Taidat todellisuudessa paeta alkoholia AA-palaveriin?

Gwerty

Miksi AA-kerholaiset vakuuttelevat koko ajan ettei ole viinanhimoa, mutta silti juostaan päivittäin AA-kokouksissa? Jos ei ole viinanhimoa, niin eikö silloin pitäisi pystyä elämään normaalia elämää ilman mitään näytelmäkerhoa? Valaiskaa nyt tyhmää, vai olenko jotenkin väärällä tavalla raittiina, kun olen pitänyt korkin kiinni jo vuosia ilman mitään jeesusteluita ja omakehuja....?

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukkovoimaa

      Jokainen ei pysty siihen raittiuden ylläpitämiseen ilman tukihenkilöitä. Hakevat vertaistukea ryhmästä.

    • Ja vaikka olisikin jo päässyt viinasta niin luohan tuo porukka tiiviin ystäväpiirin jos osallinen taitaa rehellisyyden.

      • aapöpilä

        "jos osallinen taitaa rehellisyyden."

        Jos hallitsee liioittelemisen taidon niin se on aina plussaa, eikä näyttelijänlahjoistakaan ole haittaa.


      • aapöpilä kirjoitti:

        "jos osallinen taitaa rehellisyyden."

        Jos hallitsee liioittelemisen taidon niin se on aina plussaa, eikä näyttelijänlahjoistakaan ole haittaa.

        Sen takia sinua ei sinne loppujen lopuksi taidettu huoliakkaan?


      • aa.auttaasinuakin
        aapöpilä kirjoitti:

        "jos osallinen taitaa rehellisyyden."

        Jos hallitsee liioittelemisen taidon niin se on aina plussaa, eikä näyttelijänlahjoistakaan ole haittaa.

        Niillä taidoillako olet joukossa pärjännyt?


    • psygologiantraktori

      Kävin aikoinani AA-kokouksissa. Lopetin koska kyllästyin jeesusteluihin, itsekehuihin ja jäsenten itsepetokseen. AA.n kautta raitistuu vain noin prosentti ihmisistä. Aikansa elänyt kerho joka ei osaa eikä halua päivittää liturgiaansa. Raittiiksi haluaville annan yhden ilmaisen neuvon.
      Se joka vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki.

      • hopealanka

        Alkoholismi on hoitamattomana aina ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus. Minusta on täysin samantekevää, millä tavalla alkoholismia hoidetaan tai miten alkoholisti hoitaa itse itseään.

        Eikös tärkeintä ole vain se, että alkoholi ei pilaa hänen elämäänsä ja terveyttään... ja siinä sivussa vahingoita vakavasti hänen läheisiään? Jos sinä et saanut apua AA:sta niin toivottavasti olet jollain muulla tavalla pystynyt ratkaisemaan alkoholiongelmasi. Ei kukaan ole moittinut sinua siitä, että et kokenut AA:n sopivan itsellesi :)


      • <<Se joka vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki.<<

        Olemme KAIKKI alkoholistit vankeja, sekä lyhyen aikaa että pitkään kuivilla oleet ynnä kentällä olevat, sekä valittelevat että valittelemattomat. Emme koskaan voi parantua.


      • Anonyymi
        hopealanka kirjoitti:

        Alkoholismi on hoitamattomana aina ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus. Minusta on täysin samantekevää, millä tavalla alkoholismia hoidetaan tai miten alkoholisti hoitaa itse itseään.

        Eikös tärkeintä ole vain se, että alkoholi ei pilaa hänen elämäänsä ja terveyttään... ja siinä sivussa vahingoita vakavasti hänen läheisiään? Jos sinä et saanut apua AA:sta niin toivottavasti olet jollain muulla tavalla pystynyt ratkaisemaan alkoholiongelmasi. Ei kukaan ole moittinut sinua siitä, että et kokenut AA:n sopivan itsellesi :)

        Tää oli hyvin kirjoitettu!

        Kaikki ihmiset on erilaisia, toiset saa avun ja turvan jostain, toiset muusta...
        Riippuvuuksista eroon pääsemisessä, kuten alkoholismi on tärkeintä, että se ihminen löytää itselleen parhaan tavan, joka pitää raittiina, jos se jollekulle on AA ja se vertaistuki toimii, niin miksi kukaan sitä ulkopuolinen kritisoi?
        Toiset tulee uskoon, toiset rakastuu syvästi, jollekulle muulle keino on joku muu...

        Kuten sanottu, tärkeintä on päästä irti riippuvuudesta ja siitä mitä se ihmiselle itselleen ja sen läheisille aiheuttaa, mun mielestä ei ole kenenkään oikeus arvostella miten sen tekee


    • Lällilä

      Tuollaista kutsutaan itsepetokseksi...

    • Anonyymi

      Kyllä vähän ihmettelen näitä AA kerholaisia,jos haluaa eroon alkoholista niin pitääkö joka viikko lopun elämäänsä juosta jossain kerhossa höpöttämässä viinan juonnista,eihän siitä viinasta pääsekkään eroon vaan se pyörii mielessä koko ajan.Alkoholi on kyllä tuttu kaveri jo 40 vuoden ajan.Jonkun aikaa on alkanut alko tympäseen ja varsinkin krapulat.Nyt viikko selvinpäin ja perjantai ilta eikä tullut mieleenkään käydä pitkäripasessa vaikka yleensä on tapana käydä pari kolme kertaa viikossa,saapas nähdä tuliko oma kiintiö vihdoinkin täyteen no aika näyttää.Ei se väkisin onnistu.

      • Olen ollut kuivilla 40 vuotta enkä käy AA-kerhossa. Kuitenkin alkoholi pyörii mielessäni joka päivä.


    • Anonyymi

      Joo, itsekin nuorena eka kerroilla AA-ryhmissä ihmettelin kun naiset ja miehet kertoivat olleensa 10-40 vuotta raittiina. Ajattelin että joo, niin täällä väittävät mutta varmaan huikkaavat välillä.
      Nyt oon itse toista ja toivon mukaan viimeistä kertaa lähdössä rehappiin.
      Viime rehabin jälkeen olin 2v raittiina kunnes rakastuin mieheen joka ei sietänyt raittiuttani. Hän oli ihana bodari joka halusi bilettää ja piknikata viinipullo-retkeillä kesän. Eron jälkeen oon juonut 5v päivittäin.
      Ja on ollut muitakin suhteita, mutta kaikki kaatuneet mun juomiseen.
      Rehapin jälkeen aion hakea uudet ystävät AA:sta. Täällä stadissa ryhmissä on paljon julkkiksia ja taiteilijoita. Mutta on myös tavallisia ihmisiä.
      AA-ryhmissä on tarkoitus vuosi vuodelta muistaa, miksi minun ei sovi juoda.
      Opetellaan myös mikä on kuivahuikka ja mihin tilanteisiin alkkis ei voi itseään saattaa. Varotaan vittumaisia asetelmia ja opetellaan tuntemaan itsensä. Ja se, että aina voi valittaa ja kysyä neuvoa jos alkaa kypsyttämään tai jäädään yksin.
      AA ei ole vain palaveri vaan turvaverkosto.
      Sielläkin on vain ihmisiä, kypsyin tuoreeseen kummiin ja palasin ihanan empaattiseen edelliseen.
      Pääasia on että jäämme henkiin, perhana!

      • Itselleni jo toivon, että pääsisin pian pois maailmasta "väsyneenä ja elämästä kyllin saaneena", mutta sinulle toivon menestystä, onnea ja pitkää ikää. 🌹


    • Anonyymi

      Tosiasiassa riittävän pitkään juonut alkoholisti ei edes tunne mitään viinanhimoa.
      Hänellä on ainoastaan pakonomainen tarve juoda, ja se on ihan eri asia kuin viinanhimo.
      Pakonomaiseen juomatarpeeseen käy mikä tahansa litku, kunhan se vain nousee päähän. Sellaisiin liemiin ei todellakaan synny (viinan)himoa.
      Enkä nyt pyri saivartelemaan mistään eri nimityksistä vaan tarkoitan ettei alkoholisti himoitse viinaa jota juo.

      Itse olin usein parikin viikkoa kuivin suin kunnes tarve juoda kasvoi riittävän suureksi. V***tti jo valmiiksi kun kaadoin raakaa kossua suuhuni, kun tiesi mihin se taas kerran johtaa, eli pari viikkoiseen putkeen.

      • Anonyymi

        Näin se menee about kaikissa riippuvuuksissa. Tavan katkaisu on sitä vaikeampaa mitä kauemmin se on ollut päällä. Itselleen oikeiden syiden löytäminen ja muiden syiden oikeellisuuden tajuaminen auttaa, esim alkkiksella ei terveys välttämättä paina paljoa vaakakupissa, mutta kun tajuaa mitä kaikkea hyvä terveys oikeasti on, niin rupeaa mieli muuttumaan.

        Toinen on ettei lopeta seinään eikä liian hitaasti vaan sopivalla tahdilla. Liian nopeasti lopettavat ratkeavat usein uudestaan tai tulee joku muu paha tapa tilalle. Liian hitaasti lopettavat lipsuvat jossain vaiheessa.

        Jotain sen tilalle on hyvä keksiä, vaikka liikuntaa tai jonkun mielenkiintoisen asian tutkiskelua tai jotain mitä voi harrastaa yksin niin ei ole ryhmäpainetta vaan voit tehdä sitä kun huvittaa. Johonkin se aika ja energia kannattaa suunnata.


    • Anonyymi

      AA on toimiva ja hieno juttu! monen elämän se on pelastanut. moni tuttu on saanut sieltä lisäpotkua raitistumiseen.

    • Anonyymi

      Monille on parempia ja tehokkaampiakin keinoja. AA liikkeessää on monta kohtaa joita sietää kritisoida. Lukekaa Lance Dodesin mietteitä riippuvuuksista tai katsokaa hänen luentoja youtubesta.

    • Keinot ovat yhdentekeviä, ainoa merkitsevä asia on pysyä erossa alkoholista. Siitä seuraa kaikki muu. Kuten siitäkin että ei pysy erossa alkoholista.

      Keskity omaan juomattomuuteesi, älä nau´u muiden menetelmistä!

    • Anonyymi

      Mitä ihmettä sillä on väliä, vaikka pysyisi raittiina vaikka ryhmähomostelllen tai tunkemalla kynttilää ruumiinaukkoihinsa, eikö nyt tärkeintä ole, että pysyy raittiina, ei se, miten se tehdään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe