmiä, ei niitä sitten oikeana päivänä viitsi enää edes katsella. Härkäviikoilla tuli syötyä hernesoppaa monesti kun oli kinkun jämiä ja vieläkin on pakkasessa muutama annos. Eipähän tarvitse laskiaiseksi keitellä. On joulutorttujakin vielä pakkasessa ja pipareita purkissa, aina tulee varatuksi liikaa. Jos niitä "ruunereita" väsäisi , pipareista pääsee muruina eroon . Olen tehnyt paperisiin pullavuokiin, ei tule kovin isoja kun jättää vajaaksi.
- sipulijamäti
Meillä on sesonki aloitettu blineillä kaikkine tillbehööreineen, ovat perheen herkkua. Noita makeita juttuja en juuri enää leivo, ostelen. Pullia leivon edeltä sovittuihin tapaamisiin, aina varhain aamulla, jolloin ovat tuoreita.
Tänä iltana nautiskelemme, emme niinkään kotimaisilla vaan japanilaisilla herkuilla.
Sushit ovat ihania näperrettäviä, kun ne valmistaa itse, makuun voi vaikuttaa mieltymyksiensä mukaan. Maistuvat hyviltä, ovat kevyttä syötävää.
Jälkkäriksi vaniliajäätelöä, munaliköörillä.- Ramoona_
Oi, sushia, minunkin pitää opetella tai mennä vaikka kurssille. Jäätelö on helppo ja takuuvarma jälkkäri, minulla on rommiluumuja jääkaapissa monta purkillista hyvän luumusadon jäljiltä, niistä saa hyvää kyytipoikaa aikuisten jäätelöannoksiin. Munalikööriä en ole kokeillutkaan, kuulostaa herkulta.
Ramoona_ kirjoitti:
Oi, sushia, minunkin pitää opetella tai mennä vaikka kurssille. Jäätelö on helppo ja takuuvarma jälkkäri, minulla on rommiluumuja jääkaapissa monta purkillista hyvän luumusadon jäljiltä, niistä saa hyvää kyytipoikaa aikuisten jäätelöannoksiin. Munalikööriä en ole kokeillutkaan, kuulostaa herkulta.
Huomenta@ Sushien teon alkuun pääsee ostamalla valmispaketin, joka sisältää tarvittavat tykötarpeet. Jääkaapista löytyy aina porkkanaa, paprikaa, lohta ja mitä nyt haluaa väliin laittaa. Youtubessa on teko-ohjevideoita. Munalikööriin jälkiruuissa tutustuin Hollannissa. Ystäviemme luona iltaa istuessa sain kivoja iltapalavinkkejä. Itse olen suupalojen ystävä. Näpertelen mielelläni erilaisia sorminsyötäviä suupaloja. Ruoanvalmistuksessa suosin pataruokia, nekun taas ei vaadi näpertelyä, ovat helppoja tehdä ja muhivat uunissa sillä aikaa kun teen jotain muuta tai lähden lenkille.
- Paloma.se01
Meillä on taas tänään ns. arkuntyhjennys elikkä otetaan pari rasiaa tähteitä ja sitten onkin ihan valinnanvaraa ruokailijoilla. Saa valita joko kaalipataa tai kolumbialaista sianliharisottoa.
Mun on tehnyt kokeilla jo pitempään routapaistia, josta luin eka kertaa täällä. Tehdään kait mieluiten hirvenlihasta, mutta nautapaistikin kuulemma menettelee. Nyt illalla meinaan laittaa sulattamattoman lihan 50-asteiseen uuniin yön yli….
Toinen juttu mitä aion kokeilla on se mustikkakukko tai rättänä (kaamee nimi) mutta mulla on itsepoimittuja mustikoita pakkasessa ja ruisjauhojakin löytyy kaapista. Mutta voi olla että teen sen vasta ensi kuussa, kun trumppilainen veljeni tulee taas kylään viikoksi. Sitten teen sellaisen tempauksen että leivon sille pullaa ja bostonkakkua tai korvapuusteja :) En tee Runebergin torttuja enää minäkään, leipomisissa olen ihan tavanomainen lauantaileipoja. Tosin hapanleipää tein anopin toivomuksesta, mutta muuten on ruuanlaitto mielipuuhiani.
Ramoona niin mainitsi minut ruuanlaittajan, saattaa olla nuo vuodet lihankasvattajana, kun 5 hengen perheelle piti hyödyntää kaikki teuraasta lähtevä. Teurastimme siipikarjaa kanoista, ankkoihin ja hanhiin, sorkkaeläimistä lampaista possuihin ja nautaan. Olihan siinä opeteltava monet eri ruokalajit makkaranteosta lihahyytelöihin.Kesäisin saaressa kalastus ja savustus teki ruuanlaitosta helppoa, vain uusien perunoiden ja salaatin teko. Viili usein jälkiruokana, ja välipalanakin.
Ruokapuuhat on jo ohi viikonlopun osalta, tein tänään vain ohuet öljytyt perunaviipaleet uunissa, rapeiksi paitettuina ja maustettuina. Ainoa mistä olen luopunut on isommille porukoille valmistaminen, itselleni kokkaan mielelläni päivittäin.- Ramoona-
Kiva nimitys tuo ruuneri, onhan viinerit ja korvaritkin. En minäkään hirveästi makean perään ole, mutta päiväkahvihetken kruunaa useimmiten omatekoinen maltillisen kokoinen korvapuusti tai marjapiirakan pala, tolkullisesti rasvaa ja sokeria sisältävät.
Blinit tykötarpeineen ovat tosi herkkua, sienisalaattikin maistuu lisäkkeenä, blinien ympärille tekee mieli järjestää kekkerit. Sauna on lämpiämässä, sen jälkeen syödään vasta , tänään uunissa grillivastuksen alla gratinoitava tomaatti-juustoleipä tai pari. Joskus otan fondue-padan esille, sulatettuun juustomassaan dipataan esim. leipä- ja vihannespaloja. On hyvää, viihtyisää ja sopii talvi-ilraan. - tarkanmarkanmuija
Kivahan se että on näitä erikoispäiviä tässä kuussa, tammikuu oli enemmänkin joulun jämien syöntiä ja ainakin minun piti pudottaa pari kiloa joulun ajan liikasyönnistä. Niitä jouluherkkujakin myytiin koko joulukuu , alkoi jo joulutortut korvista pursua. Sain kyläpaikassa kahvilla eilen matalan kakun muotoon tehtyä Runebergin leivonnaista, siitä sai leikata mieleisensä palasen. Oli kostutettu omenamehulla ja lisänä tarjottiin vielä kaupan valmista vaniljakastiketta . Ei ollut kuivakkaa kuten monesti ne isot korkeat leivokset. Blinit olisivat hyviä, mutta ei oikein jaksa niin suuritöisiä. Teen usein suolaisia pannareita, taikinaan lisään ihan pientä pekonisilppua ja sieniä tai kinkkusuikaletta paprikaa ja juuston loput raastan. Mitä sattuu löytymään jääkaapista, saa tähteet käyttöön. Helppoa ja ruokaisaa on.
- Ei..käy..laatuun
Suolaa ja sokeria, suolaa ja sokeria sekä vehnäjauhoa.
- Ramoona_
Sushien tekoon on ollut minulla jonkinlainen kynnys, olen tottunut pitämään niitä ravintolaruokina , joihin tarvitaan erikoisvälineensä ja aineksensa, mutta eivät nuo kovin ihmeellisiä investointeja vaadi, kun lukee ohjeita ja vihjeitä tarkemmin. Pidän kaikista merenelävistä , merileväkäärekin ensi maistelujen jälkeen sopii hyvin kokonaisuuteen, on ekologista sitä paitsi. :) Itse en pidä soijakastikkeista, olen pyytänyt sitruunalohkoja . Taidanpa urheasti kokeilla, ensin testaan tälle kotokaverille. Tutuille voisi järjestää kutsut, joissa itse voisi vääntää mieleisiään koostumuksia. Makupalasyömiset ovat ovat mukavia, itse olen paljon tehnyt hammastikkuihin erilaisia yhdistelmiä alkupaloiksi.
Routapaisti onnistuu aina eikä vaadi pitkää jääkaappisulattelua . Ensin 80-100 uuninlämmössä liha sulaksi, sitten lihamittari ja kypsyttelyä kunnes haluttu paistin kypsyys saavutetaan. Itse paistan täysin kypsäksi, on mehevää silti ja kaikille sopivaa. Paistamisen jälkeen paisti laitetaan hyvään mausteliemeen ainakin vuorokaudeksi kylmään, tarjolle leikataan ohuita viipaleita. Naudanpaististakin onnistuu, mutta hirveä on pakastettuna , nautaa ostan tuoreena.
Täällä on valkoisen kurittajan (iltapäivälehdistön sana) jäljiltä runsaasti raskasta nuoskalunta raivattu ajotieltä ja pihasta, onneksi on mönkijän aura apuna, lumiketjutkin piti laittaa. Kattomitoituksen mukaan lumikuorma ei vielä ole liiallinen, mutta tarkkailussa on. Taitaa olla tänä talvena etelärannikkolaisilla eniten lunta, reilusti puoli metriä ainakin. Tämän päivän lounas on minulle tyypillinen paperiateria, uuniin paistopaperiin (kestävämpää kuin leivinpaperi) alle peruna-kasvissuikalepeti, päälle kaksi lohipalaa, runsaasti tilliä silppuna ja kostukkeena sitruunamehua. Kohta on valmista. Tein eilen vispipuuroa punaherukoista, kun niitä on niin paljon pakkasessa, siitä riittää vielä tänään...kauramannaryyniä, hiukan sokeriakin !
Minusta tuo tarkanmarkan pannari on ihan varteenotettava ruoka, ei valkea jauho, suola ja sokeri sentään myrkkyä ole, jos ruokavaliossa on paljon muutakin.Ajattelin henkisestä vastustamisestani huolimatta leipasta runeberginmuffinseja. Korven Sanomista löysin ohjeen ja kaapista tarvittavat raaka-aineet. Taisit ylipuhua minut aloituksessasi.
Innostuin noista Strömsö'n rapeiksipaistetuista perunankuorista eilen. Perunaherkuttelua olikin koko rahan edestä, mutta nuo hieman paksusti kuoritut kuoret jätin tänään kulhoon, kun tein peruna ja lehtikaalimuhennoksen .
Eipä niitä paljon tullut, iltanaposteluna menee hauskasti. Laskiaispullia tarjoan kyllä, jos kahvivieraita käväisee, mantelimassalla meillä suositaan.
Joskus kaipaan Ruotsissa niin tavallista fläskpannkaka'a silavapannukakkua, jota laitoin lasten ollessa vielä kotona. Jossakin vaiheessa oli tyttärillä laihdutusbuumi, joten pekoni oli ruokapöydässä kauhistus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1223959Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3142049Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481801- 1051727
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21690IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4401512Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531242Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4291198