ei inahdakaan

tumpelo

Ajattelin tänään ilahduttaa miehen pesemällä ja katsastuttamalla auton... Puhdas on ja katsastettu, mutta eipä illalla enää inahtanutkaan, kun yritti käynnistää. Taisin pestä siinä sivussa vähän sähkölaitteitakin?! Kyseessä Saab 9000 cde automaatti. Osaako joku kertoa olenko voinut aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa tai ison korjauksen??? Ahdistaa...

7

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      pesit sen vaan päältä niin voit olla huoleti siinä mielessä että vika ei ole sinussa. Ovat eräitä vikaherkimmistä autoista nuo ysitonniset. Akkua, virtalukon pohjaa, ajonestoa tai starttia tarjoaisin ekana viaksi jos virrat menee päälle mutta startti ei pyöritä.

      • tumpelo

        Kiitti vastauksesta. Autoon ei tule edes virtaa, mutta kohta on yksi tuttu tulossa katsomaan. En kyllä tiedä osaako mitään tehdä... Päältä oli tarkoitus pestä, mutta suihkuttelin siinä kyllä myös jäätynyttä loskaa alareunoista, joten kyllähän sitä vettä on saattanut roiskua. Eipä ole aikaisemmin tällaista ongelmaa tullut aiheutettua pelkällä auton pesulla. Kunhan ei tarttis lähteä hinaamaan korjaajalle ja maksaa maltaita.


      • tumpelo kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta. Autoon ei tule edes virtaa, mutta kohta on yksi tuttu tulossa katsomaan. En kyllä tiedä osaako mitään tehdä... Päältä oli tarkoitus pestä, mutta suihkuttelin siinä kyllä myös jäätynyttä loskaa alareunoista, joten kyllähän sitä vettä on saattanut roiskua. Eipä ole aikaisemmin tällaista ongelmaa tullut aiheutettua pelkällä auton pesulla. Kunhan ei tarttis lähteä hinaamaan korjaajalle ja maksaa maltaita.

        MYÖS SE AKUSTA LÄHTEVÄ pienempi johto ja sen sulake liittimet


      • Jamppa1
        tumpelo kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta. Autoon ei tule edes virtaa, mutta kohta on yksi tuttu tulossa katsomaan. En kyllä tiedä osaako mitään tehdä... Päältä oli tarkoitus pestä, mutta suihkuttelin siinä kyllä myös jäätynyttä loskaa alareunoista, joten kyllähän sitä vettä on saattanut roiskua. Eipä ole aikaisemmin tällaista ongelmaa tullut aiheutettua pelkällä auton pesulla. Kunhan ei tarttis lähteä hinaamaan korjaajalle ja maksaa maltaita.

        virrat ei mene ollenkaan päälle niin siihen yleisimmät syyt on akussa, sen johtojen liitoksissa tai virtalukon pohjassa. Startissa tuskin vikaa. Toimiiko kello ja saatko kaukovalovilkulla pitkät päälle?


    • ei johdu

      No ensinnä akun napakengät, onko tiukalla. Tai onko peräti akku tyhjentynyt. Eli syttyykö edes ajovalot kirkkaasti ja himmeneekö kovasti, jos laittaa takalasinlämmitintä ja penkinlämmitintä ym. sähkövempainta päälle? Tuosta voi päätellä jo akkupiirin kuntoa.
      Jos tuo puoli on kunnossa, niin virtalukossa se vika sitten lienee tai käynnistysmoottorissa. Taitava mekaanikko saa kyllä auton käyntiin ohittamalla vaikkapa ruuvimeisselillä virtalukon suoraan starttimoottorin solenoidilla , mutta en tiedä, uskaltaako koettaa Saabissa.
      Pesulla ei ole tuon ongelman kanssa tekemistä.

      • tumpelo

        Ei tullut onneksi isompaa vahinkoa! Akku oli tyhjentynyt eikä enää latautunut tms., vaikka kyseessä oli vain 3 kk vanha akku. Epäilivät jotakin oikosulkua tms. En siis tiedä aiheuttiko tehokas pesuni vahingon vai oliko ajoitus vain sattumaa. Huokaisen helpotuksesta etten aiheuttanut mitään katastrofaalista korjauslaskua! Ja kiitoksia vastauksista! Taidanpa jättää pesusessiot kuitenkin jatkossa varmuuden vuoksi vähän vähemmälle...


      • Jamppa1
        tumpelo kirjoitti:

        Ei tullut onneksi isompaa vahinkoa! Akku oli tyhjentynyt eikä enää latautunut tms., vaikka kyseessä oli vain 3 kk vanha akku. Epäilivät jotakin oikosulkua tms. En siis tiedä aiheuttiko tehokas pesuni vahingon vai oliko ajoitus vain sattumaa. Huokaisen helpotuksesta etten aiheuttanut mitään katastrofaalista korjauslaskua! Ja kiitoksia vastauksista! Taidanpa jättää pesusessiot kuitenkin jatkossa varmuuden vuoksi vähän vähemmälle...

        kun selvisi!

        Nyt voitkin lopettaa sen hössöttämisen siitä auton pesusta kun sillä ei saa akkua rikki, ellet upottanut sitä pesusankoon.

        Akuissa on vikoja siinä mitä muissakin sähkölaitteissa. Siksi takuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe