Elatusmaksut vuoroviikot ja uusi perhe

Jaakki

Hei. Meillä on 2 lasta. Aina olleet eron jälkeen vuoroviikoin. Exäni saanut lapsilisät ja elareita ei ole maksettu. Nyt kun luokseni muutti uusi vaimoni ja hänellä 3 lasta, ex vaatiikin hurjia summia elareita, 300€/kk. Vaikka meillä on samanlaiset tulot. Onko tuossa mitään perää edes vaatia tuota?

Eli minullahan on menot vain kasvaneet uuden perheen myötä, vedet, ruuat, sähkölaskut, jätehuolto... Asumme omakotitalossa, hän kerrostalossa (oma asunto). Ja olen kuitenkin ostanut omillenikin vaatteita, luistimia yms. Kuljetan myös lapset aina. Olenko oikeasti vielä velvollinen maksamaan elatusta? En haluaisi riidellä asiasta, mutta tämä tuntuu mustasukkaisen naisen kusetukselta. Eikö omakotitalon kustannuksia oteta huomioon laskennassa, esim talon vaadittavat remontit?

15

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakki

      Ja siis palkasta jää käteen nettona molemmilla noin 2000, vähän alle

    • kusessa

      hei, ei kyllä hyväksytä remontteja eikä oikeastaan mitään muutakaan.Asuntolainastakin pelkät korot ja jos nyt uusi kumppani niin ne laskee menot puoliksi sun ja uuden kumppanin kanssa. Mulla ihan sama kohtalo..

      • Eielareita

        Minä en maksa senttiäkään elareita, lapset vuoroviikoin kummallakin ja Ex saa lapsilisät yksinhuoltokorotukset ,minulla tyttöystävä koka asuu mun kanssa ja hän jopa tienaa enempi kun minä, talon kulut jaamme.
        Exäni ei ole pyytänytkään mitään, no ,me tulemme hyvin toimeen exäni kanssa ja ollaan tehty keskenämme sopimukset, kaikki pelaa hyvin.


      • 1säpappa
        Eielareita kirjoitti:

        Minä en maksa senttiäkään elareita, lapset vuoroviikoin kummallakin ja Ex saa lapsilisät yksinhuoltokorotukset ,minulla tyttöystävä koka asuu mun kanssa ja hän jopa tienaa enempi kun minä, talon kulut jaamme.
        Exäni ei ole pyytänytkään mitään, no ,me tulemme hyvin toimeen exäni kanssa ja ollaan tehty keskenämme sopimukset, kaikki pelaa hyvin.

        Tuo on ideaalitilanne.

        Voi kun muutkin haluaisi ja päätyisi tuohon.


      • 1säpappa
        1säpappa kirjoitti:

        Tuo on ideaalitilanne.

        Voi kun muutkin haluaisi ja päätyisi tuohon.

        Tai ideaali olisi tietenkin ettei olisi eroa, mutta kun se nyt syystä tai toisesta on, niin noin asiat pitäisi toimia.


    • Simplythingstvsauna

      Mulla kela maksaa elatusmaksun. Ex hakee milloin hakee lasta... Voi mennä kuukausia,että käy vaan tässä lapsen kotona moikkaamassa. Yhteishuoltajuus on,mutta eipä se käytännössä toimi. Rahaa kyllä lapsi saa isältään,vaatteita,lahjoja. Se on iso apu:)

    • 1säpappa

      Tietenkin kaikki otetaan huomioon, jos lakitupaan menette.

      Ihan yksinkertaisesti:
      Molempien tulot miinus menot (kun ei puhuta mistään luksusmenoista, vaan peruselämästä).
      Siitä se mitä lapsen elämään vaaditaan, lasketaan nettorahojenne suhteessa puoliksi.
      Jos on vuoroviikot, äiti saa aina enemmän, mut mistään älyttömistä elareista ei voi Suomessa puhua vuoroviikkohuoltajuudella.

      Ota yhteyttä hyvään lakihenkilöön (naiseen aina mieluummin), joka selvittää asian ja lukee exällesi lakia. Uskoisin että ymmärtäisi, sillä lakitupaan harvemmin kannattaa mennä.

    • suhoiujr

      Täällä nyt on tullut vähän väärää infoa, eli...
      On olemassa laskuri, joka antaa suuntaa siitä, onko elarille aihetta. Mikäli exällesi tulee lapsista enemmän kuluja kuin sinulle, niin mahdollisesti on perustellustikin. Mutta vaikka järjellisiä perusteita ei olisi, niin silti saatat joutua maksamaan, koska olet etävanhempi.

      Tällaiset seikat vaikuttaa:
      -Tuloistanne, joiden sanot olevan saman suuruiset, vähennetään pakolliset kulut. Exä saa vähentää yleisiä elinkustannuksia hieman enemmän kuin sinä, koska hänellä ei ole puolisoa.
      -Asumiskulut voi vähentää sen mukaan, mitä todelliset kulut on, mikäli ne kulut ovat kohtuulliset. (Kohtuullisiin kuluihin löytyy taulukko. Riippuu missä asutte yms. ) Sinä voit kuitenkin vähentää vain puolet asumiskuluista, koska sinulla on puoliso.

      Taulukosta katsotaan lasten iän mukaan heidän kulutuksensa. Lisäksi laskentakaavassa huomioidaan heidän asumiskulut vain lähivanhemman luona. Toisaalta etävanhempi voi elarin määrästä vähentää tapaamisoikeuden mukaan per päivä luonapitovähennyksen. Sinulla siis n. 15pv/kk, ja siihen löytyy summa taulukosta.

      Eli, käynti lastenvalvojalla auttaa. Jos menee riitaisaksi, niin lastenvalvoja ei toki voi mitään päättää, vaan asia voi mennä käräjille. Siellä sinä maksat omat kulusi. Exällesi käräjöinti on ilmaista, koska hän ei virallisesti edes käräjöi, vaan elariasioissa se on aina lapsi vastaan etävanhempi.

      300e/kk kahdesta lapsesta yhteensä ei kuulosta pahalta. Toki siihen nähden paljon, kun on vuoroviikot. Mutta muista että jos maksat elareita, niin et maksa lasten vakuutuksia, puhelinlaskuja, harrastuksia...

      • unohditko

        ettei lapsi ole aina käräjillä vanhempaa vastaan- ei ainakaan lasteni asiassa, vaan ex-puolisoni- vieraannuttaja "äiti-" joka maksoi omat kulunsa ja lisäksi kuluistani 60%, koska hävisi osittain hakemuksensa. Näin se vaan menee!!!


      • 1säpappa

        Aloittaja kylläkin kertoi, että asuu eri asunnossa kuin naisystävänsä, joten naisystävää ei voi laskea puolisoksi.


      • lihsuheueje

        Mitä aloitusta olet mahtanut lukea? Aloittaja kirjoittaa: "Nyt kun luokseni muutti uusi vaimoni"


    • tajuutko

      Sun ensimmäinen tehtävä on maksaa SUN MISTA LAPSISTA. Ei sun kuulu elättää uuden naikkosen lapsia. OMAT AINA ENSIN.
      Naikkoses lapsilla on oma isä joka maksaa heistä.

      On kumma että isän yrittää aina luistaa omien elätettämisestä, kun uusi naikkonen niin vaatii ja painostaa.
      Jos rakastat OMIA LAPSIA olet valmis maksamaan heistä et vieraista kersoista.

      • 1säpappa

        Nyt oli kyllä kyse siitä, että lasten äiti yrittää mustasukkasuuksissaan rahastaa lasten isää, vaikka isä jo nyt kustantaa puolet ja hoitaa myöskin puolet.

        Eikö äideillä ole mitään häpyä?


      • palataanasiaan

        kun lapsen sukunimi on oikaistu- ja vahvistettu, yhteishuolto- ja lapsen vuoroasuminen vahvistettu,
        koulutiedot välittyvät, lapsen- ja isän,
        isovanhempien ym. isänpuoleisen suvun suhde- ja kanssakäyminen palautettu.


    • tajuutko

      Sun ensimmäinen tehtävä on huolehtia lapsen edusta;
      eli
      - yhteishuolto
      - vuoroasuminen
      - ei elatusta
      - lapsilisät tasan
      On kumma että äidit yrittää aina luistaa
      omien lastensa edusta vaatiessa perusteetonta,
      vastikkeetonta elatusta tarkoitushakuisena
      "yksinhuoltajana" ilman lapsen etua, oikeuksia
      vaihtaessa yhteisten lasten nimet uuden
      puolisonsa nimiin narsistisena "yksinhuoltajana"
      katkeroituneena ruikkuna.
      Jos rakastat OMIA LAPSIA olet valmis myös
      huolehtimaan lapsen yhteishuollosta,
      vuoroasumisesta, lapsen oikeasta nimesta,
      lapsen- ja isän yhteydenpidosta, lapsen oikeuksista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4934
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      897
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe