Ex-lest nolot tilitykset

Dignity

Eikö osa julkisesti eroaan tilittävät tajua, että jutuista paistaa läpi myös heidän omat ongelmansa.
Jos äiti tai sisarukset ei ole jaksanut pitää yhteyttä, täytyy jo tyttäressäkin olla vikaa. Nolous ja häpeä on henkilökohtaisia probleemia pitkälti. Eräs kaveri jupisee erostaan youtube-kanavallaan ja paljon ei tarvitse katsoa kun tajuaa, että omaa isäsuhdettaan käy lävitse.
Haloo. Kaikki ei ole uskonnosta kiinni. Jos joku vaivaa loputtomiin, tarvii itseäkin miettiä. Loputon pissiminen omaan pesäänsä ei tee hyvää. Loputon negatiivisuus leimaa koko ihmistä.
Ottakaa hyvät puolet menneestä ja huonommat puolet kääntämään vahvuudeksi niin kuin monet on tehneet!! Katsokaa Soile Isokoskea. Ei ole joka paikassa nillittämässä menneisyyttään ja hyvät välit omaisiin ja julkisesti puhuu siitäkin. Haloo, Täällä synnytään sinne minne synnytään ja sitten valitaan omia teitä ja käsitellään menneitä kellä sitten juopot vanhemmat, vanhempien sairaudet, väkivalta, aviero tai köyhyys.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärille selitellään.
      Suurin lähdön syy on Jeesuksen Vapaus, joka löytyy yhtä aikaa, kun löytää Jeesuksen ja kun siihen lisätää fariselainen opetus, josta Matt 23;

      1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
      2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
      5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
      6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
      7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.

      Hirttosilmukka on joskus avattava.

      • hallelujaaaaaaa

        Karkeamielinen vajaakirkon pastori oksensi mielipiteensä.


      • tyhmeliini

        Mitä tuo tarkoittaa, että "Hirttosilmukka on joskus avattava"


      • tyhmeliini kirjoitti:

        Mitä tuo tarkoittaa, että "Hirttosilmukka on joskus avattava"

        Jos omien vanhojen ukkojen säännöt, eivät lopu, seurakuntalaiset avaavat itse silmukkansa, ja alkavat etsiä Jeesusta, muista ryhmistä, kuten on jo tapahtunut.


      • Imape
        Kesitas kirjoitti:

        Jos omien vanhojen ukkojen säännöt, eivät lopu, seurakuntalaiset avaavat itse silmukkansa, ja alkavat etsiä Jeesusta, muista ryhmistä, kuten on jo tapahtunut.

        ’Herra kenen luo me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat.’


      • Helpompi vastata, kun tietääö ensin, missä nyt olet.


    • olen_katkera

      Ne jotka ovat nuorena lähteneet vl-liikkeestä, eivät ole katkeria.
      Mutta ne, jotka ovat eläneet koko aikuisuuden vl-liikkeessä ja sitten lähtevät, kokevat katkeruutta, koska olisivat halunneet elää toisenlaisen elämän, mutta olivat vl-liikkeen vankeja.

      Myös minä menetin lapset vl-uskon takia, eihän se ole iso menetys, ihan pieni asia vaan elämässä.

      • Dignity

        Just tuo. Voi olla katkera loppuelämänsä ja kuluttaa energiansa siihen. Your choice, not mine.
        Yleensäkin, kuka yleensäkin puolustelee niinkin voimia kuluttavaa tunnetilaa kuin katkeruus. No joo, negatiivisuudellakin pärjää, johonkin asti....se kun tuppaa kerämään lisää negativiisia tunteita ympärilleen...
        Miksi menetit lapset? Kaikissa riidoissa kaksi puolta. Jos ollaan eri mieltä, sitten ollaan ja ollaan sitten fiksusti toisten kanssa. Diplomatiaa peliin.
        Kukaan ei vl-liikkeen vanki tai usein muunkaan vanki jos ei itse tee itseään vangiksi!
        Lapsekas argumentti "vankina" oleminen. Kyse on omista valinnoista ja rohkeudesta. Niitä voi sadatella vain itselleen. Itse täällä tehdään elämä.


      • olen_katkera

        Kun on lapsesta asti kasvatettu, aivopesty vl-uskoon, siitä ei ole niin helppo lähteä.

        Lapset todella menetin siksi, kun avioituminen vl-liikkeen ulkopuolisen kanssa oli syntiä, en saanut miestä, en lapsia.


      • olen_katkera kirjoitti:

        Kun on lapsesta asti kasvatettu, aivopesty vl-uskoon, siitä ei ole niin helppo lähteä.

        Lapset todella menetin siksi, kun avioituminen vl-liikkeen ulkopuolisen kanssa oli syntiä, en saanut miestä, en lapsia.

        Totta. Nämä on niitä, jossa Matt 23 kertoo. VL fariseukset osaavat sen homman, että ihmiseltä viedään itsetunto.


      • KLMNOPRS
        olen_katkera kirjoitti:

        Kun on lapsesta asti kasvatettu, aivopesty vl-uskoon, siitä ei ole niin helppo lähteä.

        Lapset todella menetin siksi, kun avioituminen vl-liikkeen ulkopuolisen kanssa oli syntiä, en saanut miestä, en lapsia.

        Eli niitä lapsia ei ole siis olemassakaan, jotka katsot menettäneesi, kun et perustanut perhettä? Mutta toisaalta saan kirjoituksestasi sen käsityksen, että jätit vl-yhteisön, joten miksi vl-yhteisön käsitykset olisivat koskeneet sinua esim. ulkopuolisen kanssa avioitumista koskien, jos sellaista käsitystä virallisesti on olemassakaan? Käsittääkseni ei-vl;n kanssa avioitumisesta varoitellaan, että usko voi mennä, mutta ei kai se suoranaisesti "kiellettyä" ole?


      • olen_katkera

        Ai, nyt vl-liikkeeseen kuulumattoman kanssa voikin avioitua, se on vain varoitus, mitä vl-liikkeestä sanotaan, ennen se kyllä oli syntiä, siitä joutui ulos vl-uskosta. NÄIN NE VL-SYNNIT MUUTTUU, NYT TÄMÄKIN ASIA ON VAIN VAROITUS.

        Noudatin vl-sääntöjä, enkä etsinyt miestä vl-liikkeen ulkopuolelta, KOSKA SE OLI SYNTIÄ, sitten kun lähdin vl-liikkeestä,. olin liian vanha saamaan lapsia. Tottakait siitä tulee katkeraksi.


      • KLMNOPRS
        olen_katkera kirjoitti:

        Ai, nyt vl-liikkeeseen kuulumattoman kanssa voikin avioitua, se on vain varoitus, mitä vl-liikkeestä sanotaan, ennen se kyllä oli syntiä, siitä joutui ulos vl-uskosta. NÄIN NE VL-SYNNIT MUUTTUU, NYT TÄMÄKIN ASIA ON VAIN VAROITUS.

        Noudatin vl-sääntöjä, enkä etsinyt miestä vl-liikkeen ulkopuolelta, KOSKA SE OLI SYNTIÄ, sitten kun lähdin vl-liikkeestä,. olin liian vanha saamaan lapsia. Tottakait siitä tulee katkeraksi.

        Aiempi kommenttini oli vain oletus, kun olen kuullut, että vl-puheissa kehotetaan etsimään puolisoa samoin uskovien joukosta eli käsittääkseni epäsuorasti varoitetaan vaarasta, jos avioituu epäuskoisen kanssa. En tiedä, miten toisin toimimiseen sitten käytännössä suhtaudutaan, ja onko mikään muuttunut tässä asiassa aiempaan verrattuna.

        Ymmärrän katkeruutesi, mutta en siis tosiaan tiedä, miten on tarkalleen opetettu, koska olin itse pitkään ns. maailmassa enkä ole näistä niin hyvin perillä. Kaikkea hyvää elämääsi, ja ehkä sinua siunataan hienolla kumppanilla, jos näin ei ole jo tapahtunut. Sekin olisi valtavan iso asia,


      • kuorma
        KLMNOPRS kirjoitti:

        Eli niitä lapsia ei ole siis olemassakaan, jotka katsot menettäneesi, kun et perustanut perhettä? Mutta toisaalta saan kirjoituksestasi sen käsityksen, että jätit vl-yhteisön, joten miksi vl-yhteisön käsitykset olisivat koskeneet sinua esim. ulkopuolisen kanssa avioitumista koskien, jos sellaista käsitystä virallisesti on olemassakaan? Käsittääkseni ei-vl;n kanssa avioitumisesta varoitellaan, että usko voi mennä, mutta ei kai se suoranaisesti "kiellettyä" ole?

        Kiellettyä on. Seurakunta ottaa puhutteluun.


      • puoliso
        olen_katkera kirjoitti:

        Ai, nyt vl-liikkeeseen kuulumattoman kanssa voikin avioitua, se on vain varoitus, mitä vl-liikkeestä sanotaan, ennen se kyllä oli syntiä, siitä joutui ulos vl-uskosta. NÄIN NE VL-SYNNIT MUUTTUU, NYT TÄMÄKIN ASIA ON VAIN VAROITUS.

        Noudatin vl-sääntöjä, enkä etsinyt miestä vl-liikkeen ulkopuolelta, KOSKA SE OLI SYNTIÄ, sitten kun lähdin vl-liikkeestä,. olin liian vanha saamaan lapsia. Tottakait siitä tulee katkeraksi.

        Onhan niitä eronneita miehiä.


    • Uskonto ja uskonnollisuus tuo ihmiselle vain turhaa kärsimystä ja taakkaa. Elämässä on ”tietämistä” ilman turhaa uskontoakin...

    • anonyymi_4I1

      "Jos äiti tai sisarukset ei ole jaksanut pitää yhteyttä, täytyy jo tyttäressäkin olla vikaa."

      Jos sun kirjoituksesta ei paistaisi läpi täysi älyvapaus ja heikko ajattelukyky saattaisin jopa suuttua.

      • Kirjoita oikein; - Jos äiti tai sisarukset ei EI SAA pitää yhteyttä, täytyy jo tyttäressäkin PYHYYTTÄ."


      • selvemmin

        'siis tarkoitatko, että OLLA pyhyyttä'?
        Miten tämä estäisi yhteydenpidon?


    • qnrojqnoen

      Katkeruus ei tuo mitään hyvää.

      • Vl-kerhonKatkeroittama

        Mikään hyvä ei tuo katkeruutta.


      • katkeruus_on_tunne

        Job 10:1
        Olen väsynyt elämään. Minä päästän valitukseni valloilleen. Olen katkera ja puhun tuskani julki.
        KR92

        Oli Jobikin katkera, vaikka vl-liikkeessä on opetettu, että katkeruus on syntiä, vaikka se on oikeasti tunne, jota ihminen kokee, kun on tullut väärinkohdelluksi.

        Sirak (apokr.) 7:11
        Älä pilkkaa ihmistä, jonka mieli on katkera – on yksi, joka alentaa ja ylentää.
        KR92


      • Jobi

        Job 7:11
        Nyt en enää pidättele kieltäni. Minun sisintäni ahdistaa, minä puhun. Olen katkera ja huudan tuskani julki.
        KR92


      • lohduttavaa

        Tässä on myös lohduttava psalmi:

        1Sydämeni oli katkera,

        sieluuni pisti.

        22Minä olin mieletön, ymmärrystä vailla,

        olin kuin järjetön eläin sinun edessäsi.

        23Kuitenkin minä saan aina olla luonasi,

        sinä pidät kädestäni kiinni.

        24Sinä johdatat minua tahtosi mukaan,

        ja viimein sinä nostat minut kunniaan.

        25Taivaassa minulla on sinut,

        sinä olet ainoa turvani maan päällä.

        26


        Vaikka ruumiini ja sieluni nääntyy,

        Jumala on kallioni, minun osani iankaikkisesti.


    • ex-meisseli

      Niin, sinä kerroit siitä että osa julkisesti tilittää ex-vl eroa. Kuuleppas kerro esimerkki.! Minusta ainakin se on armo ja todellinen Mielenterveyden vapautuksen siunaus kun siitä uskosta Pääsee eroamaan ja sen turhan opin hylkäämään. Iloiten sain Minäkin kulkea kun Tajusin että mitään Helvettiä ei ole. sai Hyvällä omalla tunnolla Harrastaa kaikkea sitä Mitä Vanhoillislestadiolaisena ei saanut. Kyllä siinä jotain muuta on, jos Perheen Jäsenet ei Halua pitää yhteyttä. Kiusaamista ja hengistä pahoin Pitelyä

      • VLMies

        Sinä siis uskot nyt, ettei helvettiä olisi, mutta se, mihin joku ihminen uskoo, ei tietenkään vaikuta siihen, mikä tilanne todellisuudessa on. Siitä olen samaa mieltä, että on vaikea käsittää, jos perheenjäsenet eivät pidä yhteyttä, mutta meitä ihmisiä on moneen junaan.


      • ex-meisseli

        Se Todellinen tilanne on mielestäni avautunut minulle. Tietenkin sinä uskot niin kuin uskot ja se on sinulle todellista. turhaan me siitä helvetin olemassa olosta, Väitellään, siitä ei tule loppua. kumpikin on omasta mielestä oikeassa. silloin kun itse tajusin, että helvettiä ei ole. Kun Raskas taakka olisi Harteiltani pudotettu ja iloisuus palasi. kevyt oli kävelläkkin. mielenterveys koheni. kai se on kateutta kun ne tajuaa jos uskon kieltänyt on vapaa.


      • VLMies
        ex-meisseli kirjoitti:

        Se Todellinen tilanne on mielestäni avautunut minulle. Tietenkin sinä uskot niin kuin uskot ja se on sinulle todellista. turhaan me siitä helvetin olemassa olosta, Väitellään, siitä ei tule loppua. kumpikin on omasta mielestä oikeassa. silloin kun itse tajusin, että helvettiä ei ole. Kun Raskas taakka olisi Harteiltani pudotettu ja iloisuus palasi. kevyt oli kävelläkkin. mielenterveys koheni. kai se on kateutta kun ne tajuaa jos uskon kieltänyt on vapaa.

        Niin, jokainen uskoo tai en uskomatta, mutta eikö sinua huoleta se ollenkaan, että entäpä jos oletkin väärässä?


    • kaisakortela

      Kuka on epäuskoinen? Onko epäuskoinen, jos uskoo Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena syntien anteeksiantajana ja elämän Herrana?

    • yxex

      Olen entinen vl. Mielenkiinnolla luen muiden vl-liikkeestä lähteneiden kertomuksia omasta polustaan kohti tavallista elämää muiden tavallisten ihmisten keskellä. Eivät ne jutut mitään noloja ole. Niistä muut lähteneet saavat vertaistukea.

    • xvl
      • veeällä

        Mitäköhän kyseinen Alaranta on tehnyt joutuakseen eri linjoille liikkeen kanssa, ja mistä totuudesta hän puhuu? Kysyn aivan vilpittömästi.


      • arvelen

        Alaranta ollut äänessä.


    • NänköTeillakin

      Narsistejahan ei saa arvostella.

    • EtteiTotuusUnohdu

      Monet tekijät tietenkin vaikuttavat siihen miten ihmisen elämä ohjautuu. Perusvirhe on kuitenkin että toinen ihminen torjutaan ja mitätöidään. On selvää että henkilö joka ei koe tulleensas kuulluksi ja ymmärretyksi jatkaa ongelmiensa toistamista, toivossa että joku kuuntelisi häntä ja ymmärtäisi.

      Erehtymättömiksi julistrautuvat muut ihmiset tuomitsevat liikkeen saavat valtavasti aikaan tyytymättömiä pahoinvoivia ihmisiä halveksivilla syyttelevillä torjumisillaan.

    • Suvannossa

      Olen itse vl, ja koen oman paikkani elämässä ja tässä uskonyhteisössä löytäneeni. Olen onnellinen tässä tilanteessa, tällä tavoin uskoen ja näin eläen.

      Ymmärrän silti, että kaikki eivät jaksa, halua tai pysty elämään ja uskomaan, kuten tässä kristillisyydessä opetetaan. Ymmärrettävää on myös mielestäni se, että kun elämän suunta tavalla tai toisella muuttuu, siitä on tarpeellista puhua.

      Osalla lähteneistä voi olla tunnollaan katkeruutta tai todella ikäviä kokemuksia. Se, että minä tai sinä emme ole katkeria, vaan tunnemme osamme hyväksi, ei kuitenkaan poissulje toisten ihmisten tunteita eikä mitätöi heidän kokemiaan asioita. Myös huonoista kokemuksista on oikeus puhua ja puhetta mielestäni tarvitaankin. Myös meidän, jotka vl-yhteisössä onnellisina eletään, on mielestäni tärkeää tiedostaa, että jokaisessa asiassa ja yhteisössä on ongelmansa, ihmiset kokevat asiat eri tavalla ja myös epäkohtia esiintyy. Niistä vaikenemalla ei ainakaan saada asioita korjattua. Tämä taas ei tarkoita sinänsä vikomista tai sitä, että kenestäkään sinänsä tarvitsisi etsiä syyllistä.

      Eihän kenenkään ole pakko lukea tai kuunnella näitä kokemuksia, mikäli siitä tulee itselle paha mieli tai olo. Itse olen lukenut. Toki koen surua siitä, että toisilla hyvin vaikeitakin asioita taustalla, mutta en ajattele, että kritiikki kohdistuisi minuun. Suhtaudun silti asiaan avoimesti; olenko itse havainnut asiaa x, voisiko tässä olla asia jossa voisimme parantaa omaa toimintaamme.

      • huonommat_kokemukset

        Voi, kun kaikki ry:llämme ajattelisivat noin avarasti!


    • Musti.Hintikka_

      Suomessa on kyllä onneksi katsomusten ja uskojen vapaus. Saa liittyä ja erota, aikuisen ihmisen suhteellisen vapaan tahdon mukaan...

    • kannustan_lähtöön

      Mitä enemmän on lähtemisen armon saaneita, sitä todennöisempää on vähemmän nolojen tarinoiden esilletulo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe